بیمه دانشجویی در آلمان: هزینه و شرایط آن

۰
(۰)

اگر می‌خواهید در آلمان تحصیل کنید، به بیمه درمانی نیاز خواهید داشت. دانشجویان بین المللی بدون بیمه مجاز به ثبت نام در موسسات آموزش عالی آلمان نیستند، بنابراین بهتر است که به مسئله بیمه زودهنگام بپردازید. بیمه سلامت این اطمینان را فراهم می‌کند که هزینه‌های درمانی و داروها در صورت بروز حادثه یا بیماری به صورت خصوصی پرداخت نشوند. داشتن بیمه درمانی در آلمان الزامی بوده و دانشجویان بین المللی هنگام ثبت نام باید مدرکی مبنی بر داشتن بیمه درمانی ارائه دهند.

هزینه بیمه درمانی دانشجویی در آلمان چقدر است؟

دانشجویان زیر ۳۰ سال نیازی به پرداخت ۷.۳ درصد سهم تأمین اجتماعی برای بیمه درمانی ندارند، در عوض مبلغی ماهیانه ۱۰۵.۰۵ یورو (دانشجویان زیر ۲۳ سال) یا ۱۰۶.۹۳ یورو (دانشجویان ۲۳ تا ۳۰ سال) (با تخفیف) برای بیمه‌های طولانی مدت که هم بیمه اولیه درمانی و هم بیمه مراقبت‌های پرستاری را پوشش می‌دهد، پرداخت می‌کنند. این مبلغ معمولا کمتر از هزینه مشارکت‌های استاندارد بر اساس درآمد است.

بیمه سلامت عمومی برای دانشجویان بین المللی در آلمان چقدر است؟

بسیاری از افرادی که برای تحصیل به آلمان مهاجرت می‌کنند نگران این هستند که در خارج از کشور آلمان چقدر بیمه سلامت عمومی برای دانشجویان هزینه خواهد داشت. خبر خوب برای دانشجویان بین المللی این است که نرخ تخفیف ۱۰۵.۰۵ یورو (دانشجویان زیر ۲۳ سال) یا ۱۰۶.۹۳ یورو (دانشجویان ۲۳ تا ۳۰ سال) به طور مساوی برای دانشجویان بین المللی و دانشجویان بومی آلمانی اعمال می‌شود.

درمان برای دانشجویان خارجی در آلمان: خصوصی یا دولتی؟

درمان برای دانشجویان خارجی در آلمان

همه دانشجویان قبل از شروع ترم تحصیلی خود ملزم به داشتن بیمه درمانی هستند. این امر برای دانشجویان داخلی و بین المللی صدق می‌کند. به دانشجویان بین المللی ویزای دانشجویی بدون مدرک بیمه دولتی یا خصوصی (یا بیمه از کشور خود در صورت وجود) تعلق نمی‌گیرد. اتباع خارجی برای دریافت ویزای دانشجویی باید قبل از شروع پروسه دریافت ویزا، از پوشش بیمه اطمینان حاصل کنند. دانشجویان بالای ۳۰ سال حق انتخاب بین بیمه درمانی دولتی و خصوصی را دارند. کسانی که به دنبال بیمه درمانی خصوصی هستند باید بررسی کنند که آیا برای ثبت نام در سیستم دولتی ارجح هستند یا خیر؛ و همین امر معمولاً به این بستگی دارد که آیا آن‌ها در کنار تحصیلشان کار می‌کنند یا خیر.

چگونه در آلمان بیمه درمانی دانشجویی بگیریم؟

اتباع آلمانی به راحتی می‌توانند بیمه سلامت عمومی را بگیرند، اما دانشجویان بین المللی باید قبل از مهاجرت این موضوع را بررسی کنند. یونیفی  به دانشجویان این امکان را می‌دهد که از طریق یکی از بزرگترین و شناخته‌شده ترین ارائه‌دهندگان بیمه در آلمان، برای بیمه خدمات درمانی عمومی دانشجویی ثبت نام کنند.

بیمه درمانی TK برای دانشجویان خارجی در آلمان

– Techniker Krankenkasse (TK) یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان بیمه درمانی در آلمان است.

TK بیمه درمانی عمومی را برای درصد زیادی از جمعیت آلمان پوشش می‌دهد. در واقع بیش از ۸.۸ میلیون نفر با TK ثبت نام کرده‌اند. یکی از مزایای متعدد انتخاب TK این است که هفت روز هفته پشتیبانی آنلاین و تلفنی ارائه داده و دارای یک پورتال پشتیبانی به زبان انگلیسی و یک فرم درخواست به زبان انگلیسی است. برای پرداخت بیمه ،TK می‌توانید از موسسات پرداخت ارزی مانند یونی‌فی کمک بگیرید و تا قبل از ورود خود به آلمان، با پرداخت یورو به صورت آنلاین برای بیمه دانشجویی، بیمه خود را دریافت کرده و نیز هزینه درخواست ویزا و ورود به آلمان را پرداخت کنید.

بیمه درمانی برای دانشجویان دوره مقدماتی در آلمان

گاهی اوقات، از دانشجویان بین المللی خواسته می‌شود تا قبل از شروع تحصیل خود، در یک دوره مقدماتی شرکت کنند؛ این ممکن است به این دلیل باشد که دانشنامه از یک دانشگاه خاص توسط دانشگاه آلمان به رسمیت شناخته نمی‌شود، بنابراین بخش پذیرش از دانشجویان می‌خواهد که مهارت‌ها و دانش خود را از طریق برداشتن یک دوره کوتاه مقدماتی ثابت کنند. این دوره شامل آزمونی به نام Feststellungsprüfung بوده و قبولی در این امتحان برای رفتن به دوره تحصیلی اصلی ضروری است. برخی از دوره‌های کوتاه زبان آلمانی در دانشگاه‌ها نیز تحت عنوان دوره‌های مقدماتی قرار می‌گیرند. این دوره‌های مقدماتی نیز راه خوبی برای یادگیری مهارت‌های زبانی و آمادگی برای زندگی در آلمان می‌باشد. بیشتر این دوره‌ها، حدود دو ترم به طول می انجامد که کمتر از یک سال است. نکته مهم این است که کسانی که در دوره‌های مقدماتی ثبت نام کرده‌اند، واجد شرایط ثبت نام برای بیمه درمانی عمومی نیستند، اما همچنان طبق قوانین آلمان ملزم به داشتن پوشش بیمه درمانی هستند. بنابراین این بدان معناست که دانشجویان باید در طول دوره مقدماتی برای بیمه خدمات درمانی خصوصی ثبت نام کنند. پس از اتمام موفقیت آمیز دوره و پذیرش در یک مدرک دانشگاهی، دانشجویان می‌توانند برای بیمه درمانی عمومی از طریق شرکت‌هایی مانند TK ثبت نام کرده و از تخفیف نرخ دانشجویی بهره‌مند شوند.

بیمه درمانی برای دانشجویان دکترا در آلمان

بیمه درمانی برای دانشجویان دکترا در آلمان

همچنین طبق قانون، دانشجویان بین‌المللی دکترا ملزم به داشتن بیمه خدمات درمانی برای مدتی که در آلمان زندگی می‌کنند، هستند. از آنجایی که اکثر دانشجویان دکترا بالای ۳۰ سال سن دارند، واجد شرایط بیمه درمانی عمومی با تخفیف نیستند.  زیرا هزینه مراقبت از دانشجویان دکترا کمی پیچیده‌تر است، زیرا برخی از دانشجویان در دانشگاه خود استخدام می‌شوند درحالیکه برخی دیگر نه.

 دانشجویان دکتری شاغل در دانشگاه

بسیاری از دانشجویان دکترا به عنوان مدرس یا دستیار پژوهشی توسط دانشگاه استخدام می‌شوند، در این صورت آن‌ها به طور خودکار در سیستم بیمه درمانی عمومی ثبت نام می‌شوند و سهم معمول ۷.۳٪ را پرداخت می‌کنند. بسیار بعید است که دانشجویان دکترا در چنین پوزیشنی درآمدی بالاتر داشته باشند که به آن‌ها امکان دهد بیمه درمانی خصوصی را انتخاب کنند. خبر خوب در مورد استخدام شدن در دانشگاه این است که شما لزوماً نیازی به پوشش خدمات درمانی ندارید، زیرا اغلب توسط دانشگاه تامین می‌شود.

 دانشجویان دکتری که در دانشگاه استخدام نمی‌شوند

بسیاری از دانشجویان دکترا مقیم آلمان توسط دانشگاه خود استخدام نمی‌شوند. افراد زیر ۳۰ سال می‌توانند از طریق شرکت‌هایی مانند TK برای بیمه درمانی عمومی دانشجویی با تخفیف ثبت نام کنند. افراد بالای ۳۰ سال دو انتخاب دارند: می‌توانند از طریق کارفرمای خود برای بیمه درمانی عمومی استاندارد ثبت نام کنند (مناسب برای کسانی که کار پاره وقت دارند) یا می‌توانند بیمه خصوصی بگیرند که برای کسانی که قصد کار کردن در طول دوران تحصیل خود در آلمان ندارند، بهتر است.

/سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ویکی درمان در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد./

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نگار عظیمی

من سرپرست محتوای رسانه ویکی درمان هستم، ما در ویکی درمان در تلاشیم اطلاعات دقیق، کاربردی و هدفمند را در اختیار مردم ایران قرار دهیم.

نوشته های مشابه