درمان آکنه بدون راکوتان

۱
(۱)

روش‌های مختلفی برای از بین بردن آکنه وجود دارد که بهترین آن درمان آکنه بدون راکوتان است؛ زیرا این دارو عوارض و مشکلات بسیاری برای پوست به وجود می‌آورد. اکثر پزشکان برای درمان سریع راکوتان را تجویز می‌کنند. ما در این مقاله از ویکی درمان سعی داریم روش‌های مختلف درمان آکنه بدون راکوتان را شرح دهیم.

آکنه چیست؟

آکنه یک بیماری مزمن و التهابی پوست انسان است که باعث ایجاد لک و جوش در نواحی مختلف بدن مانند صورت، شانه‌ها، پشت، گردن، سینه و بازوها می‌شود.

آکنه عمدتاً به جوش‌های سرسفید، جوش‌های سرسیاه، کیست‌ها و ندول‌ها گفته می‌شود و یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی در جهان است. این وضعیت معمولا زمانی رخ می‌دهد که غدد چربی در دوران بلوغ فعال می‌شوند، اما به طور کلی ممکن است در هر سنی رخ دهد. آکنه یک عارضه خطرناک نیست، اما می‌تواند جای زخمش برای مدت طولانی روی پوست باقی بماند. 

این غدد به خودی خود چربی تولید می‌کنند و تحریک این غدد در مردان و زنان توسط هورمون‌های ترشح شده از غدد فوق کلیوی انجام می‌شود و حداقل ۸۵ درصد افراد بین ۱۲ تا ۲۴ سال دچار آکنه می‌شوند.

چه چیزی باعث آکنه می‌شود؟

چه چیزی باعث آکنه می‌شود؟آکنه، که یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است، می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله:

  • هورمون‌ها: فعالیت‌های هورمونی مانند بلوغ یا قاعدگی می‌تواند باعث آکنه شود
  • رژیم غذایی: رژیم‌های غذایی با قند بالا ممکن است تأثیر مستقیمی بر بدتر شدن آکنه داشته باشد.
  • استرس: طبق تحقیقات، آکنه شدید با افزایش استرس ارتباط مستقیم دارد.
  • ژن‌ها: برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به آکنه هستند که یکی از دلایل شایع ژن‌های آن‌ها است.
  • عفونت: اعتقاد بر این است که برخی از گونه‌های باکتری باعث ایجاد آکنه می‌شوند.

برای پیشگیری از آکنه چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

  • برای پیشگیری از آکنه باید به نکات و توصیه‌هایی توجه کرد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:
  • یک هفته ورزش‌های ساده انجام دهید و اگر رفتن به باشگاه هزینه زیای دارد، در پارک قدم بزنید یا حتی در خانه قدم بزنید.
  • به هیچ وجه به جوش‌های روی صورت خود دست نزنید. زیرا با دستکاری و ترک خوردن جوش‌ها، روی صورت زیاد می‌شوند.
  • استحمام با آب ملایم التهاب پوست انسان را کاهش می‌دهد و از ایجاد آکنه روی پوست جلوگیری می‌کند.
  • در مجموع هر فرد باید ۸ ساعت در روز بخوابد زیرا خواب کافی تاثیر مستقیمی بر سلامت روان، پوست، دفع سموم از بدن و تنظیم ساعت بدن دارد.
  • استرس باعث بروز بیماری‌های مختلفی از جمله التهاب پوست و آکنه در بدن می‌شود، بنابراین تا حد امکان از محیط‌های پر استرس دوری کنید.
  • سعی کنید هر روز برای رفتن به محل کار از لباس‌های شسته شده استفاده کنید، زیرا این کار هم باعث می‌شود بوی مطبوعی بدهید، هم اعتماد به نفستان را افزایش می‌دهد و همچنین التهاب و آکنه پوست را کاهش می‌دهد.
  • آرایش غلیظ تاثیر بسیار منفی بر سلامت پوست دارد و اگر این آرایش به مدت طولانی روی صورت شما بماند باعث ایجاد لکه‌های پوستی و ایجاد آکنه می‌شود.

برای درمان آکنه از چه روش‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

برای درمان آکنه باید به مطب بهترین متخصص پوست مراجعه کرد تا با توجه به تشخیص پزشک از یکی از راه‌حل‌های مناسب را جهت درمان آکنه استفاده کنید. برخی از این روش‌ها برای درمان آکنه به صورت زیر است:

درمان آکنهrobust (لیزر طبی)

این روش یکی از مناسب‌ترین گزینه‌های درمانی برای رفع آکنه‌های شدید است که بستگی به نوع و شدت آکنه دارد. ترتینوئین موضعی که وظیفه آن بازسازی سریع سلول‌های پوست است، از بسته شدن منافذ پوست انسان جلوگیری می‌کند و نقش مهمی در تمام رژیم‌های درمان آکنه و همچنین در درمان چین و چروک‌های بسیار ظریف و روشن شدن رنگ پوست بسیار موثر است؛ علاوه بر این، استفاده از ماسک ضد آکنه می‌تواند در درمان آکنه بسیار مفید باشد.

ایزوترتینوئین (روآکوتان، در مارک‌های دیگر)

ایزوترتینوئین باید به صورت خوراکی مصرف شود. این دارو یکی از موثرترین و بهترین داروها در درمان آکنه است و برای درمان آکنه‌های شدید پوست استفاده می‌شود. زنانی که قصد باردار شدن دارند باید هنگام مصرف ایزوترتینوئین از قوانین خاصی پیروی کنند، زیرا این دارو می‌تواند آسیب قابل توجهی به جنین وارد کند.

اسپیرونولاکتون

برای زنان مبتلا به آکنه هورمونی، که توسط چرخه قاعدگی ایجاد می‌شود، اسپیرونولاکتون که سطح تستوسترون را کنترل می‌کند، ممکن است تجویز شود. قرص‌های ضد بارداری خوراکی نیز می‌توانند به تنظیم هورمون‌هایی که بر آکنه تاثیر می‌گذارند کمک کنند.

لیزر درمانی

درمان‌های لیزری مانند فتودینامیک تراپی که در مطب‌ها قابل انجام است، گاهی اوقات می‌تواند موثر باشد.

لایه برداری شیمیایی

این روش که در برخی کلینیک‌ها نیز انجام می‌شود، می‌تواند کمک شایانی به درمان آکنه و محو شدن تغییرات رنگدانه پس از التهاب باشد.

عوارض جانبی راکوتان چیست؟

راکوتان مانند سایر قرص‌ها دارای عوارضی است که باعث شده برخی افراد از مصرف این قرص خودداری کنند و به دنبال درمان آکنه بدون راکوتان باشند. عوارض جانبی این دارو به شرح زیر است:

  • خشکی پوست
  • خشکی مخاط بینی و چشم
  • لب‌های خشک
  • پوست انسان را به نور خورشید حساس می‌کند
  • سردردهای خفیف
  • درد عضلانی و زانو
  • ریزش مو
  • احساس خارش و خشکی در گلو

حتما بخوانید: مزونیدلینگ جای جوش

برخی از عوارض جانبی بسیار نادر هستند؛ اما ممکن است به شرح زیر برای بیمار رخ دهد:

  • تغییرات خلقی که باعث بروز علائمی مانند بیماری روانی می‌شود.
  • درد شدید شکم که معمولاً با حالت تهوع، اسهال و استفراغ همراه است.
  • اختلال بینایی در برخی افراد ایجاد می‌کند.
  • باعث بروز اسهال خونی می‌شود.
  • سردردهای بسیار شدید و طولانی مدت ایجاد می‌کند.
  • بثورات پوستی.

چگونه می‌توان آکنه را در خانه درمان کرد؟

چگونه می‌توان آکنه را در خانه درمان کرد؟علاوه بر روش‌های دارویی که در ابتدای مقاله برای درمان آکنه بدون راکوتان ذکر شد، آکنه را می‌توان با درمان‌های خانگی و برخی رژیم‌های غذایی هم پیشگیری کرد و هم درمان کرد. این درمان‌های خانگی به شرح زیر است:

حتما بخوانید: ماسک برطرف کننده آکنه

شربت نعناع فلفلی

 این شربت در درمان بیماری‌های کبدی و مشکلات پوستی کمک شایانی می‌کند که در مواد زیر به آن اشاره می‌کنیم:

مواد لازم شربت سکنجبین: سرکه یک واحد، عسل ۲ واحد، آب ۸ واحد

طرز تهیه: سرکه، عسل و آب را با هم مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا با شعله ملایم بجوشد و یک سوم آب آن تبخیر شود. زمان جوش آن کفش را از هم جدا کنید و برای رنگ و طعم بهتر هنگام جوشیدن می‌توانید یک دسته نعنا هم اضافه کنید. در هر وعده غذایی روزانه یک سوم لیوان از این شربت را با دو سوم لیوان آب مخلوط کرده و بنوشید و بهتر است با معده خالی یا یک ساعت قبل از غذا میل شود.

سرکه سیب

یک واحد سرکه سیب را با سه واحد آب مخلوط کرده و به مدت یک دقیقه روی صورت خود بگذارید سپس با پنبه نرم آن را  پاک کنید. با توجه به تحقیقات اسید لاکتیک و اسید سوکسینیک چربی‌های موجود در پوست را خشک می‌کند.

ماسک عسل و دارچین

یک قاشق غذاخوری عسل و دو قاشق غذاخوری دارچین را با هم ترکیب کرده و روی پوست خود قرار دهید. عسل و دارچین منابع غنی از آنتی اکسیدان‌ها هستند که نشان داده می‌دهد اثرات آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به رتینوئیدها و برخی داروها بر روی آکنه دارند. اسید لینولئیک، ویتامین B3 و سدیم اسکوربیل فسفات (SAP)، آنتی اکسیدان‌های موجود در این ماسک، می‌توانند بروز آکنه را کاهش دهند.

ماسک آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی اسید سالیسیلیک و گوگرد است که هر دو برای درمان آکنه استفاده می‌شوند. استفاده از ژل آلوئه ورا روی جوش‌ها یک یا دو بار در روز می‌تواند در کاهش بروز آکنه موثر باشد.

پیروی از رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین

شاخص گلیسمی یک غذا نشان دهنده تأثیر این ماده در افزایش قند خون است. غذاهایی که شاخص قند خون بالایی دارند مانند نان سفید، نوشابه، کیک و شیرینی، غلات صبحانه شیرین و سایر غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس؛ کاهش مصرف این نوع مواد غذایی می‌تواند بروز آکنه را کاهش دهد.

کلام پایانی

به طور کلی برای درمان آکنه باید به پزشک مراجعه کنید و با توجه به تشخیص پزشک از یک روش درمانی مناسب برای ز بین بردن آکنه استفاده کنید. در برخی موارد استفاده از داروهای شیمیایی عوارض جانبی بسیاری روی افراد می‌گذارد و در این مقاله روش‌های درمان آکنه بدون راکوتان را برای شما شرح دادیم.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۱ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *