کمردرد عصبی: استرس چقدر روی کمردرد تاثیر می گذارد؟

۰
(۰)

یکی از شایع‌ترین انواع کمردرد، کمردردی است که در اثر استرس و اضطراب به وجود می‌آید و با اینکه علت اصلی کمردرد نیست اما راهی است که بدن برای کاهش اضطراب از آن کمک می‌گیرد. اگر کمر درد شما ناشی از اضطراب باشد، برای درمان این کمردرد، باید بر روی خود درد، تمرکز نمائید. با اینکه درمان اضطراب می‌تواند کمردرد شما را در دراز مدت کاهش دهد (در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد)، اما متاسفانه، خلاصی از کمردرد تا حد زیادی به موفقیت شما در مبارزه با خود کمردرد بستگی دارد.

کمردرد آنقدر آزار دهنده است که افراد در ابتدا اقدام به درمان خانگی آن می‌کنند تا بتوانند به فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهند. درصورتی که علائم کمردرد با بکارگیری روشهای درمان خانگی ظرف مدت چند روز بهبود نیابند، بهتر است به متخصص دیسک کمر یا متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید.

استرس چگونه منجر به کمردرد می‌شود؟

یکی از عواملی که در بروز کمردرد و عارضه دیسک کمر نقش دارد، استرس می‌باشد.

اضطراب و استرس از راه‌های متفاوتی بر بدن ما تأثیر می‌گذارد، از تغییرات خلق و خو و سردرد گرفته تا نوسانات وزن بدن. با این حال، یکی از عوارض جانبی استرس که اغلب نادیده گرفته می‌شود، کمردرد است. حمله‌های مکرر استرس و اضطراب، به مرور زمان می‌تواند باعث ایجاد مشکلات اسکلتی عضلانی در بدن شوند.

وقتی که دچار استرس می‌شویم، بدن ما به طور طبیعی هورمون‌های خاصی را ترشح می‌نماید. با ترشح آدرنالین که برای ” مبارزه و یا فرار” از عامل استرس زا آغاز می‌شود؛ فشار خون شما بالا رفته و خونرسانی به اعضا افزایش می‌یابد . این امر باعث می‌شود که عضلات اطراف ستون فقرات منقبض شوند تا در صورت نیاز به فرار از عامل استرس زا، آماده باشند. هورمون کورتیزول، که به عنوان هورمون استرس شناخته می‌شود نیز با بسیاری از عملکرد‌های طبیعی بدن تداخل دارد؛ مثلا افزایش هورمون کورتیزول می‌تواند منجر به از دست دادن حجم عضلانی و افزایش تجمع چربی در بدن گردد.

درد درقسمت میانی کمر به دلیل ضعف در عضلاتی است که هنگام نفس کشیدن فعالیت می‌نمایند، مانند عضلات سینه و شانه. وقتی که شما دچار اضطراب می‌شوید، الگوهای تنفسی شما تغییر می‌کند و این امر باعث ایجاد فشار و تنش در عضلات قسمت میانی کمر می‌گردد. شانه‌های شما خم می‌شود و شما قوز می‌کنید و همین حالت باعث بروز درد در سرتاسر قسمت بالایی و میانی کمر می‌شود.

کمر درد در قسمت پایینی کمر، دنبالچه و نیمه تحتانی عضلات پشت را درگیر می‌نماید. این عضلات بر انعطاف پذیری و شکل قرار گرفتن بدن تأثیر می‌گذارند. بسیاری از افراد، در زمانیکه استرس دارند؛ بی تحرک‌تر می‌شوند، به این معنی که بدن آن‌ها کشش و تحرک کمتری دارد. به عنوان مثال، نشستن مداوم به مدت چند ساعت در روز پشت میز کار هنگامی که در محل کار هستید و غرق کار شده‌اید، می‌تواند به ستون فقرات و عضلات کمر فشار بیاورد.

علاوه براسترس، علل شایع دیگر درد ستون فقرات می‌تواند چاقی، شرایط ارگونومی ضعیف در محل کار و ورزش نکردن باشد. اگر فکر می‌کنید که ممکن است کمردرد شما به استرس، اضطراب یا وضعیت جسمانی نامناسب مرتبط باشد، اولین قدم برای خلاصی از درد این است که توسط پزشک متخصص دیسک کمر معاینه شوید. پزشک متخصص با توجه به علائم و سوابق پزشکی بیمار، بهترین روش درمانی را پیشنهاد می‌نماید.

 علائم رایج کمردرد مرتبط با استرس

علائم رایج کمردرد مرتبط با استرس

  • شما مکرراً دچار کمردرد، کشیدگی، سفتی، درد و یا اسپاسم کمر می‌شوید.
  • کمر شما اغلب ناراحت، کشیده شده، سفت یا دردناک است.
  • کمر شما آنقدر درد دارد که باعث بی حرکتی خفیف تا شدید می‌شود.
  • شما به طور دائم، کمردرد، تنش عضلات پشت، سفتی و درد دارید.
  • کمر شما به طور غیرعادی در اثر انجام کارهای معمولی دچار تنش، سفت شدن یا درد می‌شود.
  • همچنین کمردرد مزمن و بی امان می‌تواند خواب و استراحت شما را مختل نماید.
  • دردهای تیز، تیرکشنده یا کوبنده‌ای در کمر و پشت خود احساس می‌کنید بدون این که کارسنگینی انجام داده باشید.
  • همچنین کمردرد اضطرابی می‌تواند خود را به شکل احساس سوزش در کمر نشان دهد.
  • در ضمن شما ممکن است که درد و تنش غیر قابل توضیحی در بین کتف‌‌ها و شانه‌ها احساس کنید.
  • شما به دلیل اینکه کمردرد، تنش، سفتی و درد تسکین نیافته دارید، از قرص‌های مسکن زیادی استفاده می‌نمائید.
  • ماهیچه‌های پشت شما اغلب بدون دلیل اسپاسم می‌شوند.
  • بدون هیچ دلیل آشکاری دچار کمردرد حاد یا مزمن، تنش، سفتی، تیرکشیدن یا اسپاسم عضلانی می‌شوید.
  • حتی حرکات ملایمی مانند خم و راست شدن، چرخش یا برگردان بدن می‌تواند باعث کمردرد ناگهانی شود.
  • این عارضه همچنین می‌تواند به شکل “فشار” در هر نقطه از کمر یا پشت احساس شود.

علائم کمردرد اضطرابی ممکن است که تنها یک ناحیه از کمر را تحت تاثیر قرار دهد، و یا می‌تواند جابجا شده و ناحیه یا نواحی دیگری در پشت و کمر را درگیر نماید، می‌تواند به همه جا سرایت کرده و بسیاری از نواحی پشت را تحت تاثیر قرار داده، یا کل کمر را درگیر نماید. این درد‌ها همچنین ممکن است که  روی قسمت بالایی پشت، وسط پشت یا پایین کمر، خود را نشان دهند.

گزینه‌های درمانی برای کمردرد ناشی از استرس

برای درمان دیسک کمر پزشک متخصص روش‌های درمانی مختلفی را به ما پیشنهاد می‌کند. درصورتی که علت دیسک کمر، استرس تشخیص داده شود، بکارگیری روشهای درمانی زیر می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد.

حرکات کششی: کشش فوق العاده مهم است. برای جلوگیری از ایجاد درد بیشتر باید ماهیچه‌ها را کشیده و چالاک نگه دارید.  به طور منظم حرکات کششی انجام دهید تا از هرگونه “سرد شدن” عضلات  که ممکن است درد ایجاد کند، جلوگیری نمائید. نمونه‌هایی از این نوع حرکات کششی عبارتند از چرخش زانو در حالت دراز کشیده و حرکت کششی کبرا.

داروهای ضد درد مسکن‌های بدون نسخه هنوز هم راه مفیدی برای مبارزه با کمر درد هستند. اگرچه کمردرد شما به اضطراب مربوط می‌شود، داروهایی مانند تایلنول که به طور خاص برای درد طراحی شده‌اند می‌توانند کمک کننده باشند زیرا این نوع درد‌ها به مسکن‌ها به خوبی پاسخ می‌دهند. شما می‌توانید از این روش‌های درمانی نیز کمک بگیرید.

ورزش کنید و تحرک داشته باشید: مگر اینکه کمر درد شما آنقدر شدید باشد که نتوانید حرکت کنید؛ اما اگر پزشک به شما توصیه کرده است که فعال بمانید، سعی کنید تحرک داشته باشید. پیاده روی کنید، ورزش کنید و فعالیت‌هایی را انجام دهید که عضلات پشت شما را قوی نگه می‌دارند. فعالیت ورزشی شدید نکنید تا خطر آسیب دیدگی را کاهش دهید، اما مطمئن شوید که از آمادگی جسمانی برخوردارهستید.

 

ماساژ دادن یک راهکار بسیار مفید برای کمردرد و استرس است. این یک راه عالی برای تسکین دردهای ماهیچه‌ها است، و معمولا بعد از ماساژ گرفتن، متوجه می‌شوید که کمر درد کمتری نسبت به قبل دارد.

رعایت یک رژیم غذایی سالم نیز می‌تواند به کاهش استرس کمک کند. داشتن رژیم غذایی خوب و سالم در طولانی مدت باعث می‌شود که از سلامتی جسمانی مناسبی بهره‌مند شوید و احساس انرژی بیشتری خواهید داشت. تغذیه سالم کلید کاهش وزن است و دستیابی به وزن مناسب و حفظ آن فشار را ازروی ستون فقرات شما برمی‌دارد و وضعیت جسمانی شما را بهبود می‌بخشد.

 

البته، کنترل کمردرد، اولین مرحله درمان است. شما همچنین باید راه‌های مقابله با اضطراب را بیاموزید تا بتوانید از بروز مجدد کمردرد اضطرابی خود جلوگیری نمائید.

چگونه می توانم از کمردرد مربوط به استرس  درآینده پیشگیری کنم؟

جلوگیری از کمردرد  مرتبط با استرس در آینده یکی از مهمترین اولویت‌هاست. این نکات مربوط به سبک زندگی و رفتار شخصی را دنبال کنید تا از کمردرد در آینده جلوگیری نمائید:

  • سطح استرس خود را کاهش دهید
  • در هنگام خواب یک حالت بدون فشار به ستون فقرات خود بدهید.
  • حفظ آرامش‌عمیق و منظم
  • حفظ وضعیت مناسب بدنی
  • به طور منظم حرکات کششی انجام دهید
  • رژیم غذایی سالمی را رعایت نمائید
  • یک برنامه منظم ورزشی را دنبال نمائید

/سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ویکی درمان در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد./

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نگار عظیمی

من سرپرست محتوای رسانه ویکی درمان هستم، ما در ویکی درمان در تلاشیم اطلاعات دقیق، کاربردی و هدفمند را در اختیار مردم ایران قرار دهیم.

نوشته های مشابه