علت درد زیر بغل چیست؟

۰
(۰)

در این مطلب از ویکی درمان، به بررسی علت درد زیر بغل میپردازیم.

زیر بغل یکی از حساس‌ترین حفره‌های بدن انسان است. درد در این ناحیه می‌تواند ناشی از آسیب یا علل دیگر باشد. این امکان وجود دارد که در برخی مواقع در زیر بغل خود احساس درد کرده باشید. با توجه به وجود رگ‌های خونی، تاندون‌ها و اعصاب متعدد در این قسمت از بدن، جای تعجب نیست که در برخی مواقع احساس درد در این ناحیه داشته باشید. در واقع، زیر بغل به ماهیچه‌های خاصی متصل است که می‌تواند گانگلیون را ملتهب کند. بنابراین، شناسایی علت درد زیر بغل مهم است. با این حال، معمولاً وضعیت خطرناکی نیست، فقط در موارد شدید، که در آن غدد لنفاوی آسیب دیده است، جراحی ضروری است.

علائم درد زیر بغل

مشخص‌ترین علائمی که ممکن است ظاهر شود، در صورت بروز درد زیر بغل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تورم
  • احساس سوزش 
  • بی حسی
  • درد که می‌تواند خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد

علت درد زیر بغل چیست؟

کشیدگی عضلات زیر بغل

این نوع آسیب، علائمی مانند درد ناگهانی و شدید در زیر بغل دارد. معمولاً در افرادی که وزنه بلند می‌کنند یا ورزش‌های مرتبط انجام داده و از بهترین میان وعده برای ورزشکاران استفاده نمیکنند، رخ می‌دهد. تنش عضلانی باعث ضعف، سفتی، خستگی و در برخی موارد سوزش در ناحیه زیر بغل می‌شود. برای حل مشکل باید التهاب را کاهش دهید و از حرکت دادن این قسمت از بدن خودداری کنید تا به عضلات تحت فشار آسیبی وارد نشود. توصیه می‌شود از کمپرس سرد به مدت ۲۰ دقیقه یا از داروهای ضد التهاب استفاده کنید. اما مهمتر از همه، ۳ تا ۶ هفته استراحت توصیه می‌شود.

لنفادنیت زیر بغل

یکی از انواع علت درد زیر بغل، لنفادنیت فاوی زیر بغل است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که غدد لنفاوی ملتهب هستند که معمولاً در زیر گردن، در کشاله ران و در زیر بغل ظاهر می‌شود. از جمله علائم آن عبارتند از:

  • تب
  • تورم
  • درد 
  • قرمزی و بی حسی

لنفادنیت زیر بغل به دلیل عفونت رخ می‌دهد. پزشکان برای تعیین علت، آزمایش خون انجام می‌دهند.

علل درد زیر بغل چیست؟

 آنژین صدری یا درد قفسه سینه

آنژین صدری به صورت درد شدید ظاهر می‌شود. علت آن کمبود خون‌رسانی به عضله قلب است. این درد علاوه بر یکی از علت درد زیر بغل می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن مانند بازوها، شانه‌ها، گردن و پشت سرایت کند. در همین حال، بیمار ممکن است دچار خستگی، سرگیجه و حالت تهوع و تعرق مفرط شود.  پس اگر درد زیر بغل و قفسه سینه دارید، توصیه می‌شود در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

هیدرادنیت چرکی

هیدرادنیت چرکی یک بیماری مزمن در نظر گرفته می‌شود که با ظاهر شدن گره‌ها، آبسه‌ها یا اسکارها در مناطقی که غدد عرق آپوکرین قرار دارند مشخص می‌شود. این بدان معنی است که ظاهر شدن یکی از علت درد زیر بغل، هیدرادنیت چرکی است.

سرطان سینه

این احتمال وجود دارد که سرطان سینه یکی از علت درد زیر بغل باشد اما به این معنی نیست که تنها علت آن است، بنابراین نگران نباشید، هدف فقط پیشگیری است. این نوع سرطان با حمله سلول‌ها به مجاری پستان شروع می‌شود. همچنین می‌تواند در بافت غدد شروع شود. اگر غدد لنفاوی بسیار ملتهب باشند، می‌توانند ناحیه زیر بغل را تحت تاثیر قرار دهند. برخی از علائمی که ممکن است در سرطان سینه ظاهر شوند عبارتند از:

  • ایجاد توده در سینه
  • قرمزی و خارش در ناحیه
  • لایه برداری دور نوک پستان
  • تغییر در شکل و اندازه غده

اگر هر یک از علائم ذکر شده را دارید، باید طبق دستور پزشک، ماموگرافی یا بیوپسی انجام دهید تا علت درد زیر بغل را پیدا کنید و بفهمید که آیا واقعاً سرطان سینه است یا خیر.

ریفلاکس معده

سلول‌های معده یک سری مایعات اسیدی ترشح می‌کنند که به هضم غذا کمک می‌کند. با این حال، در برخی موارد، عضله ضعیف می‌شود و اسیدهای معده از مری بالا می‌روند که باعث ایجاد سوزش در ناحیه قفسه سینه می‌شود و می‌تواند به زیر بغل سرایت کند و یکی از علل درد زیر بغل باشد.

اضطراب

گاهی اوقات یکی از علت درد زیر بغل ممکن است سوماتیزاسیون باشد. این بدان معنی است که در واقع مشکل فیزیولوژیکی وجود ندارد که باعث آسیب به گانگلیون شود، اما بدن درد را به دلیل یک حالت استرس یا اضطراب طولانی درک می‌کند.افراد مبتلا به اضطراب به شدت و به طور مداوم نگران هستند، که باعث می‌شود آن‌ها احساس ناراحتی فیزیکی کنند.

در چنین مواردی توصیه می‌شود که فرد تکنیک‌های آرام‌سازی را برای کاهش اضطراب انجام دهد. اگر نمی‌توانید علائم اضطراب را سرکوب کنید، توصیه می‌شود با پزشک مشورت کنید تا مناسب‌ترین دارو را برای مبارزه با آن مصرف کنید.

انواع درد زیر بغل

درد زیر بغل را چگونه درمان کنیم؟

هیچ درمان مشخصی قبل از معاینه برای رفع علل درد زیر بغل وجود ندارد و پزشک پس از معاینه به ما می‌گوید که آزمایش‌های لازم را برای تشخیص مشکل و درمان مناسب انجام دهیم.  پس همیشه باید به دنبال منشا یا علل درد زیر بغل باشیم که با توجه به نتیجه تشخیص، درمان تعیین شود.

آیا درد زیربغل خطرناک است؟

در اکثر مواقع خیر، اما برای تشخیص دقیق پیشنهاد میشود به متخصص غدد مراجعه کنید.

برای تسکین درد زیر بغل چه باید کرد؟

پس از مشخص شدن علت درد زیر بغل، در صورت امکان میتوانید از کیسه آب گرم استفاده کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *