علت سفید شدن مو + روش های درمان

۵
(۱)

پدیدار شدن موهای سفید، با بالا رفتن سن امری کاملاً طبیعی است. چرا که موها به‌مرور زمان و با افزایش سن، کم‌کم رنگ‌دانه‌های خود را از دست می‌دهند. جدای از افزایش سن، دلایل متعددی می‌توانند به عنوان علت سفید شدن موها شوند.

این عوامل هم‌چنین ممکن است موجب سفید شدن زودرس موها شوند. به‌طوری‌که در سنین کودکی و نوجوانی شاهد سفیدی موها می‌شویم. روند سفید شدن مو برای خیلی‌ها خوشایند نیست؛ و این افراد دوست دارند تا این روند را به تاخیر بیندازند.

همچنین دوست دارند رنگ طبیعی موهای خود را حفظ کنند. اگر شما هم نگران سفید شدن موهای خود هستید، یا دنبال راه درمانی برای آن می‌گردید، در این مقاله با ما همراه باشید تا علت سفید شدن مو و راه‌های درمان آن را با هم بررسی کنیم.

دلایل سفیدی مو چیست

علت سفید شدن مو چیست؟

همان‌طور که گفته شد سفید شدن مو می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی ایجاد شود. از جمله این موارد، عبارت است از:

ژنتیک و عوامل ارثی

یکی از مهم‌ترین علت سفید شدن موها، ژنتیک هر فرد است. این‌که از چه سنی موها شروع به سفید شدن کنند، وابستگی خاصی به ژن هر فرد است.

معمولاً، روند سفید شدن موهای افراد در یک خانواده، در یک سن خاص مشخص شروع می‌شود و هرچه پدر و مادر در سن کم‌تر موهایشان سفید شده باشد، به‌احتمال بیشتری فرزندانشان نیز در سن کمتر موهایشان شروع به سفید شدن می‌کند. لازم به یادآوری است که هنوز هیچ راهکار پزشکی اصولی برای این نوع از سفید شدن موها ارائه نشده است.

کمبود ملانین

یکی دیگر از مهم‌ترین علت سفید شدن موها، کمبود ملانین است. ملانین، رنگ‌دانه‌هایی هستند که باعث رنگی شدن موی هر فرد می‌شوند. این رنگ‌دانه‌ها توسط سلول‌های ملانوسیت با استفاده از یک نوع اسید آمینه تولید می‌شود. بنابراین تولید ملانین به تغذیه هر فرد بستگی دارد. به‌نحوی‌که اگر فرد پروتئین کم‌تری جذب کند، مقدار ملانین از حد مجاز کمتر شده و موها شروع به سفید شدن می‌کنند.

عدم تعادل هورمون‌ها

مهم‌ترین دلیل بروز مشکلات پوست و مو در هر فردی، عدم تعادل هورمون‌ها است. یکی از شایع‌ترین علت سفید شدن موها نیز اختلال در عملکرد غدد هیپوفیز و تیروئید است. عدم تعادل در هورمون‌های ترشح‌شده می‌تواند باعث سفیدی موها شود.

رژیم غذایی

برخی مطالعات نشان داده‌اند که تجمع چربی زیر پوست باعث آسیب‌رسانی به سلول‌های تولید کننده ملانین می‌شود. هم‌چنین استفاده مکرر از غذاهای ناسالم مانند فست‌فودها، یا غذاهای چرب با توجه به ارزش غذایی پایینی که دارند. علاوه بر ایجاد آسیب‌های بدنی می‌تواند موجب ریزش موها شده و یکی از علت سفید شدن موها باشند.

استرس

استرس و فشار عصبی طولانی‌مدت از یک‌سو با اثرگذاری بر فولیکول‌ها و رنگ‌دانه‌های مو و خارج کردن آن‌ها از حالت طبیعی، و از سمت دیگر با ایجاد اختلال در خون‌رسانی، می‌تواند یکی از مهم‌ترین علت سفید شدن مو و ریزش آن‌ها باشد.

مطلب پیشنهادی: علل ریزش مو در جوانان چیست؟

مواد شیمیایی

استفاده از مواد شیمیایی می‌تواند با ایجاد آسیب، برای موها خطرناک باشد. هم‌چنین استفاده مکرر از برخی شامپوها یا رنگ‌های مو، باعث ایجاد خشکی مو، آلرژی شده و موجب کاهش ملانین می‌شوند. این امر یکی از علت سفید شدن موها می‌باشد.

مصرف دخانیات یا قرار گرفتن در معرض دود آن‌ها

استفاده از دخانیات یا قرار گرفتن در معرض دود آن‌ها باعث می‌شود، سلول‌های مختلف بدن از عملکرد طبیعی خود خارج شوند. هم‌چنین از آنجا که دود دخانیات باعث غلظت خون می‌شود، خون‌رسانی به قسمت‌های مختلف بدن دشوار می‌شود. در کل این عوامل باعث می‌شود روند پیری در کل اعضای بدن تسریع شود که موها نیز از این امر مستثنی نیستند.

مصرف الکل و مواد کافئین دار

 استفاده مکرر از الکل و مواد کافئین دار باعث رسیدن آسیب به فولیکول موها شده و روند تولید ملانین را مختل می کند. از این‌ رو استفاده بیش‌ازحد الکل و مواد کافئین دار توصیه نمی‌شود.

برخی بیماری‌ها

بیماری‌های متعددی مانند بیماری‌های خود ایمنی، کمبود ویتامین B12 و D، بیماری‌های عروقی، کم‌خونی و تیروئید می‌توانند یکی از علت سفید شدن موها باشند. ازاین‌رو توصیه می‌شود، در صورت سفید شدن زودتر از موعد موها حتماً به پزشک مراجعه کنید.

عوامل محیطی

برخی از عوامل محیطی مانند آب‌وهوای محل زندگی، رطوبت دما و آلودگی آن و همچنین کار کردن در محل‌هایی که در معرض مواد شیمیایی هستند، می‌تواند باعث تسریع روند سفید شدن موها شوند.

مصرف داروهای خاص

سفید شدن موها می‌تواند بصورت عوارض برخی از داروها بروز کند. از جمله این داروها می‌توان داروهای اترینات، والپروات، هالوپریدول، کلروکین، فلورو بوتیروفنون، بلئومایسین و تری پارانول را نام برد.

روش های خانگی درمان سفیدی مو

روش‌های درمان خانگی سفید شدن مو

تا اینجا علت سفید شدن موها را باهم بررسی کردیم. اکنون وقت آن است که روش‌های به تأخیر انداختن آن بپردازیم؛ در ادامه برخی از این روش‌ها تشریح شده‌اند. پس با ما همراه باشید.

آب بیشتری مصرف کنید

این کار با آب‌رسانی به موها، را رطوبت آن‌ها را حفظ کرده و باعث تغذیه بهتر فولیکول‌ها با مواد مغذی می‌شود. ازاین‌رو مصرف به‌اندازه آب تاثیر زیادی بر سلامت و زیبایی موها دارد.

باکیفیت بخوابید

خواب کافی باعث می‌شود بدن فرصت کافی برای ترمیم خود را داشته باشد. همچنین در طول خواب خون گردش بهتری در بدن داشته و تمام اعضای بدن را تغذیه می‌کند. علاوه بر این خواب با کیفیت استرس‌ها و تنش‌های ناشی از مشکلات روزانه را نیز برطرف می‌کند؛ که همان‌طور که در علت سفید شدن مو بررسی کردیم این عوامل تاثیر به سزایی در به تاخیر انداختن روند سفید شدن موها دارند.

مطلب پیشنهادی: روش های درمان ریزش مو چیست؟

تغذیه مناسب و ورزش

برخی مواد غذایی مانند پروتئین‌ها، ویتامین‌های B و D، ید، مس و سلنیوم نقش قابل‌توجهی در حفظ رنگ‌دانه‌های مو دارند. بنابراین به خاطر داشته باشید که حتماً از رژیم غذایی مناسبی استفاده کنید.

هم‌چنین توصیه می‌شود حتماً گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، گوشت بوقلمون، سویا، موز، اسفناج، عدس، شلغم، قارچ و انواع غلات و سبزی‌ها را در برنامه غذایی خود داشته باشید. ورزش منظم باعث گردش بهتر خون در بدن می شود و این امر باعث خونرسانی و تغذیه بهتر فولیکول های مو می شود.

از ماسک لیمو و روغن نارگیل استفاده کنید

روزانه مقداری از روغن نارگیل و آب‌لیمو را ترکیب کرده و به‌صورت ماسک به کف سر خود بمالید. این ترکیب باعث جلوگیری از سفید شدن موها می‌شود اما تاثیری بر برگشت رنگ موهای سفید شده ندارد.

جمع بندی مقاله

در این مقاله علت سفید شدن موها را با هم بررسی کردیم و برخی روش‌ها را نیز به‌منظور به تأخیر انداختن شروع این روند معرفی نمودیم. از آنجا که در اکثر مواقع سفیدی مو برگشت‌پذیر نیست. توصیه می‌شود حتماً از همین امروز روش‌های گفته‌شده را شروع کنید.

سوالات متداول

  • برای جلوگیری از سفید شدن مو چی بخوریم؟

از ساده ترین موادی که می توان برای جلوگیری از سفید شدن مو، از آن استفاده کرد، عبارت است از: غذاهای آهن دار، موادی که دارای ویتامین b 9 می باشند میوه های که دارای مس هستند.

  • علت سفید شدن مو در نوجوانی چیست؟

به صور کلی ۴ عامل می توانند تاثیرات بسیار بدی در سفید شدن مو در دوران نوجوانی داشته باشند. این موارد عبارت است از: ژنتیک، استرس، تیروئید و کمبود ویتامین ب۱۲.

  • با چه روش هایی می توانیم در خانه، از سفید شدن مو جلوگیری کنیم؟

بهره گیری از میزان خواب مناسب، ورزش کردن، اصلاح رژیم غذایی، استفاده کردن از ماسک های طبیعی.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *