۵ علت رایج کمردرد بین افراد

۰
(۰)

کمردرد یکی از مشکلات امروزی است که بسیاری از افراد به آن مبتلا می‌شوند. سبک زندگی اشتباه تا حدود زیادی می‌تواند در ایجاد این عارضه تاثیرگذار باشد. عدم تحرک کافی و خوردن غذاهای فست فودی باعث می‌شود تا وزن افراد در مدت زمان کوتاهی افزایش پیدا کند. این امر به نوبه خود باعث ایجاد کمردرد خواهد شد.

زمانی که افراد به کمردرد مبتلا می‌شوند، بهتر است از انجام یک سری کارهای سنگین اجتناب کنند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد ۵ علت رایج کمردرد در بین افراد صحبت کنیم. در صورتی که می‌خواهید در مورد این موضوع بیشتر بدانید، کافی است تا پایان همراه ما باشید. برای خواندن اخبار سلامت بیشتر می‌توانید به ساناپرس مراجعه نمایید.

سلامت | ساناپرس

علت‌های رایج کمردرد در افراد چیست

کمر انسان دارای ساختار پیچیده‌ای است که شامل بخش‌های مختلف می‌شود. از ساختار اصلی کمر می‌توان به تاندون، دیسک، استخوان و رباط‌ها اشاره کرد. این ساختار در کنار یکدیگر می‌توانند باعث ایجاد توان حرکتی شوند. از علت‌های اصلی و رایج کمردرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       کشیدگی عضلات

یکی از دلایل اصلی ایجاد کمردرد به خاطر تنش، آسیب و فشارهای مختلف است. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد کشیدگی و صدمه به عضلات بدن شود. اسپاسم عضلانی، تنش عضلانی، ایجاد دیسک‌های آسیب دیده، صدمات و شکستگی‌ها، از جمله مواردی هستند که باعث ایجاد درد در کمر می‌شوند. برخی از فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم، منجر به ایجاد اسپاسم در عضلات کمر می‌شوند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • بلند کردن اجسام یا شی سنگین
  • انجام یک حرکت ناخوشایند به شکل ناگهانی
  • مشکلات ساختاری در کمر

·       بیماری آرتروز

می‌دانید که آرتروز یک بیماری خاموش و پردردسر است و بسیاری از افراد در سنین بالا را درگیر می‌کند. آرتروز باعث ایجاد مشکلات زیادی در مفاصل کمر، باسن و سایر نقاط ستون فقرات می‌شود. در برخی از موارد اثر استئوآرتریت به گونه‌ای است که فضای اطراف نخاع را باریک کرده که این امر باعث ایجاد عارضه تنگی کانال نخاع خواهد شد.

در واقع بیماری آرتروز به عنوان دیگر علت‌های ایجاد کننده کمردرد است، لذا افراد باید در صورت وجود این عارضه، به متخصص مراجعه کنند.

·       انحنای غیرطبیعی ستون فقرات

در صورتی که اسکلت ستون فقرات به گونه‌ای باشد که باعث ایجاد انحنا در بدن شود، این امر به نوبه خود می‌تواند مشکلات کمر را ایجاد کند. به عنوان نمونه می‌توان به بیماری اسکولیوز اشاره کرد. این بیماری باعث ایجاد انحنای غیرطبیعی در ستون فقرات خواهد شد. در این حالت ستون فقرات فرد به پهلو خم شده که در صورت عدم درمان، مشکلات بیشتری را ایجاد خواهد کرد.

سلامت ساناپرس

·       پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی از متداول‌ترین بیماری‌هایی است که مردم ایران به آن مبتلا می‌شوند. مهم‌ترین عامل ایجاد کننده پوکی استخوان، عدم رعایت رژیم غذایی مناسب است. در واقع در اثر پوکی استخوان، استخوان‌های کامل بدن دچار تخلخل می‌شود. زمانی که پوکی استخوان تا حدود زیادی افزایش پیدا کند، این امر می‌تواند منجر به مشکلات مختلف در ستون فقرات شود.

فشارهای وارد شده در این هنگام، باعث ایجاد کمردرد شده که درمان آن دشوار است. افرادی که در معرض پوکی استخوان قرار دارند، بهتر است در دوره‌های مختلف، آمپول مرتبط با این بیماری را دریافت کنند.

·       مشکلات کلیوی و سایر بیماری‌ها

برخی از بیماری‌های مختلف نظیر سنگ کلیه باعث ایجاد درد در ناحیه کمر و شکم می‌شوند. در این حالت برای درمان بیماری‌ کمردرد، باید منبع اصلی درد شناسایی و درمان شود. عفونت رحم نیز منجر به ایجاد دردهای مختلفی در کمر خواهد شد. آقایان و خانم‌ها باید در دوره‌های مشخص، برای چکاپ کامل به دکتر متخصص مراجعه کنند تا در صورت وجود هر گونه درد بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن، دردهای موجود را درمان کنند.

کمردرد مزمن یا حاد چگونه است

با توجه به این که کمردرد به انواع مختلف تقسیم بندی می‌شود، هر کدام از انواع این بیماری می‌تواند برای فرد بسیار آزار دهنده باشد. کمردرد را از لحاظ شدت می‌توان به دو نوع حاد و مزمن تقسیم بندی کرد. در حالت حاد، درد به شکل ناگهانی شروع شده و تا ۶ هفته ادامه پیدا می‌کند. در صورتی که فرد در این زمان استراحت کافی داشته باشد و در صورت نیاز از تجربیات یک متخصص استفاده کند، تا حدود زیادی می‌تواند درد را درمان کند.

 

کمردرد مزمن یک درد طولانی مدت است که در یک دوره زمانی طولانی ایجاد شده و درد بیش از ۳ ماه طول می‌کشد. در این حالت فرد مشکلات مداومی را در بدن خود احساس می‌کند. اگر فردی به شکل مداوم دچار کمردرد شود، در این حالت تشخیص حاد یا مزمن بودن آن بر عهده پزشک است.

عوامل خطر در ایجاد کمردرد کدام است

عوامل زیادی وجود دارند که به صورت مستقیم با کمردرد در ارتباط هستند. از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به افزایش سن، جنسیت افراد، عوامل ژنتیکی، سیگار کشیدن، فعالیت‌های شغلی، فعالیت‌های خطرناک، بارداری‌های متوالی، چاقی و اضافه وزن، سبک زندگی بی‌تحرک، بیماری‌های مختلف نظیر آرتریت، آمادگی جسمانی ضعیف و… اشاره کرد.

هر کدام از عوامل بیان شده می‌توانند به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر روی کمردرد تاثیرگذار باشند. در واقع عدم تحرک کافی و خوردن غذاهای نامناسب به صورت مستقیم باعث ایجاد کمردرد می‌شوند. طبق گفته محققان کاهش هر یک کیلو وزن باعث کاهش فشار تا ۳ کیلوگرم از روی زانوها و کمر خواهد شد. کسانی که می‌خواهند از کمردرد و آسیب‌های مرتبط با آن در امان باشند، بهتر است علاوه بر داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش‌های سبک را در برنامه روزانه خود قرار دهند. انجام پیاده روی روزانه می‌تواند تا حدود زیادی از ابتلا به کمردرد و عارضه‌های آن جلوگیری کند.

جمع بندی

کمردرد یکی از عارضه‌های شایع امروزی است که بسیاری از افراد بنا به دلایل مختلف به آن مبتلا می‌شوند. از مهم‌ترین دلایل ابتلا به کمردرد می‌توان به انحنای ستون فقرات، کشیدگی عضلات، سیاتیک، آرتریت و… اشاره کرد. مکمل‌های زیادی برای کاهش دردهای کمر وجود دارند که ویتامین دی، کلسیم و آهن از مهم‌ترین آنها هستند.

در صورتی که بخواهید مطالب مرتبط با پزشکی و بیماری‌های مختلف را با جزئیات مطالعه کنید، می‌توانید به وب سایت ساناپرس سر بزنید. ساناپرس یک رسانه سبک زندگی است که با دارا بودن بخش‌های مختلف  اطلاعات شما را در زمینه بیماری‌های امروزی افزایش می‌دهد. در صورت تمایل می‌توانید به آدرس sanapress.ir مراجعه کرده و از این سایت خبری دیدن کنید.

/سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ویکی درمان در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد./

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نگار عظیمی

من سرپرست محتوای رسانه ویکی درمان هستم، ما در ویکی درمان در تلاشیم اطلاعات دقیق، کاربردی و هدفمند را در اختیار مردم ایران قرار دهیم.

نوشته های مشابه