هفته سیزدهم بارداری – بایدها و نبایدهای هفته ۱۳ بارداری

۰
(۰)

به هفته سیزدهم بارداری خوش آمدید، هم اکنون در هفته آخر از سه ماه اول بارداری خود هستید. در هفته سیزدهم بارداری فرزند دلبندتان هم اندازه یک هلو رسیده و حدود ۷.۵ سانتی متر قد کشیده است و وزنش در هفته ۱۳ بارداری به حدود ۱۴ الی ۲۵ گرم می باشد. جالب است بدانید در هفته سیزدهم بارداری، جنین قدرت بلعیدن پیدا کرده و می تواند در رحم مادر ادرار کند.

مهم ترین تغییرات جنین در سه ماه اول بارداری این است که جنین حالت قورباقه مانند خود را به طور کامل از دست داده است و با پایان هفته ۱۳ بارداری یعنی اتمام سه ماه اول بارداری، کلیه ها به طور کامل رشد کرده اند و جنین قادر به ادرار کردن در رحم مادر می باشد.

 دقت داشته باشید که بزرگ شدن رحم و شکم مادران از ۵ ماهگی به بعد آغاز می شود. بنابراین اگر در هفته ۱۳ بارداری تغییراتی در ظاهر فیزیکی خود احساس نمی کنید، اصلا هیچ جای نگرانی وجود ندارد و رفته رفته شاهد اضافه شدن وزن تان خواهید بود. در ادامه مطلب از ویکی درمان به تغییرات جنین و علائم هفته ۱۳ بارداری می پردازیم.

وضعیت جنین در هفته سیزدهم بارداری

 

یکی از مهم ترین تغییرات جنین در هفته ۱۳ بارداری، تکامل یافتن مثانه بوده و از طریق سونوگرافی می توانید از جنسیت فرزند عزیزتان باخبر شوید. به طور کلی جنسیت جنین بعد از اتمام سه ماه اول بارداری از طریق سونوگرافی قابل تشخیص است. اما در برخی از موارد جنسیت جنین تا هفته چهاردهم بارداری مشخص نمی شود که هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

از هفته سیزدهم بارداری به بعد، هر روز جنین با سرعت بیشتری به رشد و تکامل خود ادامه می دهد و هفته به هفته وزن شما به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند. همان طور که در ابتدا گفته شد با تکامل یافتن کلیه ها جنین قادر به ادرار کردن بوده و می تواند مقدار کمی از مایع آمنیوتیک اطراف خود را ببلعد.

ماه سوم بارداری

در هر ده نوک انگشت کوچک جنین، برجستگی هایی در حال ایجاد شدن هستند که اثر انگشت دائمی منحصر به فرد خود را نگه می دارد. طی هفته های آتی اثرانگشت به طور کامل شکل می گیرند.

یکی دیگر از تغییرات حائز اهمیت در هفته سیزدهم بارداری، رشد مو جنین می باشد. فولیکول های مو رفته رفته رشد کرده و موهای نرم و ظریفی به نام لانگو ظاهر می شوند. رشد و تکامل لانگو تا هفته ۲۰ بارداری ادامه دارد و نقش محافظت از پوست جنین را در برابر مایع آمنیوتیک ایفا می کنند.

در نهایت شگفت انگیز ترین رویداد در هفته ۱۳ بارداری این است که  تارهای صوتی نوزاد در سه ماه اول بارداری تکمیل شده و در صورت صحبت کردن با کودک، در هنگام تولد صدای شما را خواهد شناخت.

وضعیت بدن مادر در هفته ۱۳ بارداری

با بزرگ شدن روز به روز جنین، قطعا رحم شما نیز بزرگ تر و نمایان تر می شود. با هر بار دستشویی رفتن و دور شدن رحم از مثانه، متوجه تغییراتی در اندازه شکم خود می شوید. دقت داشته باشید اگر هنگام دفع ادرار احساس سوزش و یا درد دارید، بهتر است هرچه سریع تر به بهتزین پزشک زنان مراجعه کنید زیرا ممکن است دچار عفونت شده اید. عفونت ادراری در بارداری کاملا شایع بوده و به راحتی درمان می شود اما باید به موقع تشخیص داده شود.

در هفته ۱۳ بارداری خون بیشتری در ناحیه لگن شما پمپاژ می شود. در برخی از زنان این امر باعث افزایش میل جنسی شده و یا احساس تشنگی بیشتری را ایجاد می کند. رابطه جنسی در اوایل دوران بارداری مخصوصا در سه ماه اول بارداری بی خطر است، مگر اینکه پزشک توصیه دیگری کرده باشد.

در نهایت یکی از تغییراتی که در هفته ۱۳ بارداری ممکن است آن را تجربه کنید، درد شکمی شدید ناشی از انبساط سریع رباطی به نام رباط گرد است که از اطراف رحم عبور می کند. هنگامی که این ساختار در حال شکل گیری است، ممکن است درد شدیدی را در ناحیه شکم احساس کنید. این درد شدید در شکم تا زمانی عادی است که به همراه خونریزی یا گرفتگی شدید نباشند، اگر درد شکم همراه با خونریزی و یا گرفتگی شدید بود، بهتر است جهت انجام آزمایشات لازم به پزشک مراجعه کنید.

بهترین وعده غذایی در هفته سیزدهم بارداری

بهترین وعده غذایی در هفته سیزدهم بارداری

 

از آنجایی که احتمالا با یبوست دست و پنجه نرم می کنید، بهتر است از وعده غذایی گیاهی و میوجات را به حداکثر برسانید. خوردن وعده های غذایی فیبر دار همراه با نوشیدن آب زیاد می تواند به دستگاه گوارش شما در هضم و دفع غذا کمک کند. همانند هفته های پیشین سعی کنید سه وعده غذایی اصلی خود را به شش وعده غذایی کوچک تقسیم بندی کنید اینگونه سیستم گوارشی بدن آسان تر می تواند هضم غذا را انجام دهد.

  • میوجات همانند : گلابی، آووکادو، تمشک، سیب و خیار
  • سبزیحات همچون : هویچ، چغندر، بروکلی و کاهو
  • حبوبات مانند : عدس، لپه، جو، نخود و لوبیا

همگی برای رفع یبوست نقش بزرگی را ایفا می کنند. همچنین مواد غذایی که دارای مقادیر زیادی از کلسیم و آهن هستند به شدت توصیه می شود. مصرف کردن ماهی و گوشت را نیز فراموش نکنید و سعی شود به میزان متوسطی از آنها در وعده های غذایی خود استفاده شود.

علائم هفته ۱۳ بارداری

علائم هفته ۱۳ بارداری به مراتب نسبت به هفته های گذشته کمتر بوده و علائم آزار دهنده همچون حالت تهوع و خستگی تا حد زیادی کاهش یافته است و حتی ممکن است احساس انرژی و تازگی داشته باشید. یکی از عوارض شایع در این هفته یبوست و سردرد می باشد که با استراحت کردن و مصرف وعده غذایی فیبر دار رفع می شود. علائم دیگر رایج هفته ۱۳ عبارت است از :

  • حالت تهوع
  • یبوست
  • خستگی
  • سردرد
  • تکرر ادرار
  • تغییرات پستان ها

جمع بندی
یکی از مواردی که باید به آن دقت داشته باشید این است که از استرس به دور باشید. اگرچه تجربه استرس در بارداری طبیعی است اما استرس بیش از حد می تواند اثرات منفی بر روی سلامت جسمانی جنین داشته باشد. سعی کنید از روز به روز بارداری خود لذت ببرید، با دوستان خود گفتگو داشته باشید و همیشه خود را مشغول به کاری کنید که به آن علاقه دارید. اینگونه میزان استرس و خیال پردازی تان نیز کمتر می شود.

سوالات متداول

آیا لکه بینی در هفته سیزدهم بارداری طبیعی است ؟

لکه بینی بعد از نزدیکی در دوران بارداری کاملا طبیعی است اما اگر همراه با درد شدید بود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

آیا در هفته ۱۳ بارداری جنسیت جنین قابل تشخیص است؟

بله، با اتمام شدن سه ماه اول بارداری جنسیت جنین از طریق سونوگرافی قابل رویت است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *