چگونه از سالمندان مراقبت کنیم؟

۰
(۰)

پدیده ی سالمندی یک امر طبیعی است که همه ی افراد با بالا رفتن سن آن را تجربه خواهند کرد. سالمندی یک بیماری نیست بلکه سیر طبیعی رشد انسان است.ممکن است در این دوره ی سنی فرد نتواند برخی از کارهای خود را انجام دهد یا برای انجام آن ها نیاز به کمک دیگران داشته باشد. بعضی از سالمندان هم زندگی سالمی دارند و خود می توانند از عهده ی امور زندگی خود برآیند اما تمامی آن ها به عشق و محبت نیاز دارند.در این مقاله در مورد مراقبت از سالمندان می خوانیم. با ویکی درمان همراه ما باشید.

نگهداری و مراقبت از سالمندان

معمولا افراد در دوره ی میانسالی نیاز پیدا می کنند که از پدر یا مادر سالمند خود مراقبت کننند. بعضی از سالمندان به خاطر کهولت سن دچار بیماری می شوند و از لحاظ فیزیکی نیازمند مراقبت هستند و توانایی انجام دادن امور خود را ندارند. اغلب سالمندان از اینکه نزدیکان خود را به زحمت می اندازند و از آن ها درخواست کمک کنند خجالت زده می شوند؛ از طرفی دوست ندارند که از فرزندان خود یا خانه ی خود دور بمانند، در نتیجه بهترین راه مراقبت از سالمندان  در منزل به کمک پرستار می باشد.

چگونه از سالمندان مراقبت کنیم؟

مطلب پیشنهادی: پرستار سالمندان چه وظایفی دارد و  هزینه آن چقدر است؟

تقسیم بندی سالمندان با توجه به سن

سالمندان از نظر سنی به سه گروه سالمند جوان، سالمند میانسال و سالمند پیر تقسیم بندی می شوند.

سالمند جوان (سنین ۶۰ تا ۷۰ سال)

سالمند میانسال (سنین ۷۰ تا ۸۰ سال)

سالمند پیر ( ۸۰ سال به بالا)

همچنین از نظر وابستگی به افراد هم می توان آن ها را به چند دسته تقسیم کرد:

  1. حداقل وابستگی
  2. حداکثر وابستگی
  3. دارای وابستگی نسبی

چرا بهتر است از سالمندان در خانه مراقبت کنیم؟

مراقبت از سالمندان

سالمندان در خانه ی خود و در کنار فرزندانشان آرامش بیشتری دارند. داشتن آرامش می تواند به بهبود بیماری و سلامت آن ها کمک کند. مراقبت از سالمندان در منزل مقرون به صرفه است، از همراهی و مصاحبت اعضای خانواده برخوردار می شود، آسایش و امنیت بیشتری را تجربه می کند، مراقبت و توجه شخصی دریافت می کند و…

 می‌توان مراقبت از سالمندان را به دو روش انجام داد، روش اول مراقبت از سالمندان توسط یکی از اعضای خانواده و روش دوم مراقبت از آن ها توسط یک پرستار. امروزه با زندگی شهری و مشغله ی زیاد معمولا اعضای خانواده وقت کافی برای مراقبت از سالمندان خود را ندارند بخصوص اینکه خیلی از سالمندان از عهده ی انجام کارهای شخصی خود بر نمی آیند بنابراین پیشنهاد می شود از خدمات مراقبت از سالمندان استفاده شود. با این حال اگر می خواهید مراقبت از سالمندان را شخصا انجام دهید با چالش هایی روبرو خواهید شد که در ادامه به شما کمک می کنیم تا بدانید چگونه از سالمندان مراقبت کنیم.

چگونگی مراقبت از سالمندان تا زخم بستر نگیرند؟

  • برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر، تاول و اسکار، هر چند ساعت یک بار موقعیت سالمندان خود را تغییر دهید. 
  • در شستشو و تمیز کردن پوست آن ها از آب خیلی سرد یا خیلی گرم استفاده نکنید. 
  • بهتر است از صابون های خنثی که حاوی گلیسرین هستند استفاده کنید؛ برخی از صابون ها به دلیل خاصیت بازی یا اسیدی ممکن است به پوست سالمند شما صدمه بزند.
  • بهتر است روزانه مقدار کافی مایعات به سالمند داده شود تا از خشکی پوست جلوگیری شود و رطوبت آن حفظ شود.
  • برای جلوگیری از حساسیت پوستی بهتر است به آن ها لباس های نخی یا پنبه ای سبک بپوشانید.
  • از قرار دادن طولانی مدت آن ها زیر نور آفتاب بپرهیزید و حتما از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید.

نکاتی که باید در مواجهه با سالمندان رعایت کنید

نکات مراقبت از سالمندان

سالمندان را کودک فرض نکنید: با اینکه سالمندان از لحاظ ضعف جسمانی شباهت هایی به کودکان دارند، اما هرگز نباید با آن ها مثل کودک رفتار کرد. گاهی اوقات فراموش می کنیم با یک بزرگسال طرف هستیم و مدام به آن ها امر و نهی می کنیم یا رفتارشان را متذکر می شویم.

به استقلال آن ها احترام بگذارید: بزرگترین لطفی که می توانیم به سالمندان بکنیم این است که تا جایی که می شود آن ها را وابسته به دیگران نکنیم. برای مراقبت از سالمندان باید استقلال آن ها را حفظ کنیم تا به کرامت و حرمت انسانی آن ها آسیب نزنیم.

با آن ها مدارا کنید: افراد با گذر زمان دچار تغییر خلق می شوند، شاید در جوانی انسان ریسک پذیر و شجاعی بوده باشند اما در کهنسالی محافظه کار و عافیت طلب شده باشند. بهتر است این تغییر خلق را به روی سالمندان نیاورید و با آن ها به کنایه صحبت نکنید.

به آن ها حس مفید بودن بدهید: با تمام ضعف و کاستی ها سالمندان دوست دارند به خود و دیگران نشان دهند که هنوز مفید و تاثیر گذارند. بهتر است در موضوعات مختلف نظر آن ها را بپرسید یا از آن ها طلب کمک و همفکری کنید.

به اندازه محبت کنید: زیاده روی در هر کاری درست نیست حتی در محبت کردن. والدین کهنسال ما به محبت و توجه نیاز دارند ولی اگر ابراز محبت از حد بگذرد نتیجه عکس می دهد. بنابر این هیچ گاه از سر دلسوزی و ترحم با آن ها برخورد نکنید یا سعی در انجام امور شخصی که آن ها خود از عهده انجام آن ها بر می آیند نکنید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد اینکه چگونگی مراقبت از سالمندان صحبت کردیم و نکاتی را در مورد مزایا و معایب مراقبت از آن ها در منزل بیان کردیم؛ لازم است اشاره شود که بهتر است مسئولیت مراقبت از سالمندان خود را به تنهایی بر عهده نگیرید و اجازه ندهید که این مسئولیت شما را از زندگیتان دور کند چون کم کم امکان دارد از پا بیفتد.

بهتر است که با برادران و خواهران خود در مورد مراقبت از سالمندان صحبت کرده و با آن ها هماهنگی های لازم را انجام دهید؛ توجه داشته باشید که این هماهنگی و صحبت درباره این امور به دور از چشم سالمند خود باشد چرا که ممکن است با شنیدن این صحبت ها حس سربار بودن و شرمندگی را به آن ها القا کنید. در پایان توجه داشته باشید که ممکن است سالمند شما رفتارهای کودکانه ای از خود بروز دهد که اقتضای کهنسالی و دوره ی سنی است و از روی قصد و نیت خاصی نمی باشد پس لازم است در این موارد صبور باشید.

سوالات متداول

پرستار سالمند چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

کسی که از سالمند مراقبت می کند بهتر است صبور باشد، ثبات اخلاقی داشته باشد، با دقت و با تجربه باشد،مهربان باشد و چنانچه پرستار استخدام می کنید از عدم سوء پیشینه و حرفه ای بودن او اطمینان حاصل کنید.

برای مراقبت از سالمند چه مواردی را بررسی کنیم و چه نکاتی را رعایت کنیم؟

فشار خون و قند او را مرتبا چک کنید چکاپ ها و آزمایشات دوره ای را سر وقت انجام دهید از مصرف سیگار و دخانیات پرهیز کنیم زمان خواب و تغذیه او را تنظیم کنیم به او کمک کنیم تا فعالیت بدنی داشته باشد با توجه شرایط جسمانی

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *