درمان ریزش مو سکه ای (بیماری آلوپسی) چیست؟

۰
(۰)

یکی از بیماری‌های رایجی که موجب ریزش موی سر می‌شود، بیماری آلوپسی (Alopecia) است که موهای سر درست به مانند سکه‌ای ریخته و قسمت‌هایی از سر خالی می‌شوند‌‌. موضوع دیگر این است که درمان ریزش مو سکه ای متفاوت است.

چنانچه دچار این نوع از بیماری آلوپسی شده‌اید توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله روش درمان ریزش مو سکه ای را بررسی کرده و دلایل این بیماری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ریزش مو سکه ای چیست‌؟

نوعی بیماری خود ایمنی است که به موجب آن، عملکرد فولیکول‌های مو دچار اختلال شده و موهای سر یا بدن را اضافی شمرده و موجب ریزش آن‌ها می‌شود.

در گذشته افراد بر این باور بودند که این نوع از بیماری آلوپسی به دلیل وجود عفونت در بدن رخ می‌د‌هد، اما باید بگوییم این دلیل علمی نبوده و هنوز دلیل اصلی بروز این بیماری کشف نشده است.

لازم به ذکر است که هر ریزش مویی، سکه‌ای نیست. به عنوان مثال اگر حجم موهای شما به صورت یکنواخت کم شده و یا ریزش شما همراه با خارش، سوزش و تورم باشند، از نوع سکه‌ای نبوده و روش درمانی متفاوتی دارند.

انواع آلوپسی چیست؟

انواع آلوپسی

همان طور که بیان شد؛ آلوپسی به نداشتن مو و از دست دادن آن گفته می شود. انواع آلوپسی از طاسی با الگوی مردانه (آلوپسی آندروژنیک، آلوپسی آندروژنتیکا و آلوپسی آندروژنتیک) تا آلوپسی آره آتا (از دست دادن ناحیه ای مو) شامل می شود در ادامه به توضیح کامل هر یک می پردازیم:

  •  آلوپسی توتالیس: این نوع از آلوپسی موجب ریزش مو کامل در کل سر می شود. از جمله علائم آن شامل ریزش کامل مو می شود. آلوپسی توتالیس می تواند در ابتدا به شکل آلوپسی آره آتا شروع شود و در ادامه کل پوست را در برگیرد.
  • آلوپسی آره آتا: آلوپسی آره آتا به صورت ریزش مو تکه ای در بخش های مختلف پوست سر یا سایر نواحی که مو وجود دارد، آغاز می شود. از جمله دلایل آن شامل کم خونی، دیابت، تیروئید و… است. مبتلایان به این اختلال آلوپسی در موارد بسیاری به طور خود به خود بهبود می یابند. اما در موارد شدیدتر بهتر است با نظر پزشک از داروهای کورتن، پوواتراپی و ماینوکسیدیل استفاده شود.
  • آلوپسی اوفیازیس: این آلوپسی نوعی از آلوپسی آره آتا است که الگوی ریزش آن ناحیه دور تا دور سر را درگیر می کند.
  • آلوپسی سراسری(یونیورسالیس): آلوپسی سراسری نسبت به توتالیس پیشرفته تر و نادرتر است. این نوع از آلوپسی موجب ریزش مو در تمامی قسمت های بدن از جمله مژه ها، ابروها، دست و پا و سایر قسمت های بدن که دارای مو است، می شود.
  • آلوپسی تکه ای مداوم: آلوپسی تکه ای پایدار با ریزش مو تکه تکه که به صورت مداوم ادامه دارد، مشخص می شود.
  • آلوپسی آره آتا منتشر: این اختلال باعث نازک شدن غیر منتظره موهای سر می شود. البته تشخیص آلوپسی آره آتا منتشر نسبت به ریزش مو مردانه  کمی دشوار است؛ زیرا شباهت های زیادی به یکدیگر دارند.

علت ریزش مو سکه ای چیست؟

علت ریزش مو سکه ای

علت اصلی ریزش مو سکه ای را می توان حمله گلبول های سفید خون به سلول هایی که در فولیکول های مو وجود دارد، دانست. این حمله موجب کاهش قابل توجه رشد مو خواهد شد که در پی آن فولیکول های مو کوچک می شوند. اما باید به این نکته توجه کرد که عامل مشخصی برای حمله گلبول های سفید به سلول های فولیکول تعیین نشده است. اکثر پژوهشگران این عقیده را دارند که ریزش مو سکه ای به صورت همیشگی نیست و ممکن است که بعد از مدتی، رشد مجدد مو آغاز شود.

یکی دیگر از مواردی که به عنوان دلیل ریزش مو سکه ای مطرح می شود، ژنتیک است. برای مثال اگر یکی از اعضای خانواده  به بیماری آلوپسی مبتلا باشد، به احتمال زیاد سایر اعضای خانواده نیز با آن درگیر خواهند شد. از بین هر ۵ نفر که به اختلال ریزش مو سکه ای مبتلا است، یکی از اعضای خانواده آنها، این مشکل را داشته است.

از معضلات دنیای مدرن برای انسان ها، استرس بیش از حد است که می تواند منجر به بیماری های خود ایمنی مانند آلوپسی شود. برخی از افراد که سابقه بیماری های خودایمنی را تجربه کرده اند، بیش از پیش در معرض ابتلا به ریزش مو سکه هستند. از جمله این بیمار ها شامل سندروم داون، تب یونجه، آسم، پسوریازیس، ویتیلیگو، کم خونی حاد و بیماری تیروئید است.

در ریزش مو سکه ای با وجود رشد مجدد مو، ممکن است که دوباره ریزش مو را تجربه کنید. برای اینکه دوره درمان بیماری را آغاز کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و مشاوره های لازم را دریافت کنید.

آلوپسی (ریزش مو سکه ای) در چه افرادی رخ میدهد؟

آلوپسی در چه افرادی رخ می دهداختلال آلوپسی می تواند در هر فرد با هر قومیت و نژادی رخ دهد. حتی پژوهش ها نشان می دهد که میزان درگیر شدن آقایان و بانوان به این اختلال مساوی است. تحقیقات انجام گرفته در این زمینه نشان می دهد که میزان ابتلای بانوان اسپانیایی و آمریکایی های آفریقایی تبار نسبت به زنان سفید پوست بیشتر است. همین طور آسیایی های سفید پوست کمتر در معرض ابتلا به ریزش مو سکه ای هستند. اختلال ریزش مو سکه ای در هر سنی می تواند رخ دهد ولی بیشتر گزارش ها حاکی از آن است که ریزش مو سکه ای در سنین جوانی و بین افراد بیست تا سی سال بیشتر مشاهده می شود.

علائم بیماری ریزش مو سکه ای چیست؟

هر بیماری برای خود علائم و نشانه‌هایی دارد که به محض مشاهده این علائم بهتر است هر چه زودتر برای درمان ریزش مو سکه ای اقدام کرد. برای اشاره به علائم این بیماری، باید بگوییم که هیچ گونه خارش، تورم و یا سوزشی به روی پوست سر خود احساس نخواهید کرد و یا حتی مثل رایج‌ترین نوع ریزش مو در حمام و به هنگام شانه زدن موهای خود با ریزش شدید مواجه نمی‌شوید.

این نوع آلوپسی، به گونه‌ای است که بخشی از سر شخص دچار طاسی در ابعاد سکه می‌شود و معمولا نقاطی از سرش به شکل دایره و بیضی کوچک و بزرگ خالی از مو می‌شود. در این موقع اگر برای درمان ریزش مو سکه ای اقدام نکنید ممکن است دچار طاسی کل سر شوید و دیگر بیماری قابل کنترل و درمان نباشد.

جالب است بدانید که این مورد تنها شامل موی سر نبوده و ممکن است برای قسمت‌هایی از بدن به مانند ریش‌، ابرو و غیره نیز رخ داده و شخص را درگیر بیماری کند.

علائم ریزش مو سکه ای

 

اگر دچار آلوپسی سکه ای شده‌اید به هیچ عنوان نگران نباشید. زیرا این بیماری قابل کنترل بوده و با روش های مختلف درمان ریزش مو مشکل شما طی ۳ تا ۶ ماه حل شده و در قسمت‌های طاس شده مو جوانه زده و رشد می‌کند. در شیوه درمان ریزش مو سکه ای تغذیه و تجویز درست دارو تاثیر بسیار زیادی در بهبود سلامتی بیمار دارد. از علائم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشد کردن موهای ریخته شده به صورت خود به خود.
  • ریزش مو در بخش‌های مختلفی از سر به صورت همزمان.
  • ریزش مو در فصل زمستان و ماه‌های سرد.
  • مشاهده چاله‌های کم عمق بر روی ناخن و قرمز شدن آن‌ها.
  • شکستگی مداوم ناخن‌ها.

داروهای مناسب برای درمان آلوپسی سکه ای

در اغلب موارد از داروهایی که دارای کورتون هستند، استفاده می‌کنند و یا به ناحیه طاس شدن به روی سر آمپول تریامسینولون تزریق می‌کنند. در برخی از مواقع نیز برای درمان ریزش مو سکه ای از تابش لیزر به منظور تحریک ریشه‌های مو استفاده می‌کنند.

علاوه بر موارد گفته شده برای درمان ریزش مو سکه ای در ابعاد بسیار کم و محدود از محلول ماینوکسیدیل نیز استفاده می‌کنند. به هنگام استفاده از این محلول در ابتدا موهای تازه رشد کرده نازک و به رنگ سفید هستند که به مرور زمان شکل طبیعی به خود می‌گیرند.

روش های درمان ریزش مو سکه ای

متاسفانه باید گفت که هیچ درمان قطعی برای ریزش مو سکه ای وجود ندارد ولی توصیه هایی توسط پزشکان مطرح شده است که می تواند موجب رشد مو شود. در ادامه به تعدادی از درمان ها رایج آن اشاره می کنیم:

کورتیکواستروئید

یکی از رایج ترین شکل های درمان ریزش مو استفاده از کورتیکواستروئید است. این دارو ضد التهاب برای درمان بیماریهای خود ایمنی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو باید هر ۱ ماه یا ۲ ماه به شکل مداوم مورد استفاده قرار بگیرد. متخصص پوست و مو آن را به شکل تزریقی به پوست سر یا نواحی درگیر با این بیماری تزریق می کند. البته شرایط بیمار می تواند باعث ایجاد تغییر در نوع مصرف کورتیکواستروئید شود. این دارو می تواند به شکل لوسیون، پیماد، قرص مورد استفاده قرار بگیرد. از نقاط ضعف استفاده از کورتیکواستروئیدها، طولانی بودن دوره درمان است.

درمان آلوپسی سکه ای به روش شیمیایی

در این روش به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه می‌کنید و شخص پزشک با توجه به تشخیصی که می‌دهد برای این بیماری خود ایمنی دارو تجویز می‌کند. معمولا پزشکان برای این بیماری و درمان ریزش مو سکه ای ماینوکسیدیل، آنترالین و دیفن سیپرون تجویز می‌کنند.

کورتیزون

قرص کورتیزون از جمله داروهای تجویزی است که به نسخه پزشک احتیاج دارد. مورد استفاده از آن در درمان ریزش موی گسترده است. استفاده خودسرانه آن می تواند عوارض جانبی قابل ملاحظه ای را به جا بگذارد. بنابراین برای استفاده از آن حتما از پزشک مشورت بگیرید.

نور درمانی

نور درمانی یا فتوشیمی استفاده از ابزارهای حساسیت زا نوری برای تحریک رویش مجدد مو است. در این روش از طول موج های ماروا بنفش استفاده می شود.

مطلب پیشنهادی: بهترین کلینیک پوست و مو تهران

انواع روش‌های درمان ریزش مو سکه ای

 

روگین و ماینوکسیدیل

داروی روگین بدون نسخه به فروش می رسد که می توانید آن را از داروخانه تهیه کنید. البته استفاده از آن طول درمان طولانی را طی می کند و باید تا ۶ ماه منتظر باشید تا نتیجه آن را ببینید. یکی دیگر درمان ها که معمولا مورد استفاده قرار میگیرد استفاده از ماینوکسیدیل است که موجب رشد مجدد مو می شود.

داروهای سرکوب کننده

استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، یکی دیگر از راهکارهایی است که مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله این داروها که می تواند پاسخ سیستم ایمنی را مسدود کند شامل: متوتروکسات و سیکلوسپورین است. استفاده ار این داروها می تواند با عوارض جانبی مانند آسیب کلیوی، فشار خون بالا، آسیب های کبدی و ابتلا به عفونت ها همراه باشد. بنابراین برای تهیه این داروها نیاز به نسخه پزشک است.

درمان به روش خانگی

روش‌های خانگی نیز در برخی مواقع برای درمان ریزش مو سکه ای موثر هستند‌، اما توصیه می‌کنیم برای درمان قطعی بیماری حتما به پزشک مراجعه کنید. از جمله روش‌های درمان ریزش مو سکه ای خانگی به موارد زیر می‌توانیم اشاره کنیم:

  • استفاده از ژل سیر و کرم‌های دارای کروتون.
  • اسپری محلول دارای سیر.
  • ماساژ قسمت‌های طاس شده با آب پیاز.
  • استفاده از روغن چای، زیتون، بادام تلخ و جوجوبا در قسمت‌های طاس سر.
  • استفاده از خوراکی‌های مقوی و مغذی به ویژه چای سبز و جینسینگ.

درمان ریزش به کمک مکمل‌ها

با مصرف داروهای مکمل نیز می‌توانید برای درمان ریزش مو سکه ای اقدام کنید. از جمله با کیفیت‌ترین و بهترین‌ داروهایی که به عنوان مکمل برای درمان بیماری ریزش مو سکه ای می‌توانید استفاده کنید بیوتین و زینک است که ریزش موی شما را قطع کرده و بهبود می‌بخشد.

مطلب پیشنهادی: بهترین کلینیک کاشت مو تهران

نکات مهم درباره آلوپسی سکه ای و درمان آن

  • همانطور که گفته شد، این نوع مریضی، تنها برای ریزش مو نبوده و ممکن است به هنگام بروز این بیماری شخص دچار اختلالاتی در رشد ناخن‌های خود شده و یا حتی بخش از موهای صورت و ریش او دچار ریزش سکه‌ای مو شوند.
  • در برخی مواقع نادر موجب طاس شدن شخص بیمار به صورت کلی می‌شود. به همین منظور توصیه می‌کنیم در این مواقع سریعاً برای درمان ریزش مو سکه ای اقدام کنید.
  • در دیگر مواقع، پس از طی دوره درمان ریزش مو سکه ای به صورت مجدد شخص دوباره دچار ریزش مو می‌شود و توصیه می‌کنیم در این شرایط با پزشک خود مشورت کنید.
  • همچنین این نوع مریضی هیچ گونه درد و علامتی به همراه ندارد و به همین سبب برخی از افراد این بیماری را جدی نمی‌گیرند و بر این تصور هستند که خود به خود درمان می‌شوند، در این شرایط حتما به پزشک مراجعه کنید.

جمع بندی

در این مقاله برایتان درباره انواع راه های درمان ریزش مو سکه ای و دلایل این بیماری صحبت کردیم. به هنگام بروز این بیماری با اقدام زود هنگام می‌توانید هرچه سریع‌تر برای درمان ریزش مو سکه ای اقدام کرده و روند درمان را پیش بگیرید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *