نحوه استفاده از تامپون قاعدگی

۰
(۰)

تامپون قاعدگی چیست؟

یه نوع وسیله بهداشتی در دوران قاعدگی است که برخلاف نوار بهداشتی، با بیرون آلت زنانه تماس ندارد. این وسیله از پنبه تولید می شود. برخی به دلیل نوع استفاده از آن را که به درون بدن می‌رود، مضر می‌دانند. در صورتی که جنس تامپون قاعدگی از پنبه و با کیفیت باشد، احتمال بروز مشکلی وجود ندارد.

برای زنانی که خونریزی کمتری دارند، بسیار مفید است. یک نخ به این وسیله آویزان است که برای بیرون کشیدن آن است. با وجود اینکه خیلی پیش از اینها، طراحی و تولید شده است اما، هنوز تعداد اندکی از افراد از این وسیله بهداشتی استفاده می‌کنند.

تامپون قاعدگی به عنوان یکی از وسایل مورد نیاز در دوران قاعدگی زنان ، استفاده می‌شود. این اسم از کلمه انگلیسی Tampon است که در سال‌های اخیر استفاده می‌شود.

این وسیله مانند اسفنج، خون را جذب می‌کند. در واقع با توجه به شکل ظاهری و نوع کاربری آن، به درون واژن فرو می‌رود. اگر از تفاوت تامپون قاعدگی با نوار بهداشتی، نحوه استفاده از آن است. اگر با شیوه استفاده از تامپون قاعدگی آشنا نیستید، تیم ویکی درمان در این مقاله به شما کمک می‌کند تا هر آنچه برای استفاده از تامبون قاعدگی نیاز دارید را بدانید.

تفاوت تامبون با نوار بهداشتی

اگر برای اولین بار از تامپون قاعدگی استفاده می‌کنید، شاید برایتان دشوار باشد اما بیش ازهر چیز باید به پوزیشن خود هنگام وارد کردن تامپون به واژن توجه کنید. اینکه هنگام ورود تامپون به بدن در چه حالتی هستید بسیار مهم است. حواستان باشد نخ تامپون به داخل واژن نرود، چراکه از آن برای بیرون کشیدن استفاده خواهید کرد. برای دفعات ابتدایی از مدل نازک آن استفاده کنید.

بخوانید: خشکی واژن

مراحل استفاده از تامپون در دوران قاعدگی

قبل از هر چیز باید دست‌های خود را با آب و صابون بشویید. به دلیل تماس دست با تامپون، امکان انتقال باکتری به تامپون و در نهایت به درون بدن زیاد است. بنابراین به بهداشت دست خود اهمیت بدهید. در مرحله بعدی می‌توانید بسته را باز کنید و به صورت ایستاده در یک حالت مناسب به آرامی وارد بدن خود کنید. بهترین حالت برای این کار، استفاده از توالت فرنگی است. با دو انگشت خود قسمت بالای تامپو را نگهدارید و مواظب بند تامپون قاعدگی باشید که بعد از ۴ ساعت بتوانید آن را بیرون بیاورید.

روش استفاده از تامپون

عوارض استفاده از تامپون قاعدگی چیست؟

به دلیل اینکه، تامپون به داخل بدن فرو می‌رود و از جنس پنبه است، عامل اصلی ورود عفونت در داخل بدن می‌شود. اگر استفاده از تامپون قاعدگی را به نوار بهداشتی ترجیح می‌دهید، باید سعی کنید به طور مرتب عوض کنید.

هنگام خواب بهتر است به جای تامپون از نوار بهداشتی استفاده کنید. تامپون‌هایی که جذب بالایی دارند، میزان مواد نخی موجود در آن کمتر است، به همین دلیل می تواند عامل بیماری‌های دستگاه تناسلی شود.

برای افرادی که از آلرژی یا حساسیت‌های پوستی، استفاده از این وسیله دشوار است. در میهمانی‌ها و استخرها، بسیاری از این وسیله استفاده می‌کنند.

کاپ قاعدگی یا تامپون

تامپون قاعدگی مناسب است یا کاپ قاعدگی

نوار بهداشتی و تامپون برای جذب خون قاعدگی استفاده می‌شود اما کاپ قاعدگی برای جمع آوری خون استفاده می‌شود. برای اشخاصی که خون ریزی زیادی دارند، استفاده از وسیله بهداشتی مناسب جذب خون، مفیدتر است.

روش استفاده از تامپون قاعدگی به صورتی است که بتوانید از آن برای مدت زمان حداکثر ۴ ساعت استفاده کنید. تامپون و نوار بهداشتی هر دو یکبار مصرف هستند. شاید از جنبه هزینه، مقرون به صرفه نباشد اما برای مواقع خاص مانند، استخر و مراسم رسمی بسیار کاربردی باشد.

ما توصیه می‌کنیم از تمام وسایل بهداشتی قاعدگی، به میزان لازم داشته باشید. با توجه به اینکه میزان خونریزی شما چقدر است، می‌توانید از آن در اندازه‌های گوناگونی استفاده کنید. به بیان دیگر، بدانید که تامپون قاعدگی در سایزهای متفاوتی تولید می شود.

سخن پایانی

با توجه به اینکه تعداد اشخاصی که از تامپون قاعدگی استفاده می‌کند، نسبت به نوار بهداشتی کمتر است، سعی کردیم در این مقاله به بررسی مزایا و معایب استفاده از آن، شیوه استفاده از آن بپردازیم. مهمترین نکته هنگام استفاده تامپون، رعایت بهداشت است. با رعایت بهداشت امکان ورود هر گونه باکتری و عفونت کاهش می‌یابد. امید داریم که این مقاله برای شما مفید و کاربردی باشد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *