چرا آلمان به پرستاران نیاز دارد: مزایا پرستاری در آلمان چیست؟

۰
(۰)

با افزایش عمر متوسط و پیری بیشتر جامعه آلمان، تعداد جوانانی که عهده دار مشاغل این کشور شوند رو به کاهش گذاشته است و همین موضوع باعث شده که نیاز شدیدی به پرستاران و مراقبت های درمانی احساس شود. علیرغم سیستم خدمات درمانی و پزشکی قدرتمند آلمان، اما پرستاران حرفه ای کافی در آلمان حضور ندارند. بیمارستان ها، خانه سالمندان و مراکز مراقبت درمانی دیگر، همگی به پرستاران با سطح تخصص متفاوت نیاز دارند. انتظار می رود که این نیاز به پرستاران بیشتر، به زودی خود را نشان دهد.

کمبود پرستار در آلمان

سالهاست که آلمان با کمبود پرستار در بیمارستان هایش مواجه است و این کمبود در سال گذشته شدیدتر شده است. جرالد گاس، رئیس اتحادیه بیمارستان های آلمان، گفت که تعداد موقعیت های شغلی خالی برای پرستاران در بخش های عمومی در حدود ۶ درصد کل تعداد پرستاران است و این عدد در بخش مراقبت های ویژه، ۱۲ درصد است.

این کمبود پرستار حرفه ای، موقعیت بسیار خوبی برای پرستاران سراسر جهان و به خصوص پرستاران ایرانی، برای گرفتن ویزای کار آلمان (چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا) ایجاد کرده است. آلمان در کل به حدود ۲۵۰ هزار پرستار دارد تا بتواند کمبود نیروی پرستار خود را جبران کند.

کدام پرستاران خارجی واجد شرایط کار در آلمان هستند؟

شرایط کار در آلمان

آنهایی که می خواهند حرفه پرستاری خود را در چهارمین اقتصاد برتر دنیا ادامه دهد، باید از سوی مراجع رسمی تایید شده باشند. پرستاران برای ادامه کار خود در آلمان باید موارد زیر را دارا باشند:

صلاحیت های لازم: مدارک پرستاری کسب شده توسط متقاضی در کشور مبدا باید معادل مدرک پرستاری در آلمان باشد. یک مرجع ذیصلاح، وظیفه بررسی برابری مدارک ارائه شده با مدارک مورد نیاز برای متقاضیان پرستاری در آلمان را بر عهده دارد. اگر مدارک ارائه شده توسط متقاضیان از سوی مراجع آلمانی به صورت کامل تایید نشود، متقاضی باید برای اثبات سطح دانش خود در یک امتحان ارزیابی شرکت کنند و یا یک دوره آموزشی را بگذراند. متقاضیان می توانند مدارک خود را برای ادارات تعیین شده ایالتی که قصد حضور در آن را دارند، ارسال کند.

مهارت اولیه در زبان آلمانی: کارشناسان پرستاری باید از سطح زبان B1 یا B2 چارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبان‌ها (CEFR) برخوردار باشند.

آمادگی پزشکی: پزشکان آلمانی باید آمادگی جسانی و سلامت روان کارشناسان پرستاری متقاضی برای حضور در این مشاغل را تایید کنند.

صلاحیت/قابلیت اعتماد فرد: بعلاوه کارشناسان پرستاری متقاضی کار در آلمان باید گواهی عدم سوء پیشینه را نیز ارائه کنند. فرد باید برای این کار یا گواهی را از کشور مبدا و یا آن از آلمان (Führungszeugnis) تهیه کند.

مزایای کار به عنوان پرستار در آلمان

با توجه به توجه ویژه دولت آلمان به کارگران، پرستارانی که در آلمان کار می کنند هم از امنیت اجتماعی و مزایای شغلی بسیار خوبی برخوردار خواهند بود. به لطف جمعیت مشغول آلمان، دولت از افراد بیکار (به خاطر معلولیت، بیماری یا بازنشستگی) به خوبی حمایت می کند.

موقعیت های شغلی زیاد

تقاضا برای کارشناسان خدمات درمانی، به خصوص پرستاران، بسیار زیاد است و به راحتی استخدام می شوید و نیازی به جستجوی کار در آلمان ندارید. اکثر پرستاران کارشان را در واحدهای بخصوصی شروع می کنند و بعد از چند سال، بخش بزرگی از آنها به مشاغلی مثل مدیر گروه ارتقا پیدا می کنند و وظیفه مدیریت شیفت کاری خود را بر عهده می گیرند و مسئولیت و حقوقشان افزایش پیدا می کند.

با ارتقای شغلی پرستار به مقامات مدیریتی بالاتر، موقعیت های شغلی به سوی او سرازیر می شود. یک مسیر بسیار محبوب در میان کارشناسان ارشد، آموزش به پرستاران آینده در موسسات آموزشی است.

احتمال اشتغال بالا برای خارجی ها

همانطور که می دانید، تقاضا برای پرستاران در آلمان زیاد است و برای رفع نیازهای موجود از تمامی ظرفیت های بین المللی ممکن نیز استفاده می شود. پرستاران خارجی باید تقریبا مطمئن باشند که با توجه به تقاضای بالا برای این شغل، قطعا بیکار نمی مانند. اما چیزی که باید از آن مطمئن شوید، تسلطتان به زبان آلمانی برای برقراری ارتباط با بیماران و انجام کارهای اداری است.

نرخ موفقیت تقریبا ۱۰۰ صد درصدی در گرفتن ویزای کار

بعد از اشتغال باید به دنبال گرفتن مجوز کار و اقامت آلمان باشید و اگر در آلمان هستید باید به دفتر اداره مهاجرت شهرتان مراجعه کنید؛ اما اگر هنوز در ایران هستید، می توانید این کار را با مراجعه به سفارت آلمان پیگیری کنید.

شانسی که پرستاران و کارشناسان ارشد خدمات مراقبتی ایرانی آورده اند، نیاز شدید کشور آلمان به پرستار و حضور این حوزه در فهرست کمبودی ها است. این فهرست، نماینده سطح نیاز کشور به تخصص های مختلف است و همین موضوع فرایند صدور مجوز و ویزای کار را بسیار ساده تر می کند. یعنی ایرانیان در مسیر ارائه تقاضای کار و در ادامه، درخواست برای مجوز کار و اقامت با مشکلات خاصی مواجه نخواهند بود. پرستاران در مقایسه با تخصص های دیگر، برای گرفتن تاییدیه حتی نیازی به عبور مقدار درآمدشان از سطح خاصی هم ندارند.

موقعیت های آموزشی بسیار عالی

موقعیت های آموزشی بسیار عالی

آلمان به دوره های آموزشی مختلف و باکیفیتش معروف است و پرستاری و پرستاران نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اگر پرستار هستید و به دنبال کارهای جدید، تغییر تخصص یا مسئولیت های بیشتر هستید، می توانید برای گذراندن دوره های آموزشی و دستیابی به اهدافتان از بین گزینه های مختلفی انتخاب کنید.

بیش از ۲۰۰ دوره تخصصی برای پرستاران وجود دارد که می توانید با گذراندن هر یک به تجربیات و تخصص های خودتان بیافزایید و این موضوع، تخصص شما در زمینه های بخصوص را تایید خواهد کرد. افزایش تقاضای تخصصتان و به تبع آن افزایش حقوق، از مزایای گذراندن این دوره ها است. شرکت در دوره های زیر برای پرستارانی که با کارآموزی پرستار شده اند و یا دارای مدرک تخصصی پرستاری هستند، ممکن است:

  • هوش بری و مراقبت های ویژه
  • خدمات اندوسکوپی و جراحی
  • آنکولوژی (تومورشناسی)
  • طب سالمندان
  • توانبخشی و مراقبت های طولانی مدت
  • مراقبت های تسکینی
  • نفرولوژی (مطالعات کلیوی)
  • مراقبت های روانپزشکی

برای پرستاران دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد:

  • رئیس بخش
  • مراقبت های تخصصی
  • مشاور درمانی
  • مراقبت تسکینی
  • متخصص مراقبت های حساس فرهنگی (یک شاخه مراقبتی با تمرکز بر نیازهای فرهنگی و اجتماعی بیمار با توجه به ترجیحات فردی)
  • متخصص مراقبت های خانگی
  • متخصص خدمات درمانی و اجتماعی
  • همراهی، حمایت و کمک در فرایند مراقبت

اکثر دوره ها به صورت پاره وقت هستند و گاهی هزینه آن را نیز کارفرما پرداخت می کند.

ساعات کاری مشخص، اما منعطف!

پرستاران در آلمان در سه شیفت مختلف کار می کنند:

  1. از ۶ صبح تا ۲.۳۰ عصر
  2. از ۱.۳۰ عصر تا ۱۰ شب
  3. از ۸.۳۰ عصر تا ۶ صبح

به طور کلی باید حدودا ۴۰ ساعت در هفته کار کنید و شیفت کاریتان به صورت تغییر می کند و بخش کمی از کارتان در شب خواهد بود. بعلاوه پرستاران می توانند اولویت کاری خود را نیز بیان کنند تا برنامه کاریشان براساس اینکه دوست دارند که صبح ها سر کار باشند یا شبها و… بهینه شود.

بعضی ها ترجیح می دهند که فقط شب ها کار کنند و برنامه کاری خود را به صورت شش شیفت شب و شش روز مرخصی بعد از آن می چینند. گاهی اوقات پرستاران در بازه های ۱۲ ساعته (که البته بیشتر در مراقبت های خانگی مرسوم است) کار می کنند.

فراهم بودن زمان برای کار، خانواده و زندگی

برنامه کاری پرستاران بسیار منعطف و قابل جابجایی است و می توانند در طول هفته که بقیه سر کار هستند، کارهای مختلفی در زمان آزادشان انجام دهند. زندگی زیبایی می شود که اول هفته که همه درگیر استرس های کارشان هستند را به باشگاه، خرید و کارهای اداری اختصاص دهید و یا حتی برنامه یک سفر سه روزه به فرانسه را با عزیزانتان بچینید. کار به عنوان پرستار، درهایی را برایتان باز می کند و امکان فرار از روتین کاری معمول هرروزه و تکراری را برایتان فراهم می کند.

بعلاوه نباید نگران محل کارتان باشید و هر شهر و روستایی که یک جای خالی در بیمارستان یا مرکز خدمات درمانی اش داشته باشد، به یک فرد با تخصص شما نیاز خواهد داشت.

اگر نخواهم در آلمان زندگی کنم چه؟

امروزه به علت موقعیت های خوبی که دو کشور کانادا و آلمان دارند متقاضیان زیادی برای کار و مهاجرت دارند اما به این دلیل که زبان آلمانی بسیار پیچیده می باشد، عده ای از افراد کانادا را برای پیشرفت کاری و تحصیلی خود انتخاب می کنند. بنابراین اگر شما یک پرستار دارای پروانه رسمی هستید و به دلایل مختلف (شاید زبان آلمانی برایتان سخت باشد و …) قصد زندگی و کار در آلمان را نداشته باشید، می توانید درخواست مجوز کار کانادا را بدهید. کمبود پرستار در کانادا به اندازه آلمان نیست اما اگر شما قصد زندگی و کار کردن در این کشور را دارید قبل از مهاجرت خود به کانادا از وکلا و مشاورانی که در زمینه کاریابی در کانادا تخصص کافی دارند، مشاوره لازم را دریافت نمایید زیرا این افراد با وضعیت کار در کانادا برای ایرانیان آشنا هستند.

/سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ویکی درمان در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد./

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نگار عظیمی

من سرپرست محتوای رسانه ویکی درمان هستم، ما در ویکی درمان در تلاشیم اطلاعات دقیق، کاربردی و هدفمند را در اختیار مردم ایران قرار دهیم.

نوشته های مشابه