چطور عفونت رحم را تشخیص بدهیم؟

۰
(۰)

عفونت رحم با رشد باکتری در واژن و یا التهاب لگن ایجاد می‌شود. دستگاه تناسلی زنان، به نسبت دیگر بخش‌های بدن، عامل انتقال باکتری است. عواملی مانند عدم اهمیت به بهداشت روزانه تا رابطه جنسی می‌تواند عامل اصلی ورود باکتری و عفونت به بدن شود.

بافت واژن به گونه‌ای است که عفونت رحم در میان بسیاری از خانم‌ها شایع شده است. روش‌های پیشگیرانه بسیاری برای جلوگیری از ورود عفونت به رحم وجود دارد. با رعایت بهداشت روزانه دستگاه تناسلی و همچنین بهداشت رابطه جنسی، می‌توانید مانع عفونت شوید.

مطلب پیشنهادی: بخور واژن برای درمان عفونت

علائم عفونت رحم

علل بروز عفونت رحم چیست؟

در این مقاله به عللی که درصد ابتلا به عفونت رحم را افزایش می‌دهد، پرداخته‌ایم. برای اینکه بتوانید از ورود عفونت به رحم جلوگیری کنید، باید عوامل تاثیرگذار را به خوبی بشناسید. روابط جنسی از جمله مهمترین و رایج‌ترین آن به شمار می‌آید. با وجود اینکه در بهترین حالت، بیماری خطرناکی نیست اما باید به خطرات، عوامل و علائم آن آگاه باشید. به صورت اختصار به بررسی هر کدام از علت‌های این بیماری می‌پردازیم.

روابط جنسی

برای داشتن رابطه جنسی محافظت شده، باید به بهداشت آن توجه کافی را داشته باشید. معمولا افرادی که رابطه جنسی متعددی دارند، با شریک‌های جنسی متعددی در رابطه هستند، بیشتر از افراد دیگر، در معرض ابتلا به بیماری عفونت رحم هستند. اما برای آسودگی خاطر شما، بدانید که این بیماری با مراجعه به پزشک، در رده بیماری‌های کم خطر است. در صورتی که رابطه جنسی محافظت نشده یا پرخطر را تجربه کردید، برای پیشگیری از عفونت در دیواره رحم، به متخصص زنان مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی: معرفی بهترین دکتر زگیل تناسلی

روش درمان عفونت رحم

بهداشت روزانه

رعایت بهداشت روزانه، بسیار مهم است اما گاهی داشتن وسواس بالا در این مورد می‌تواند باعث بروز بیماری عفونی در دستگاه تناسلی شود. دوش گرفتن و شستشوی بیش از اندازه باعث از بین رفتن باکتری‌های مفید در قسمت رحم و واژن شود. با از بین رفتن باکتری‌های مفید، امکان بروز عفونت در رحم افزایش می‌یابد.

روش تشخیص عفونت در دستگاه تناسلی زنان

تشخیص عفونت در دستگاه تناسلی زنان، معمولا بعد از چند آزمایش است. پزشک و متخصص زنان با درخواست چندین آزمایش می‌تواند به طور قطعی، عفونت در رحم را مطرح کند. علاوه بر آزمایش‌هایی که توسط متخصص درخواست می‌شود، بررسی عواملی مانند عادت‌های جنسی، سابقه عفونت و التهاب در لگن و نحوه رعایت بهداشت، به تشخیص درست کمک می‌کند.

آزمایشاتی که معمولا بیمار انجام می‌دهد، آزمایش خون، ادرار و سونوگرافی رحم است. این نوع آزمایش خون و ادرار، برای تشخیص بارداری و بیماری‌های عفونی ناشی از روابط جنسی انجام می‌شود. با استفاده از سونوگرافی، هر گونه مشکل در بافت رحم قابل تشخیص است. در واقع با این آزمایش سونوگرافی، پزشک می تواند هر ناهنجاری در اندام‌های تناسلی را گزارش دهد.

تفاوت عفونت رحم با سندروم تخمدان پلی کیستیک

همانطور که از اسم آن واضح است، سندروم تخمدان (کیست تخمدان) بر روی عملکرد تخمدان تاثیر دارد اما عفونت رحم به دلیل نفوذ باکتری از واژن به داخل رحم ایجاد می‌شود. در صورتی که عملکرد تخمدان دچار مشکل شود، در مرحله اول پریود بیمار نامنظم می‌شود. دل درد، در سندروم تخمدان و عفونت رحم، گاهی بیمار را دچار اشتباه می‌کند، اما با توجه به دیگر عوامل می‌توانید بیماری عفونت رحم را تشخیص دهید. علائم ناشی از عفونت رحم را به اختصار در زیر آوردیم تا به شما کمک کند، در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

  1. احساس درد در ناحیه زیر شکم
  2. تب بالای ۳۸ درجه (این عامل در عفونت‌های خفیف وجود ندارد)
  3. خارج شدن مایع غیر شفاف با ترشحات چرکی
  4. وجود حالت تهوع

جمع بندی

عفونت رحم به عنوان بیماری‌های دستگاه تناسلی زنان شناخته می‌شود که از جمله، رایج‌ترین بیماری‌ها به شمار می‌آید. با توجه به توضیحاتی که دادیم، روش تشخیص بیماری و درمان، کاملا بی‌خطر خواهد بود. بهتر این است که پیش از ابتلا به بیماری، با آگاهی از علت‌های بروز بیماری، از آنها پیشگیری کنید. با توجه به اینکه، رعایت بهداشت روزانه و جنسی بسیار مهم است، استفاده از شستشوی زنان برای بهداشت روزانه واژن و همچنین استفاده از پارچه‌ها مناسب برای لباس زیر، تعویض لباس زیر و عدم وسواس در شستشو، باید به خوبی رعایت شود.

علائم عفونت رحم چیست؟

تغییر در رنگ، بو و قوام ترشحات رحم - درد زیر شکم - سوزش و خارش

انواع عفونت رحم (عفونت واژن) چیست؟

به طور کلی سه نوع عفونت وجود دارد:۱- عفونت قارچی واژن ۲- عفونت باکتریایی واژن و تریکوموناس

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *