علت و روش‌های درمان درد مچ دست چیست؟

۰
(۰)

یکی از شایع‌ترین دردهای مفصلی درد مچ دست است. یافتن دلیل درد مچ دست به بهبود سریع‌تر و جلوگیری از بروز عوارض غیرقابل جبران و خطرناک بسیار موثر است. اگر در ناحیه مچ دست خود احساس درد دارید و علت را نمی‌دانید با این مقاله از ویکی درمان با ما همراه باشید.

۶ عدد از علت‌های درد مچ دست

دست‌ها یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین اندام‌های بدن هستند که در طول روز از آن‌ زیاد استفاده می‌کنید. بنابراین با گذشت زمان، ممکن است درد یا حساسیت در مچ دست خود احساس کنید. وقتی درد با استراحت و استفاده از کمپرس یخ تسکین نمی‌یابد، مراجعه به پزشک متخصص ارتوپدی که می‌تواند وضعیت شما را تشخیص دهد و یک برنامه درمانی برای مدیریت موفقیت‌آمیز علائم ایجاد کند، اولین قدم خوبی برای حل مشکل است. اگر این درد را دارید و نمی‌دانید علت درد مچ دست شما چه می‌تواند باشد؟ در ادامه مقاله ۵ علت رایج برای درد مچ دست به طور کامل شرح داده شده است.

رماتیستم مفصلی

رماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید یک اختلال التهابی خودایمنی مزمن است که در آن گلول‌هی سفید بدن شما به اشتباه به بافت‌های مفصلی خود حمله می‌کند. این فرایند باعث درد، تورم و حتی فرسایش استخوان می‌شود و در نتیجه با درد در نقطه مچ دست شما همراه است.

خوشبختانه با تشخیص مناسب و ارجاع به موقع به متخصص ارتوپدی، می‌توانید علائم را کنترل کرده و درد و التهابی که قرار است روی دست، مچ دست و سایر مفاصل شما تاثیر بگذارد، کاهش دهید. بدتر از همه، اگر دیر تشخیص داده شود؛ ممکن است به شما توصیه شود که جراحی تعویض مفصل انجام دهید.

مقالات مرتبط: درد مچ پا چیست عوامل و درمان

آرتروز

آرتروز

دومین علت شایع درد مچ دست، آرتروز است. آرتروز ناشی از ساییدگی و پارگی رخ می‌دهد. آرتروز با ساییدگی غضروف محافظ مشخص می‌شود و باعث ایجاد درد و التهاب می‌شود. این علت درد مچ دست معمولاً افراد مسن را بیشتر درگیر می‌کند، اما در افراد بسیار فعال که مفاصل آن‌ها به مرور زمان به دلیل فعالیت شدید فرسوده شده است نیز شایع است. اگرچه معمولاً مچ دست را درگیر می‌کند‌؛ اما می‌تواند مچ دست را تحت تأثیر قرار دهد و باعث درد مچ شود، به خصوص اگر در گذشته آسیب دیده باشددر نتیجه بهترین راه‌حل برای تشخیص دقیق علت درد مچ دست مراجعه به ارتوپد است.

سندرم تونل کارپال

سومین دلیل شایع سندرم تونل کارپال است که می‌تواند باعث درد مچ دست شود. سندرم تونل کارپال ناشی از فشرده شدن عصب میانی است که از طریق تونل کارپال شما می‌گذرد. علائم این تونل کارپال شامل درد، سوزن سوزن شدن و بی حسی است که وقتی عصب میانی به طول بازو می‌رسد درد از یک بازو به بازو دیگر می‌کشد. سندرم تونل کارپال می‌تواند به دلیل ناهنجاری در آناتومی مچ دست یا حرکات مکرر دست ایجاد شود و همچنین می‌تواند بسیار دردناک باشد در اکثر موارد مراجعه به ارتوپد ضروری است.

کیست گانگلیون

کیست‌های نرم، گرد و پر از مایع ناشی از این بیماری در جلو یا پشت دست یافت می‌شوند و باعث درد مچ می‌شوند. این بیماری معمولاً با علائم درد، تورم، درد و ضعف در مچ دست همراه است. اگر علت درد مچ دست وجود این کیست‌ها باشد، هنگام استفاده از مچ، درد بدتر می‌شود. تخلیه کیست و همچنین جراحی توسط متخصص ارتوپدی بسته به شدت آن می‌تواند به تسکین درد کمک کند.

تنوسینوویت

تنسینوویت می‌تواند باعث درد مچ شود. استفاده مکرر می‌تواند باعث ایجاد دردی شود که از شست تا مچ امتداد می یابد و حرکت انگشت شست، چرخش مچ دست، لمس و گرفتن اشیا و بالا رفتن را دشوار می‌کند. برخی از فعالیت‌ها می‌توانند درد مچ دست شما را بدتر کنند، مانند نوشتن یک پیام متنی با انگشت شست و عدم استفاده از صفحه لمسی. استراحت دادن به مچ دست و مراجعه به پزشک در این مورد باعث تثبیت و کاهش درد می‌شود. با این حال، اگر وضعیت بدتر شود، ممکن است جراحی مناسب باشد.

دیسک گردن

داشتن عارضه دیسک گردن می‌تواند منجر به درد مچ شود. اگر همراه با گردن درد در ناحیه مچ دست احساس درد کردید، حتما در اسرع وقت به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

فیزیوتراپی برای درد مچ دست

روش های درمان درد مچ دست

 

  1. مصرف داروهای خاص که باعث کاهش درد و التهاب می شود؛ مانند: آسپرین.
  2. مصرف داروهای ضد التهاب و غیر استروئید مانند ایبوبروفن.
  3. تزریق کورتیکو استروئیدها برای کاهش التهاب و درد.
  4. مراجعه به بهترین فیزیوتراپی تهران.
  5. تمرین‌های کششی مناسب در ناحیه مچ دست.

نتیجه گیری

استفاده بیش از حد از دست‌ها یا کارهای تکراری و طولانی مانند تایپ کردن می‌تواند باعث ایجاد درد در ناحیه مچ دست شود؛ اما از آنجایی که علائم درد مچ دست در اکثر این علل بسیار شبیه به هم است و تشخیص و درمان آن به تنهایی امکان پذیر نیست، لازم است که درد صورت ادامه داشته باشد و علائم فرد در اسرع وقت به پزشک ارتوپد مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *