بیماری پاروا سگ چیست؟

۰
(۰)

بیماری پاروا سگ ویروسی بسیار مسری و خطرناک است که معمولا باعث بیماری حاد گوارشی در توله سگ ها می‌شود. این بیماری اغلب در نوزادان سگ بین ۶ تا ۲۰ هفتگی رخ می‌دهد، اما حیوانات مسن‌تر نیز گاهی اوقات مبتلا می‌شوند، یک نوع نادر از این بیماری ممکن است در توله سگ های بسیار جوان (نوزادی) دیده شود که نام آن میوکاردیت (التهاب عضله قلب) است.

بیماری پاروا سگ یکی از خطرناک ترین، بیماری های سگ به حساب می آید که در صورت مشاهده علائم باید به سرعت توسط دامپزشک معاینه انجام شود. برای انجام این کار بهتر است که به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید.

در ادامه قصد داریم علت، علائم و عوارض، آزمایش‌ها و تشخیص و پیشگیری این بیماری پاروا را بررسی نماییم.

چه چیزی باعث عفونت پارواویروس می‌شود؟

ویروسی که باعث بیماری پاروا سگ می‌شود، اولین بار در حدود سال ۱۹۷۶ بین سگ ها در اروپا ظاهر شد، در سال ۱۹۷۸ ویروس کنترل نشده گسترش یافته بود و باعث یک اپیدمی جهانی از میوکاردیت و التهاب در روده ها (گاستروانتریت) شده بود.

سه دهه پس از اولین ظهور این بیماری به دلیل ساخت واکسن‌های مؤثر در اواخر دهه ۱۹۷۰ و تزریق آن به توله‌های مبتلا، جهش پاروا کمتر شد اما شیوع بیماری همچنان مکرر رخ می‌داد.

درنتیجه واکسیناسیون سگ برای حیوانتان از اهمیت بالایی برخوردار است. توله‌سگ‌ها و سگ‌های نوجوان به پارواویروس حساس هستند و باید تا پایان واکسیناسیون توله‌سگ خود را به مکان‌های عمومی که احتمال وجود ویروس زیادی در آن‌ها وجود دارد خودداری کنید.

چرا و چگونه ممکن است سگ من آلوده شود؟

بیماری پاروا سگ تقریبا در هر محیطی یافت می‌شود، اما هر سگی که با این ویروس در تماس است، آلوده نمی‌شود. عوامل متعددی در عفونت نقش دارند، ازجمله وضعیت ایمنی سگ و تعداد ویروس‌هایی که سگ در معرض آن‌ها قرار می‌گیرد. اگر ترکیب این عوامل درست باشد و سگی آلوده شود، با حمله ویروس به بدن، سگ به این بیماری مبتلا خواهد شد.

در طول عفونت چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی‌که یک سگ یا توله سگ آلوده می‌شود، یک دوره پنهان سه تا هفت روز قبل از شروع اولین علائم وجود دارد. در داخل سگ، پارواویروس به کمک سلول هایی که به سرعت تقسیم می‌شوند نیاز دارد تا بتواند با موفقیت بیماری ایجاد کند و ویروس معمولا با حمله به لوزه ها یا غدد لنفاوی گلو شروع می‌شود.

هنگامی که ویروس وارد غدد لنفاوی می‌شود، معمولا یک یا دو روز به لنفوسیت ها (نوعی گلبول سفید) حمله می‌کند و کپی های زیادی از خود ایجاد می‌کند. این ویروس‌ها به داخل لنفوسیت‌ها می‌روند، جایی که از دفاع میزبان محافظت می‌شوند و وارد جریان خون می‌شوند.

هنگامی که ویروس وارد جریان خون می‌شود، دوباره سلول هایی که به سرعت تقسیم می‌شوند را هدف قرار می‌دهد و به شدت به مغز استخوان و سلول هایی که دیواره های روده کوچک را می‌پوشانند ضربه می‌زند. در سگ های بسیار جوان، پارواویروس می‌تواند قلب را نیز آلوده کند و منجر به التهاب عضله قلب و عملکرد ضعیف آن شود.

در مغز استخوان، ویروس توانایی بدن برای محافظت از خود را با از بین بردن سلول‌های ایمنی جوان و کاهش تعداد گلبول‌های سفید محافظتی ضعیف می‌کند. این امر احتمالا باعث می‌شود که ویروس به طور قابل توجهی به دستگاه گوارش حمله کند، جایی که ویروس بدترین آسیب را وارد می‌کند.

علائم و عوارض پاروا سگ

علائم و عوارض بیماری پاروا سگ

علائمی که اغلب با پارواویروس همراه است شامل بی حالی، افسردگی و از دست دادن یا کمبود اشتها و به دنبال آن شروع ناگهانی تب بالا، استفراغ و اسهال است. اگر سگ شما اسهال خونی و یا استفراغ را تجربه می‌کند، پارواویروس تنها یکی از چندین مقصر بالقوه است. دامپزشک شما می‌تواند چندین آزمایش را انجام دهد تا ببیند آیا سگ شما به پاروا آلوده است یا خیر.

آزمایش‌ها و تشخیص

چگونه دامپزشک بیماری پاروا را تشخیص می‌دهد؟ تاکنون رایج ترین و راحت ترین روش برای آزمایش وجود پارواویروس، آزمایش مدفوع است. در این آزمایش، آنتی بادی های پارواویروس بر روی سطح محفظه آزمایش بی حرکت می‌شوند.

یک نمونه مدفوع به محفظه اضافه می‌شود و آنتی بادی ها به پروتئین های پارواویروس که ممکن است در مدفوع وجود داشته باشد متصل می‌شوند. سپس یک ماده شیمیایی تغییر رنگ به محفظه اضافه می‌شود و اگر پاروا ویروس‌ها به آنتی‌بادی‌ها چسبیده باشند، رنگ ماده شیمیایی تغییر می‌کند و نتیجه «مثبت» را نشان می‌دهد.

آزمایش‌ مدفوع پارواویروس معمولا توسط دامپزشک شما در کمتر از ۱۵ دقیقه تکمیل می‌شود. اگرچه آزمایش مدفوع نسبتا دقیق است، اما گاهی اوقات می‌تواند نتایج مثبت یا منفی کاذب ایجاد کند، بنابراین ممکن است آزمایش‌های بیشتری برای تأیید تشخیص لازم باشد.

یک اندازه گیری ساده از شمارش گلبول های سفید اغلب کلیدی برای تشخیص بیماری پاروا است. ازآنجاکه یکی از اولین چیزهایی که پارواویروس آن را آلوده می‌کند مغز استخوان است، تعداد کم گلبول‌های سفید خون می‌تواند نشان دهنده عفونت باشد.

اگر جواب آزمایشی سگی هم در آزمایش مدفوع و هم در آزمایش تعداد گلبول های سفید مثبت باشد، ممکن است یک تشخیص نسبتا مطمئن برای وجود پاروا محسوب شود.

گزینه های درمانی برای سگ های مبتلا به بیماری پاروا چیست؟

گزینه های درمانی برای سگ هایی که از بیماری پاروا رنج می‌برند شامل مراقبت های حمایتی و مدیریت علائم است. گزینه های درمانی بسته به میزان بیماری سگ متفاوت است، اما جنبه های خاصی برای همه بیماران حیاتی در نظر گرفته می‌شود.

بستری شدن در بیمارستان دامپزشکی اغلب ضروری است تا سگ بتواند مایعات و مواد مغذی ازدست‌رفته را دوباره دریافت کند. همچنین انتقال خون ممکن است برای افزایش تعداد کم سلول های خونی مفید باشد.

آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است درمان مناسبی برای سگ مبتلا به بیماری پاروا باشند که به صورت تزریقی تجویز می‌شوند تا در صورت ورود باکتری‌های روده به جریان خون، با عفونت مبارزه کنند. علاوه بر این، گاهی اوقات داروهایی برای کنترل حالت تهوع و اسهال مفید است. بسیاری از سگ‌ها در صورت شروع به موقع درمان دارویی پاسخ مثبت نشان داده و به سمت بهبودی می‌روند.

سخن پایانی

سعی کردیم تمام مواردی که در رابطه با بیماری پاروا وجود دارد را بررسی نماییم، در ضمن توجه داشته باشید اگر علائم این بیماری را در سگ مشاهده کردید بلافاصله به کلینیک یا بیمارستان دامپزشکی مراجعه و درمان را برای سگ دلبندتان آغاز کنید، چراکه زمان از مهم ترین عوامل این بیماری محسوب شده و اگر دیر برای درمان اقدام کنید ممکن است سبب تلف شدن حیوان شوید. یکی از مراکزی که می تواند در درمان بیماری پاروا سگ موثر باشد و برای خدمات خوبی را ارائه کند، دامپزشکی شبانه روزی دکتر تقی پور است.

برای ورود به سایت دامپزشکی می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید:

taghipourhospital.com

/سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ویکی درمان در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد./

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نگار عظیمی

من سرپرست محتوای رسانه ویکی درمان هستم، ما در ویکی درمان در تلاشیم اطلاعات دقیق، کاربردی و هدفمند را در اختیار مردم ایران قرار دهیم.

نوشته های مشابه