درمان شپش سر به صورت دائم و سریع

۰
(۰)

در گذشته احتمال ابتلا به شپش سر در مدارس بسیار بیشتر از حال بود، و یکی از عمده ترین دلایل آن استفاده از حمام عمومی بوده، ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که با خارش زیاد سر مواجه بشید و علت آن را ندانید، شپش ها حشرات خزنده کوچکی هستند که در روی سر بین موهای افراد زندگی میکنند. شایع ترین علامت آن خارش است و تکثیر آنها بیشتر در ناحیه پشت سر و گردن و نزدیک گوش ها اتفاق میافتد. 

برای درمان شپش سر از شامپوها و داروهای مخصوص استفاده میشود در این شوینده ها ماده ای به نام پیرترین وجود دارد که برای درمان شپش سر در دسترس هستند ولی در برخی موارد این موجودات موجب عفونت و زخم های عمیق می‌شوند که این اتفاق معمولا بعد از زندگی طولانی این موجودات در سر اتفاق می‌افتد. در ادامه این مقاله از ویکی درمان سعی کرده این راهکارهای مفیدی برای درمان شپش سر به شما ارائه دهیم.

شپش سر چیست؟

شپش سر حشرات خزنده کوچکی هستند که در موی سر افراد زندگی می‌کند. شپش ها از خون مکیده شده از پوست سر تغذیه می‌کنند و تخم می‌گذارند، که نیت نامیده می‌شود و محکم به ساقه مو متصل می‌شود. آلودگی به شپش سر نیز پدیکولوز نامیده می‌شود.

شپش سر چیست؟

بیشتر بخوانید: تقویت موی سر

شپش سر چقدر شایع است؟

آلودگی به شپش سر شایع است و سالانه ۶ تا ۱۲ میلیون نفر به آن مبتلا میشوند. شپش سر در دختران بیشتر از پسران و در قفقازی ها بیشتر از آفریقایی-آمریکایی ها شایع است. هرکسی ممکن است که به شپش سر مبتلا شود و این نشانه نجس بودن او نیست.

شپش بدن و سر تقریباً بین ۱ تا ۳ میلی متر طول دارد، تقریباً به اندازه یک دانه کنجد، و از پشت به صورت پشتی پهن می شود. از آنجایی که این موجود نمیتواند پرش کند یا پرواز کند، برای انتقال نیاز به تماس نزدیک دارد. ۵ شپش ماده میتوانند تا یک ماه روی پوست سر زنده بمانند و روزانه هشت تا ۱۰ تخم بر روی پوست سر و مو بگذارد. تخمها از تخم بیرون می آیند و در ۲۰ روز به بلوغ میرسند.

چگونه فردی شپش سر می‌گیرد؟

شپش سر از طریق تماس مستقیم سر با سر و یا به اشتراک گذاشتن لوازم شخصی از جمله شانه، برس، روسری و کلاه بالش با یک فرد آلوده پخش میشود. بعد از برخورد با فردی که شپش داشته، موها را خوب بشویید، با یک حوله خشک کنید، سپس با یک شانه معمولی شانه کنید. موها باید مرطوب باشند تا تار موها از بین نرود، این امر باعث می‌شود که شپش یا موها به شانه نچسبند.

شانه دندانه دار استفاده نکنید. از یک طرف سر شروع به شانه کردن کنید. از انگشتان خود برای جدا کردن موها استفاده کنید. شانه را تا جایی که ممکن است با پوست سر در تماس نگه دارید، شانه را به آرامی به سمت انتهای مو بکشید. اگر موهای بلند دارید بهتر است که کوتاه کنید. بعد از هر بار شانه کردن، شانه را با دستمال پاک کنید. شانه را بعد از هر ضربه  با آب گرم بشویید، سپس خشک کنید.

علائم شپش سر چیست؟

شایع ترین علامت شپش سر خارش است ، به ویژه در پشت سر و گردن و نزدیک گوش ها – مناطقی که احتمال زندگی شپش در آنها بیشتر است. خاراندن شدید می‌تواند پوست سر را بشکند و منجر به زخم باز و عفونت شود، با این حال، ممکن است دو تا سه هفته پس از هجوم شپش ها طول بکشد تا خارش شروع شود. بعد از اولین علائم درمان شپش سر را باید آغاز کنید.

برای درمان شپش سر چگونه اقدام کنیم؟

اولین راه برای درمان شپش سر تشخیص آن است، تشخیص آلودگی به شپش سر با یافتن حداقل یک شپش زنده در بازرسی بصری توسط پزشک انجام میشود. شپش ها معمولاً در پشت گوش و پشت گردن یافت میشوند. هنگامی که شپش در یکی از اعضای خانواده یافت میشود، باید کل خانواده مورد بررسی قرار گیرد چون احتمال مبتلا شدن آنها بسیار بالاست.

درمان شپش سر چگونه انجام میشود؟

شامپوهای مخصوصی وجود دارد که حاوی ماده ای به نام پیرتروئیدها هستند و در صورت استفاده شپش ها را از بین می‌برند، این شوینده ها بدون نسخه نیز در اختیار بیماران برای درمان شپش سر و موها قرار می‌گیرد. توجه کنید که دستورالعمل های این شوینده ها را به درستی دنبال کنید تا درمان به طور کامل و دقیق انجام شود، چون در غیر این صورت ممکن است درمان نصفه و نیمه انجام شود.

آیا میتوان از ابتلا به شپش سر جلوگیری کرد؟

بهترین روش پیشگیری از احتمال ابتلا به شپش سر این است که استفاده از شانه، برس، حوله یا کلاه را با دیگران محدود کنید، و حتما از تماس فیزیکی با فردی که شپش دارد اجتناب کنید و بعد از آن به معاینه افرادی که با شپش در تماس بودند بپردازید تا از عدم ابتلا آنها مطمئن شوید. اگر کودک شما مبتلا به شپش سر شد برای جلوگیری از شیوع و درمان شپش سر او را در منزل نگه دارید و به مدرسه اطلاع دهید تا در صورت لزوم بقیه کودکان را معاینه کنند.

اگر درمان های بدون نسخه موثر واقع نشد یا علائم عفونت در سر به وجود آمد، حتما لازم است که با پزشک خود تماس بگیرید. علائم عفونت ناشی از شپش شامل تب، زخم هایی که بهبود نمییابند؛ و درد، حساسیت، قرمزی یا تورم در آن محدوده است.

آیا می‌توان از ابتلا به شپش سر جلوگیری کرد؟

سخن آخر

شپش یک موجود زنده است که از خون تغذیه کرده و تولید مثل می‌کند، این موجودات بیشتر روی سر بین موها و یا بعضی موارد یافت شده در بدن زندگی می‌کنند، برای درمان شپش سر ابتدا باید بدانید که واقعا به آن مبتلا شدید یا نه چون خارش سر همیشه ناشی از وجود شپش نیست و گاهی خشکی پوست نیز می‌تواند منجر به خارش سر شود.

بعد از اطمینان از وجود این موجودات با استفاده از شوینده های مخصوص درمان را شروع کنید، این شوینده ها بدون نسخه در داروخانه ها توزیع می‌شوند، در صورت بروز عفونت و زخم های عمیق بهتر است که به پزشک مراجعه کنید تا سریعتر درمان را برای از بین بردن شپش سر آغاز کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *