بهترین روش های درمان ریزش مو

۵
(۱)

امروزه ریزش مو یکی از مشکلاتی است که هم آقایان و هم بانوان با آن درگیر هستند. ریزش مو ممکن است در هر سنی اتفاق بیوفتد و مختص دوره سنی خاصی نیست. قطعا ریزش مو و کاهش حجم موی سر برای هیچکس خوشایند نیست و کسانی که دچار این مشکل شده اند، به دنبال راه حل می‌گردند. در این مقاله قصد داریم، بهترین راه های درمان ریزش مو را به شما معرفی کنیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

چرا باید از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

باید بدانید که ریزش مو یک امر شایع در سنین مختلف است. شما باید به محض مشاهده علائم ریزش مو، اقدام به جلوگیری از ریزش مو بکنید. در این قسمت از مقاله درباره اهمیت جلوگیری از ریزش مو به شما ‌می‌گوییم.

  • زیبایی: موهای پرپشت و زیبا نه تنها سن شما را کمتر نشان می‌دهند؛ بلکه در زیبایی و جذابیت شما نیز بسیار تاثیر گذارد هستند. در برخی از کشورها از مو به عنوان نماد جوانی یاد می‌کنند. در صورتی که موهای شما شروع به ریزش کنند؛ ظاهر شما نیز دچار افت می‌شود.
  • جنبه روانی: از دست دادن موهای سر ممکن است فرد را به آدمی گوشه گیر تبدیل کند. در جوانان، افرادی که ریزش مو دارند از شرکت در مجالس و تفریحات و موقعیت های شغلی خودداری می‌کنند. همین موضوع باعث تاثیر منفی روی روحیه و اعتماد بنفس فرد می‌شود. به همین دلیل باید در حفط موهای خود تمام تلاشتان را به کار بگیرید.

علائم ریزش مو چیست؟

همه ما در طول شبانه روز ۵۰ الی ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهیم. با رشد تار موهای جدید بلافاصله جای خالی موهای ریخته شده پر می‌شود. اگر به هر دلیلی این تعادل بین ریزش و رشد از بین برود، فرد عملا دچار ریزش مو شده است. خیلی اوقات ریزش مو با سرعت کمی اتفاق می‌افتد و شما زمانی متوجه می‌شوید که موهای زیادی را از دست داده اید. باید بدانید که در درمان ریزش مو زمان مهم ترین فاکتور است. شما باید هرچه سریع تر اقدام به درمان کنید.

اگر زمان زیادی را از دست بدهید در انتها باید اقدام به کاشت مو بکنید. کاشت مو روش های مختلفی مانند کاشت مو به روش fci، کاشت مو به روش super fue و کاشت مو به روش میکروگرافت را دارد؛ که شما می‌توانید از آنها برای کاشت مو استفاده کنید.

از رایج ترین نشانه های ریزش مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جدا شدن راحت مو از سر
  • ریختن مو به مقدار زیاد در موقع استحمام
  • کنده شده تعداد زیادی مو به هنگام شانه زدن سر
  • ریختن تعداد زیادی از موهای سر روی بالشت بعد از خواب شبانه

بهترین روش های درمان ریزش مو کدامند؟

تکنیک‌های بسیار متعددی برای درمان ریزش مو، طاسی سر و ریزش مو سکه ای وجود دارد. بعضی از آن‌ها با استفاده از دستگاه‌های مخصوص و بعضی با استفاده از دارو و مواد غذایی مختلف می‌باشد. از جمله راه حل‌های درمان ریزش مو عبارت است از:

جلوگیری از ریزش مو با کنترل استرس

به طور کلی استرس به صورت علائم مختلفی در افراد ظاهر می‌شود. برخی از آن‌ها این مشکل را به صورت درد فیزیکی در ناحیه شکم احساس می‌کنند و بعضی ممکن است آن را در قسمت مو احساس کنند. تاثیرگذاری کاهش استرس در درمان ریزش مو به این صورت می‌باشد که هر چه قدر استرس فرد بیشتر باشد، باعث نازکی بیشتر مو و افزایش شکنندگی آن می‌شود؛ که می‌‎تواند در فعالیت فولیکول‌ها جهت ساخت مو تاثیر بگذارد.

جلوگیری از ریزش مو با کنترل استرس

از بین بردن بیماری‌های وسواسی

در دنیای روانشناسی، یکی از روش‌ها درمان ریزش مو، از بین بردن بیماری‌هایی نظیر تریکوتیلومانیا یا همان اختلال مو کنی به صورت وسواسی است. علاوه بر آن، افرادی که دارای استرس زیاد می‌باشند، احتمال بیشتری در ابتلا به این بیماری دارند.

استفاده کردن از مواد مغذی در درمان ریزش مو

استفاده کردن از غذاهای پروتئین دار می‌تواند در درمان ریزش مو موثر باشد چرا که جنس تارهای مو از پروتئین می‌باشد. از جمله منبع‌های مناسب برای جذب پروتئین: مرغ، ماهی، تخم مرغ و حبوبات مختلف، موارد نام برده شده می‌باشد.

تقویت ویتامین‌ها

در درمان ریزش مو، ویتامین‌های گروه b که مهمترین آن بوتین است، نقش بسیار تاثیرگذاری دارد. تقریبا می‌توان گفت که تمامی محصولات مراقبت از مو، دارای این نوع ویتامین می‌باشند. برای تهیه ویتامین بیوتین به طور طبیعی، می‌توان از موادی نظیر: زده تخم مرغ، جوانه گندم و جگر، استفاده نمود. حتی در برخی موارد برای رفع ویتامین مو از پروتئین تراپی مو استفاده می‌شود.

علاوه بر آن، در بعضی از مواقع، کمبود آهن در بدن علاوه بر اینکه باعث خستگی و کم خونی می‌شود، ممکن است در ریزش مو نیز تاثیرگذار باشد. همچنین تحقیقات ثابت کرده است که، آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند در درمان ریزش مو و تقویت تارهای مو بسیار تاثیر گذار باشند. اینگونه مواد که دارای ویتامین‌های C، E و سلنیم می‌باشند، با اثر گذاشتن بر روی فولیکول‌های مو، باعث افزایش فرایند مو سازی می‌شوند.

استفاده کردن از مواد مغذی در درمان ریزش مو

استفاده کردن از مزوتراپی مو

از دیگر روش‌های درمان ریزش مو، که می‌تواند به عنوان مکمل در کنار بقیه روش‌ها استفاده شود، مزوتراپی مو می‌باشد. در این روش کوکتل‌های مخصوص مزوتراپی، پس از انجام عملیات نرم سازی ناحیه سر، به داخل لایه پوست تزریق می‌شوند و باعث تقویت فولیکول‌های مو می‌شوند که برای درمان بیماری‌های آلوپسی نیز استفاده می‌شوند.

درمان ریزش مو به روش خانگی

علاوه بر اینکه با مراجعه به بهترین دکتر ریزش مو در تهران و انجام روش‌های نام برده شده می‌توان اقدام به درمان ریزش مو کرد، یکسری روش‌های خانگی وجود دارند که می‌توانند نه تنها در درمان ریزش مو، بلکه در جلوگیری از از آن نیز موثر باشند. این موارد عبارت است از:

روغن دانه کدو تنبل

به دلیل اینکه اینگونه مواد، خوراکی می‌باشند، مصرف کردن آن‌ها به طور روزانه می‌تواند در تقویت کردن مو تاثیرگذار باشد. DHT عامل تاثیرگذار در ریزش مو است. بگونه ای که باعث می‌شود تا تستوسترون از بین برود. مصرف روغن دانه کدو تنبل می‌تواند از این امر جلوگیری کند.

مصرف چایی سبز

دلیل استفاده از چایی سبز در درمان ریزش مو، وجود ماده ای به نام EGCG است. ناگفته نماند که مکمل‌های چایی سبز خود نیز دارای ترکیباتی می‌باشند که ممکن است، مشکلات دیگری را بوجود آورد. در استفاده از این مورد می‌توانید با یک دکتر تغذیه مشورت نماید.

مواردی دیگر هم وجود دارند که به طور طبیعی در درمان ریزش مو موثر می‌باشند که عبارت است از: استفاده کردن از آب پیاز، استفاده از روغن‌های گیاهی نظیر آویشن و رزماری.

ساده ترین کارها برای جلوگیری از ریزش مو

در کنار انواع روش‌های درمان ریزش مو، یکسری موارد وجود دارند که با انجام آن‌ها می‌تواند از بوجود آمدن مشکلات مرتبط با مو جلوگیری کرد. این موارد عبارت است از:

  1. هنگامی که موها خیس می‌باشند، آن را سشوار ندهید. چرا که موها در حالت خیس، بسیار آسیب پذیر می‌باشند. آسیب‌هایی که از طریق حرارت به مو وارد می‌شود، ممکن است باعث از بین رفتن ساقه مو شود.
  2. شانه کردن روزانه مو می‌تواند باعث افزایش گردش خون و در نتیجه تقویت فولیکول‌های مو شود.
  3. برخی اشخاص ریشه مو خوبی دارند، ولی ساقه مو آن‌‎ها دچار آسیب شده است که برای برطرف کردن این مشکل می‌تواند از شامپوهای مناسب استفاده کرد.

ساده ترین کارها برای جلوگیری از ریزش مو

چکیده مطلب

روش‌های متفاوتی برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد که بستگی به میزان ریزش، طاسی، نوع مو و عوامل این چنینی می‌باشد. یکی از تاثیرگذارترین آن‌ها استفاده از قرص‌های ماینوکسیدیل است. هنگام استفاده از این قرص در ماه‌های اول مصرف، ریزش مو معمولا بیشتر می‌شود و با گذشت زمان اثرات خودش را به جای می‌گذارد. البته این روش برای افرادی که دارای طاسی بیش از حد می‌باشند، توصیه نمی‌شود و آن‌ها بهتر است با کاشت و مزوتراپی مو اقدام به درمان کنند.

با توجه به موارد گفته شده در ارتباط با انواع راه‌های درمان ریزش مو، بهتر است ابتدا با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید. باید به این نکته توجه شود که تنها یک روش درمان نمی‌تواند به تنهایی تاثیرات مطلوبی را داشته باشد و باید چند تکنیک متفاوت در یک بازه زمانی مشخص استفاده شود تا بهترین نتیجه ممکن حاصل شود. هم‌چنین اگر قصد دارید روش‌هایی مثل مزوتراپی یا کاشت مو را امتحان کنید، بهتر است این عمل‌های حساس را در بهترین کلینیک کاشت مو، و زیرنظر پزشکی متخصص انجام دهید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه

۱۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *