هفته شانزدهم بارداری + علائم هفته ۱۶ بارداری

۰
(۰)

به هفته شانزدهم بارداری خوش آمدید، هم اکنون ۱۱۲ روز است که باردار هستید و راه طولانی و در عین حال هیجان انگیزی در انتظار شما می باشد. در این هفته برخلاف هفته های پیشین رحم شما برآمده شده و باردار بودنتان کاملا مشخص است. در هفته ۱۶ بارداری به احتمال زیاد اولین حرکت کودک عزیزتان را تجربه خواهید کرد. در این هفته جنین با ۱۲ سانتی متر قد و وزنی حدود ۱۱۰ گرم و اندازه یک گلابی است.

 در حال حاضر جنین با ظاهری استخوانی در پشت و همچنین عضلات قوی، بدن صاف تر است و سر می تواند در یک موقعیت محکم تر حمایت شود. نسبت اندازه بدن به سر در حال افزایش است و چشم ها به زودی شروع به جهت گیری به سمت روبه رو می کنند.

جالب است بدانید جنین هم اکنون نمی تواند حالات صورت خود را کنترل کند و عضلات صورت طی هفته های آینده به طور کامل تکامل پیدا می کنند. قلب جنین در هفته شانزدهم بارداری به طور روزانه ۵۰ پیمانه نیم لیتری خون را پمپاژ کرده و سیستم تنفسی به همراه گوارش در حال تکامل هستند.

به طور کلی هفته ۱۶ بارداری شامل رویداد های شگفت انگیز و جذابی می باشد. در ادامه مطلب از ویکی درمان به وضعیت جنین در هفته شانزدهم بارداری می پردازیم.

وضعیت بدن مادر در هفته شانزدهم بارداری

وضعیت بدن مادر در هفته شانزدهم بارداری

در این هفته قسمت های لگن و شکم نسبت به هفته های گذشته پهن تر و بزرگ تر شده است. لازم به ذکر است که میزان بزرگی شکم و پهلوها به سایز جنین و وزن بدن مادر بستگی دارد. همچنین در هفته شانزدهم بارداری شاهد حرکات ظریف کودکتان هستید، البته در برخی از موارد حرکات جنین تا هفته هجدهم بارداری احساس نمی شود.

هورمون های بارداری در این هفته موجب تیره شدن برخی از مناطق بدنتان می شود. این حالت در اطراف نوک سینه، خال های تیره، ماه گرفتگی و لک بیشتر ایجاد می شود. اصلا هیچ جای نگرانی وجود ندارد، بعد از سپری کردن دوره بارداری این تیرگی ها به طور کاملا از بین خواهند رفت.

همانند هفته های پیشین بارداری، به دلیل افزایش جریان خون و تولید میزان زیادی چربی توسط غدد پوست، پوستی شفاف تر و درخشان تر خواهید داشت. یکی از علائمی که ممکن است در هفته شانزدهم بارداری با آن مواجه شوید، ویار بارداری می باشد. در هر صورت سعی کنید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید و از مصرف کردن ادویه جات تند بپرهیزید.

یکی از تغییراتی که در هفته ۱۶ بارداری آن را احساس خواهید کرد، از بین رفتن حالت تهوع می باشد که رفته رفته از هفته شانزدهم بارداری به بعد دیگر چنین احساسی نخواهید داشت.

در نهایت هفته شانزدهم بارداری زمانی فوق العاده برای مراجعه به بهترین دکتر زنان جهت انجام آزمایشات سه ماه دوم بارداری می باشد تا از سلامت بودن جنین و خودتان اطمینان حاصل کنید. یکی از آزمایشات رایج بارداری در بازه زمانی هفته ۱۶ تا هفته ۱۸ آمنیوسنتز می باشد. این آزمایش بسته به نظر پزشک و در موارد خاص برای اطمینان از سلامت جنین انجام می شود و نهایتا ۳۰ دقیقه به طول می انجامد.

علائم رایج هفته 16 بارداری

علائم رایج هفته ۱۶ بارداری

بسیاری از مادران در این هفته احساس پرنشاطی دارند. زیرا حالت تهوع، خستگی و تکرر ادرار مربوط به سه ماه اول بارداری در بسیاری از زنان به کلی از بین می رود. اما علائمی همچون یبوست، گرفتگی بینی ها، حساسیت پستان، سوزش معده، خون دماغ، افزایش وزن و اختلال در تمرکز همراه شما هستند. برای درمان یبوست مانند هفته های پیشین بارداری، سعی کنید در وعده های غذایی خود از مقدار زیادی از سبزیجات و میوه استفاده کنید تا علاوه بر کم شدن احساس گرسنگی به درمان یبوست نیز کمک کنید.

وضعیت جنین در هفته ۱۶ بارداری

  • جنین در این هفته پاهایش بلندتر شده و در حال شنا کردن در کیسه آب است.
  • سیستم دفاعی جنین در این هفته شکل می گیرد و بدن توان حفاظت از خود را کسب می کند.
  • کلیه ها نیز به تکامل رسیده اند و قادر به دفع ادرار هستند.
  • در هفته شانزدهم بارداری ماهیچه های صورت جنین حسابی رشد کرده اند و جنین می تواند لب هایش را باز و بسته کند.
  • گرچه بند ناف هنوز تمام نیاز جنین را تامین می کند، با این حال صفرا درون معده ترشح می شود.هفته شانزدهم بارداری

مراقبت های هفته شانزدهم بارداری

  • ممکن است تاکنون درد تیزی در پهلو خود به علت کشیدن شدن رباط گرد رحم احساس کرده باشید. اگر تاکنون چنین دردی را در پهلو خود احساس می کنید، در ویزیت هفته ۱۶ بارداری این موضوع را با پزشک خود مطرح کنید.
  • ورم پا یکی از رایج ترین مشکلاتی است که مادران در این هفته با آن مواجه می شوند. سعی کنید برای جلوگیری از ورم پا، پاهایتان را در طول روز به مدت ۲۰ دقیقه بالاتر از سطح قلب قرار دهید.
  • استفاده از مواد غذایی حاوی آهن فراموش نشود. گوشت قرمز، حبوبات، اسفناج و کلم بروکلی سرشار از آهن هستند.
  • استرس مادر در طول دوران بارداری قطعا با گذشت هر هفته بیشتر و بیشتر می شود، سعی کنید با شناسایی علل استرس زا آن را رفع کنید.
  • از مصرف هرگونه دارو بدون تجویز پزشک اجتناب کنید. دقت داشته باشید خوردن داروهایی همچون آسپرین و بروفن در دوران بارداری می توانند روند رشد و تکامل جنین را دچار اختلال کند.

آنچه در مقاله هفته ۱۶ بارداری خواندید

برخلاف هفته های پیشین، در هفته شانزدهم بارداری دیگر مشکل حالت تهوع و تکرر ادرار ندارید و دردهای عضلانی بسیار خفیف می باشند. سعی داشته باشید برای کاهش حساسیت های سینه، از سوتین های مناسب بارداری استفاده کنید. در نهایت مثل همیشه از مواد غذایی سرشار از آهن مصرف نمایید زیرا کمبود آهن در بدن مادر می تواند مشکلات جدی را برای جنین به همراه داشته باشید.

با مواجه شدن چه علائمی در هفته ۱۶ بارداری به پزشم مراجعه کنیم ؟

هر نوع درد شدیدی در ناحیه شکم همراه با خونریزی واژینال باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

در هفته ۱۶ بارداری چی بخوریم ؟

هر نوع مواد غذایی که حاوی فیبر و آهن باشد، در طول دوران بارداری بسیار مفید می باشد. مواد غذایی حاوی فیبر برای درمان یبوست و مواد غذایی سرشار از آهن برای رشد و تکامل جنین حیاتی می باشد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

۳ دیدگاه

  1. سلام، دوقلوها شب نمی‌ذارن من بخوابم نمیدونم خواب ندارم ، سر دلم احساس سوزش دارم نفسم هم میگیره سونو وnt هم دادم حرکت هم دارن، همه چیز مرتب هست اما خواب ندارم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *