پوشک سالمندان – شورت بی اختیاری سالمندان (ضد آب)

۰
(۰)

پوشک سالمندان یا پوشک بزرگسال، نوعی پوشک است که برای استفاده اشخاص مسن و برخی افراد خاص طراحی و تولید شده است. افراد مسن یا بزرگسالانی که مبتلا به بیماری‌های مختلف، مانند اختلال حرکتی، بی‌اختیاری ادرار و زوال عقل یا اسهال شدید هستند، می‌توانند از این نوع پوشک استفاده کنند.

گاهی اطرافیان سالمندی که در بستر افتاده و توان حرکت ندارد، برای قضا حاجت وی از پوشک سالمندان استفاده می‌کنند. این پوشک‌ها در انواع و سایزهای مختلف تولید می‌شود و قدرت انتخاب متقاضیان را بالا می‌برد؛ به عنوان مثال برخی برای راحتی کار و نپوشیدن لباس روی آن شبیه زیرشلواری هستند.

پوشک سالمندان چیست؟

پوشک سالمندان محصولات یکبار مصرف کاغذی برای بی‌اختیاری ادرار هستند و جهت مراقبت از افراد مسن طراحی شده‌اند. عملکرد پوشک سالمندان شبیه پوشک بچه است. به طور کلی، این نوع پوشک از داخل شامل سه لایه است: لایه داخلی نزدیک به پوست، از پارچه بافته نشده است. لایه میانی حاوی خمیر پرز جاذب است و دانه‌های جاذب پلیمری دارد. لایه بیرونی بستری از پلی اتیلن ضد آب است.

این نوع پوشک فقط صرف استفاده سالمندان نیستند و افراد بزرگسالی که به هر دلیلی مشکل برای قضا حاجت دارند، می‌توانند از آن استفاده کنند؛ مانند افرادی که دچار بی‌اختیاری ادرار و روده بعد زایمان یا عمل جراحی می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: چگونه از سالمندان مراقبت کنیم؟

انواع پوشک سالمندان

پوشک سالمندان در دو نوع مختلف وجود دارد. یک نوع آن شبیه پوشک بچه یا پد است و دیگری مانند شورت. نوع اول دارای نوارهای چسبی در دو طرف کمر است که قابل تنظیم برای سایز دور کمر می‌باشد. آنها برای افرادی که بی‌اختیاری شدید دارند و در ایستادن یا راه رفتن مشکل دارند، قابل استفاده هستند.

نوع دوم مانند شورت به پا می‌شوند و کمر آنها نیز مانند لباس زیر کش داشته و به راحتی قابل استفاده است. آنها یک انتخاب عالی برای افرادی هستند که تحرک دارند و می‌خواهند ظاهری عادی داشته باشند. پدهای بی‌اختیاری نیز پدهای جذبی هستند، مانند آستر شورت و به داخل لباس زیر فرد چسبانده می‌شوند.

تعویض پوشک بزرگسال

ویژگی‌های پوشک سالمندان

هنگام خرید پوشک برای افراد بزرگسال باید به برخی ویژگی‌ها و موارد زیر توجه کرد:

  • سبک زندگی

میزان فعالیت فردی که قصد استفاده از پوشک را دارد، نقش زیادی در انتخاب این وسیله دارد. اگر این فرد فعالیت بیشتری دارد، باید نوعی را انتخاب کرد به بتوان به راحتی زیر لباس پوشید و ظاهر عادی ایجاد کند. این پوشک‌ها معمولاً به صورت شورت یا شلوارک کوتاه هستند. فرد مسن با پوشیدن آن می‌تواند با آسایش به کار و ورزش و فعالیت روزانه خود بپردازد. برای افراد کم تحرک نوع پد این پوشک‌ها بهتر است. این گروه همانطور که گفته شد شبیه پوشک بچه هستند و دور کمر با چسب‌های قابل تنظیم بسته می‌شوند. این نوع حجیم تر از نوع شورتی است و برای مبتلایان به بی‌اختیاری شدید، بهترین انتخاب است.

  • اندازه پوشک سالمندان

برای انجام محافظت مناسب، پوشک سالمندان باید حتما سایز اندازه فرد داشته باشد. اگرچه این پوشک‌ها بر اساس اندازه کمر متفاوت هستند اما تناسب دور پا نیز اهمیت زیادی دارد، زیرا در صورت تنگ بودن فرد احساس راحتی ندارد و می‌تواند باعث آسیب به پوست شود. در صورت گشاد بودن نیز امکان نشتی آن وجود دارد.

  • جذب پوشک سالمندان

این پوشک‌ها دارای طیف متفاوتی از سطوح جذب هستند. در پایین‌ترین سطح این نوع پوشک ممکن است چند صد میلی لیتر ظرفیت داشته باشد و انواع شبانه آن اصولا چند لیتر ظرفیت دارد. نوع شورتی این پوشک‌ها معمولاً جذب کمتری دارند. پدهای تقویت‌کننده نیز در بازار موجود هستند که در داخل پوشک قرار می‌گیرند و جذب را افزایش می‌دهند.

  • مواد پوشک سالمندان

این پوشک‌ها اصولا از پلاستیک ساخته می‌شوند تا احتباس مایعات را بهتر انجام دهند. در سال‌های اخیر نیز پوشک‌های تنفس‌پذیر یا پارچه‌ای تولید شده و مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفته‌اند. البته آنها  ۱۰۰% ضد نشت نیستند اما در حفظ بیشتر مایعات موثر هستند. بزرگترین تفاوت این گروه راحتی در استفاده است. پوشک های تنفسی به پوست امکان می‌دهند که سریعتر خشک شود و به دلیل گردش هوا در آن به کاهش بثورات پوستی کمک می‌کنند. برای استفاده در تابستان نیز خنک‌تر بوده مانع عرق کردن پای فرد می‌شوند.

  • هزینه پوشک سالمندان

هزینه همیشه یک عامل تعیین کننده در خریدهای ما است. در مورد پوشک بزرگسالان نیز قیمت‌ها بسیار متفاوت است و انواع گرانتر اصولا باکیفیت‌تر نیز هستند؛ اما در برخی موارد هزینه زیاد تضمین کیفیت نیست. گاهی نام برند در قیمت پوشک تاثیر می‌گذارد. با این همه به علت تنوع گسترده این پوشک‌ها شما حتما می‌توانید از لحاظ قیمتی نوع مورد نظر خود را پیدا کنید.

  • قابل استفاده مجدد یا یکبار مصرف

امروزه پوشک‌های قابل شستشو نیز در بازار در دسترس هستند. این پوشک‌ها پارچه‌ای بوده و می‌توان آن‌ها را بارها شست و استفاده کرد. اگرچه قیمت آنها گرانتر از سایرین است، اما در بلندمدت مقرون به صرفه‌تر هستند. بعلاوه این نوع پوشک‌ها دوستدار محیط زیست هستند؛ زیرا باعث صرفه جویی در فضا در محل دفن زباله‌ها می‌شوند. گاهی برای جلوگیری از نشتی این پوشک‌های پارچه‌ای باید شلوار پلاستیکی پوشید.

  • شاخص رطوبت

برخی از پوشک‌ها دارای نشانگر داخلی هستند که به فرد یا پرستار وی اطلاع می‌دهد که پوشک پر شده است و این گزینه برای جلوگیری از نشت پوشک بسیار کارآمد است.

  • کنترل بو

برخی از پوشک‌ها دارای مشخصه‌ ای به نام کنترل بو هستند. البته این مورد کمتر رایج است ولی اگر پوشکی این گزینه را داشته باشد روی بسته‌بندی آن حک شده است.

مزایا و معایب پوشک سالمندان

مزایا و معایب پوشک سالمندان

استفاده از پوشک بزرگسال فقط برای بی‌اختیاری ادرار نیست و برای اهداف دیگری مانند شب ادراری، خستگی مزمن، مشکلات حرکتی و موارد دیگر نیز استفاده می‌شوند. در ادامه، مزایا و معایب پوشک بزرگسالان را بررسی می‌کنیم تا تصمیمی آگاهانه در مورد مناسب بودن یا نبودن آنها بگیریم.

مزایای پوشک سالمندان

استفاده از پوشک بزرگسالان مزایای زیادی دارد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

  • پوشک‌ها سطح بالایی از جذب را فراهم کنند و بنابراین برای افراد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار یا افرادی که از نشت مکرر رنج می‌برند، بسیار مناسب هستند.
  • آنها را می‌توان به راحتی زیر لباس پوشید و هیچ کس متوجه آن نخواهد شد، مگر اینکه به آنها بگویید.
  • با کاهش نیاز به شستشوی لباس و خشک کردن آن، در زمان و هزینه صرفه جویی می‌شود.
  • انواع چندبار مصرف بسیار مقرون به صرفه و کاربردی هستند.

معایب پوشک سالمندان

در کنار مزایای این پوشک‌ها برخی معایب نیز در آنها وجود دارد:

  • ممکن است گران باشند.
  • برخی انواع حجیم و ناراحت کننده هستند.
  • اگر به درستی استفاده نشوند یا از مواد نامرغوب باشند ممکن است باعث تحریک پوست شوند.
  • استفاده آنها در مکان‌های عمومی ممکن است ناراحت‌کننده باشد.
  • در صورتی که به درستی دفع نشوند، ممکن است خطرات زیست محیطی ایجاد کنند.

در نهایت، تصمیم در مورد استفاده یا عدم استفاده از پوشک سالمندان یک تصمیم شخصی است که فرد یا مراقب او بر اساس نیازها و ترجیحات ‌شان می‌گیرند.

نکات مهم در استفاده از پوشک سالمندان

اگرچه استفاده از پوشک سالمندان سخت نیست، اما رعایت برخی موارد در استفاده از آنها لازم است:

  • اگر پوشک کثیف شد سریع آن را تعویض کنید. استفاده از پوشک خیس برای مدت طولانی بهداشتی نبوده و برای سلامتی فرد نیز مضر است.
  • پوشک کثیف را در نایلون بپیچید و در سطل زباله بیندازید.
  • از نوار بهداشتی بجای پوشک سالمندان استفاده نکنید؛ زیرا طراحی نوار بهداشتی با پوشک افراد مسن که سیستم جذب آب آن منحصر به فرد است، متفاوت می‌باشد.
  • برخی از انواع پوشک سالمندان دارای سایز بندی است و برخی دیگر در ناحیه چسب کمر قابل تنظیم برای سایز فرد است.
  • پوشک را در دسترس فردی که از آن استفاده می‌کند یا مراقب و خویشاوند وی قرار دهید تا در صورت نیاز به راحتی قابل استفاده باشد.

سخن پایانی

پیدا کردن پوشک سالمندان یا لباس زیر جاذب مناسب آنها که متناسب با نیازهای فرد باشد اصولا کمی چالش‌برانگیز است. این امر به دلیل تنوع زیاد محصولات در بازار است که از نظر نوع پوشیدن آن، قیمت، کیفیت و سایر گزینه‌هایی که در مقاله ذکر شد بسیار متفاوت هستند. همین تنوع از طرفی باعث می‌شود شما بتوانید گزینه مورد نظر خود را راحت انتخاب کنید و محدودیتی وجود ندارد. گاهی برای اطمینان از انتخاب درست لازم است با پزشک فرد سالمند صحبت کرده و از توصیه‌های او استفاده کنید.

  • چگونه یک پوشک سالمند مناسب انتخاب کنم؟

برای انتخاب پوشک مناسب باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید که شامل نوع پوشک، درصد جذب، راحتی، قیمت و… می‌باشند.

  • پوشک بزرگسال چقدر مایع را می تواند نگه دارد؟

این مورد به نوع پوشک بستگی دارد. برخی از آنها فقط برای بی‌اختیاری ادرار سبک هستند و برخی سوپرجاذب بوده و برای بی‌اختیاری ادرار و روده قابل استفاده هستند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

سمیرا حسن آبادی

من متخصص سئو و بهینه سازی سایت هستم. جزو نفرات اول تیم ویکی درمان بوده ام و خوشحالم که توانسته ایم محتوای به روزی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همیشه برای بالا بردن کیفیت محتواها و خدمات ویکی درمان در تلاش خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *