دانستنی های فتق ناف در بارداری

۰
(۰)

بیرون زدن ناف در زنان در دوران بارداری، یک پدیده رایج است. اما گاهی اوقات این بیرون آمدن از ناف در دوران بارداری یا بعد از زایمان می‌تواند نشان‌دهنده فتق باشد که ما آن را به نام فتق ناف در بارداری می‌شناسیم. اگر مادران باردار بالقوه دچار فتق شده باشند، موضوعی نگران‌کننده است و باید به فکر درمان آن باشند. این مقاله در رابطه با فتق در دوران بارداری نوشته‌شده است و شامل توصیه‌های بسیار مهمی برای درمان آن است.

علت ایجاد فتق ناف در بارداری

مطلب پیشنهادی: تورم مچ پا در بارداری

فتق ناف در بارداری چیست؟

فتق زمانی ایجاد می‌شود که یک دهانه کوچک وجود داشته باشد که بخشی از سایر اندام‌های شکمی از آن عبور می‌کند. در دوران بارداری، با رشد و کشیدگی رحم، فشار بیشتری به دیواره شکم وارد می‌کند. علاوه بر این، بر سوراخ‌های کوچکی که ممکن است از بدو تولد وجود داشته باشند و قبلاً مشکلی ایجاد نمی‌کردند، فشار وارد می‌کند و باعث گشادشدن دهانه‌ها می‌شود.

فتق معمولاً بعد از زایمان خودبه‌خودترمیم می‌شود. تا زمانی که فرد با فتق احساس درد شدید یا برآمدگی بیش‌ازحد نداشته باشد، هیچ خطری مادر یا نوزاد در حال رشد را تهدید نمی‌کند. اگر فتق کوچک باشد، بازهم امکان زایمان طبیعی و سالم برای مادران وجود دارد. برای فتق‌های بزرگ، پزشکان عمل جراحی را برای زایمان توصیه می‌کنند.

علل ایجاد فتق ناف در بارداری چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که مادران  دچار فتق شکم شوند. به دلیل ایجاد فشار بیش‌ازحد در شکم و ناحیه لگن، فتق نافی ایجاد می‌شود. علاوه بر این، ماهیچه‌های شکم نیز در دوران بارداری نازک‌تر و ضعیف‌تر می‌شوند.

رحم کوچک زنان در سه ماهه دوم بارداری، در حدود هفته ۲۰ تا ۲۲، مانند یک بالون بزرگ می‌شود. در طول بزرگ شدن، رحم متورم می‌شود و روده‌ها به قسمت‌های فوقانی و پشتی معده فشار می‌آورند. مطالعات نشان می‌دهد که بیشتر فتق‌ها در بدو تولد وجود دارند، به این معنی که این فتق‌ها ماهیت مادرزادی دارند.

برخی از علل اصلی فتق ناف در زیر موردبحث قرارگرفته است:

  • حاملگی چند قلو
  • اضافه‌وزن داشتن
  • ساعات طولانی کار
  • ضعیف شدن عضلات مرکزی بدن
  • زور زدن بیش‌ازحد
  • جمع‌آوری مایعات در حفره شکم

چه علائمی را در دوران بارداری نشان از فتق بارداری است؟

در دوران بارداری برای آنکه بفهمید که به فتق ناف در بارداری دچار شده‌اید به ظهور نشانه‌های زیر توجه کنید و در صورت داشتن آن‌ها به متخصص زنان مراجعه کنید: 

  • درد شدید در نزدیکی فتق که مداوم باقی می‌ماند
  • حالت رکوع سخت و دردناک می‌شود
  • اپیزودهای مکرر استفراغ
  • احساس حالت تهوع

علائم فتق ناف در بارداری

آیا فتق در دوران بارداری یا زایمان می‌تواند به نوزاد آسیب برساند؟

در مورد زنان باردار که دچار فتق شده‌اند، هیچ نگرانی وجود ندارد. فتق ناف در بارداری به کودک آسیب نمی‌رساند زیرا در کیسه آمنیوتیک جمع شده است. فتق نمی‌تواند به نوزاد برسد، بنابراین به‌هیچ‌وجه روی نوزاد تأثیر نمی‌گذارد. جنین در داخل رحم کاملاً ایمن است.

بااین‌حال ممکن است فتق روی تغذیه شما اثر بگذارد در این شرایط  به پزشک مراجعه کنید زیرا مهم است که تغذیه مناسب برای کودک ارائه شود.

مطلب پیشنهادی: تفاوت واریکوسل و فتق را بدانید.

اگر فتق به‌اندازه کافی بزرگ باشد جراحی تنها راه‌ترمیم آن است. درمان جراحی فتق شامل بازگرداندن بافت بیرون زده به‌جای خود و سپس بستن دهانه است.

این کار  می‌تواند به دو صورت انجام بگیرد، ترمیم فتق باز یا لاپاراسکوپی. درروش باز، یک برش بزرگ ایجاد می‌شود و سپس اندام به عقب بازگردانده می‌شود. با ترمیم لاپاراسکوپی، اندام از طریق برش‌های کوچک با کمک لاپاراسکوپ به عقب برگردانده می‌شود. درمان فتق در دوران بارداری با لاپاراسکوپی بهتر و سریع‌تر انجام می‌گیرد.

آیا جراحی ترمیم فتق ناف در بارداری بر باروری تأثیر می‌گذارد؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ترمیم فتق باعث ناباروری یا مشکلاتی در بارداری در آینده می‌شود. اما اگر این پدیده در بارداری اول ایجادشده باشد، احتمال ایجاد فتق در دوران بارداری بعدی نیز وجود دارد. درمان مناسب همراه با سبک زندگی سالم می‌تواند به بهبودی سریع‌تر پس از جراحی فتق کمک کند. 

درمان فتق در بارداری

فتق‌هایی که در دوران بارداری ایجاد می‌شوند معمولاً بعد از زایمان درمان می‌شوند. پزشک تا زمان تولد نوزاد مراقب فتق است. معمولاً بعد از بارداری، پزشک با جراحی یا لاپاراسکوپی فتق را ترمیم می‌کند. هرچند ترمیم فتق بدون جراحی نیز امکان‌پذیر است. بسته به شرایط فیزیکی مادر، پزشک درمان را برای درمان فتق توصیه می‌کند.

مطلب پیشنهادی: درمان آکنه در دوران بارداری

درمان غیر جراحی برای درمان فتق ناف در بارداری

روش‌های غیر جراحی درمان فتق ناف در بارداری نیز وجود دارند که ممکن است پزشکان آن را توصیه کنند که در زیر به آن‌ها اشاره‌شده است.

  • پزشکان به‌جای جراحی، ورزش‌های منظم مانند یوگا، هوازی و کششی را تجویز می‌کنند. 
  • برای تقویت عضلات شکم می‌توان تمرینات تنفسی، یوگا، کشش، دوچرخه‌سواری و مدیتیشن را امتحان کرد. اما مطمئن شوید که از ورزش‌هایی که فشار اضافی بر شکم و عضلات لگن وارد می‌کنند اجتناب کنید.

یکی دیگر از مواردی که باید در نظر بگیرید حفظ وضعیت صحیح بدن است. موارد زیر در این رابطه مهم هستند:

  • از پوشیدن کفش پاشنه بلند خودداری کنید زیرا به عضلات پایین شکم فشار وارد می‌کند و احتمال فتق ناف را افزایش می‌دهد.
  • غذاهای غنی از فیبر زیاد بخورید و مقدار زیادی آب بنوشید.

برخی از ورزش‌هایی که می‌توانند به کاهش فتق ناف در بارداری کمک کنند عبارت‌اند از:

  • دوچرخه‌سواری 
  • پیاده روی
  • تمرین روی پاها
  • برای افرادی که از یبوست رنج می‌برند، مهم است که بیش‌ازحد زور نزنند زیرا این امر می‌تواند به فتق فشار وارد کند و وضعیت را بدتر کند. 

نتیجه‌گیری

فتق ناف در بارداری یک پدیده رایج است و چندان جای نگرانی نیست. اگر احساس درد و ناراحتی داشتید می‌توانید با مراجعه به پزشک آن را با توصیه‌های پزشک که جراحی یا روش‌های غیر جراحی باشد درمان کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *