درمان تنگی مجاری ادرار + بررسی علل آن

۰
(۰)

اگر علائم ادراری غیرعادی را تجربه کردید یا در ادرار کردن مشکل دارید، ممکن است دچار تنگی مجرای ادرار باشید. مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را از بدن خارج می کند. این لوله می تواند باریک و هنگام ادرار کردن مردان باعث مشکل و ناراحتی شود. به این حالت تنگی مجرای ادرار می گویند. در برخی موارد، تنگی مجرای ادرار ممکن است نیاز به مراقبت فوری پزشکی داشته باشد. در ادامه به معرفی این بیماری و درمان تنگی مجاری ادرار می پردازیم.

مطلب پیشنهادی: معرفی بهترین دکتر اورولوژی

تنگی مجاری ادرار 

تنگی مجاری ادرار به معنای باریک شدن مجرای ادرار است. مجرای ادرار شما لوله ای است که ادرار را از مثانه از طریق آلت تناسلی و از مجرای مجرای ادرار (دریچه نوک آلت تناسلی) خارج می کند. بسیاری از مردان مبتلا به تنگی با ادرار کردن و کاهش جریان ادرار دچار ناراحتی فزاینده ای خواهند شد. این امر می تواند به تدریج ایجاد شود و منجر به فشار یا زور زدن برای خروج ادرار شود. در برخی دیگر، مشکل به طور ناگهانی و بدون مشکل قبلی ظاهر می شود و نیاز به درمان تنگی مجاری ادرار دارد.

علت تنگی مجاری ادرار چیست؟

به نظر می رسد شایع ترین علل التهاب مزمن یا آسیب باشد. بافت اسکار می تواند به تدریج از موارد زیر تشکیل شود:

  • آسیب به آلت تناسلی یا کیسه بیضه یا آسیب دیدگی در کیسه بیضه یا پرینه.
  • عفونت و اغلب بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا.
  • قرار دادن کاتترها یا ابزارها در مجرای ادرار در حین جراحی یا عمل.

بافت اسکار باعث باریک شدن مجرای ادرار می شود و جریان ادرار را دشوارتر می کند. گاهی اوقات، التهاب یا آسیب مجرای ادرار مدت ها قبل از اینکه تنگی قابل توجه باشد اتفاق می افتد. در موارد دیگر، تنگی بلافاصله پس از آسیب مجرای ادرار اتفاق می افتد. در تمام این موارد با تشخیص پزشک باید اقدام به درمان تنگی مجاری ادرار کرد.

تنگی مجرای ادرار

علائم تنگی مجرای ادرار

بارزترین علامت تنگی مجرای ادرار، ضعیف شدن سیستم ادراری است. علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • زور زدن هنگام ادرار کردن
  • درد هنگام ادرار کردن
  • عفونت مجاری ادراری
  • پروستاتیت

برخی از بیماران با تنگی شدید مجرای ادرار به طور کامل قادر به ادرار کردن نیستند. به این حالت احتباس ادراری گفته می شود و یک مورد اورژانس پزشکی است. تنگی مجرای ادرار  می تواند باعث التهاب پروستات نیز شود. مجرای ادرار شما توسط پروستات، درست زیر مثانه احاطه شده است. این التهاب پروستات به نام پروستاتیت شناخته می شود. 

مطلب پیشنهادی: درمان خانگی تکرر ادرار

درمان تنگی مجاری ادرار 

درمان تنگی مجاری ادرار بستگی به شدت بیماری دارد و اغلب با یافته های تصویربرداری تعیین می شود. گزینه های درمان تنگی مجاری ادرار عبارتند از:

  • اتساع مجرای ادرار
  • اورتروتومی داخلی
  • بازسازی مجرای ادرار
  • انحراف جریان ادرار

در نوعی درمان تنگی مجاری ادرار، ممکن است ابتدا اتساع مجرای ادرار یا اورتروتومی داخلی انجام شود. به این صورت که تحت بیهوشی عمومی، مجرای ادرار با استفاده از یک سری ابزار گشادکننده به تدریج بزرگتر و گشاد می شود. اورتروتومی زمانی است که از سیستوسکوپ با ابزار خاصی برای برش حلقه بافت اسکار و باز کردن ناحیه انسداد استفاده می شود.

پس از عمل، کاتتر مجرای ادرار معمولاً به مدت سه تا پنج روز در مجرای ادرار باقی می‌ماند. شایع ترین مشکل اتساع یا اورتروتومی برگشت تنگی است، اما در برخی موارد این روش ممکن است مشکل را اصلاح کند. پس از این یا هر روش دیگری در درمان تنگی مجاری ادرار، می‌توانید برای مدتی منتظر خون در ادرار خود باشید.

علل تنگی مجاری ادرار

اگر اتساع یا اورتروتومی ناموفق باشد و تنگی عود کند، ممکن است نیاز به بازسازی مجرای ادرار برای به دست آوردن یک نتیجه بادوام برای باز کردن مجرای ادرار باشد. در برخی موارد، مجرای ادرار با برداشتن بافت اسکار و سپس بخیه زدن انتهای مجرای ادرار به یکدیگر بازسازی می شود که به آن اورتروپلاستی می گویند. هنگامی که این درمان امکان پذیر نباشد، مجرای ادرار ممکن است با استفاده از پوشش داخلی گونه یا فلپ های پوستی آلت تناسلی یا کیسه بیضه بازسازی شود. این روش یک نوع متفاوت از اورتروپلاستی است. با استفاده از این روش های درمان تنگی مجاری ادرار می توان مجرای ادرار را در بیشتر موارد با میزان موفقیت بالا و برای درازمدت بازسازی کرد.

در موارد شدید، یک روش انحراف کامل ادرار ممکن است لازم باشد. این جراحی به طور دائم جریان ادرار را به یک سوراخ در شکم تغییر می دهد. این روش شامل استفاده از بخشی از روده برای کمک به اتصال حالب به دهانه است. انحراف ادرار معمولاً تنها در صورتی انجام می شود که مثانه به شدت آسیب دیده باشد یا نیاز به برداشتن داشته باشد.

سخن پایانی و سوالات

بسیاری از افراد از درمان تنگی مجاری ادرار نتیجه خوبی می گیرند. اگر تنگی حاصل از بافت اسکار باشد، ممکن است به درمان های بعدی نیز نیاز داشته باشید. در برخی موارد تنگی می‌تواند باعث احتباس ادرار، ناتوانی در دفع ادرار به دلیل انسداد کامل مجرای ادرار شود. این یک وضعیت بالقوه خطرناک است. اگر علائم تنگی را تجربه کردید و قادر به ادرار کردن نیستید باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

برای پیشگیری از ابتلا به تنگی مجرای ادرار چه اقداماتی انجام دهیم؟

بهترین روش برای پیشگیری، جلوگیری از عفونت و پرهیز از سوندگذاری طولانی مدت است. بنابراین بهتر است از سونداژ متناوب (CIC) به جای سونداژ دائم و سوندهای سیلیکونی به جای سوند لاتکس استفاده شود تا از تنگی مجرای جلوگیری کند. همچنین استفاده از محافظ هنگام رابطه جنسی، می‌تواند از آسیب‌های مشابه جلوگیری کند.

بروز تنگی در مجرای ادرار چه مواقعی شایع است؟

معمولاً بعد از جراحی پروستات و برداشتن آن یا در سونداژ کودکان، تنگی مجرای ادرار بروز می‌کند. اکثر این قبیل تنگی‌ها سطحی است و به‌سادگی درمان می‌شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *