ماه گرفتگی پوست چیست؟ دلایل علمی بروز ماه گرفتگی

۰
(۰)

برخی از نوزادانی که پا به جهان می‌گذارند، بر روی پوست بدنشان لکه‌هایی به رنگ سرخ تر یا قهوه‌ای می‌باشد. این لکه‌ها بسته به رنگ پوست نوزاد متفاوت است، ولی به طور کلی با رنگ پوست کلی نوزاد تضاد دارد. به این لکه‌ها ماه گرفتگی پوست نیز می‌گویند.

در گذشته با توجه به خرافاتی که وجود داشته دلیل آن را این گونه بیان می‌کردند: زمانی که یک خانم باردار در هنگام ماه گرفتگی در آسمان به ماه نگاه کند، لکه‌ای بر روی فرزندشان پدیدار می‌شود که اغلب بر روی صورت، دست، کمر و دیگر نقاط بدن می‌باشد.

اما با پیشرفت علم و تحقیقاتی که صورت گرفته است، تمام این خرافات زیر سوال رفته و دلایل منطقی که این اتفاق میوفتد و موجب ماه گرفتگی پوست می‌شود را بازگو می‌کند. این لکه‌ها انواع مختلفی دارند، ماه گرفتگی پوست در رنگ‌های مختلفی پدیدار شده و هر یک دلایل علمی خود را دارد و از لحاظ بافتی به دو حالت برآمدگی و صاف بوده که از به دنیا آمدن کودک همراه او بوده و مادرزادی نیز می‌گویند.

دلایل علمی ماه گرفتگی پوست

ماه گرفتگی پوست که به صورت مادرزادی می‌باشد هیچ گونه تهدیدی برای سلامت کودک شما ندارد؛ که البته لازم به ذکر است که برخی از این ماه گرفتگی پوست به مرور زمان برطرف شده و برخی هم برطرف نمی‌شود و در سنین نوجوانی و جوانی با جراحی برطرف می‌شود.

مطلب پیشنهادی: معرفی بهترین کلینیک پوست در تهران

دلایل علمی ماه گرفتگی پوست

از نظر علمی این پدیده به دلیل اختلالات ژنتیکی بوده که موجب شکل گیری عروق زیرپوستی می شود. به طور کلی از نسل‌های قبلی کودک به او داده می‌شود و ارثی می‌باشد. از نظر ظاهری این اختلالات ژنتیکی و عروقی اغلب صورت فرد را درگیر می‌کند.

گستردگی این ضایعات می‌تواند تا مخاط لب‌ها و لثه‌های فرد برسد و رنگ این ماه گرفتگی پوست‌ها ابتدا به رنگ صورتی بسیار کم رنگ بوده ولی در بیشتر مواقع با گذشت زمان پرنگ‌تر شده و باعث بروز برجستگی‌های بادکنکی شکل عروقی شده و دیگر اختلالات عروقی نیز خود را نمایان می‌کنند و میزان درگیری را بر روی صورت یا دیگر نقاط گسترده‌تر می‌شود.

انواع لکه‌های ماه گرفتگی پوست

ماه گرفتگی پوست هم مانند دیگر بیماری‌های پوستی دارای انواع و مدل‌هایی بوده که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند. در ادامه به چند نمونه از این ماه گرفتگی پوست‌ها اشاره خواهیم کرد. میزان بروز بیماری بین یک تا دو درصد است. در ناحیه صورت انتشار ضایعات در مسیر عصب سه قلو است که وظیفه عصب رسانی به صورت را دارد و بالا و دور چشم، بالای گونه و لب و فک پایینی را درگیر می‌کند.

تکه‌های سالمون

این لکه ماه گرفتگی پوست به شکل رگ‌هایی از عروق خونی بسیار کوچکی است که بر روی پوست مشاهده شده است. لکه‌های سالمون در پشت گردن، بین دو چشم، بر روی پیشانی، بینی، لب فوقانی و یا پلک ظاهر می‌گردد. لازم به ذکر است که هیچ درمانی برای لکه یا تکه‌های ماه گرفتگی پوست سالمون وجود ندارد اما ممکن است در اثر رشد فرزندتان موجب برطرف شدن آن یا بزرگ‌تر شدن آن بشود. که معمولا پشت گردن می‌باشد.

بندر شراب

این لکه در بطن تولد نوزاد بوده و از یک علامت مسطح و سرخ رنگ آغاز شده و با افزایش سن فرد، رنگ آن تیره‌تر شده و به رنگ ارغوانی رنگ در می آید. علت پدیدار شدن این لکه، اتساع مویرگ‌ها می‌باشد.

انواع لکه‌های ماه گرفتگی پوست

لکه مغولی

این لکه به صورت علامتی شکل و مسطح بوده و از زمان تولد ظاهر شده و اغلب بر روی باسن کودک یا پایین پشت پدیدار می‌شود. این به شکل کبودی پوست است و نماد یا علامت مغولی بیشتر در نوزادان با پوست تیره می‌باشد.

لکه قهوه با شیر

این لکه یا ماه گرفتگی پوست مسطح و بیضوی بوده و رنگ آن قهوه‌ای روشن می‌باشد که با رشد و افزایش سن باعث تیره شدن آن می‌شود. دارا بودن چنین لکه‌های بزرگ مربوط به غده سلول عصبی بوده و اگر بر روی جسم کودک خود مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

جمع بندی

ماه گرفتگی پوست یا لکه‌های پوستی به صورت مادرزادی بوده و اغلب درمانی ندارد و برخی از این ماه گرفتگی پوست‌ها در مدت زمان زیاد در طول رشد کودک محو شده یا شکل ضخیم تری به خود می‌گیرد. برخی از این ماه گرفتگی پوست‌ها مربوط به اختلالات غددی بوده که حتما بایستی به پزشک معالج مراجعه کنید.

راه های درمان ماه گرفتگی پوست چیست؟

ماه گرفتگی درمان خاصی ندارد اما برخی از این ماه گرفتگی ها متورم بوده را می توان با جراحی زیر نظر پزشک انجام داد.

ماه گرفتگی بعد از به دنیا آمدن کودک نیز احتمال مبتلا شدن است؟

ماه گرفتگی به صورت مادرزادی بوده و اگر اتفاقی بر روی پوست و علائمی بعدا مشاده کردید، هیچگونه ماه گرفتگی نیست و یک بیماری پوستی بوده و قابل درمان می باشد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *