از عوارض کمبود ویتامین ب در کودکان چه میدانید؟

۲
(۱)

ویتامین‌ ها در انواع مختلفی وجود دارند که وجود آن‌ها در بدن، به خصوص در کودکان، امری حیاتی محسوب می‌شود. ویتامین‌ها نقش موثری در رشد مغز و جسم کودکان داشته و از همین رو، دارای اهمیت فراوانی در بدن انسان هستند. ویتامین ب، یکی از گروه‌های با اهمیت در ویتامین‌هاست که گروه گسترده‌ای از ویتامین‌ها را تشکیل داده و همچنین در صورت کمبود ویتامین ب در کودکان، ممکن است کودک با عوارض گسترده‌ای روبرو شود. همچنین وجود بیش از حد ویتامین ب در کودکان نیز، مشکلاتی را در پی دارد.

اگر قصد آشنایی بیشتری با این ویتامین دارید، پس تا پایان این مطلب از ویکی درمان همراه ما باشید.

عوارض کمبود ویتامین ب در کودکان چیست؟

ویتامین ب، به گروهی از ویتامین‌ها اطلاق می‌شود که هرکدام از آنها، عملکرد مخصوصی را در بدن ایفا می‌کنند. ویتامین ب، شامل این موارد می‌شود: تیامین یا ب۱، ریبوفلاوین یا ب۲، نیاسین یا ب۳، پانتوتنیک اسید یا ب۵، پیریودوکسین یا ب۶، بیوتین یا ب۷، فولات یا ب۹، کوبالامین یا ب۱۲.

هریک از ویتامین‌های فوق، نقش موثری را در سلامت عمومی بدن و کودکان ایفا کرده و کمبود آنها عموما باعث نقص در سیستم ایمنی بدن کودکان خواهد شد. هچنین کمبود ویتامین ب در کودکان باعث عدم تمرکز و یادگیری آنها شده و در ادامه، کاهش میزان حافظه را در پی خواهد داشت.

خشکی پوست یا چربی بیش از حد آن، تغییرات در خلق و خو و اختلال در یادگیری نیز، همگی از عوارض کمبود ویتامین ب در کودکان است. در ادامه به عملکرد هریک از ویتامین‌های گروه ب میپردازیم.

  • ویتامین ب ۱ (B1): ویتامین ب یک عموما نقش تولید انرژی را در بدن کودکان ایفا می‌کند. این ویتامین کمک می‌کند، کربوهیدرات و قند مصرف شده توسط کودک، به انرژی تبدیل شود. تیامین همچنین، به تسریع انتقال پیام از مغز به دیگر ارگان‌های بدن، کمک شایانی می‌کند. کمبود ویتامین ب۱ در بدن موجب بی حسی در کودک و همچنین کند شدن روند رشد او می‌شود.
  • ویتامین ب۲ (B2): بدن کودکان برای تولید انرژی و سوخت ساز، به ویتامین ب ۲ نیاز دارد. ویتامین ب ۲ نقش موثری برای پردازش موادغذایی در قلب و عروق برای تولید انرژی هوازی ایفا می‌کند. این ویتامین همچنین به سلامت پوست و چشم کمک کرده و کمبود آن می‌تواند باعث ایجاد زخم‌های دهانی، فقرآهن و مشکلات پوستی می‌شود.
  • ویتامین ب۳ (B3): نیاسین موجب هضم غذا، سلامت پوست و سیستم عصبی کودک شده و در صورت کمبود این ویتامین، در حافظه‌ی کودک اخلال ایجاد می‌شود.
  • ویتامین ب۵ (B5): ویتامین ب ۵ همچنین موجب تقویت مغز و حافظه و سیستم عصبی کودکان می‌شود.
  • ویتامین ب۶ (B6): این ویتامین نقش موثری در سلامت قلب و عروق و تنظیم حافظه و خلق و خوی کودک دارد. همچنین سیستم دفاعی بدن را تقویت کرده و استرس را از کودکان دور می‌کند. ویتامین ب ۶ با تشکیل گلبول‌های قرمز در خون باعث اکسیژن‌رسانی به سراسر بدن شده و برای سوخت و ساز کودک نیز مفید است.
  • ویتامین ب ۹ (B9): ویتامین ب ۹ نقش بسزایی در ساخت پروتئین در بدن کودک داشته و همچنین به رشد بافت‌های عضلانی کمک می‌کند. باعث افزایش اشتها در کودک شده و غذا را هضم می‌کند.
  • ویتامین ب ۱۲ (B12): ویتامین ب ۱۲ در قدم اول از کودکان در مقابل آسم محافظت کرده و همچنین با تولید گلبول قرمز از سیستم عصبی کودکان نیز حفاظت می‌کند. کمبود ویتامین ب ۱۲ در بدن کودکان با علائمی مانند:اختلال در رشد، کمخونی و مشکلات حرکتی خود را نشان می‌دهد.

عوارض کمبود ویتامین ب در کودکان

غذاهای غنی از ویتامین ب را بشناسید

بدن انسان قابلیت حفظ و نگهداری ویتامین ب را در خود نداشته و برای تامین ویتامین ب در کودکان لازم است به طور مداوم این ویتامین‌ها از طریق موادغذایی به کودک برسند. موادغذایی سرشار از ویتامین ب عبارتند از:

  • ماهی: ماهی و غذاهای دریایی، عموما منابع خوبی از ویتامین ب به شمار می‌روند. ماهی‌ها عموما دارای ریبوفلاوین،ب۱۲ و ب۶ و تیامین هستند.
  • تخم مرغ: یکی از منابع اصلی تامین بیوتین در بدن تخم مرغ است که به صورت روزانه می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • جگر: جگر یکی از مهم‌ترین منابع تامین ویتامین ب۱۲ است، اما مصرف بیش از حد آن باعث بالا رفتن این ویتامین شده و توصیه می‌شود حداکثر هفته‌ای دوبار از آن استفاده شود.
  • آووکادو: یکی دیگر از منابع غنی ویتامین ب در کودکان، آووکادو است که میتوانید آن را در کنار سالاد یا غذا نیز مصرف کنید.
  • سبزیجات با برگ سبز: اسفناج، کرفس، جعفری و کاهو منابع خوبی از ویتامین ب۹ و فولات محسوب‌ می‌شوند.
  • تخمه آفتابگردان: تخمه آفتابگردان نیز یکی از منابع گیاهی ویتامین ب در کودکان به حساب می‌آید که دارای نیاسین و فولات فراوانی است.

کمبود ویتامین ب

سخن پایانی

ویتامین ب در کودکان، یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها در بدن محسوب‌ می‌شود که نقش مهمی را در سلامت سیستم عصبی و تقویت سیستم دفاعی بدن دارد. در این مطلب از ویکی درمان، به بررسی انواع گروه‌های این ویتامین‌ها و موادغذایی غنی از ویتامین ب پرداختیم.

آیا کمبود ویتامین ب در کودکان را با مکمل ها میتوان جبران کرد؟

پیشنهاد می‌شود کمبود ویتامین ب با موادغذایی سالم جبران شود، اما در مواردی با صلاحدید پزشک از مکمل ها استفاده می شود.

آیا کمبود ویتامین ب باعث بروز پوکی استخوان می‌شود

عموما خیر، اما در بلند مدت ممکن است این مشکل ایجاد شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۲ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *