عمل لیزیک چشم با قرنیه نازک

۵
(۱)

عمل لیزیک چشم با قرنیه نازک یکی از معروف ترین جراحی‌های چشم است. هدف از این جراحی اصلاح و رفع مشکلات بینایی است و کنار گذاشتن عینک یا لنز هاست. یکی از بافت‌های بدون عروق قرنیه است، که در برابر عفونت‌های چشمی و آلودگی ها از چشم محافظت می‌کند. این لایه در حفظ بینایی فرد و فیلتر کردن چشم دربرابر اشعه ها و پرتوهای نور خورشید محافظت می‌کند. از دیگر وظایف قرنیه دریافت تصویر واضح و دقیق از اجسام و تمرکز بر روی دوری و نزدیکی آنها می‌باشد. 

قرنیه نازک شده یکی از عیوب انکساری چشم است. علائم آن به راحتی قابل تشخیص نیست و برای بررسی عمیق تر باید به چشم پزشک مراجعه شود. اما از علائم کلی آن میتوان به تاری دید، کاهش وضوح، نزدیک بینی، آستیگماتیسم می توان اشاره کرد. در بعضی موارد علت اصلی به وجود آمدن قرنیه نازک مادرزادی می‌باشد. در بسیاری از موارد بیماری هایی مانند: قوز قرنیه، عفونت‌ها و ضربات وارد شده به قرنیه از دلایل این موضوع می‌باشد.

نحوه عمل لیزیک چشم با قرنیه نازک چگونه است؟

چالش مهم برای هر جراحی چشم، عمل لیزیک چشم با قرنیه نازک است. در عمل لیزیک چشم استفاده از لیزر، برای شکل دهی به قرنیه برای انعکاس بهتر نور یکی از اصول اساسی است. برای انجام عمل لیزیک چشم با قرنیه نازک، در مرحله اول شکافی به وسیله جراح به وجود می‌آید. در مرحله بعد، تغییر شکل به وسیله باز کردن قرنیه توسط لیزر صورت می گیرد.

میزان ایجاد شکاف در این جراحی بسیار اهمیت دارد، زیرا در صورت برش بیش از اندازه مشکلی مثل بیرون زدگی قرنیه به وجود می‌آید. همچنین، در این عمل ضخامت مناسب قرنیه یکی از شرایط لازم این جراحی می‌باشد. در این جراحی شرایط بیمار نیز مهم است. 

روش مناسب عمل لیزیک چشم قرنیه نازک

 حداقل ضخامت مورد نیاز قرنیه در عمل لیزیک چشم با قرنیه نازک:

ضخامت قرنیه طبیعی بالای ۵۰۰ تا ۵۵۰ میکرون است. در عمل های لیزیک چشم برای ثابت ماندن قرنیه باید حداقل ۲۵۰ میکرون از قرنیه دست نخورده باقی بماند. البته هر چقدر ضخامت قرنیه دست نخورده بالا باشد برای ثبات استحکام قرنیه بهتر است. قبل از عمل لیزیک چشم با قرنیه نازک، مس توان مقدار بافتی که در جراحی برداشته می شود را محاسبه نمود و ضخامت قرنیه را اندازه‌گیری کرد تا مطمئن شد این مقدار از قرنیه باقی مانده کافی خواهد بود یا خیر؟

تقریبا، به ازای هر یک شماره از شماره عینک، حدود ۱۴ میکرون از ضخامت قرنیه تراشیده می‌شود.همان طور که گفته‌شد، عمل لیزیک چشم برای افرادی که قرنیه نازک دارند یا شکل قرنیه آنها طبیعی نیست مناسب نیست. آنها می‌توانند روش‌های دیگری را انتخاب کنند. 

روش مناسب عمل لیزیک چشم قرنیه نازک:پی آر کی (PRK)یک نوع جراحی لیزر چشم است که برای افرادی که قرنیه آنها به دلیل نازک بود مناسب عمل لیزیک چشم نمی‌باشد جایگزین می‌باشد. یکی اشکالات اساسی این عمل دوره نقاهت طولانی آن می باشد. در این روش جراح لایه بیرونی قرنیه را با وسیله‌ای ماساژ می‌دهد و برمی‌دارد. سپس، بافت قرنیه با استفاده از لیزر تغییر شکل می‌دهد.

در واقع، از نظر نتیجه نهایی بعد از چندین ماه عمل لیزیک با عمل پی آر کی یکسان است. از دیگر روش های عمل لیزیک چشم با قرنیه نازک ترانس پی آر کی و لازک که روش‌های جدیدترین هستند، می‌باشد.

مطلب پیشنهادی: جراحی لازک چشم

از نظر کارایی و مزیت مشابه عمل پی آر کی هستند. از دیگر جایگزین‌های عمل لیزیک برای افرادی که قرنیه نازک دارند، جراح تعویض عدسی است، در این روش یک لنز داخل چشم مصنوعی به جای لنز طبیعی چشم قرار می‌گیرد. این لنز جدید امکان دید واضح تر را برای بیمار فراهم می‌کند. 

نحوه انجام این عمل مشابه عمل جراحی آب مروارید است، تنها تفاوت آن در این است که عمل عدسی طبیعی چشم شفاف است و مانند آب مروارید کدر نیست.لنزهای قابل کاشت یا لنزهای داخل چشمی عمل دیگری است که جایگزین مناسبی برای افرادی است که به دلیل نازک بودن قرنیه شان نمی‌توانند عمل لیزیک چشم را انجام دهند.

قوز قرنیه

نکات مهم بعد از عمل لیزیک چشم با قرنیه نازک:

احتمال بازگشت شماره چشم به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند: شماره چشم بیمار قبل از عمل، سن بیمارو… بهتر است چند روز قبل با شامپو بچه رقیق شده در آب، مژه ها و لبه‌های پلک‌ها را شستشو دهید. بعد از عمل لیزیک چشم با قرنیه نازک، تا ۴ روز از استحمام کردن پرهیز کنید. استفاده از لوازم آرایشی چند روز قبل و بعد از عمل باید متوقف شود.

عدم ثبات نمره چشم، سن کمتر از ۲۰ سال،آلرژی های فصلی، بیماری‌های زمینه‌ای، کار در مراکز درمانی عوامل خطرساز قبل از عمل می‌باشد. معمولا، دید پس از عمل در روزهای اولیه خیلی خوب است اما در روزهای بعدی کاهش پیدا می‌کند.

علائمی مانند: درد، ترس از نور، کاهش دید در اوایل عمل لیزیک چشم با قرنیه نازک طبیعی است اما در صورت تشدید آن باید به پزشک مراجعه کرد. حداقل ۳ ماه بعد از عمل نیاز به قطره چشمی اشک مصنوعی است. قطره بتامتازون معمولا دو هفته اول بعد از عمل هر ۶ ساعت مصرف می‌شود. مدت درمان به عوامل مختلفی بستگی دارد اما به صورت متوسط یک هفته استراحت بعد از عمل توصیه می‌شود.

همچنین باید دانست که عمل لیزیک چشم با قرنیه نازک ارتباطی با زایمان طبیعی یا سزارین ندارد. بهتر از قبل از اقدام به جراحی معاینات لازم انجام شود. سلامت چشم‌ها و دیگر اعضای بدن هم ضروری است. این عمل به دلیل اینکه بسیار حساس است باید توسط بهترین دکتر عمل چشم انجام شود

کلام آخر:

عمل لیزیک چشم یکی از بهترین عمل هایی است که برای رفع عیوب انکساری چشم انجام می‌شود. این عمل زمانی تاثیر گذاری اش بالاست که بیمار شرایط لازم را داشته باشد. میزان ضخامت قرنیه یکی از مهم ترین موارد است که قبل از جراحی تست می‌شود. اگر ضخامت قرنیه کمتر از حد معین باشد انجام این جراحی نه تنها مفید نیست بلکه بسیار مضر است و ممکن است آسیب‌های زیادی داشته باشد، که در این مورد باید از درمان های دیگر استفاده کرد. ضخامت مناسب قرنیه برای انجام این جراحی حداقل باید ۲۵۰ میکرون باشد. 

سوالات متداول

آیا امکان جراحی هر دو چشم وجود دارد؟

اکثر جراحان عمل لیزیک هر دو چشم را به صورت همزمان انجام می‌دهند.

آیا این جراحی همراه با درد است؟

در هنگام جراحی درد نخواهید داشت زیرا جراح قبل از عمل از قطره بی‌حسی استفاده می‌کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام
    چشم های من استیکمات هست و چشم چپم دچار قوز قرنیه هست به دکتر مراجعه کردم بد از انجام ازمایشات پزشک گفت که کاندید عمل نیستی
    ایا عمل جایگزینی هست که از شر عینک خلاص شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *