دوز مصرف روزانه آهن در سالمندان چقدر است؟

۵
(۱)

به دلیل نگرانی‌ درباره سلامتی مرتبط با مصرف مکمل‌های آهن، اگر در مورد سطح آهن و کم خونی خود نگران هستید، قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید، بویژه حتما باید درباره دوز مصرف روزانه آهن در سالمندان با پزشک آنها مشورت شود تا تداخلی با سایر داروهای احتمالی مورد استفاده آنها اتفاق نیفتد.

آهن شایع ترین کمبود تغذیه ای در جهان است و زنان و کودکان بیشتر در معرض خطر کمبود هستند و بسیار دارای اهمیت است که در سنین پایین، غذاهای غنی از آهن برای کودکان فراهم شود. زمانی تصور می شد که افراد مسن دارای تعادل مثبت سطح آهن هستند، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که کم خونی در افراد مسن، به ویژه افراد بالای ۸۵ سال، ممکن است شایع تر باشد. 

کمبود آهن در سالمندان

طی پژوهشی در سال ۲۰۰۱، مشخص شد که اکثر سالمندانی که از رژیم غذایی معمولی استفاده می کردند، سطح آهنی بالاتر از حد طبیعی داشتند. با این حال، طبق تحقیقات جدیدتر، همانطور که در Mechanisms of Aging and Development در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، حدود ۱۰ درصد از بزرگسالان بالای ۶۵ سال و ۲۰ درصد از بزرگسالان بالای ۸۵ سال کم خون هستند. این رقم برای سالمندانی که در خانه های سالمندان زندگی می کنند به ۶۵ درصد می رسد.

علل کم خونی یا فقر آهن در سالمندان عبارتند از بیماری مزمن، رژیم غذایی نامناسب، خونریزی گوارشی یا جذب ضعیف. در صورت عدم کنترل، کم خونی در سالمندان ممکن است منجر به زوال شناختی، ضعف و افزایش مرگ و میر شود. در نتیجه توجه به دوز مصرف روزانه آهن در سالمندان بسیار مهم است.

اهمیت مصرف آهن در سالمندان

علائم کمبود آهن در سالمندان چیست؟

کمبود آهن به اصطلاح در پزشکی و میان مردم، کم خونی گفته می‌شود. اکثر سالمندان در سنین بالا با کمبود آهن مواجه هستند و هنگام مواجه با آن، علائم کمبود آهن یا کم خونی به مرور زمان در سالمندان مشاهده می‌شود. به همین خاطر بسیار مهم است که علائم کمبود آهن در سالمندان را جدی گرفته شود و در اسرع وقت توسط پزشک معاینه شوند.

علائمی که سالمندان با کمبود آهن مواجه می‌شوند شامل موارد زیر است:

  • خستگی شدید
  • تپش قلب بالا
  • سردرد و سرگیجه
  • احساس درد در قفسه سینه
  • ایجاد رنگ پریدگی
  • کاهش فشار خون
  • داشتن تنگی نفس و…

نگرانی درباره دوز مصرف روزانه آهن در سالمندان

مصرف مکمل آهن برای سالمندان مبتلا به کم خونی یک قدم منطقی به نظر می رسد. اما به این سادگی هم نیست. مکمل های آهن در افراد مسن ممکن است باعث افزایش ذخایر آهن شوند. حتی افزایش متوسط ​​ذخایر آهن در افراد مسن ممکن است خطر بیماری قلبی، دیابت و انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد.

همچنین ارتباطی با سطوح بالای آهن در مغز با اختلالات مغزی مانند بیماری آلزایمر وجود دارد. در حالی که هیچ ارتباط مستقیم شناخته شده ای بین سطح آهن و زوال شناختی در افراد مسن وجود ندارد، این نگرانی وجود دارد که آهن اضافی در مغز ممکن است اکسیداسیون و خطر زوال عقل را افزایش دهد. همچنین در مواردی ممکن است باعث پوسته پوسته شدن بدن سالمندان شود.

بهبود وضعیت آهن با رژیم غذایی

مانند مکمل، بهتر است قبل از ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی خود برای بهبود سطح آهن، با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید. اما توجه به این نکته مهم است که افراد مسن دارای سطح آهن بالا نیز از رژیم غذایی غنی از آهن و ویتامین C استفاده می کنند. غذاهای غنی از آهن که به راحتی جذب می شوند عبارتند از: گوشت، مرغ، میگو، ماهی تن و تخم مرغ.

لوبیا، اسفناج، کلم بروکلی، برنج قهوه ای، توفو و غلات غنی شده نیز منابع خوبی از آهن هستند، اما بدن شما در جذب آهن این غذاها مشکل بیشتری دارد. افزودن غذاهای غنی از ویتامین C به همراه غذاهای غنی از آهن باعث بهبود جذب می شود. به عنوان مثال، می توانید یک لیوان آب پرتقال همراه با بلغور جو دوسر یا سیب زمینی موجود در خورش خود بنوشید. البته در مورد دوز مصرف روزانه آهن در سالمندان و استفاده از رژیم غذایی خاص برای آنها بهتر است والدین یا پرستار در منزل از نظرات مشاور تغذیه استفاده کنند.

مواد غذایی حاوی آهن برای سالمندان

دوز مصرف روزانه آهن در سالمندان مرد

رشد قابل توجه جسمی و مغزی تا سن ۱۹ سالگی کند شده است. بنابراین، نیاز آهن مردان در بزرگسالی تثبیت می شود. چه ۱۹ ساله یا ۹۹ ساله، مردان جوان و مسن تر به طور یکسان به ۸ میلی گرم روزانه برای حفظ سلامت خود نیاز دارند که البته در موارد خاص و بیماری های زمینه ای که ممکن است افراد مسن داشته باشند حتما باید درباره ی دوز مصرف روزانه آهن سالمندان با پزشک آنها مشورت کرد.

دوز مصرف روزانه آهن در سالمندان زن

بزرگسالان معمولی، مرد یا زن، بین ۱ تا ۳ گرم آهن در بدن خود ذخیره می کنند که به طور همزمان، روزانه حدود ۱ میلی گرم به دلیل ریزش پوست و سطوح مخاطی مانند پوشش روده شما از دست می رود. زنان مسن ۵۱ ساله و بالاتر به ۸ میلی گرم آهن در روز نیاز دارند که به شروع یائسگی است و با پایان قاعدگی مشخص می شود. به علت بروز یائسگی در سنین مختلف و موارد خاص باید حتما چگونگی دور مصرف روزانه آهن در سالمندان زن را از پزشک جویا شد.

سخن پایانی

کم خونی یک بیماری بسیار شایع برای افراد مسن است و اغلب علل زمینه ای متعددی دارد و اغلب خفیف تا متوسط و مزمن است. اگر کم خونی برای شما تشخیص داده شد یا اگر در گزارش آزمایشگاهی خود متوجه هموگلوبین کمتر از حد طبیعی شدید، حتماً برای جبران آن با پزشک مشورت کنید.

اغلب این موارد با مصرف مکمل های آهن به راحتی برطرف خواهد شد. اما دوز مصرف روزانه آهن در سالمندان مسئله بسیار مهمی است که باید حتما از پزشک آنها در این باره کمک بگیرید تا در صورت استفاده از دارویی دیگر، اختلالی در سلامتی آنها پیش نیاید. امیدواریم این مطلب از ویکی درمان برای شما بسیار مفید بوده باشد.

مقدار مجاز مصرف آهن برای درمان کم خونی در سالمندان

این دوز برای خانم های سالمند ۱۲ میلی گرم و برای آقایان ۱۰ میلی گرم است. اما توصیه می شود در تعیین میزان آهن حتما با پزشک مشورت کنید.

مواد غذایی آهن دار برای سالمندان کدامند؟

سبزیجات برگ دار، گوشت و مرغ، جگر، غذاهای دریایی و.. اما میزان مصرفی می بایست با مشورت پزشک انجام شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *