۱۰ تکنیک برای زود بیدار شدن از خواب

چه عواملی باعث زود بیدار شدن از خواب می شود؟

۰
(۰)

احتمالا شمایی که در حال خواندن این مطلب هستید، ترجیح می‌دهید سحرخیز باشید تا بتوانید احساس بهتری نسبت به زندگی و محیط اطراف خود داشته باشید. چرا که با دیر بیدار شدن از خواب، تقریبا بیشتر تایم کاری و صبح خود را از دست می دهید و این اصلا خوب نیست. همه ی انسان ها در هر‌جایی از دنیا پس از بیدار شدن از خواب در صبح زود، احساس خستگی و خواب آلودگی دارند، اما انسان های موفق این احساس را نادیده گرفته و صبح خود را با زود بیدار شدن و انرژی مضاعفی شروع می کنند.

برای خیلی از ما زود بیدار شدن از خواب و خداحافظی با تختخواب سخت و دردناک است اما برای بیدار شدن از خواب راه حل های ساده و کاربردی وجود دارد که در این مقاله از ویکی درمان قصد داریم شما را با ۱۰ تکنیک زود بیدار شدن از خواب آشنا کنیم. پس وقت آن رسیده که دست به کار شوید؛ پس با ویکی درمان همراه باشید.

وقتی از خواب بیدار می‌شویم چه اتفاقی می افتد؟

بدن ما حدودا یک ساعت قبل از بیدار شدن آماده می شود تا از خواب بیدار شود. در این حین دمای بدن شروع به افزایش کرده و فشار خون افزایش می یابد. هورمون های سروتونین و کورتیزول به مغز سرازیر شده و نورون ها شروع به فعالیت می کنند.

هنگامی که به طور طبیعی از خواب بیدار می شوید، خواب معمولاً در طول دوره خواب بدون حرکت سریع چشم،  به پایان می رسد که به عنوان خواب سبک نیز شناخته می شود. اگر از زنگ هشدار استفاده می کنید که می تواند در طول دوره های خواب عمیق تر خاموش شود، ممکن است متوجه شوید که از خواب بیدار می شوید، به خصوص اگر زمان خواب و زمان بیدار شدن شما روز به روز متفاوت باشد.

طبق تحقیقات انجام شده ، هیچ کس بلافاصله برای شروع روز از رختخواب بیرون نمی آید، حتی اگر در هنگام خواب سبک از خواب بیدار شود.

همه ی افراد در مرحله گذار از خواب به بیداری قرار می گیرند که به آن «اینرسی خواب» نیزمی گویند. این مرحله با کاهش هوشیاری، عملکرد ضعیف و تمایل به بازگشت به خواب شناخته می شود. برای برخی افراد، چند دقیقه طول می کشد و برای برخی معمولاً کمتر از ۳۰ دقیقه، مگر اینکه به طور مزمن کمبود خواب داشته باشید.

زود بیدار شدن از خواب

چه عواملی باعث زود بیدار شدن می شود؟

۱: زنگ هشدار را به تعویق نیندازید

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که زمانی که صدای آلارم گوشی را می شنوید آن را به تعویق انداخته و معمولا بیدار شدن را به ۵ دقیقه بعد موکول کنید. فراموش نکنید که اولین اشتباه آخرین اشتباه است! چرا که زود بیدار شدن در مرحله ی دوم، بسیار دشوار‌تر از بیدار شدن در آلارم اولیه است.

یک بار برای همیشه این مورد را در نظر داشته باشید که یک بار تحمل سختی بیدارشدن، بهتر از تحمل آن برای دو یا چند بار است.

۲: پس از بیدار‌شدن تلفن همراه خود را رها کنید

بله درست شنیدید! فرمول های زود بیدار شدن بسیار است اما، رهایی از عادت چک کردن تلفن همراه بلافاصله بعد از بیدارشدن نیز امری بس دشوار است. اما به شما قول می دهیم اگر این کار را انجام ندهید، خیلی زودتر وارد روند بیداری و روز شده و احتمالا این زود بیدار شدن به موقع در محل کار خود حاضر می شوید.

۳: به زندگی خود نور بتابانید

دقت کرده اید در روزهای ابری یا بارانی پاییز و زمستانی، چقدر دل کندن از رختخواب و رهایی از آن برایمان سخت تر می شود؟ این به دلیل این است که روز خود را با نور خورشید شروع نکرده ایم. اما اصلا جای نگرانی نیست! از رختخواب بلند شده و نور‌های مصنوعی داخل خانه را برای شروع صبح دل انگیز خود انتخاب کنید.

۴: تخت خوابتان را مرتب کنید

بیایید کمی واقع گرا باشیم! معمولا زمان کمی طول می کشد که تخت خواب خودتان را مرتب کنید، اما همین زمانی که برای این‌کار می‌گذارید می توانید در روند زود بیدار شدن از خواب به شما کمک شایانی کند. مرتب کردن تخت خواب، به شما احساس موفقیت و شادابی می دهد. کافیست به این موضوع فکر کنید که وقتی برای خواب مجدد به تخت بازمی گردید، چه حسی به دیدن یک روتختی مرتب و پتوهای چیده شده دارید؟

تکنیک بیدار شدن

۵: از آهنگ های مورد علاقه تان استفاده کنید

تقریبا اکثر ما از صدای زنگ هشداری که صبح ها ما را از خواب بیدار می کند بیزاریم! خب این مشکل به راحتی حل می شود. چرا حس خوب زود بیدار شدن با آهنگ مورد علاقه تان را از خودتان دریغ می کنید؟ همچنین می توانید پس از بیدار شدن نیز صدای موسیقی را افزایش داده و با حال خوبی روز خود را استارت بزنید.

۶: پخش رایحه ای دلپذیر در فضای اتاق

استنشاق اسانس های دلپذیر و محرک در فضای اتاق خواب شما می تواند حواستان را بیدار کرده و باعث زود بیدار شدن شما از خواب شود. می توانید یک دستگاه پخش کننده ی بو برای محیط خواب خود در نظر بگیرید که در ساعات خاصی از روز با پخش بوی مطبوع شما را بیدار کند.

برخی از این رایحه های نشاط آور برای انتخاب عبارتند از:

  • نعناع
  • لیمو
  • ترنج
  • گریپ فروت صورتی
  • میخک

۷: حرکات کششی انجام دهید

حرکات کششی به جریان یافتن خون در عضلات شما کمک کرده و در نتیجه ی این جریان خون، هشیاری شما به سطح بالایی می رسد و باعث زود بیدار شدن از خواب می شود. حرکات کششی همچنین ممکن است به شما کمک کند تا روز خود را با افزایش انعطاف پذیری و آمادگی عضلانی برای شروع یک روز بی نظیر، شروع کنید.

۸: صورت خود را با آب سرد بشویید

حتما نیاز نیست چالش آب یخ را برای خود تداعی کنید، اما چند قطره آب سرد می تواند به سرعت نور، شما را از سرزمین رویایی خواب خارج کند. مزیت دیگری که استفاده از این روش دارد این است که در آغاز روز منافذ پوست شما را تنگ تر کرده که این مسئله نیز خالی از لطف نیست.

۹: قبل از نوشیدن کافئین آب بخورید

نوشیدن یک لیوان آب قبل از نوشیدن یک فنجان قهوه یا چای می تواند به آبرسانی مجدد بدن و افزایش متابولیسم آن کمک کند. اگر تا دیر وقت آب ننوشید، به احتمال زیاد بدنتان دچار کم آبی می شود.

کم آبی بدن، ممکن است باعث گیجی، تکرر ادرار، خستگی و سرگیجه شود. این علائمیست که به نظر نمی رسد دوست داشته باشید در طول روز تجربه کنید.

۱۰: از صبحانه های با پروتئین بالا استفاده کنید

پروتئین ها، بلوک های سازنده ی هر سلول شما هستند. منطقی‌تر است که به جای یک دونات شیرین یا کلوچه، یک صبحانه با پروتئین بالا، مانند یک تخم مرغ آب پز یا یک شیک پروتئینی را انتخاب کرده که به بدن شما نیرو می دهد و موجب زود بیدار شدن می شود.

جمع بندی

روال مناسب زود بیدار شدن، می تواند به شما کمک کند سرحال و آماده برای شروع روز خود باشید. وقت گذاشتن برای سرمایه گذاری روی خود و نیازهایتان به شما این امکان را می دهد که به خود یادآوری کنید که ارزش تمرکز و توجه را دارید. مطالعات نشان می‌دهد که انتظارات صبحگاهی شما ، در نهایت بر نحوه تجربه و درونی کردن اتفاقات آن روز تأثیر می‌گذارد. بنابراین عمدی و مثبت بودن در مورد نحوه بیدار شدن می تواند شما را در تمام  طول روز در آرامش  خاطر قرار دهد.

سوالات متداول شما عزیزان

چرا زود بیدار شدن از خواب دشوار است؟

بدن ما نیاز به ۸ ساعت خواب در طول شبانه روز دارد که مغز انسان مقداری بیشتر از این زمان را طلب می کند. به همین دلیل دیر بیدار شدن از خواب برای ما دشوار است.

چرا با به کارگیری این تکنیک ها باز هم دیر بیدار می شویم؟

ممکن است احتمال کمبود ویتامین ها و منابع معدنی در بدن شما وجود داشته باشد که با انجام آزمایشات مربوطه می توانید از این مورد اطلاع پیدا کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *