علت کمردرد چیست؟ چه زمان به دکتر مراجعه کنیم؟

۰
(۰)

یکی از دلایل شایع سرکار نرفتن، کمر درد است. این درد می‌تواند ناراحت‌کننده و حتی زمین‌گیرکننده باشد. کمردرد، اصولا ناشی از آسیب، فعالیت و برخی بیماری‌ها است. همچنین می‌تواند افراد را در هر سنی به دلایل مختلف تحت تاثیر قرار دهد. با بالا رفتن سن افراد، به دلیل عواملی مانند شغل قبلی و بیماری دژنراتیو دیسک(دیسک تحلیل‌رونده)، احتمال ابتلا به کمردرد افزایش می‌یابد. کمردرد ممکن است با ستون فقرات کمری، دیسک‌های بین مهره‌ای، رباط‌های اطراف ستون فقرات و دیسک‌ها، نخاع و اعصاب، عضلات کمر، اندام‌های داخلی شکم و لگن و پوست اطراف ناحیه کمر مرتبط باشد. درد در قسمت بالای کمر ممکن است به دلیل اختلالات آئورت، تومورهای قفسه سینه و التهاب ستون فقرات باشد.

علل کمردرد

کمر انسان از ساختار پیچیده‌ای از ماهیچه‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها، دیسک‌ها و استخوان‌ها تشکیل شده‌است که با یکدیگر کار کرده تا بدن را حمایت و ما را قادر به حرکت کنند. مهره‌های ستون فقرات با پدهای غضروف مانندی به نام دیسک پوشانده شده‌اند. مشکلات مربوط به هر یک از این اجزا می‌تواند منجر به کمردرد شود. در برخی موارد نیز علت کمردرد نامشخص بوده و ناشی از فشار، بیماری خاص، و وضعیت نامناسب بدن باشد.

فتق دیسک
اگر پزشک به این موضوع اشاره کند، یعنی دیسک بین مفاصل شما بیرون آمده‌ است. که معمولا هم ناشی از ساییدگی و پارگی دیسک می‌باشد. فتق دیسک می‌تواند باعث درد در ناحیه کمر یا لگن شما شود زیرا اعصاب در آنجا تحت فشار قرار می‌گیرند.
دیسک کمی بیرون‌زده
در این حالت، دیسک، بیرون‌زدگی دارد، اما نه به اندازه فتق دیسک. شما به طور معمول در این حالت علائم ندارید. با این حال، اگر به یک ریشه عصبی فشار بیاورد، درد آن را احساس خواهید کرد.التهاب و ساییدگی مفصل ساکروایلیاک
ساکرولیلیاک، جایی است که ستون فقرات و لگن شما به هم می‌رسند. این ناحیه حرکت زیادی ندارد، اما از اهمیتی زیادی برخوردار است زیرا بار بالاتنه را به پایین تنه وصل می‌کند. تورم و ساییدگی غضروف مفصل ممکن است پس از آسیب، به دلیل آرتریت، عفونت یا حتی بارداری اتفاق بیفتد.
تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی، به ستون فقرات و اعصاب شما فشار می‌آورد. در نتیجه، احتمالاً پاها و شانه‌های شما بی‌حس شوند. این عارضه برای بسیاری از افراد بالای ۶۰ سال اتفاق می‌افتد.
رادیکولوپاتی گردنی
این عارضه ناشی از فشرده شدن عصب گردنی بوده که معمولاً هم به علت زوائد استخوانی یا فتق دیسک گردنی رخ می‌دهد.
اسپوندیلولیستزیس
زمانی بروز می‌کند که یک یا چند مهره شما در ستون فقرات به سمت جلو بلغزند و از جای خود خارج شوند، معمولاً در قسمت پایین کمر.
حوادث و جراحات
تصادفات اتومبیل، زمین خوردن، رگ به رگ شدن عضلات، کشیدگی و شکستگی نیز از علل کمردرد هستند. صدمات می‌تواند منجر به برخی از مشکلات جسمی شوند، اما برخی از آن‌ها نیز می‌توانند به تنهایی باعث درد شوند.
شکستگی ستون فقرات یا مهره‌ها
شکستگی ستون فقرات می‌تواند ناشی از ضربه به کمر، زمین خوردن یا پوکی استخوان باشد.
رگ به رگ شدن و کشیدگی

رگ به رگ شدن و کشیدگی

آسیب به رباط‌ها، ماهیچه‌ها و تاندون‌هایی که از ستون فقرات و مفاصل آن حمایت می‌کنند می‌تواند منجر به کمردرد شود. این عارضه اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که شما چیزی را بلند می‌کنید و همزمان می‌چرخید. همچنین ممکن است به دلیل تصادفات رانندگی و آسیب‌های ورزشی نیز رخ دهد.
اسپاسم‌
وقتی عضلات و تاندون‌ها در قسمت پایین کمر پاره می‌شوند، دچار اسپاسم می‌شوند. این عارضه معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که وزنه‌برداری یا ورزش می‌کنید.
محرک‌های سبک زندگی
کمردرد می‌تواند با کارهایی که در زندگی روزمره خود انجام می‌دهید یا انجام نمی‌دهید ایجاد شود، مانند:

  • قوز کردن پشت میز
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • داشتن اضافه وزن
  • ورزش نکردن
  • سیگار کشیدن
  • پوشیدن کفش پاشنه بلند

احساسات منفی
قدرت احساسات در ایجاد درد را دست کم نگیرید. استرس می‌تواند منجر به تنش عضلانی در کمر شود و افسردگی و اضطراب ممکن است درد را حتی بدتر کنند.
سندروم دم اسبی
اعصاب دم اسبی، دسته‌ای از ریشه‌های عصبی نخاعی است که از انتهای پایینی نخاع منشعب می‌شوند. علائم این سندروم شامل درد مبهم در قسمت پایین کمر و بالای باسن، و همچنین بی‌حسی در باسن، اندام تناسلی و ران است. گاهی اوقات اختلالاتی در عملکرد روده و مثانه نیز به وجود می‌آید.

چه زمانی باید برای کمر درد به پزشک مراجعه کنیم؟ 

در حالی که بیشتر کمردردها خود به خود از بین می‌روند، مواقعی وجود دارد که درمان کردن آن در خانه ایده خوبی نیست. اگر درد شما در هر یک از دسته‌های زیر قرار می‌گیرد، به پزشک مراجعه کنید:
– درد شدید و مزمن: اگر کمردرد شما بیش از ۳ ماه طول بکشد، پزشکان آن را مزمن می‌نامند. به پزشک مراجعه کنید تا وی بتواند جراحات یا بیماری‌هایی را که ممکن است مقصر باشند بررسی کند.
– تشعشع درد: کشیدگی‌ها و رگ به رگ شدن کمر، سیاتیک و فتق دیسک، همگی می‌توانند باعث “انشعاب” کمردرد شوند. اگر کمر درد شما باعث درد، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن در باسن، اندام تناسلی، پاها، بازوها یا دست‌ها می‌شود، به پزشک مراجعه کنید. زیرا آن‌ها می‌توانند علت را پیدا کرده و درمان مناسب را به شما پیشنهاد دهند.
– دامنه حرکتی محدود: آیا در خم شدن برای بستن بند کفش یا بردن دست‌ها به بالای سر مشکل دارید؟ کمردرد به علاوه محدود کردن دامنه حرکتی می‌تواند نشانه یک بیماری مزمن مانند آرتروز باشد.
اگر سابقه سرطان یا مشکل سیستم ایمنی دارید، و یا موارد زیر را در خود مشاهده می‌کنید، فوراً به پزشک مراجعه کنید:
– آسیب یا تصادف: صدمات ورزشی، تصادفات رانندگی، یا زمین خوردن که باعث کمردرد می‌شوند، نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. حتی اگر این حادثه جزئی به نظر برسد، ممکن است باعث ایجاد مشکل بزرگتری مانند شکستگی یا دیسک کمر شود. اجازه دهید پزشک شما را معاینه کند تا هرگونه عوارض احتمالی را رد کند.
تب: هنگامیکه تب بالا و کمردرد دارید، آن را جدی بگیرید. این می‌تواند نشانه عفونت ستون فقرات باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.
از دست دادن کنترل مثانه یا روده: اگر کمر درد دارید و به طور ناگهانی نمی‌توانید مثانه یا روده خود را کنترل کنید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. این می‌تواند نشانه چندین چیز باشد، مانند تومورهای ستون فقرات یا سندرم دم اسبی، یک بیماری نادر اما جدی ناشی از فشرده شدن شدید ریشه‌های عصبی در ستون فقرات. همچنین می تواند نشان‌دهنده تنگی ستون فقرات کمری باشد که باعث فشرده شدن اعصاب در قسمت پایین کمر می‌شود.
– ضعف حرکتی، گاهی همراه با بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن: این می تواند نشانه‌ای از تنگی کانال نخاعی باشد.
– کاهش وزن بی دلیل: اگر کمر شما درد می‌کند و در عین حال وزن کم می‌کنید – ۴.۵ کیلوگرم یا بیشتر – اما نمی‌دانید چرا، فوراً به پزشک مراجعه کنید. چراکه می‌تواند نشانه ای از یک مشکل پزشکی جدی‌تر باشد.
– دردی که در نیمه شب شما را از خواب بیدار می‌کند: این درد می‌واند نشانه دژنراسیون دیسک، رگ به رگ شدن یا چیز جدی‌تری مانند تومور باشد.
اگر کمردرد شما برطرف نشد یا نمی‌توانید فعالیت‌هایی را که دوست دارید انجام دهید، با پزشک خود صحبت کنید. چندین روش درمانی می‌تواند درد را تسکین دهد، به شما کمک کند بهتر حرکت کنید و از زندگی بیشتر لذت ببرید.

/سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ویکی درمان در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد./

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نگار عظیمی

من سرپرست محتوای رسانه ویکی درمان هستم، ما در ویکی درمان در تلاشیم اطلاعات دقیق، کاربردی و هدفمند را در اختیار مردم ایران قرار دهیم.

نوشته های مشابه