ترش کردن معده چیست؟ (درمان خانگی + روش های پیشگیری)

۳
(۲)

ترش کردن معده از معدود بیماری‌های گوارشی است که با توجه به تغذیه‌ ناسالم و مصرف بیش از حد فست فود و غذاهای چرب پدیدار می‌شود. این بیماری گوارشی دارای سوزش در ابتدای شکم یا سوزش سردل می‌باشد که عوارض جدی برای جسم را به دنبال دارد و سریع برای درمان آن بایستی اقدام کنید.

 علت ترش کردن معده چیست؟

ترش کردن معده یک اختلال گوارشی است که امروزه بسیار بین افراد شایع شده است و درمان این اختلال دارای اهمیت بخصوصی می‌باشد. هرگاه اسید معده به مری ورود پیدا می‌کند شما احساس سوزش در سر دل خود می‌شوید. این احساس سوزش اغلب پس از مصرف غذا رخ می‌دهد که در انتهای قفسه سینه شروع به سوزش می‌کند. در ادامه این مقاله به چند نکته که علت به وجود آمدن سوزش در سر دل و باعث ترش کردن معده می‌شود با هم می‌پردازیم.

مطلب پیشنهادی: بهترین جراح اسلیو معده

رژیم غذایی و نقش موثر آن بر ترش کردن معده

مصرف و خوردن غذاهایی که دارای اسیدیته‌ بالا دارند می‌تواند باعث به وجود پی اچ پایین و احساس سوزش شود. استفاده از مشروبات الکلی از جمله مواردی است که موجب ترش شدن معده می‌شود. استفاده از مشروبات الکلی باعث شل شدن اسفنکتر انتهایی مری و اختلال و توانایی مری برای پاک و حذف کردن اسید شده و موجب سوزش می‌شود.

یکی دیگر از مواردی که به طور مداوم آن را مصرف کنید باعث ترش شدن معده می‌شود، قهوه می‌باشد. مصرف زیاد قهوه با کافئین بالا موجب می‌شود که مری، وظایف خود را به درستی انجام نداده و ایجاد سوزش می‌شود.

مصرف بالای نمک خوراکی، مصرف غذا که دارای فیبر کم بوده، مصرف کاکائو و شکلات، نوشیدنی‌های گازدار از جمله مواد غذایی بوده که باعث ایجاد ترشح اسید معده شده و موجب ترش شدن معده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: معرفی بهترین دکتر معده در تهران

ترش کردن معده چیست؟

شل شدن اسفنکتر انتهایی مری

یک عضله‌ی حلقوی شکل است که به طور صاف در قسمت فوقانی مری قرار گرفته است که بین معده و مری می‌باشد. این عضله با توجه به اثر امواج دودی مری باز و بسته می‌شود. اگر این عضله وظایف خود را به درستی انجام دهد باعث می‌گردد که با ممانعت مواد غذایی که داخل معده وجود دارد به مری برنگردد. هنگامی که این شرح وظایف خودش را به درستی انجام ندهد ایجاد سوزش می‌شود.

چاقی

یکی دیگر از از علائم ترش کردن معده، چاقی می‌باشد. فردی که پرخوری می‌کند حجم زیادی از غذا را در معده خود جای داده و باعث می‌شود که در هنگام ترشح کردن اسید مقداری از غذا به همراه اسید به مری ورود کنند.

استعمال دخانیات (سیگار کشیدن)

از آنجایی مصرف سیگار عوارض وحشتناکی را به دنبال خود دارد نه تنها فردی که سیگار می‌کشد بلکه افرادی که در معرض دود آن قرار می‌گیرند نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند.

نداشتن تحرک و فعالیت

دراز کشیدن طی ۲ الی ۳ ساعت بلافاصله پس از مصرف وعده‌ی غذایی یکی از دلایل ترش کردن معده محسوب می شود.

مصرف داروهای خاص

از جمله: مسدود کننده های کانال کلسیم، آنتی هیستامین ها، مسکن ها، آرام بخش ها، داروهای ضد افسردگی و ضد بارداری دارو‌هایی است که موجب ایجاد ترش کردن معده می‌شود.

ترش کردن معده چیست؟

جلوگیری از ترش کردن معده

اصلاح کردن سبک زندگی و تغذیه مهم ترین و بهترین عملکرد برای جلوگیری و پیشگیری از ترش کردن معده می‌باشد. افراد می‌توانند با رعایت و بکارگیری چند مورد بسیار ساده از ابتلا به زخم معده و ترش کردن معده خود جلوگیری کنند. مواردی که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید زندگی سالم تری را تجربه کنید عبارت‌اند از:

  1. بهبود وضعیت پوزیشن: در هنگام مصرف کردن غذا به بهترین شکل بنشینید.
  2. از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید.
  3. کنترل و ثابت نگه داشتن وزن و جلوگیری از چاقی
  4. خودداری کردن از فشار زیاد بر روی شکم
  5. ترک و قطع استفاده از دخانیات و مشروبات الکلی
  6. مشاوره با پزشک معالج در صورت استفاده از داروی خاصی که پس از مصرف باعث سوزش معده یا ترش کردن معده می‌شود.

درمان خانگی ترش کردن معده

استفاده از  مواد طبیعی همیشه برای درمان بسیار مفیدتر ظاهر می‌شود. البته لازم به ذکر است که داروهای شیمیایی اثر زودتری را می‌گذارد ولی همه‌ی داروهای شیمیایی عوارض خاص خود را دارند. استفاده از مواد طبیعی برای درمان کمی مدت زمان طولانی تری را برای درمان می‌برد ولی عوارضی را به همراه خود ندارد. یکی از داروهایی که برای معده درد تجویز می شود، قرص و شربت دی سیکلومین است. اما در ابتدا بهتر است علت مشخص و دارو براساس تحویز پزشک مصرف شود.

داروهای گیاهی برای ترش کردن معده

درمان‌های گیاهی برای ترش کردن معده در نوزادان کاربرد زیادی دارد که از جمله خواص سرکه سیب می‌باشد. برای مصرف سرکه سیب، یک قاشق چای خوری با مقداری آب ولرم مخلوط کرده و در زمان منظم مصرف کنید. در این باره می توان اشاره کرد به دم کردن بابونه، مصرف و استفاده از دمنوش نعناع و پونه، اضافه کردن زنجبیل در چای یا دمنوش و جوش شیرین می‌توان به عنوان درمان خانگی برای ترش کردن معده استفاده کرد.

روش های درمان ترش کردن معده

جمع بندی

اگر  دچار ترش کردن معده شده‌اید می‌توانید با درمان‌های خانگی آن را برطرف کرده و در صورت لزوم حتما با پزشک مربوطه مشاوره کنید که از راه‌های درمانی و داروهای شیمیایی پیگیری کنید. در صورت بروز هرگونه از نشانه‌های ترش کردن معده و سوزش می‌توانید مراحل بالا را انجام دهید.

برای درمان ترش کردن معده درمان خانگی بهتر است یا درمان با دارو؟

بهترین درمان، درمان با داروهای گیاهی بوده اگرچه دیر تر جواب می‌دهد اما از عوارض کمتری به همراه خود دارد اما اگر از درد زیادی رنج می‌برید داروهای شیمیایی اثر زودتری را به دنبال دارد

از خوردن و نوشیدن چه چیزی باید رهیز کرد؟

غذاهای پرچرب مثل فست فود و مشروبات الکلی از جمله موردی هستند که باعث بروز ترش کردن معده می‌شوند

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۳ / ۵. تعداد رای: ۲

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *