هزینه جراحی فک ۱۴۰۲ (با بیمه تامین اجتماعی)❤️

۲.۹
(۹)

جراحی فک که با نام ارتوگناتیک شناخته می‌شود، معمولا برای رفع ناهماهنگی و ناهنجاری فک انجام می‌شود. داشتن فک بزرگ، فک عقب‌رفته، فک جلو آمده همگی از دلایلی هستند که باعث می‌شوند، حراجی فک انجام شود. برای هر فردی که قصد جراحی فک را دارد، سوال پیش می‌آید که قیمت و هزینه جراحی فک چقدر است؟ برای بررسی هزینه جراحی فک ۱۴۰۲ و عوامل موثر بر آن تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

فک شما از دو قسمت اصلی تشکیل شده است؛ از جمله فک بالا و فک پایین. در برخی از مواقع، کودکان دچار فک نامرتب می‌شوند که می‌تواند منجر به کج شدن دندان‌ها و بدفرم‌شدن صورت شود.

جراح فک چه کسی است؟

جراح فک، دندانپزشک متخصصی است که می تواند جراحی های دهان، فک و صورت را به صورت تخصصی و حرفه ای انجام دهد. جراحان فک بعد از گذراندن دوره های عمومی دندانپزشکی، دوره های تخصصی جراحی های مرتبط با فک و صورت را می گذرانند و بعد از آن می توانند جراحی های ارتودنسی برای ردیف کردن دندانها، برطرف کردن آسیب های دهانی و مشکلات دیگر را انجام دهند.

در کشور ما ایران، خیلی از متخصصین و جراحان فک و صورت دوره های تخصصی ایمپلنت را می گذارنند و در کنار جراحی های فک و صورت می توانند به عنوان بهترین متخصص ایمپلنت در تهران نیز شناخته شوند.

جراحی فک در چه مواردی ضروری است؟

همان‌طور که گفته شد، جراحی فک را جراحی ارتوگناتیک (thog-nath-ik) می‌نامند. این نوع جراحی معمولا برای بهبود مشکلات تنفسی و سایر مشکلات عملکردی مانند بی‌نظمی‌های اسکلت فک و دندانی استفاده می‌شود و هزینه جراحی فک با توجه به نوع آن می‌تواند متفاوت باشد. بی‌نظمی و مشکلات مربوط به فک معمولا ژنتیکی است؛ اما می‌تواند تحت‌تأثیر عادات طولانی‌مدت کودکی (به‌عنوان‌ مثال مکیدن شست یا تنفس دهان) باشد. دلایل دیگر برای جراحی ارتوگناتیک وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • درد مزمن فک یا درد مفصل فک (TMJ)
  • سردردهای شدید همراه با درد فک
  • تنفس مزمن دهان و خشکی دهان
  • مشکلات تنفسی هنگام خواب 
  • صدمات صورت یا نامنظم بودن صورت
  • مشکلات در گازگرفتن، جویدن یا بلعیدن
  • برخی از نقایص مادرزادی
  • عقب بودن چانه و فک پایین هزینه جراحی فک 1402 چقدر است؟

مزایای جراحی فک و صورت چیست؟

شاید از نظر خیلی از افراد قیمت جراحی فک، هزینه بالایی باشد اما در برخی موارد لازم است که حتما انجام شود. بهبود هم‌ترازی فک بالا، فک پایین و چانه با جراحی ارتوگناتیک، فواید مختلفی دارد که برخی از این موارد عبارت‌اند از:

  • متعادل‌سازی ظاهر ویژگی‌های صورت پایین/ میانی
  • بهبود عملکرد کلی فک
  • بهبود تراز و عملکرد دندان‌ها
  • بهبود توانایی تنفس، جویدن و بلعیدن
  • بهبود موانع گفتاری
  • تنفس مزمن دهان
  • خواب راحت‌تر
  • بهبود ظاهر صورت
  • بهبود اعتماد به ‌نفس و عزت‌نفس

جراحی فک می‌تواند به بهبود برخی از بیماری‌ها نیز کمک کند؛ از جمله درد مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)، درد مزمن فک، سردرد، آسیب‌دیدگی صورت، نقص مادرزادی در ناحیه دندان، ایجاد آپنه انسدادی در خواب یا وقفه تنفسی در خواب، سایش بیش از حد دندان، عدم تقارن صورت و اختلالات بسته شدن فک.

از چه سنی می‌توان جراحی فک انجام داد؟

جراحی فک به طور معمول در بیمارانی که هنوز سن رشد آن‌ها شروع نشده، انجام نمی‌شود. به‌طورکلی در زنان این سن بین ۱۴-۱۷ سال و برای مردان بین ۱۷-۲۱ است. جراحی ارتوگناتیک می‌تواند گزینه‌ای برای برخی از افراد مبتلا به مشکلات فک باشد که تنها با درمان ارتودنسی دندان قابل بهبود نیست.

 بیشتر بیمارانی که جراحی اصلاح فک انجام داده‌اند، مدتی است که از بریس استفاده می‌کنند. بریس‌ها معمولا بعد از یک عمل ارتوگناتیک برای کمک به ایمن‌سازی دندان‌ها در موقعیت‌های جدید در طول روند بهبودی بیمار استفاده می‌شوند. متخصص ارتودنسی و جراحان فک و صورت، با هم همکاری می‌کنند تا بهترین برنامه‌های درمانی را برای بیماران خود تعیین کنند. بنابراین ممکن است هزینه جراحی فک برای همه افراد نرخ یکسانی نداشته باشد؛ زیرا هر فردی در موقعیت خاصی قرار دارد.

مطلب پیشنهادی: معرفی بهترین متخصص ارتودنسی در تهران

هزینه جراحی فک + عوامل موثر بر قیمت

با توجه ‌به نوسانات قیمت می‌توان به‌صورت حدودی تخمین زد که قیمت جراحی دو فک در سال ۱۴۰۲ چیزی بین ۳۰ الی ۴۰ میلیون باشد. (البته این هزینه از هزینه‌های جانبی جداست). البته اگر بیمار قصد جراحی فک بالا جلو آمده را داشته باشد، این هزینه ممکن است متفاوت باشد.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، عوامل مختلفی هستند که باعث می‌شوند هزینه جراحی فک روند متفاوتی داشته باشد. جراحی فک همان‌طور که گفته شد به دلایل مختلفی انجام می‌شود. در ادامه می‌خواهیم بررسی کنیم که در نهایت چه عواملی در قیمت جراحی فک دخیل هستند.

ارتودنسی قبل و بعد از عمل جراحی

برای مشکلات دهان و دندان که نیاز به جراحی فک داشته باشد، در اکثر موارد لازم است، ارتودنسی انجام شود. به‌ طور کلی هزینه ارتودنسی هم در هزینه جراحی فک تاثیرگذار است و به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارت‌اند از:

  • شدت ناهنجاری دهان و فک
  • قیمت مواد متریال

هزینه تصویربرداری فک قبل از عمل

هزینه تصویربرداری در هزینه جراحی فک موثر است. برای نتیجه‌گیری دقیق از عمل، لازم است که قبل از جراحی از فک شما عکس‌برداری شود. تصویربرداری اشعه X، سی‌تی‌اسکن سه‌بعدی و تهیه نمونه‌های کامپیوتری از جمله مواردی هستند که لازم است قبل از جراحی فک انجام شود.

عوامل تاثیرگذار بر هزینه جراحی فک

هزینه‌های بیمارستان، دستمزد پزشک و بیهوشی

با توجه ‌به این‌که عمل جراحی در بیمارستان دولتی یا خصوصی انجام شود، هزینه جراحی فک متفاوت است. هزینه بیهوشی، هزینه مربوط به آزمایش‌ها، اتاق عمل و… همگی در قیمت نهایی این نوع جراحی دخیل هستند. البته در نظر داشته باشید که دستمزد بهترین جراح فک و صورت در تهران با توجه به مهارت و تخصص او تعیین می‌شود.

بنابراین اگر می‌خواهید در نهایت از نتیجه جراحی خود راضی باشید، می‌توانید به یک متخصص با تجربه مراجعه کنید. شاید هزینه جراحی فک برای شما در این صورت بیشتر باشد اما حداقل مطمئن هستید که بعدها از نتیجه عمل خود رضایت دارید.

قیمت جراحی فک در سال 1402 توسط بهترین جراح

مراقبت‌های بعد از جراحی فک

تا به اینجا در مورد هزینه جراحی فک صحبت کردیم. حالا نوبت به مراقبت‌های بعد از عمل می‌رسد. برخی از متداول‌ترین مراقبت‌های بعد از جراحی فک عبارت‌اند از:

  • دو تا سه هفته اول پس از جراحی، ممکن است کمی احساس ناراحتی و درد کنید، که طبیعی است.
  •  تورم معمولا حدود سه هفته بعد از عمل کاهش یابد. در بعضی موارد تورم برای چندین ماه از بین نمی‌رود که در این صورت لازم است حتما با پزشک مشورت داشته باشید.
  • اطمینان حاصل کنید که به مقدار کافی می‌خوابید، مقدار زیادی آب می‌نوشید و دستورالعمل‌های مراقبت بعد جراحی را دنبال می‌کنید تا روند بهبودی تسریع شود. 
  • شاید نیاز باشد تا چندین ماه پس از جراحی، مسکن مصرف کنید.
  • بهتر است تا سه روز بعد از جراحی حمام نکنید.
  • باید مراقب رژیم غذایی خود باشید و بهتر است بیشتر مایعات مصرف کنید. برخی از غذاها مانند سوپ، پوره سیب‌زمینی و غذاهایی از این‌ قبیل، گزینه مناسبی برای شما هستند.
  • بیشتر بیماران می‌توانند روز بعد از جراحی به خانه برگردند. اگرچه بهبودی کامل استخوان‌ها حدود شش تا هشت هفته طول می‌کشد.
  • درد، تورم، قرمزی و خونریزی تا ۱۰ روز پس از جراحی در برخی از بیماران دیده شده است. پزشک برای مدیریت این علائم ممکن است داروهای ضددرد، آنتی‌بیوتیک یا داروهای ضدالتهاب برای شما تجویز

آنچه در این مقاله خواندیم:

در این مقاله در مورد هزینه جراحی فک صحبت شد. همان‌طور که اشاره شد، معمولا برای دستیابی به موقعیت صحیح فک بالا، فک پایین یا هر دو می‌توان از جراحی فک استفاده کرد.  این یک جراحی دهان و دندان است که می‌تواند ناهنجاری‌های دندان و صورت را بهبود بخشد و در نتیجه باعث افزایش ظاهر صورت و بهبود سلامت دهان شود. عواملی مانند بیمه، هزینه‌های بیمارستان، ارتودنسی و هزینه‌های تصویربرداری همگی در هزینه جراحی فک تأثیرگذار هستند.

قیمت جراحی فک چقدر است؟

با توجه ‌به نوسانات قیمت می‌توان به‌صورت حدودی تخمین زد که قیمت جراحی فک چیزی بین ۳۰ الی ۴۰ میلیون باشد

آیا بیمه جراحی فک را پوشش می‌دهد؟

اگر بیمه درمانی دارید، ممکن است در برخی موارد جراحی ارتوگناتیک تحت پوشش قرار گیرد. به‌عنوان ‌مثال اگر بی‌نظمی‌های اسکلتی باعث اختلال در آپنه خواب، مشکلات تنفسی و یا اختلالات گفتاری شدید شود. برخی از شرکت‌های بیمه، هزینه این نوع جراحی را پرداخت می‌کنند و قطعا قیمت جراحی فک برای شما کمتر خواهد بود.

چه عواملی در قیمت جراحی فک تأثیرگذارند؟

عوامل مختلفی هستند که باعث می‌شوند قیمت جراحی فک روند متفاوتی داشته باشد. که در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۲.۹ / ۵. تعداد رای: ۹

هنوز رای ثبت نشده است.

حمید حیدری

حمید حیدری هستم دانشجوی رشته دندانپزشکی. شما را با جدیدترین مقالات منتشر شده در زمینه بهداشت دهان و دندان، بیمارهای دندان و.. آشنا می کنم.

نوشته های مشابه

۳۱ دیدگاه

  1. با سلام و وقت بخیر خدمت شما.

    ببخشید ممنون میشم به سوالات بنده پاسخ بدید، تا بنده اطلاعات جامعی رو در زمینه ارتوگناتیک بدست بیارم.

    *خواستم بپرسم آیا جراحی فک بالا و پایین در راستای گرد تر شدن صورت و کاهش کشیدگی آن امکان پذیر هست؟.

    *آیا برای کوتاه تر شدن فک بالا امکان اقدام کوتاه کردن لثه ها موجوده؟، تا دیگه نیازی به برش استخوان بالا نباشه؟.

    *آیا بعد از جراحی فک به خاطر ضربه (نه چندان جدی و با قدرت بالا) امکان جابجا شدن فک و یا آسیب وجود داره؟. برای مثال آیا ورزشکاران (از جمله بوکسور ها) می‌توانند بدون نگرانی اقدام به این جراحی کنند؟.

    *آیا شخص پس از گذر زمان دغدغه و مشکلی در جویدن و غذا خوردن و یا تکلم به هییچ وجه نخواهد داشت؟

    *و به عنوان سوال آخر بنده شخصاً کمی احساس میکنم موقعی که دهانم بسته است کمی با دندان های بالا فاصله داشته، و کامل چفت و بسته نمیشود، خیلی کم. آیا این مورد طبیعیِ؟.

    با سپاس فراوان از پاسخگویی شما. خدا قوت 🙏🙏🍃🌹.

  2. با سلام و وقت بخیر خدمت شما.

    ببخشید ممنون میشم به سوالات بنده پاسخ بدید، تا بنده اطلاعات جامعی رو در زمینه ارتوگناتیک بدست بیارم.

    *خواستم بپرسم آیا جراحی فک بالا و پایین در راستای گرد تر شدن صورت و کاهش کشیدگی آن امکان پذیر هست؟.

    *آیا برای کوتاه تر شدن فک بالا امکان اقدام کوتاه کردن لثه ها موجوده؟، تا دیگه نیازی به برش استخوان بالا نباشه؟.

    *آیا بعد از جراحی فک به خاطر ضربه (نه چندان جدی و با قدرت بالا) امکان جابجا شدن فک و یا آسیب وجود داره؟. برای مثال آیا ورزشکاران (از جمله بوکسور ها) می‌توانند بدون نگرانی اقدام به این جراحی کنند؟.

    *آیا شخص پس از گذر زمان دغدغه و مشکلی در جویدن و غذا خوردن و یا تکلم به هییچ وجه نخواهد داشت؟

    *و به عنوان سوال آخر بنده شخصاً کمی احساس میکنم موقعی که دهانم بسته است کمی با دندان های بالا فاصله داشته، و کامل چفت و بسته نمیشود، خیلی کم. آیا این مورد طبیعیِ؟.

    با سپاس فراوان از پاسخگویی شما. خدا قوت 🙏🙏🍃🌹.

  3. سلام وقت بخیر من ۲۶ ساله هستم فک در بچگی دچار ضربه شده فک پایینم جلو تر از فک بالام و دچار انحراف است نفس کشیدن تو خواب برام سخته و از نظر هزینه تو مضیقه هستم، من بیمه نیروهای مسلح هستم میخواستن بدونم میشه با بیمه این عمل رو انجام بدم و حدودا چقدر میشه هزینش؟
    لطفا راهنماییم کنید چون واقعا برام ازاردهنده شده هم از لحاظ جسمی و بیشتر از لحاظ روحی جون من یه دخترم و واقعا زیباییمد تحت تاثیر قرار داده😔

  4. سلام خسته نباشید من در سن ۱۰ سالگی بر اثر افتادن فکم کج شده و عقبی چونه هم دارم خواستم بپرسم که میشه عمل راست شدن و جلو اوردن چونه رو با هم با یک عمل انجام بدید ؟؟؟
    لطفا جواب بدید ممنون ?

  5. سلام من فک پایینم کمی عقبه هنگام جویدن از استخوان فکم گاهی صدا میاد و بعد از قالب گیری برای روکش نمیتونم غذا با حجم بالا بخورم چون گاهی اوقات استخون فکم تیر میکشه ضمن اینکه همون لحظه ی قالب گیری یه لحظه نتونستم دهنم رو ببندم تا ۵ ۶ ثانیه. دندون هام روی هم قرار داره اما فک پایینم یکم بهم ریخته اس
    میخواستم ببینم ایا نیاز به ارتودنسی هست؟ چه قبل و چه بعد از عمل؟
    و اینکه دلیل پوسیدگی شدید دندون هام همین عقب بودن فکمه؟

    1. سلام دوست عزیز. ارتودنسی جزء خدماتی است که تحت پوشش بیمه قرار نمیگیرد. برای کاهش هزینه می تونید از بیمارستان های دولتی مثل بیمارستان میلاد استفاده کنید.

    1. بله اگر نوع جراحی شما برای فک پایین باشد، به مقدار قابل توجهی در قسمت چانه هم تغییرات ظاهری ایجاد می شود. شما ابتدا عمل جراحی فک را انجام بدید، بعد از دوران نقاهت و نتیجه نهایی برای عمل چانه تصمیم گیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *