۴ توصیه برای درمان خانگی قاعدگی دردناک

۰
(۰)

قاعدگی و دردهای ناشی از آن ازجمله مسائلی است که هر زن در زندگی با آن مواجه است. عموماً افراد پیش از آن‌که برای درمان به پزشک مراجعه کنند، برای درمان‌ خانگی قاعدگی دردناک اقدام‌می‌کنند. بنابراین لازم است که ابتدا در ویکی درمان قاعدگی دردناک را  معرفی کنیم و سپس به شرح مجموعه‌ای از روش‌های درمان خانگی قاعدگی دردناک بپردازیم.

اختلال قاعدگی

هر موقعیت غیرعادی که در دوره‌ی قاعدگی یک فرد پیش آید، اختلال قاعدگی شناخته می‌شود. انواع مختلفی از اختلالات قاعدگی با نشانه‌های متفاوتی وجود دارد؛ از قبیل: درد، خونریزی شدید، فقدان قاعدگی.

قاعدگی دردناک چیست؟

قاعدگی دردناک (Dysmenorrhea) رایج‌ترین اختلال قاعدگی است و به دردهایی گفته می‌شود که با شروع پریود آغاز می‌شوند. درد قاعدگی معمولاً در ناحیه‌ی لگن و زیر شکم احساس می‌شود و ممکن است کمردرد، اسهال و تهوع را به همراه داشته باشد. مطابق آمارها ۲۰ تا ۹۰ درصد زنان در طول سال‌های باروری  خود به چنین دردهایی مبتلا می‌شوند. قاعدگی دردناک درطول یک سال از اولین دوره‌ی قاعدگی آغاز می‌شود. زمانی که هیچ مشکل زمینه‌ای وجود نداشته باشد، با افزایش سن یا پس از به‌دنیا آمدن فرزند، درد قاعدگی بهبود می‌یابد. قاعدگی دردناک بدون مشکل زمینه‌ای عموماً تا سه روز طول می‌کشد.

علت قاعدگی دردناک

دردهای قاعدگی ممکن است، بدون مشکل زمینه‌ای اتفاق بیفتد یا آ‌ن‌که از مشکلات زمینه‌ای خبر‌دهد. بسته به وجود یا عدم وجود مشکل‌زمینه‌ای، قاعدگی دردناک به دو گروه طبقه‌بندی می‌شود:

  • قاعدگی دردناک اولیه
  • قاعدگی دردناک ثانویه

قاعدگی دردناک اولیه

قاعدگی دردناک اولیه ناشی از ترشح هورمونی به‌نام پروستاگلاندین است. ترشح این هورمون به انقباض عضلانی می‌انجامد. سطح ترشح پروستاگلاندین قبل از قاعدگی افزایش می‌یابد و انقباض ناشی از آن، سبب درد و گرفتگی در شکم و لگن می‌شود.

قاعدگی دردناک ثانویه

قاعدگی دردناک ثانویه زمانی است که مشکلاتی از این قبیل در تولید درد دخیل باشند:

  • فیبروم رحمی: تومورهای غیر سرطانی هستند که به رحم فشار وارد می‌کنند و باعث قاعدگی و درد غیرطبیعی در افراد می‌شوند.
  • اندومیوز: در این بیماری پوشش داخلی رحم در دیواره‌ی عضلانی رحم رشد می‌کند و باعث التهاب، فشار و درد قاعدگی می‌شود.
  • اندومتریوز: وضعیتی است که سلول‌های پوشش داخلی رحم در قسمت‌هایی چون روی لوله‌ی فالوپ، تخمدان‌ها یا بافت پوشاننده‌ی لگن رشد می‌کنند.
  • تنگی دهانه‌ی رحم: در این وضعیت، دهانه‌ی رحم به‌قدری تنگ و باریک است که سبب می‌شود، جریان قاعدگی کند شده و فشار در داخل رحم افزایش یابد. نتیجه‌ی این افزایش فشار درد قاعدگی است.

درمان خانگی قاعدگی دردناک

اما قاعدگی دردناک را چه‌طور می‌توانیم با روش‌های ساده و خانگی درمان کنیم؟ پروسه‌ی درمان همواره شامل مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها است و درمان خانگی قاعدگی دردناک هم از این امر مجزا نیست. درمان‌ خانگی قاعدگی دردناک را می‌توان به چند دسته طبقه‌بندی کرد:

درمان خانگی قاعدگی دردناکبا رژیم درمانی

رژیم درمانی

رژیم درمانی یا استفاده از رژیم غذایی مناسب یکی از معمول‌ترین روش‌هایی است که در درمان خانگی قاعدگی دردناک به‌کارگرفته می‌شود. بنابراین اگر به قاعدگی دردناک مبتلا هستید، بهتر  است که در رژیم غذایی خود به این نکات توجه داشته باشید:

از غذاهای التهاب‌آور پرهیز کنید.

یکی از علل درد قاعدگی التهاب است. بنابراین در درمان خانگی قاعدگی دردناک لازم است که از مصرف غذاهایی که التهاب را بیشتر می‌کنند، پرهیز کنید؛ همانند:

  • خوراکی‌های سفید و تصفیه شده، از قبیل: شکر، نان سفید، ماکارونی
  • غذاهای چرب، مانند: سیب‌زمینی سرخ‌کرده، بیسکویت‌ها، پیاز سرخ‌شده، مارگارین
  • نوشیدنی‌های الکلی
  • تنباکو
  • خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های کافئین‌دار، همچون: قهوه، چای، نوشیدنی‌های گازدار، نوشیدنی‌های انرژی‌زا.

در مقابل برای درمان خانگی قاعدگی دردناک، خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌هایی مصرف کنید که التهاب را کاهش دهند. گیاهان دارویی زیر برای این منظور مفیدند:

  • چای بابونه
  • رازیانه
  • دارچین
  • زنجبیل
  • پیکنوژنول: مکملی گیاهی است که از درخت کاج موجود در مناطق جنوب غربی فرانسه گرفته می‌شود.
  • شِوید
  • زردچوبه: به دلیل آن‌که سرشار ازکورکومین است، می‌تواند از درد پیش‌قاعدگی بکاهد.

غذاهای سرشار از مواد معدنی مصرف کنید.

در دوران قاعدگی بدن شما نیاز به جذب مواد معدنی دارد. بنابراین برای درمان خانگی قاعدگی دردناک، از مواد معدنی زیر غافل نشوید:

  • غذاهایی سرشار از کلسیم مصرف کنید: لبنیات کم‌چرب، آب‌پرتقال غنی‌شده با کلسیم، ماهی ساردین و سالمون.
  • غذاهایی مصرف کنید که سرشار از منیزم باشد؛ همچون: بادام، اسفناج، بادام هندی، کره‌ی بادام زمینی، لوبیا سیاه. مصرف به‌اندازه‌ی منیزیم خطر آندومتریوز را نیز کاهش می‌دهد.
  • غذاهایی حاوی بور مصرف کنید: آووکادو، کره‌ی بادام زمینی، آلوها، نخود و موز مواد غذایی سرشار از این ماده‌ی معدنی هستند. بور غیر از آن‌که از درد قاعدگی می‌کاهد، در جذب کلسیم و فسفر به بدن کمک می‌کند.
  • غذاهایی سرشار از آهن مصرف کنید: مرغ، ماهی و سبزیجاتی همچون اسفناج مملو از آهن هستند.درمان خنگی قاعدگی دردناک با دارو درمانی

ویتامین‌ها را از یاد نبرید.

برای دردمان خانگی قاعدگی دردناک، در کنار مصرف مواد غذایی فوق، از ویتامین‌هایی چون B۱ ، B۶ و ویتامین D بهره‌بگیرید.

دارو درمانی

یکی دیگر روش‌های رایج و آشنا برای درمان‌ خانگی قاعدگی دردناک، مصرف مسکن‌هاست. بنابراین می‌توانید از مسکن‌هایی چون استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن استفاده کنید تا درد و التهاب شما را کاهش دهد.

حرارت درمانی

یکی دیگر از توصیه‌ها برای درمان خانگی قاعدگی دردناک حرارت درمانی است. استفاده از پد یا  دستمال گرم و نیز کیسه‌ی آب‌ گرم انقباض مربوط به قاعدگی را کاهش می‌دهد و تاحدی از درد شما می‌کاهد.

ماساژدرمانی

درمان خانگی قاعدگی دردناک با ماساژدرمانی نیز ممکن است. بد نیست که برای کاهش درد قاعدگی از ماساژ بهره‌بگیرید. استفاده از کرم‌های مخصوص ماساژ با اسانس مریم‌گلی، اسطوخودوس و مرزنجوش برای این منظور مفید هستند.

درمان قاعدگی زنان

ورزش‌ درمانی

برای درمان خانگی قاعدگی دردناک، می‌توانید از ورزش‌های سبک بهره‌ببرید. بنابراین پیاده‌روی، یوگا و تای‌چی را امتحان کنید.

سخن آخر

در پایان باید اشاره کرد که افراد مختلف شرایط فیزیکی متفاوتی دارند و روش‌های درمانی بسته به این شرایط  می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین در کنار شناخت روش‌های درمانی فوق، از وضعیت جسمانی خود نیز شناخت کافی به‌دست آورید و بسته به شرایط منحصربه‌فرد خود، مجموعه‌ای از روش‌های مناسب‌ و مختص خود را برای درمان خانگی قاعدگی دردناک به‌کارببندید.

سؤالات متداول

آیا قاعدگی دردناک طبیعی است؟

دردهای قاعدگی در اکثر موارد طبیعی است؛ با این حال ممکن است مشکلات غیرطبیعی مانند عفونت سبب بروز دردهای شدید قاعدگی شود.

چه زمان برای درد قاعدگی به پزشک متخصص مراجعه کنیم؟

اگر درد شما بیش از ۳ روز طول کشید و علائم دیگری چون قاعدگی نامنظم، خونریزی بین سیکل‌ها یا ترشحات بدبو و فراوان داشتید، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *