خطوط پنجه کلاغی + روش های درمان

۰
(۰)

با افزایش سن، پوست شما دستخوش تغییرات تدریجی می شود. برخی از قسمت های صورت بیشتر از سایرین در معرض علائم پیری هستند، از جمله ناحیه ظریف چشم. خطوط پنجه کلاغی، چین و چروک پوست است که از گوشه چشمان شما پخش می شود. این خطوط به مرور زمان به دلیل انقباضات کوچک ماهیچه ای که هر بار که حالت چهره را ایجاد می کنید، ایجاد و گسترده و بتدریج ثابت می شود.

اگر می خواهید درباره خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم بیشتر بدانید با ما در این مقاله از ویکی درمان همراه باشید.

خطوط پنجه کلاغی چیست؟

خطوط پنجه کلاغی (Crow’s feet) اصطلاحی است که به چین و چروک ریز اطراف چشم اطلاق می شود که ممکن است به عنوان خطوط لبخند نیز شناخته شوند، زیرا این چین و چروک ها در هنگام لبخند ایجاد می شوند. در حالی که این چین و چروک های کوچک ممکن است هنگام خنده شما را اذیت نکنند، اما زمانی که به ویژگی دائمی صورت شما تبدیل شوند قطعا آزاردهنده هستند.

دو نوع مختلف خطوط پنجه کلاغی وجود دارد: پویا و ایستا. چین و چروک های پویا آنهایی هستند که در حین انقباض عضلانی ظاهر می شوند. اگر چین های صورت شما در درجه اول هنگام لبخند زدن قابل مشاهده است، احتمالاً پویا هستند. چین و چروک های ساکن ممکن است با انقباض عضلانی بدتر شوند، اما همیشه قابل مشاهده هستند، حتی زمانی که صورت در حالت استراحت است. شما می توانید با مراجعه به بهترین دکتر بوتاکس ، چین و چروک های اطراف چشم را از بین ببرید.

در برخی از افراد، حداقل به طور موقت، علائم چروک پنجه کلاغی را می توان درمان کرد. همچنین اقدامات زیادی وجود دارد که می توانید در خانه برای کمک به پنهان کردن عارضه انجام دهید.

دلیل ایجاد خطوط پنجه کلاغی

دلیل ایجاد خطوط پنجه کلاغی

پاسخ ساده این است که فرآیند پیری خود باعث ایجاد این عارضه پوستی می شود. در طول رشد و بالا رفتن سن کلاژن و الاستین، دو پروتئین موجود در ساختار پشتیبان پوست، تولیدشان کاهش می یابد. این پروتئین ها در درجه اول مسئول ایجاد ظاهری چاق و محکم به پوست هستند.

پوست نیز با افزایش سن نازک می شود و این در هیچ کجا به اندازه ناحیه چشم مشهود نیست. پوست اطراف چشم از نظر نازکی مانند دستمال کاغذی است، به همین دلیل است که مالیدن چشم ها یا کشیدن پوست هنگام آرایش می تواند در دراز مدت به ظاهر شما آسیب برساند. هنگامی که پوست ظریف اطراف چشم نازک می شود، بیشتر مستعد ایجاد چین و چروک است.

فقط لبخند زدن نیست که باعث چروک شدن دور چشم شما می شود. تقریباً هر حالت صورت شما شامل انقباض عضلات ریز ناحیه چشم است. نکته اصلی این است: احتمالاً نمی‌توانید با اجتناب از لبخند زدن، از ایجاد خطوط پنجه کلاغی جلوگیری کنید. اما کارهای خاصی وجود دارد که می توانید برای پیشگیری و درمان این خطوط ریز انجام دهید.

مطلب پیشنهادی: مزونیدلینگ چیست؟

بهترین درمان خطوط پنجه کلاغی دور چشم

درمانی که انتخاب می کنید به شدت چین و چروک و نتیجه دلخواه شما بستگی دارد. در برخی موارد، ممکن است بخواهید ترکیبی از درمان ها را امتحان کنید.

بوتاکس خطوط پنجه کلاغی

تزریق بوتاکس یک راه عالی برای درمان پای کلاغی و جلوگیری از ایجاد خطوط در آینده است. بوتاکس برای صاف کردن چین و چروک های ناشی از انقباضات مکرر ماهیچه ها که هنگام انجام حالات صورت اتفاق می افتد، عمل می کند. این درمان بسیار موثر است.

البته بوتاکس برای افراد ۳۰ تا ۵۰ ساله که چین و چروک آنها تازه شروع به رشد کرده است، مناسب است و روی چین و چروک های عمیق رایج در میان سالمندان موثر نیست. در بوتاکس بافت پوست در جای خود منجمد می شود تا نتواند منقبض شود. بوتاکس شما را از ایجاد حالات صورت باز نمی دارد و فقط عضلات اطراف چشم را هدف قرار می دهد که باعث ایجاد خطوط پای کلاغی می شوند و اثر آن معمولاً حدود ۳ ماه طول می کشد.

مطلب پیشنهادی: معرفی بهترین دکتر بوتاکس تهران

فیلر خطوط پنجه کلاغی

فیلرهای پوستی روشی طبیعی تر برای درمان پای کلاغی هستند. فیلرهای پوستی تزریقی هستند و حاوی اسید هیالورونیک یا کلاژن هستند. فیلرهای پوستی مستقیماً با یک سوزن کوچک به محل مورد نظر تزریق می شوند. این مواد مختلف دارای اجزای کمی متفاوت هستند و برخی از آنها دائمی تر از بقیه هستند. اثرات فیلرهای پوستی معمولاً بین ۳ تا ۱۲ ماه باقی می‌مانند.

درمان خانگی خطوط پنجه کلاغی دور چشم

درمان های خانگی برای برای از بین بردن خطوط پنجه کلاغی به طور کامل جوابگو نیستند اما میتوانند در کاهش این خطوط و بهبود وضعیت ظاهر و چهره شما کمک کنند. در ادامه چند روش درمان خانگی برای از بین بردن خطوط پنجه کلاغی معرفی میکنیم:

  • آلوئه ورا خاصیت طبیعی تغذیه کننده و جوان کنندگی پوست را دارد. میتوانید مقدار کمی ژل آلوئه ورا تازه را روی پوست اطراف چشم خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید. باید این ژل حدود ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب خنک بشویید تا نتیجه خوبی حاصل شود. نیاز است چند بار در هفته این کار را تکرار کنید.
  • استفاده از خیار که دارای خواص تسکین دهنده و آب رسانی میباشد نیز به کاهش خطوط پنجه کلاغی کمک میکند. برای استفاده از خیار کافی است برش های خیار سرد را حدود ۱۰ دقیقه روی پلک های بسته و گوشه بیرونی چشم بگذارید. خنکی و رطوبت خیار موقتا ظاهر پنجه کلاغی را کاهش میدهد.
  • با انجام برخی تمرینات چشم میتوانید عضلات اطراف چشم را تقویت کنید تا با بهبود گردش خون در این ناحیه، خطوط پنجه کلاغی کاهش یابد.

پلاسما جت خطوط پنجه کلاغی

یکی از روش های درمان و رفع خطوط پنجه کلاغی درمان با جت پلاسما است که به عنوان روش زیبایی غیر جراحی به وسیله دستگاه خاصی انجام میشود. این دستگاه پرتو کنترل شده ای به پوست میفرستد. این پرتو ها موجب میشود تا خطوط پنجه کلاغی که اغلب جزء علائم پیری محسوب میشوند، از بین بروند و پوستتان صاف و بدون چروک شود.

جراحی خطوط پنجه کلاغی

روش جراحی خطوط پنجه کلاغی جزء راه حل های اولیه رفع خطوط پنجه کلاغی نیست. اما همچنان برای افرادی که به دنبال نتیجه دائمی هستند و دچار خطوط پنجه کلاغی شدیدی هستند، میتواند بسیار مفید باشد. این جراحی میتواند شامل تغییر موقعیت بافت اضافی و سفت کردن عضلات زیری خطوط باشد یا با بالا بردن ابرو ها به رفع این خطوط کمک کند. با همه این ها توصیه ما این است برای تصمیم گیری درباره روش درمان و رفع خطوط پنجه کلاغی خود حتما با پزشک متخصص در این زمینه مشاوره ای داشته باشید و عجولانه تصمیم نگیرید.

ماساژ برای خطوط پنجه کلاغی

با مرطوب کردن پوست اطراف چشم و ماساژ این ناحیه میتوانید ظاهر پنجه کلاغی را به حداقل برسانید. برای این کار در اطراف چشمان خود از کرم ملایم و مرطوب کننده یا روغن های طبیعی استفاده کنید. روغن بادام و نارگیل روغن های مناسبی برای این کار هستند که میتوانید قبل از خواب کمی از آنها را به آرامی روی پوست اطراف چشم بمالید.

جراحی چروک زیر چشم

لایه برداری پوست برای رفع خطوط پنجه کلاغی

ثابت شده است که لایه برداری شیمیایی یکی از موثرترین درمان ها برای خلاص شدن از شر چین و چروک است. این فرآیندی است که در آن یک محلول اسیدی روی صورت شما اعمال می شود و سپس برداشته می شود. در طی چند روز آینده، واکنشی رخ می دهد که در آن لایه بالایی و چروکیده پوست شما کنده می‌شود و لایه‌ای جوان‌تر از پوست در زیر آن نمایان می‌شود. سه نوع مختلف لایه برداری شیمیایی وجود دارد:

  1. لایه برداری سطحی
  2. لایه برداری با عمق متوسط
  3. لایه برداری عمیق

نکته: لایه برداری سطحی را می توان با یک متخصص زیبایی تایید شده انجام داد، اما لایه برداری عمیق تر باید در مطب ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی انجام شود. اثرات لایه برداری و زمان بهبودی بستگی به نوع لایه برداری دارد.

نکته: لایه برداری سطحی نسبتاً بدون درد است و نیاز به زمان کمی دارد یا اصلاً نیاز ندارد. لایه برداری عمیق تر می تواند بسیار دردناک باشد و حتی ممکن است نیاز به بیهوشی داشته باشد. برای بهترین نتیجه، لایه برداری سطحی باید هر ۲ تا ۴ هفته یکبار و لایه برداری با عمق متوسط ​​هر ۶ تا ۱۲ ماه تکرار شود تا نتایج مطلوب حاصل شود.

  • لیزر درمانی یا به طور خاص تر لیزر، راه حل مدرن تری است. با این روش درمانی، لیزر ضربان دار چندین لایه نازک پوست را یکی یکی حذف می کند تا لایه بالایی معیوب را از بین ببرد و یک لایه صاف و دست نخورده را نمایان کند. گرمای لیزر همچنین باعث تولید کلاژن می شود که باعث ایجاد پوستی صاف می شود.

نکته: لایه برداری با لیزر پوست را سفت می کند و ادعا می کند که شما را ۱۰ تا ۲۰ سال جوان تر نشان می دهد. نتایج تا ۱۰ سال باقی می ماند. لایه برداری با لیزر ممکن است به طور کامل خطوط پنجه کلاغی را از بین نبرد، بنابراین پزشکان ممکن است آن را با تکنیک های دیگری مانند تزریق بوتاکس ترکیب کنند.

مطلب پیشنهادی: معرفی بهترین کلینیک زیبایی در تهران

  • با استفاده از کرم های موضعی می‌توانید با خطوط پنجه کلاغی مبارزه کنید. ترتینوئین (Retin-A) به طور گسترده ای برای مبارزه با علائم پیری استفاده می شود زیرا باعث تحریک تولید پوست جدید می شود. همچنین بسیاری از مرطوب کننده های ضد پیری وجود دارند که به طور مشابه مؤثر هستند. آنها ممکن است به کاهش ظاهر خطوط ریز اطراف چشم کمک کنند، اما باعث بهبود کامل نمی شوند. نتایج کرم های موضعی معمولا در عرض ۲۴ هفته دیده می شود.

مطلب پیشنهادی: طرز تهیه ماسک آرد نخودچی: خواص و کاربردهای آن

درمان خطوط پنجه کلاغی

جلوگیری از ایجاد خطوط پنجه کلاغی دور چشم

خطوط پنجه کلاغی بخشی طبیعی از افزایش سن است، اما کارهایی وجود دارد که می توانید برای محدود کردن شدت این چین و چروک ها و کاهش سرعت رشد آنها انجام دهید.

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید. هنگامی که در معرض نور خورشید هستید، حتی برای مدت کوتاهی، از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید و کلاه و عینک آفتابی داشته باشید.
  • غذای سالم بخورید. رژیم غذایی پر از میوه های تازه، سبزیجات، غلات کامل و روغن های سالم می تواند از پوست در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کند.
  • ورزش کنید. ورزش روزانه باعث حرکت خون می شود که اکسیژن را به پوست می رساند.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید. سیگار باعث تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود که باعث می شود چین و چروک ها زودتر ظاهر شوند.
  • هرگز از تخت های برنزه کننده استفاده نکنید.
  • از مرطوب کننده ها و کرم های دور چشم حاوی کلاژن و آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C استفاده کنید.

داشتن یک روتین پوستی مناسب ضد پیری بسیار مهم است. مراقبت از پوست با پاکسازی، تقویت و مرطوب کردن مناسب آن، کلید اصلی جلوگیری است. یک کرم دور چشم باکیفیت نیز می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. کرم دور چشم خود را با استفاده از انگشت حلقه به آرامی بمالید که ضعیف ترین انگشت روی دست است بنابراین کمترین فشار را به ناحیه ظریف چشم وارد می کند.

حتماً سایر اقدامات احتیاطی ضد پیری را در سبک زندگی خود رعایت کنید. استفاده از کرم ضد آفتاب، خواب کافی، نوشیدن آب و محدود کردن الکل همگی به جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک می کند. اما حتی بهترین تلاش ها نیز ممکن است برای جلوگیری کامل از ایجاد خطوط پنجه کلاغی کافی نباشد. 

مطلب پیشنهادی: درمان خانگی گودی زیر چشم

جلوگیری از ایجاد خطوط پنجه کلاغی

سخن پایانی

بروز خطوط پنجه کلاغی بخش طبیعی پیری است، اما گزینه‌های درمانی زیادی برای کاهش ظاهر آن‌ها وجود دارد. برخی از این درمان ها بسیار پرهزینه هستند، بنابراین تا زمانی که می توانید بر پیشگیری تمرکز کنید. اما اگر خیلی دیر شده است، با بهترین دکتر پوست در مورد گزینه های مورد استفاده و درمان مشورت کنید. لایه برداری شیمیایی و تزریق بوتاکس از جمله درمان های مقرون به صرفه تر هستند.

سوالات متداول خطوط پنجه کلاغی

خطوط پنجه کلاغی چگونه است؟

خطوط و چین و چروک هایی که در اثر خندیدن و یا سایر موارد گوناگون صورت در نزدیکی چشم نمایان می شوند، خطوط پنجه کلاغی می باشند. در آغاز این خطوط دارای وضعیت دینامیک می باشند. دینامیک به معنی این است که با قرار گرفتن مجدد صورت به حالت طبیعی، این خطوط از بین می روند. اما پس از گذشت زمان، وضعیت استاتیک به وجود می آید که در آن خطوط ثابت و برجسته تر می شوند.

چه روش هایی برای از بین بردن خطوط پنجه کلاغی وجود دارد؟

لیزر، تزریق ژل، تزیرق بوتاکس و میکرونیدلینگ

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *