هفته چهلم بارداری (هفته ۴۰ بارداری)

۰
(۰)

با فرا رسیدن هفته چهلم بارداری، یعنی دوران نه ماه بارداری رو به پایان است و در این هفته به احتمال خیلی زیاد علائم زایمان را تجربه خواهید کرد. اینکه زایمان به طور طبیعی انجام شود یا سزارین، به وضعیت مادر، جنین و تشخیص پزشک بستگی دارد.

در صورتی که شرایط جنین و مادر در حالت مطلوبی باشد، زایمان طبیعی توصیه می شود و از روش سزارین به عنوان یک روش اضطراری یاد می شود. هر چند امروزه بسیاری از مادران به دلیل ترس از زایمان طبیعی، ترجیح می دهند از روش سزارین استفاده کنند.

در هفته ۴۰ بارداری قطعا مادران دارای استرس و هیجان هستند و در هر ثانیه امکان پاره شدن کیسه آبتان وجود دارد. اصلا نگران نباشید در صورت مواجه شدن با پارگی کیسه آب، سریعا به پزشک مراجعه کرده و چند ساعت بعد فرزند عزیزتان را در آغوش گرفته اید. شما تمام هفته های بارداری همراه با علائم آزاردهنده همچون حالت تهوع را پشت سر گذاشته باشید و در نهایت وقت آن رسیده است تا جایزه زیبا و دوست داشتنی که هر لحظه به در آغوش گرفتنش نزدیک تر می شوید.

جالب است بدانید تنها ۵ درصد نوزادان دقیقا در تاریخ مقرر به دنیا می آیند و بقیه دو هفته زودتر یا دیرتر متولد می شوند. در ادامه مطلب از سایت ویکی درمان به وضعیت جنین و مادر در هفته چهلم بارداری می پردازیم.

هفته چهلم بارداری

وضعیت جنین در هفته چهلم بارداری

در هفته ۴۰ بارداری جنین حدود ۵۲ سانتی متر قد و وزنی معادل با ۳۳۰۰ گرم است و ناخن ها و موهای او همچنان در حال رشد و تکامل هستند. در حالی که تمام استخوان های بدن در حال سفت شدن می باشند، اما استخوان های جمجمه هنوز در هفته چهلم بارداری از هم جدا هستند تا در هنگام عبور از کانال زایمان بتوانند خود را تطبیق دهند و به راحتی عبور کنند. به همین علت پس از زایمان سر جنین کمی مخروطی است که در طی چند روز اول پس از تولد این مورد رفع شده و هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

ممکن است بعد از تولد فرزند خود متوجه شوید که او همچنان به وضعیت جنینی داخل رحم تمایل دارد و دست و پاهایش را جمع می کند. دلیل این موضوع آن است که پس از ۹ ماه قرار گرفتن در آن وضعیت وی به زمان نیاز دارد تا متوجه شود دیگر داخل رحم نبوده و جا به حد کافی برای باز و بسته کردن دست و پا دارد.

جنین در زمان تولد ممکن است بدنش آبی باشد یا به قسمت های از بدنش ماده سفید رنگی چسبیده باشد. همچنین ممکن است به دلیل خارج شدن از رحم، بدن کودک کمی خونی باشد که اصلا هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

وضعیت مادر در هفته ۴۰ بارداری

با وجود اینکه طی سال های گذشته علم پزشکی پیشرفت بسزایی کرده است، اما تعیین روز دقیق تولد نوزاد همچنان غیر قابل تشخیص است. ممکن است زایمان زودتر از زمانی که تخمین زده شده صورت گیرد که معمولا به دلیل این است که روز بسته شدن نطفه اشتباه تشخیص داده شده و مدت زمان حاملگی صرفا بر اساس اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه شده باشد.

 اگر زایمان سزارین را انتخاب کرده اید، احتمالا در هفته چهلم بارداری با تشخیص پزشک، فرزند خود را در آغوش خواهید گرفت. از زنانی که بارداری پرخطری دارند، درخواست می شود تا در صورت مواجه شدن با علائم فرا رسیدن زایمان به بیمارستان مراجعه کنند. در حالی که از زنانی که بارداری آنها کم خطر است، خواسته می شود تا پس از گذشت یک ساعت یا بیشتر از انقباضات منظم رحم به بیمارستان مراجعه کنند.

از نظر پزشکی زایمان تا هفته ۴۲ هنوز دیر نشده است. بنابراین اگر در هفته چهلم بارداری هنوز با علائم زایمان مواجه نشده اید، بهتر است به دکتر زنان خود مراجعه کنید و از سلامت جنین خود اطمینان حاصل فرمایید.

هفته چهلم بارداری

علائم هفته چهلم بارداری

مهم ترین علائم فرا رسیدن زمان زایمان، پاره شدن کیسه آب می باشد، در صورت مواجه شدن با چنین علائمی سریعا به پزشک خود مراجعه کنید. یکی دیگر از علائم هفته چهلم بارداری، افزایش انقباضات می باشد. انقباض های رحم اولین نشانه فرا رسیدن زایمان است.

در صورتی که انقباض ها منظم و شدید شده باشد و زمان آن بیش از ۳۰ ثانیه به طول بیانجامد، فاز اول زایمان شروع شده است. در صورت بروز این نوع علائم هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

برخی از علائم دیگر هفته ۴۰ بارداری عبارت است از :

  • کمردرد
  • نفخ
  • خستگی
  • تکرر ادرار
  • تورم مچ پا در بارداری
  • گرفتگی عضلات دست و پا
  • اتقباضات رحم
  • پاره شدن کیسه آب
  • اختلالات خواب
  • ترشح پستان

علائم هفته چهلم بارداری

نکات ضروری هفته ۴۰ بارداری

  • نباید بلافاصله بعد از زایمان به فکر کاهش وزن در دوران شیردهی باشید. رژیم لاغری بعد از زایمان در سه ماه اول دوران شیردهی توصیه نمی شود.
  • در صورت شیر دادن به نوزاد، بدن شما روزانه به ۵۰۰ کالری بیشتر از حد معمول نیاز دارد.
  • استرس و اضطراب خود را در هفته ۴۰ بارداری کنترل کنید. دقت داشته باشید که دیگر چیزی به پایان دوران بارداری نمانده است.

چکیده مقاله هفته چهلم بارداری

در نهایت به هفته آخر بارداری خود رسیده است، توصیه می کنیم از درد و فرآیند زایمان هیچگونه استرس و اضطراب نداشته باشید. یکی از فعالیت های مفید در هفته چهلم بارداری، پیاده روی بوده که باعث نشاط شما خواهد شد. همچنین پیاده روی در هفته ۴۰ بارداری باعث تقویت عضلات، تنظیم قندخون، تقویت قلب و ریه ها می شود.

سوالات متداول

  • اگر علائم زایمان در هفته ۴۰ بارداری شروع نشود، خطرناک است؟

اگر با هیچ کدام از علائم زایمان در هفته ۴۰ بارداری مواجه نشدید، بهتر است وضعیت و شرایط جنین را تحت نظر داشته باشید. اما تا هفته ۴۲ برای شروع نمایان شدن علائم زایمان وقت دارید.

  • آیا کم شدن حرکت جنین در هفته چهلم خطرناک است؟

در هفته چهلم بارداری حرکات جنین نسبت به سایر هفته های دیگر کمتر می شود و دلیل آن فضای کوچک رحم می باشد. به هر حال انتظار می رود در هر دو ساعت حداقل ده حرکت جنین احساس شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *