مزایا و معایب عمل لیزیک چشم چیست؟

۰
(۰)

قرنیه و عدسی چشم بر روی جسم هدف تمرکز دارند. حال اگر آسیب ببینند، دیگر چشم نمی‌تواند به درستی تمرکز کند و مشکلاتی مانند تاری دید به وجود‌می‌آید.در صورتی که تاری دید شدید شود، منجر به اختلال در بینایی می‌شود. اصلاح عیوب انکساری چشم روش‌های مختلفی دارد، که البته جراحی لیزیک چشم شهرت پیدا کرده و افراد زیادی خواهان عمل لیزیک چشم هستند. 

عمل لیزیک یکی از انواع عمل های چشم است، که برای رفع بیماری‌هایی همچون: نزدیک بین، دوربین و آستیگماتیسم انجام می‌شود.۹۶ درصد از افراد این جراحی را انجام می‌دهند و از نتیجه آن راضی هستند. این جراحی با توجه به شرایط هر بیمار انجام می‌شود. بیماران باید به این نکته توجه کنند که افراد از لحاظ ضخامت قرنیه، انحنای قرنیه با یکدیگر متفاوت هستند. به همین علت، اگر روش‌های جراحی لیزیک چشم برای یک فردی با یک شماره چشم مناسب است ممکن است برای فردی دیگر با همان شماره چشم مناسب نباشد.

در اکثر موارد افراد بعد از عمل لیزیک چشم، دیگر نیازی به استفاده از عینک و لنز نخواهند‌داشت. روش کار عمل لیزیک چشم به اینگونه است، ابتدا یک لایه نازک از قرنیه چشم تراشیده می‌شود، پس از آن، توسط لیزر به اندازه مورد نظر می‌رسد. جراحی هر کدام از چشم‌ها، ۵ دقیقه به طول می‌انجامد. عمل لیزیک به صورت سرپایی انجام می‌شود. در عمل لیزیک چشم از بی حسی استفاده می‌شود و بیمار دردی را حس نمی‌کند.

شرایط عمل 

قبل از عمل شرایطی باید رعایت شود، که به برخی از این عوامل می‌پردازیم:

  • شرایط سنی افراد: سن بیمار برای عمل بسیار مهم است، سن افراد باید حداقل ۱۸ و حداکثر ۴۰ سال باشد. زیرا بعد از این سن قدرت و توانایی ترمیم در انسان کاهش پیدا می‌کند.
  • ثبات نمره چشم: نمره چشم افراد باید ثابت باشد یا تغییر کمی کرده‌باشد. نهایتا بین ۰.۲۵ الی ۰.۵

مزایا عمل لیزیک چشم

  • بیمار به بیماری‌های عفونی چشم مبتلا نباشد. در صورت مبتلا بودن به هرگونه عفونت پزشک جراحی را لغو می‌کند. همچنین، بیمار نباید دچار خشکی چشم باشد.
  • ضخامت مناسب قرنیه بسیار مهم است.
  • در خانم‌های باردار این عمل بر روی سلامت جنین تاثیری نمی‌گذارد. اما، به علت تغییرات هورمونی در این دوره ممکن است نتیجه دلخواه را از این جراحی نگیرند.
  • افرادی که دچار بیماری‌هایی همچون: آب مروارید، قوز قرنیه، خشکی چشم، آب سیاه یا بیماری‌های دیگر هستند، امکان این عمل را ندارند.
  • بیمارانی که مبتلا به میگرن هستند و دارو مصرف میکنند، امکان جراحی لیزیک چشم ندارند.

مطلب پیشنهادی: آب مروارید

عمل لیزیک چشم چگونه انجام می‌ شود؟

قبل از شروع جراحی، ابتدا قطره بی‌حسی در چشم‌ها می‌چکانند، در بعضی مواقع داروی آرام بخش نیز به بیمار داده می‌شود. در ابتدا پزشک پلک‌ها را به وسیله یک وسیله مخصوص باز نگه می‌دارد سپس، جراح برشی نازک در سطح قرنیه ایجاد می‌کند، سپس با کمک لیزر بخشی از بافت قرنیه را از بین می‌برد، سپس آن را تغییر شکل می‌دهد. این لیزر با تغییر شکل قرنیه مثلا با صاف کردن قرنیه در افراد نزدیک بین بینایی آنها را بهبود می‌بخشد.

بعد از آنکه در شکل قرنیه تغییر ایجاد شد، آن را سر جای خودش قرار می‌دهد، این جراحی نیاز به بخیه و پانسمان ندارد. در حین جراحی به دلیل استفاده از قطره های بی حسی بیمار دردی را احساس نمی‌کند. بعد از عمل هم بیمار دردی را حس نمی‌کند.

عوارض عمل لیزیک چشم

با اینکه این جراحی درد خاصی ندارد اما مانند عمل های دیگر، عوارضی دارد که به مواردی از آن اشاره می‌کنیم

  • احساس سوزش و خارش چشم‌ها که اتفاقی طبیعی است و نباید باعث نگرانی بیمار شود.
  • احساس خشکی چشم‌ها: جراحی لیزیک چشم به صورت موقت باعث خشک شدن چشمه اشک می‌شود که این اتفاق تا ۶ ماه بعد از عمل یک اتفاق طبیعی است. در این گونه موارد پزشک قطره اشک برای بیمار مورد نظر تجویز می‌کند
  • دیدن لکه‌های خون در چشم در بعضی مواقع
  • حساسیت داشتن به نور: ممکن است بیماران بعد از جراحی نسبت به نور چراغ یا نور خورشید حساسیت پیدا کنند. به بیماران پیشنهاد می‌شود در این مواقع ز عینک استفاده کنند.
  • ممکن است در چند روز اول بعد از جراحی حس کنند جسم خارجی درون چشم آنها وجود دارد.

تمام عوارض گفته شده بعد از عمل طبیعی بوده و قابل پیش بینی هستند. اما، اگر بیمار با عوارض سخت دیگری مواجه شد یا عوارض گفته شده در موارد بالا برای او طولانی شد حتما باید به پزشک مراجعه کند.

روش مناسب عمل لیزیک چشم قرنیه نازک

هزینه عمل لیزیک چشم

برای افرادی که قصد انجام این عمل را دارند ابتدا کیفیت انجام این عمل سپس هزینه این عمل بسیار مهم است. این عمل باید توسط پزشک ماهر و با تجربه‌ای صورت گیرد. به طور کلی هزینه عمل به گونه‌ای است که تمام افراد در تمام طبقات جامعه می‌توانند پرداخت کنند. بهترین تصمیم این است که افراد کیفیت عمل را فدای هزینه آن نکنند.

هزینه‌های موجود برای هر فرد می‌تواند در چندین بخش بررسی شود و سپس با جمع بندی آنها هزینه کلی عمل لیزیک چشم را به دست آورد:

  • هزینه معاینات پیش از عمل 
  • تعرفه و هزینه عمل 
  • هزینه معاینات پس از عمل 

همچنین عوامل دیگری بر هزینه این عمل موثر است. به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • میزان تخصص پزشک
  • میزان و نمره چشم
  • ابزار و دستگاه‌ها
  • کلینیک و بیمارستان

کلام آخر

از سال ۲۰۰۲ عمل لیزیک به عنوان یک جراحی موفقیت آمیز برای اصلاح عیوب چشم بوده‌است که تاکنون بالغ بر یک میلیون عمل جراحی در سرتاسر جهان صورت گرفته. این جراحی برای همه افراد مناسب نیست و بسته به شرایط افراد متفاوت است اما نکته مهم برای انجام این عمل مناسب بودن ضخامت قرنیه است که براساس آن پزشک تصمیم می‌گیرد که این کار عمل را برای بیمار انجام دهد یا خیر. اگر جزء آن دسته افرادی هستید که قصد انجام عمل چشم دارید می‌توانید به بهترین دکتر عمل چشم مراجعه کنید.

سوالات متداول

آیا فصل پاییز و زمستان برای عمل لیزیک چشم مناسب است؟

این فصل‌ها به دلیل پایین بودن دما نسبت به فصل‌های دیگر مناسب تر است.

آیا بعد از عمل لیزیک چشم‌ها آسیب پذیر می‌شوند؟

بعد از عمل لازیک، چشم‌ها آسیب پذیر‌تر می‌شوند، استفاده از عینک و عدم انجام فعالیت‌هایی که باعث صدمه زدن به چشم‌ها می‌شود می‌تواند از آسیب زدن به چشم‌ها جلوگیری کند

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

سمیرا حسن آبادی

من متخصص سئو و بهینه سازی سایت هستم. جزو نفرات اول تیم ویکی درمان بوده ام و خوشحالم که توانسته ایم محتوای به روزی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همیشه برای بالا بردن کیفیت محتواها و خدمات ویکی درمان در تلاش خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *