انواع بیماری های مقاربتی در مردان و زنان (علائم، روش های تشخیص + درمان)

۰
(۰)

بیماری های مقاربتی (STD) بیماری است که از یک شخص به شخص دیگر از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود. این رابطه می‌تواند از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی محافظت نشده منتقل شده و زمینه ابتلا را برای افراد فراهم کند.

به بیماری های مقاربتی، عفونت مقاربتی (STI) یا بیماری آمیزشی (VD) نیز می‌گویند. این به این معنی نیست که بیماری های مقاربتی تنها از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. بلکه، ممکن است این ویروس‌ها از طریق سوزن مشترک و شیردهی نیز منتقل شود.

انواع بیماری های مقاربتی زنان و مردان

عفونت‌ها از طریق رابطه جنسی انتقال می‌یابند. به شایع‌ترین این بیماری‌ها در مطلب زیر اشاره می‌کنیم:

بیماری کلامیدیا

بسیاری از افراد به این بیماری توجهی ندارند. باکتری‌های خاصی در ایجاد کلامیدیا نقش دارند. در صورت بروز این بیماری علاومی شامل موارد زیر را دارند که به آن اشاره می‌کنیم:

  • درد و ناراحتی در طی رابطه جنسی و ادرار کردن حین رابطه جنسی
  • ترشحات از آلت تناسلی مردان یا زنان
  • درد پایین شکم

همچنین در صورت عدم درمان این بیماری می‌تواند مشکلاتی حادتر به وجود آورد که به آن اشاره می‌کنیم:

  • بیماری التهابی در ناحیه لگن
  • ناباروری
  • عفونت در غده پروستات یا بیضه‌ها

درمان بیماری های مقاربتی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

این ویروس از دیگر بیماری های مقاربتی است، که از طریق تماس پوست به پوست یا تماس جنسی از یک شخص به شخص دیگر منتقل می‌شود. این ویروس سویه‌های مختلفی دارد. شایع‌ترین علامت این ویروس زگیل تناسلی در دستگاه تناسلی، دهان یا گلو است.

هیچ درمانی برای این ویروس وجود ندارد اما در حال حاضر واکسنی برای محافظت از این ویروس وجود دارد. همچنین برخی از سویه‌های این ویروس منجر به انواع مختلفی از سرطان‌ها می‌شود.

مطلب پیشنهادی: معرفی بهترین دکتر زگیل تناسلی تهران

ویروس ایدز (HIV)

ایدز یکی دیگر از بیماری های مقاربتی است. این ویروس می‌تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب رسانده و خطر ابتلا به سایر ویروس‌ها وسرطان‌های خاص را افزایش دهد. در علائم اولیه این ویروس با آنفولانزا اشتباه گرفته می‌شود. در مطلب زیر به برخی از علائم آن اشاره می‌کنیم:

  • تب
  • لرز
  • گلو درد
  • حالت تهوع
  • مشکلات گوارشی

در حال حاضر درمانی برای ویروس ایدز  وجود ندارد. اما درمان زودرس و موثر باعث می‌شود به افرادی که دچار این ویروس شده‌اند کمک کند مدت طولانی زندگی کنند. 

بیماری سوزاک

یکی دیگر از بیماری های مقاربتی بیماری باکتریایی سوزاک است. بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند علائمی ندارند. اما، علائم این بیماری شامل موارد زیر باشد:

  • گلو درد
  • ترشحات از آلت جنسی مرد و واژن
  • خارش آلت تناسلی

مطلب پیشنهادی: در مورد بیماری سوزاک بیشتر بدانید.

همچنین این نکته را باید دانست که انتقال بیماری سوزاک از مادر به نوزاد در هنگام زایمان وجود دارد. 

انواع بیماری های مقاربتی

تشخیص انواع بیماری های مقاربتی

در بسیاری از موارد، پزشکان نمی‌توانند تنها بر اساس علائم بیماری های مقاربتی را تشخیص دهند. تست‌های مربوط به بیماری های مقاربتی در مطب پزشک و کلینیک‌های بهداشت جنسی انجام می‌شود. ارائه دهندگان خدمات بهداشتی با استفاده از آزمایش‌های ادرار و خون بیماری های مقاربتی را تشخیص می‌دهند.

کیت‌های آزمایش خانگی نیز برای تشخیص این بیماری‌ها وجود دارد. اما گاهی شاید قابل اعتماد نباشد. باید این نکته را دانست که تست پاپ اسمیر یک آزمایش برای بیماری های مقاربتی نیست و منفی بودن آن به معنای عدم ابتلا به این بیماری‌ها نیست. در صورت داشتن رابطه جنسی، مشورت با پزشک و مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی فکر خوبی است. برخی افراد ممکن است از آزمایشات مکرر نسبت به سایر افراد بهره‌ مند شوند.

بهترین متخصص بیماری های مقاربتی

بهترین متخصص بیماری های مقاربتی چند ویژگی مهم دارد؛ با اینکه احتمال دارد ترجیحات هر فرد متفاوت باشد، اما چند ویژگی کلیدی وجود دارد که بایستی در انتخاب بهترین متخصص بیماری های مقاربتی آنها را مد نظر قرار دهید. برخی از این موارد را در ادامه بررسی میکنیم.

بهترین متخصص باید از عفونت های مقاربتی درک کاملی داشته و در شناخت علائم، تشخیص بیماری و ارائه گزینه های درمانی دانش و مهارت کافی داشته باشد. او باید با آخرین پیشرفت های علم و بیماری ها در این زمینه آشنایی داشته باشد و از اطلاعات به روز  آگاه باشد. همچنین باید دقت کنید که متخصص مد نظر، در درجه اول بر بیماری های مقاربتی تخصص داشته باشد. از ویژگی های مهم و موثر در این متخصص ها، همدلی و رویکردی غیر قضاوتی نسبت به بیمارانشان است. متخصصی که در مراقبت های بهداشتی، ارتباط شفاف و موثری به خصوص در موضوعات حساسی مانند بیماری های مقاربتی داشته باشد، گزینه مناسبی برای انتخاب هستند. علاوه بر این، یک متخصص خوب از روش های گوناگون تست و آزمایش های موجود، آگاه است و میتواند نتایج آنها را به خوبی تفسیر کند.

متخصص بیماری های مقاربتی میداند که وضعیت هر بیمار منحصر به فرد بوده و بایستی برای هر بیمار متناسب با وضعیت سلامتی و اختلالی که دارد، برنامه درمانی خاص ارائه کند. چرا که باید حین تعیین شیوه درمانی، به مواردی چون شدت عفونت، عوارض احتمالی و ترجیحات بیمار دقت کند.

درمان بیماری‌ های مقاربتی

درمان بیماری های مقاربتی بسته به نوع آن‌ها متفاوت است. اقدام به درمان در فرد و شریک جنسی قبل از فعالیت جنسی حائز اهمیت است. در غیر این صورت می‌توانند یک عفونت را بین خود منتقل کنند. در این مطلب به برخی از درمان‌های بیماری های مقاربتی می‌پردازیم:

بیماری مقاربتی باکتریایی:

معمولا آنتی بیوتیک‌ها به درمان این بیماری کمک می‌کند. پس از مصرف داروهای تجویز شده، عدم دفع یا عود این بیماری را با پزشک در میان بگذارید.

بیماری مقاربتی ویروسی:

آنتی بیوتیک‌ها قادر به درمان این نوع از بیماری نیست. عفونت‌های ویروسی درمانی ندارند اما برخی مواقع به خودی خود از بین می‌روند.

سایر بیماری‌ مقاربتی:

در ایجاد این بیماری‌ها، ویروس و باکتری نقشی ندارد. در عوض موجودات کوچک نقش دارند مانند: شپش‌های تناسلی، گال، تریکومونیازیس و غیره این بیماری‌ها با داروهای خوراکی قابل درمان است.

تشخیص انواع بیماری های مقاربتی

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم درباره بیماری‌های مقاربتی و انواع آن و درمان آن صحبت کنیم. بیماری مقاربتی، بیماری است که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود. در برخی موارد، این بیماری‌ها بدون علائم است. اما علائمی شامل: درد یا ناراحتی، ترشحات و زخم ممکن است به وجود آید. 

این بیماری انواع مختلفی دارد. یکی از شایع‌ترین آن‌ها ویروس HPV است. در درمان این بیماری بهترین دکتر پوست، داروهای مختلفی تجویز می‌کند. همچنین ممکن است به شما توصیه کند که عادت‌های جنسی خود را تنظیم کنید. همچنین، استفاده از کاندوم برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین، در این مقاله ویکی درمان رعایت برنامه درمانی توصیه شده می‌تواند به بهبود بیماری مقاربتی کمک کند.

سوالات متداول

انواع بیماری های مقاربتی چیست؟

سوزاک و کلامیدیا که از باکتری ها سرچشمه می گیرند، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که از طریق تماس پوست به پوست یا تماس جنسی از یک شخص به شخص دیگر منتقل می‌شود، ویروس ایدز (HIV) که به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند.

علائم بیماری های مقاربتی چیست؟

می توان به درد و ناراحتی در طی رابطه جنسی و ادرار کردن حین رابطه جنسی، ترشحات از آلت تناسلی مردان یا زنان، درد پایین شکم، تب، لرز، گلو درد، حالت تهوع، مشکلات گوارشی اشاره کرد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *