شربت و قرص دی سیکلومین برای چیست؟ (نحوه مصرف برای کودکان)

۲.۸
(۴)

دی سیکلومین که دارویی از دسته آنتی کولینرژیک میباشد، معمولا برای تسکین علائمی مورد استفاده قرار میگیرد که ناشی از برخی بیماری های گوارشی، همچون سندروم روده تحریک پذیر هستند. نام های تجاری این محصول شامل بنتیل، دیبنت، دی اسپاز و مربنتیل میباشند که توسط این نام ها در بازار شناخته میشوند و در دسترس افراد قرار میگیرند.

اگرچه دیسیکلومین میتواند در تسکین علائم برخی بیماری ها تاثیرگذار باشد، اما قطعا عوراض جانبی نیز به همراه دارد. برخی از این عوارض که بیشتر در بین افراد دیده شده است شامل خشکی دهان، تاری دید، سرگیجه، خواب آلودگی، یبوست و احتباس ادرار میشود. همچنین عوارض نادری که این دارو میتواند به همراه داشته باشد عبارتند از ضربان قلب سریع، مشکل در بلع یا تنفس، درد شدید شکم یا علائم واکنش آلرژیک.

یکی از نکات قابل توجه در مورد این دارو این است که میتوان آن را بدون نسخه پزشک خریداری و استفاده نمود. این دارو ممکن است تداخلاتی با برخی داروها داشته باشد و با سازوکار خاصی در بدن عمل میکند. ما در این مقاله به طور جامع به تمامی موضوعات در مورد داروی دیسیکلومین پرداخته ایم؛ بنابراین اگر قصد دارید کاملا با این دارو آشنا شوید، تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

همچنین برای درک بهتر مطلب:

دی سیکلومین به شکل شربت و قرص و آمپول برای دردهای روده ای و شکمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو همچنین برای دردهای دوران قاعدگی مصرف می‌شود، همچنین این دارو در زمان درد مقعد بر اثر دخول نیز استفاده میشود.

فهرست محتوا: نمایش

دی سیکلومین چیست؟

دی سیکلومین در واقع یکی از داروهای دسته بندی آنتی کولینرژیک میباشد که دارای خاصیت آنتی موسکارینی است و یک نوع داروی گوارشی به حساب می آید. همان طور که بالاتر به آن اشاره کردیم این دارو بدون نسخه پزشک نیز در دسترس است، اما توجه کنید که مصرف غیر اصولی این دارو با عوارض جانی آزاردهنده ای همراه است؛ بنابراین توصیه ما به شما این است که برای مصرف این دارو حتما به پزشک متخصص گوارش یا پزشک عمومی مراجعه کنید.

دی سیکلومین چیست؟

طریقه عملکرد دی سیکلومین در بدن

دی سیکلومین عمل استیل کولین که یک انتقال دهنده عصبی در بدن میباشد را مسدود میکند. چرا که استیل کولین در عملکردهای مختلف بدن به خصوص انقباض عضلات دارای نقش مهمی است. دستگاه گوارش عضلات صافی دارد که در حرکت غذا توسط سیستم گوارش نقش دارند و هنگامی که سندروم روده تحریک پذیر رخ میدهد، ممکن است این ماهیچه ها بیش از حد مورد انقباض قرار بگیرند و حتی به اسپاسم دچار شوند که این موضوع منجر به علائمی چون درد شکم، گرفتگی و بی نظمی روده میشود.

دیسیکلومین به گیرنده های موسکارینی در عضلات صاف دستگاه گوارش متصل میشود و جلوی اثرات استیل کولین بر سلول های ماهیچه صاف را میگیرد. دی سیکلومین عملکرد استیل کولین را متوقف میکند و موجب آرامش و کاهش اسپاسم عضلات صاف در دستگاه گوارش میشود.

نکته مهم در خصوص عملکرد دیسیکلومین این است که این روش تنها به منظور جلوگیری از بروز علائم مصرف میشود و در حقیقت مشکل بیمار را درمان نمیکند. درنتیجه مصرف این دارو تنها بخشی از برنامه درمانی جامع میباشد.

داروی دی سیکلومین به چه شکل هایی وجود دارد؟

داروی دی سیکلومین در واقع در سه شکل میتواند به بیمار کمک کند که این سه مدل شامل شربت، قرص و آمپول میباشد. در ادامه به بررسی هر کدام میپردازیم:

شربت دی سیکلومین

شربت دی سیکلومین حاوی دی سیکلومین هیدروکلراید به عنوان ماده فعال به شکل مایع قابل مصرف میباشد. انتخاب این دارو از نوع شربت یک گزینه راحت میباشد، به خصوص برای افرادی که در خوردن قرص یا تزریق آمپول مشکل داشته باشند. این نکته بسیار حائز اهمیت است که از دوز تجویز شده و دستورالعمل های ارائه شده توسط یک پزشک متخصص برای اطمینان از استفاده ایمن و موثر از شربت دیسیکلومین، پیروی کنید.

شربت دی سیکلومین

شربت دی سیکلومین ۱۰ برای چیست؟

شربت دیسیکلومین منجر به انقباض عضلات صاف در دستگاه گوارش میشود و این کار را با مسدود کردن عمل استیل کولین، یک انتقال دهنده عصبی انجام میدهد. شربت دی سیکلومین برای درمان بیماری هایی مثل سندروم روده تحریک پذیر که جزء بیماری های گوارشی محسوب شده، استفاده میشود.

قرص دی سیکلومین ۱۰

قرص دیسیکلومین ۱۰، اسپاسم و تحرک عضلانی را کاهش میدهد و درنتیجه به کاهش علائمی مانند درد شکم و گرفتگی روده کمک می کند. هر قرص به طور معمول دارای ۱۰ میلی گرم دی سیکلومین هیدروکلراید میباشد. دوز و دفعات مصرف قرص دی سیکلومین ۱۰ باید توسط یک پزشک متخصص گوارش و با توجه به شرایط فرد تعیین شود.

قرص دی سیکلومین ۱۰ برای چیست؟

قرص دیسیکلومین برای درمان بیماری هایی مثل سندروم روده تحریک پذیر که جزء بیماری های گوارشی میشود، مورد استفاده قرار میگیرد. قرص دی سیکلومین با مسدود کردن عمل استیل کولین، که یک انتقال دهنده عصبی میباشد منجر به انقباض عضلات صاف در دستگاه گوارش میشود و آن را تنظیم میکند.

آمپول دی سیکلومین

آمپول دیسیکلومین که در یک آمپول شیشه ای یا پلاستیکی یکبار مصرف بسته بندی می شود و مانند اشکال دیگر داروی دی سیکلومین برای درمان علائم بیماری گوارشی مورد استفاده قرار میگیرد، اما با این تفاوت که این روش به دلیل اینکه به صورت تزریق میباشد، تاثیر سریع تری در افراد دارد. دوز و تجویز آمپول دی سیکلومین بر اساس شرایط خاص فرد و توسط یک متخصص گوارش مشخص می شود.

آمپول دی سیکلومین

نحوه مصرف شربت دی سیکلومین

  • شربت دی سیکلومین با غذا تداخل ندارد و سعی کنید در هر نوبت با یک لیوان آب مصرف نمایید.
  • در صورتی که یک نوبت دارو را فراموش کردید، نوبت بعدی دارو را مطابق با روال قبلی ادامه دهید.
  • در صورتی که دچار دل پیچه شدید، می توانید از این دارو استفاده کنید. نیاز به مصرف با یک دوره زمانی نیست. با احساس بهبودی می توان دارو را قطع کرد.
  • در صورت برطرف نشدن درد و یا تشدید علائم به پزشک مراجعه نمایید.
  • اگر دارو را بدون تجویز پزشک مصرف میکنید، یک قرص دی سیکلومین ۱۰ و یا شربت دی سیکلومین ۵ سی سی در سه نوبت در روز تجویز میگردد.

نحوه قطع کردن مصرف دارو دی سیکلومین به چه صورت است؟

قطع این دارو حتما باید زیر نظر پزشک صورت بگیرد و بدین شکل انجام میشود که بعد از اتمام دوره، دیگر در روزهای آینده دارو را مصرف نمیکنید. همچنین شایان ذکر است که از قطع خودسرانه دارو خودداری نمایید.

نکات مهم قبل از مصرف شربت دی سیکلومین

  • زمان بارداری و شیردهی در صورت نیاز به مصرف، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • مصرف دارو در افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۵ سال با احتیاط انجام شود.
  • در صورتیکه آقایان به مشکلات پروستات دچار هستند، برای مصرف این دارو حتما به پزشک خود اطلاع دهند.
  • در صورتی که شخص به سندرم داون یا میاستنی دچار است، برای مصرف دارو به پزشک اطلاع دهند.

شربت دی سیکلومین برای کودکان

مشکلات گوارشی کودکان میتواند دلایل زیادی داشته باشد و دوز مصرفی شربت دی سیکلومین برای کودکان معمولا به این صورت است:

  • نوزادان ۶ ماه به بالا: ۵ میلی گرم، هر شش تا هشت ساعت یکبار (دوز مصرفی نباید از ۲۰ میلی گرم بیشتر شود.)
  • مصرف دی سیکلومین برای کودکان: ۱۰ میلی گرم هر شش تا هست ساعت یکبار (دوز مصرفی نباید از ۴۰ میلی گرم بیشتر شود.)

شربت دی سیکلومین برای دل درد کودکان

شربت دی سیکلومین دارویی است که برای درمان درد شکم در کودک استفاده می شود. با شل شدن ماهیچه های روده کاربرد دارد که می تواند برای کاهش درد و بهبود عملکرد گوارش کمک کننده باشد. این شربت در طعم های مختلفی وجود دارد که می تواند مصرف را برای کودکان راحت تر نماید. این نکته را باید دانست که شربت دی سیکلومین باید تحت راهنمایی یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به کودک داده شود زیرا دوز صحیح به ویژگی های کودک بستگی دارد.

شربت دی سیکلومین برای اسهال کودکان

دی سیکلومین برای اسهال پیشنهاد نمی شود زیرا اسهال می تواند نشانه ای از انسداد روده باشد که مصرف این دارو علائم شما را بدتر خواهد کرد.

مقدار مصرف شربت دی سیکلومین در کودکان

شربت دی سیکلومین برای کودکان بیشتر کاربرد دارد تا بزرگسالان و این شربت برای موارد مختلفی تجویز می گردد. از جمله مقدار مصرف شربت دی سیکلومین در کودکان نکات زیر را در بردارد:

برای کودکان بالای ۶ ماه که به سندروم روده تحریک پذیر مبتلا اند، نکات زیر مهم است:

۵ تا ۱۰ میلی گرم هر ۶ تا ۸ ساعت و میزان حداکثری دوز مصرف بین ۲۰ تا ۴۰ میلی گرم در روز است.

شربت دی سیکلومین برای کودکان

مصرف شربت دی سیکلومین در بارداری و شیردهی

مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی تنها زمانی استفاده شود که ضرورت دارد. دیسیکلومین به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است عوارضی را بر کودک شیرخوار بگذارد. توصیه می‌شود هنگام استفاده از این دارو از شیر دادن کودک خودداری کنید.

مصرف شربت دی سیکلومین برای سالمندان

۱۰ تا ۲۰ میلی‌گرم خوراکی هر ۶ ساعت یک بار که در صورت لزوم ممکن است به‌تدریج افزایش یابد، اما نباید از ۱۶۰ میلی‌گرم در روز بیشتر شود. برای  سالمندان از دیسیکلومین درون عضلانی استفاده نکنید؛ چرا که اثرات کولینرژیک این دارو در افراد سالمند بروز بالایی دارد.

مصرف زیاد دارو دی سیکلومین

مصرف این دارو باید به میزانی باشد که پزشک تجویز کرده است و مصرف زیاد آن، باعث سرعت بخشیدن به روند بهبودی نمیشود؛ در نتیجه از مصرف زیاد این دارو، خودداری نمایید و در صورت مصرف بیشتر، حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

کاربردهای دی سیکلومین

داروی دیسیکلومین کاربردهای پزشکی زیادی دارد و در ابتدا برای درمان بیماری های گوارشی تجویز می گردد. یکی از علائم اصلی آن سندروم روده تحریک پذیر میباشد که موجب کاهش علائمی مانند درد شکم، گرفتگی عضلات و بی نظمی های روده میشود؛ بنابراین دی سیکلومین برای افرادی که مشکلات گوارشی چون سندروم روده تحریک پذیر دارند، مناسب است و درد علائم آنها را تسکین میدهد.

در برخی موارد، برای کاهش علائم مرتبط با اسپاسم مثانه هم ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد. کاربردهای خاص دی سیکلومین به شرایط فرد و قضاوت متخصص گوارش بستگی دارد و ممکن است تا حدودی متفاوت باشد.

برای درمان چه بیماری هایی استفاده میشود؟

  • یبوست
  • زخم معده
  • دردهای دوره قاعدگی
  • قولنج نوزادی
  • معده درد
  • سندروم تحریک پذیر روده
  • نفخ شکم
  • دل پیچه یا شکم درد
  • بیماری های التهابی روده
  • اسهال
  • رفلاکس معده

کاربرد های دی سیکلومین

از کدام داروخانه میتوان تهیه کرد؟

از آنجایی که این دارو را بدون نیاز به نسخه پزشک میتوان دریافت کرد، در اکثر داروخانه ها یافت میشود و مشکلی در دسترسی به این دارو نخواهید داشت.

دوز مصرف دی سیکلومین

دوز مصرفی دارو بر اساس وضعیت بیمار و تشخیص پزشک معالج متفاوت است؛ ولی به طور کلی طبق موارد زیر تجویز می‌شود.

برای بزرگسالانی که به سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر مبتلا هستند، نکات زیر اهمیت دارند:

بنابر تشخیص پزشک متخصص از ۱۰ تا ۲۰ میلی گرم به شکل خوراکی یا تزریق عضلانی در هر ۶ ساعت، که ممکن است این مقدار بسته به شرایط خاص بیمار تا ۴۰ میلی گرم نیز افزایش یابد.

آمپول دیسیکلومین تنها به صورت عضلانی تزریق میگردد.

بالاترین حد مجاز مصرف دیسیکلومین، ۱۶۰ میلی‌ گرم در روز و نهایتا به مدت دو هفته میباشد.

از این رو، دوز مصرفی بالای ۸۰ میلی گرم در روز به مدت بیش از دو هفته مناسب نیست.

بهتر است به جای تزریق عضلانی به صورت خوراکی مصرف کنید.

دوز مصرف دی سیکلومین

عوارض جانبی شربت یا قرص دی سیکلومین:

  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • تاری دید
  • خشکی چشم
  • خشکی دهان
  • حالت تهوع و استفراغ
  • یبوست
  • نفخ شکم
  • تپش قلب
  • اضطراب و بی قراری
  • از خطرناک ترین عوارض شربت دی سیکلومین می توان به مشکلات قلبی و عروقی اشاره کرد.
  • به منظور رفع خشکی چشم می توانید از اشک مصنوعی یا سایر مواد روان کننده چشم استفاده کنید.
  • در صورت بروز گرمازدگی، مصرف دارو را قطع کنید.

شربت دیسیکلومین ممکن است باعث خواب آلودگی، گیجی، کاهش هشیاری شود؛ در هنگام مصرف این دارو رانندگی نکنید و کارهایی که نیاز به هوشیاری و دید واضح و دقیق دارد را انجام ندهید.

عوارض شربت دی سیکلومین برای کودکان

این دارو در کل برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی شود، پس بدون تجویز پزشک آن را مصرف نکنید. همینطور این دارو نباید به کودک کمتر از ۶ ماه داده شود. از جمله عوارضی که شربت دی سیکلومین به همراه دارد شامل:

  • حساسیت به دارو
  • انسداد مثانه یا دیگر مشکلات ادراری
  • انسداد دستگاه گوارش
  • ریفلاکس معده
  • میاستنی گراویس

تداخلات دارویی شربت دی سیکلومین

دقت داشته باشید که این لیست شامل تمام داروهای دارای تداخل با شربت دی سیکلومین نیست. توصیه می‌شود که لیست داروهای مصرفی خود را تهیه کنید و آن را با پزشک خود به اشتراک بگذارید.

  • سایر داروهای آنتی کولینرژیک
  • سایر داروهای ضد اسپاسم
  • داروهای خاص برای درمان بیماری پارکینسون
  • داروهای آنتی آریتمی
  • داروهای ضد افسردگی
  • کورتیکو استروئید
  • آنتی هیستامین ها
  • داروهای خواب آور و ضد اضطراب
  • برخی از ضد اسید ها مانند امپرازول و پنتوپرازل
  • داروهای مهار کننده مونوآمین اُکسید دار
  • پتاسیم کلراید
  • الکل و ماری جوآنا

تداخلات دارویی دی سیکلومین

موارد منع مصرف دی سیکلومین

مصرف شربت دی سیکلومین و قرص دیسیکلومین در موارد زیر نباید مصرف شود:

  • بیماری های انسداد مجاری ادرار و میاستنی گراو
  • گلوکوم با زاویه بسته
  • انسداد فلجی روده
  • بازگشت محتویات معده به مری
  • انسداد روده
  • کودکان زیر ۶ سال

توصیه های دارویی دی سیکلومین

  • برای کاهش تحریک و دردهای معده، این دارو را همراه با غذا، شیر یا آب فراوان مصرف کنید.
  • از داروهای ضداسید و ضداسهال با فاصله کمتر از یک تا دو ساعت از مصرف این دارو خودداری کنید.
  • این دارو را به شکل تزریق وریدی مصرف نکنید.
  • در صورت فعالیت جسمانی شدید، مصرف دارو موجب بالا رفتن دمای بدن می شود.
  • مصرف دارو موجب کاهش هوشیاری می شود؛ در نتیجه بعد از مصرف دارو رانندگی نکنید.

سوالات متداول

شربت دی سیکلومین برای چست؟

از این دارو برای کاهش دردها و ناراحتی های دستگاه گوارش که با اسپاسم عضلات همراه است، استفاده می شود.

شربت دی سیکلومین برای اسهال خوبه؟

شربت دی سیکلومین برای درمان اسهال کودکان تجویز می شود، اما توجه داشته باشید که باید دوز مصرفی آن توسط پزشک تجویز شود.

آیا شربت دی سیکلومین برای نوزادان خوبه؟

از دی سیکلومین برای کاهش دردهای شکمی استفاده می شود، اما پیشنهاد می شود میزان دوز مصرفی در نوزادان توسط پزشک تجویز شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۲.۸ / ۵. تعداد رای: ۴

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

۵ دیدگاه

  1. سلام.
    مدتی میشه که پسرم توی قسمت روده هاش مشکل ایجاد شده و دردش خیلی اذیتش میکنه
    بنظرتون از این دارو تهیه کنم استفاده کنه یا حتما قبلش باید ببرمش دکتر؟
    عوارض این دارو برای بچه ها خطرناکه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *