علت اصلی عرق سوز شدن چیست؟

۰
(۰)

عرق سوز شدن عارضه ای رایج بین نوزادان و همینطور بزرگسالان است که در شرایط محیطی گرم و مرطوب بیشتر اتفاق می افتد. عرق سوز شدن زمانی رخ می دهد که عرق در پوست به دام می افتد. علائم آن می تواند از تاول های کوچک تا توده های عمیق و ملتهب متغیر باشد. در برخی از اشکال آن محل عارضه دچار خارش می شود. اصولا این مشکل پس از سرد شدن پوست از بین می رود اما در انواع شدیدتر، ممکن است نیاز به درمان پزشکی و دارویی باشد. در ادامه مطلب از ویکی درمان به علل و روش درمان عرق سوز شدن می پردازیم.

عرق سوز شدن چیست؟

حالتی که ما آن را عرق سوز شدن می نامیم زمانی برای بزرگسالان و کودکان اتفاق می افتد که عرق زیر پوست گیر می کند و در کودکان بیشتر از بزرگسالان اتفاق می افتد زیرا غدد عرق آنها هنوز در حال رشد است.

این عارضه ناراحت کننده و دارای خارش است. در بیشتر موارد، نیازی نیست به پزشک مراجعه کرد. گزینه های درمانی و نکات پیشگیری برای افرادی که مرتباً دچار گرمازدگی می شوند وجود دارد.

عرق سوز شدن اغلب در اثر قرار گرفتن در معرض هوای گرم ایجاد می شود و معمولاً پس از چند روز خود به خود برطرف می شود. چند درمان ساده برای کمک به کاهش علائم وجود دارد، اما مراجعه به پزشک ممکن است در برخی شرایط ضروری باشد.

صورت، گردن، شانه‌ها و سینه شایع‌ترین مکان‌هایی هستند که عرق سوز می شوند اگرچه ممکن است در هر جایی ظاهر شود. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که بدن بیشتر از حد معمول عرق می کند و در ماه های تابستان یا در آب و هوای گرم شایع تر است و در جاهایی که عرق جمع می شود مانند زیر بغل، پشت، زیر سینه، سینه، کشاله ران، چین آرنج و پشت زانو و کمر، لکه های قرمز کوچک ایجاد می کند.

انواع عرق سوز شدن

انواع عرق سوز شدن

انواع عرق سوز شدن بر اساس عمق آن در پوست طبقه بندی می شوند و علائم و نشانه ها برای هر نوع متفاوت است. خفیف ترین نوع زمانی رخ می دهد که دهانه مجرای عرق روی سطح پوست (منافذ عرق) مسدود شود. این فرم با برجستگی های ریز، شفاف و پر از مایع مشخص می شود که به راحتی می ترکند.

نوعی که در عمق پوست رخ می دهد شامل برآمدگی های کوچک و ملتهب تاول مانند و خارش یا سوزش در ناحیه آسیب دیده است. گاهی اوقات، برجستگی های ملتهب پر از چرک می شود. 

در شکل کمتر رایج آن عمیق ترین لایه پوست (درم) تحت تأثیر قرار می گیرد و برجستگی‌های ملتهب سفت، دردناک یا خارش‌دار در پوست ایجاد می‌شود که ممکن است سر باز کنند.

مطلب پیشنهادی : درمان تاول سوختگی با راهکارهای موثر خانگی

علائم عرق سوز شدن

علائم این عارضه نسبتاً ساده است. برجستگی‌های قرمز و خارش دار در ناحیه‌ای که عرق در زیر لایه‌های پوست به دام افتاده است، ایجاد می شود. گردن، شانه‌ها و سینه شایع‌ترین مکان‌هایی هستند که دچار این مشکل می‌شوند. چین‌های پوست و مکان‌هایی که لباس‌ها روی پوست شما ساییده می‌شوند نیز مناطقی هستند که ممکن است عرق سوز شوند.

ناحیه تحریک شده ممکن است فوراً واکنش نشان دهد، یا ممکن است چند روز طول بکشد تا علائم روی پوست شما ایجاد شود. گاهی اوقات این مشکل به صورت تعدادی تاول بسیار کوچک است و در واقع واکنش پوست شما به عرقی است که بین لایه هایش نشت می کند. گاهی اوقات ممکن است ناحیه ای از بدن که در آن عرق به دام افتاده است متورم شده یا خارش مداوم داشته باشد.

در برخی موارد، فردی که دچار این عرضه شده است بر روی پوست خود جوش‌هایی مشاهده می کند که ممکن است نشان دهنده عفونت باکتریایی باشد. عوارض عرق سوز شدن ممکن است روی بدن پخش شود، اما عفونی نیست. در شرایط عادی، هیچ راهی برای انتقال آن وجود ندارد.

دلایل عرق سوز شدن

دلایل عرق سوز شدن

آب و هوای گرم، به ویژه همراه با رطوبت، شایع ترین محرک برای عرق سوز شدن است. بدن شما عرق می سازد تا پوست شما خنک شود. وقتی بیش از حد معمول عرق می کنید، مجاری عرق ممکن است مسدود شوند و عرق را در اعماق زیر پوست شما به دام بیندازند. همچنین ممکن است عرق از لایه‌های پوست نزدیک به اپیدرم یا لایه بالایی نشت کند و در آنجا گیر کند.

بروز این عارضه در هر زمانی از سال ممکن است، اما در ماه‌های گرم‌تر شایع‌تر است. برخی از افرادی که به آب و هوای خنک تر عادت کرده اند، هنگام سفر به مکان های گرمسیری که درجه حرارت به طور قابل توجهی بالاتر است، با این مشکل مواجه می شوند.

برخی از داروها نیز می توانند باعث ایجاد عرق سوز شدن شوند. هر دارویی که دمای بدن را بالا می برد یا عملکرد غدد عرق را تغییر می دهد، می تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. برخی از داروها برای بیماری پارکینسون تعریق را مسدود می‌کنند و آرام‌بخش‌ها و دیورتیک‌ها می‌توانند تعادل مایعات را در بدن تغییر دهند که می‌تواند علائم این عارضه را نیز ایجاد کنند.

درمان عرق سوز شدن

این عارضه اغلب بدون درمان از بین می رود. اما اولین قدم برای تسکین آن دور شدن از محرک (یا محیط) است که باعث عرق کردن پوست شما می شود. هنگامی که در یک محیط خنک تر قرار می گیرید، احساس خارش در زیر پوست شما ممکن است مدتی طول بکشد تا از بین برود.

درمان های دیگر برای عرق سوز شدن عبارتند از:

  • پوشیدن لباس های سبک و گشاد
  • اجتناب از استفاده از محصولات پوستی حاوی نفت یا روغن معدنی
  • اجتناب از مصرف صابون های معطر 
  • استفاده از کمپرس سرد که می توانید آن را در خانه با استفاده از کیسه پلاستیکی یا حوله درست کنید.
  • در برخی موارد، استفاده از کرم تریامسینولون ۰.۱٪ (Triderm) توصیه می شود. گاهی نیز ممکن است پزشک آنتی بیوتیک موضعی مانند کلیندامایسین را تجویز کند.
  • انواع محصولات بدون نسخه نیز برای کمک به درمان عرق سوز شدن موجودند مانند پودر مخصوص عرق سوز شدن.
  • تزریق بوتاکس زیر بغل برای جلوگیری از تعرق بیش از حد.

این مشکل معمولاً خود به خود از بین می رود، اما ممکن است علائم آزاردهنده ای داشته باشد. گاهی از استفاده از داروهای خانگی نیز مفید است. نشستن در مقابل یک پنکه یا در اتاقی با تهویه مطبوع می تواند کمک کننده باشد. دوش آب سرد یا حمام می تواند دمای بدن را کاهش دهد و به رفع سریعتر این عارضه کمک کند.

کافور و منتول نیز ممکن است اثر خنک کنندگی روی پوست داشته باشند و به کاهش خارش کمک کنند. در برخی موارد، داروهای آنتی هیستامین می توانند به کاهش خارش کمک کنند. افرادی که مستعد عرق سوز شدن هستند ممکن است پس از تعریق، شستن منظم بدن با صابون ملایم را تسکین دهند. این کار می تواند میزان عرق و تعداد باکتری های روی پوست را کاهش دهد.

مطلب پیشنهادی : رفع چین و چروک با طب سنتی

جلوگیری از عرق سوز شدن

جلوگیری از عرق سوز شدن

موثرترین راه برای جلوگیری از این مشکل دوری از موقعیت هایی است که باعث تعریق بیش از حد می شود. برای کمک به محافظت از خود یا فرزندتان در برابر گرما:

  • در هوای گرم، لباس های گشاد و سبک بپوشید که رطوبت را از پوست دور می کند. نوزادان را در لایه های زیادی از لباس و … نپیچانید.
  • در هوای گرم فعالیت بدنی را محدود کنید. در سایه یا در یک ساختمان دارای تهویه مطبوع بمانید یا از فن برای گردش هوا استفاده کنید.
  • محل خواب خود را خنک و تهویه مناسب داشته باشید.
  • از کرم ها و پمادهایی که منافذ پوست را مسدود می کنند استفاده نکنید.
  • از مصرف داروهایی که باعث تعریق می شوند، مانند کلونیدین، بتا بلوکرها و مواد افیونی خودداری کنید.
  • اگر از آب و هوای گرم یا مرطوب بازدید می کنید، مرتباً دوش آب خنک بگیرید.
  • ملافه های سبک مانند ملحفه های نخی یا کتان را انتخاب کنید.
  • وقتی بیرون ورزش می کنید، وسایلی را انتخاب کنید که رطوبت را از پوست شما دور کند.
  • مطمئن شوید که بلافاصله پس از ماندن در گرمای شدید لباس عرق کرده یا خیس را عوض کنید.
  • پوشک کودک خود را بلافاصله پس از خیس کردن یا کثیف شدن آن عوض کنید.
  • با نوشیدن مایعات زیاد، هیدراته بمانید.

جمع بندی مقاله عرق سوز شدن

عرق سوز شدن به ویژه در میان نوزادان و هر کسی که در آب و هوای گرم و مرطوب است، شایع است. معمولاً بدون درمان از بین می‌رود، اگرچه درمان‌های خانگی می‌توانند به کاهش و تسکین هرگونه ناراحتی کمک کنند. اگر این عارضه لایه های عمیق تری از پوست را درگیر کرده است و علائم عفونت مانند تاول وجود دارد یا بیش از چند روز طول کشید، به بهترین دکتر پوست مراجعه کنید.

چه عواملی سبب عرق سوز شدن می شود؟

دقت داشته باشید هوای گرم تنها دلیل عرق سوز شدن نمی باشد. مواردی همچون مصرف کنترل داروهای بارداری، مصرف داروهای هورمونی، دیابت، کم خون بودن و استرس می تواند در برخی از افراد سبب عرق سوز شدن شود.

آیا عرق سوز شدن عوارضی به همراه دارد؟

عرق سوز شدن در صورتی عوارض دارد که این مشکل پوستی در اثر طولانی شدن، عفونی شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *