لیست غذاهای غنی از آهن برای کودکان

۵
(۱)

دراین مطلب از ویکی درمان، به بررسی لیستی از غذاهای غنی از آهن برای کودکان خواهیم پرداخت.

خواص مفید آهن برای نوزادانی که چه به صورت طبیعی به دنیا آمده و یا از طریق بارداری شیمیایی به دنیا آمده اند نیز بسیار است. از رشد و نمو مناسب گرفته تا کنترل کم خونی، آهن یک ماده مغذی ضروری است که سلامت و تندرستی مناسب را تضمین می‌کند. اکثر نوزادان تا چهار ماهگی به هیچ نوع مکمل آهن نیاز ندارند. این به این دلیل است که همه نوزادان در سه ماهه آخر بارداری مقدار زیادی آهن از مادر خود دریافت می‌کنند اما کمبود آهن در کودکان شایع است و تخمین زده می‌شود که ۸ درصد از کودکان ممکن است دچار کمبود آهن باشند. کودکان باید آهن روزانه زیر را بر حسب میلی‌گرم، دریافت کنند:

  •     نوزادان ۷ تا ۱۲ ماه، ۱۱ میلی‌گرم
  •     کودکان ۱ تا ۳ ساله ۷ میلی‌گرم
  •     کودکان ۴ تا ۸ ساله ۱۰ میلی‌گرم

با این حال، میزان روزانه آهن بسته به غذاهایی که کودک شما می‌خورد متفاوت است. آهن یک ماده مغذی بسیار مهم به ویژه برای کسانی است که در حال رشد هستند. 

غذاهای غنی از آهن برای کودکان کدامند؟

جگر گاو

گاو دومین منبع آهن در میان فرآورده‌های گوشتی است و بعد از جگر مرغ دومین منبع آهن است.

بادام هندی

بادام هندی جزء گروه دانه های روغنی است که سرشار از مواد مغذی مانند آهن است. مصرف متوسط ​​بادام هندی و سایر دانه‌های روغنی فواید زیادی برای کودکان دارد، به طوری که ۱۰۰ گرم از این غذاها حاوی حدود ۲.۵ میلی‌گرم آهن است.

اسفناج

سبزیجات سبز رنگ مانند اسفناج منابع عالی آهن هستند. آنها همچنین سرشار از ویتامین A و دارای مواد آنتی اکسیدانی زیادی هستند. ۱۰۰ گرم اسفناج یا سایر سبزیجات سبز حدود ۳.۶ میلی‌گرم آهن دارد.

غذاهای غنی از آهن برای کودکان چیست

نخود

نخود و همچنین سایر غلات مانند عدس و لوبیا، غذاهای غنی از آهن برای کودکان هستند و مصرف ۱۰۰ گرم در روز ۲ میلی‌گرم آهن تامین می‌کند.

جو دو سر

بلغور جو دوسر علاوه بر اینکه غذایی خوشمزه‌ای است، همچنان یکی از غذاهای غنی از آهن برای کودکان است. ۱۰۰ گرم بلغور جو دوسر حاوی حدود ۵ میلی‌گرم آهن است. این غذا را می‌توان بدون هیچ مشکلی به رژیم غذایی کودکان اضافه کرد، زیرا خوشمزه است و کام کودکان را خوشایند می‌کند. بلغور جو دوسر بخش بزرگی از آهن را تامین می‌کند که برای رشد کودکان ضروری است.

زرده تخم مرغ 

یکی دیگر از غذاهای غنی از آهن برای کودکان و نوزادان، تخم مرغ است که به راحتی طبخ و خورده می‌شود. سعی کنید زرده تخم مرغ را با دستور پخت‌های مختلف بپزید. این اطمینان حاصل می‎کند که کودک شما دوز سالم آهن را به طور منظم دریافت می‌کند، بدون اینکه مجبور باشد هر روز همان چیز تکراری را بخورد. اگر می‌خواهید زرده تخم مرغ را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید، این کار را بعد از ۱۰ ماهگی انجام دهید.

سیب زمینی

سیب زمینی از غذاهای غنی از آهن برای کودکان است. برای حفظ بیشتر آهن موجود در سیب زمینی، آن‌ها را با پوست بپزید. سیب زمینی پخته و بخارپز از غذاهای مورد علاقه اکثر کودکان است. همچنین، پوره سیب زمینی فوق العاده خوشمزه است و بچه‌ها آن را دوست دارند.

میوه‌های خشک

میوه خشک فقط زمانی که کودک یک ساله است یا زمانی که پزشک اطفال اجازه ‌دهد، می‌تواند به عنوان غذاهای غنی از آهن برای کودکان مورد استفاده قرار گیرد.خرمای خشک، زردآلو، آلو و کشمش حاوی مقدار زیادی آهن هستند. آن‌ها میان وعده های بسیار سالمی هستند که می‌توانید در مواقعی که کودک شما گرسنه است یا صرفاً چیزی برای خوردن می‌خواهد، به او بدهید.

مقاله پیشنهادی: تاثیر مصرف میوه خشک در دوران بارداری

گوجه فرنگی 

گوجه فرنگی از غذاهای غنی از آهن برای کودکان بوده که برای کودک ۸ تا ۱۰ ماهه خوب است، اما با پزشک اطفال، فرزند خود صحبت کنید. اگر کودک شما از خوردن گوجه فرنگی تازه و خرد شده امتناع می‌کند. می‌توانید با آن سس و سوپ درست کنید. اسپاگتی با سس گوجه فرنگی و سوپ گوجه فرنگی برای کودک شما جذاب خواهد بود.

ماهی

سعی کنید ماهی را در برنامه غذایی کودک قرار دهید زیرا از غذاهای غنی از آهن برای کودکان است. ماهی همچنین منبع عالی پروتئین است و برخی از ماهی‌ها مانند ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ برای قلب و مغز هستند. همچنین، کنسرو ماهی تن ۱ میلی‌گرم آهن در هر وعده ارائه می‌دهد. 

غذاهای آهن دار برای کودکان

سخن پایانی

این‌ها بخشی از غذاهای غنی از آهن برای کودکان هستند که باید در رژیم غذایی روزانه کودک شما باشند اما هرگز بچه‌های کوچک را مجبور نکنید چیزی بخورند که دوست ندارند.اگر نمی‌خواهند غذاهای ذکر شده در بالا را بخورند، به دنبال غذاهایی بگردید که حاوی آهن هستند و مطابق میل آن‌ها هستند، زیرا غذا باید لذت‌بخش باشد. در پایان بدانید که اگر می‌خواهید فرزندتان کم خونی نداشته باشد و زندگی خوب را داشته باشد، غذاهای غنی از آهن را به رژیم غذایی او اضافه کنید. به یاد داشته باشید که آهن در تمام مراحل زندگی ضروری است.

آهن کم در کودکان می‌تواند منجر به عدم مرکز حواس و احساس خستگی و ضعف در آن‌ها شود و در سنین بالاتر به مشکلات سیستمی مواجه شوند یا نیاز به دوز مصرف روزانه آهن در سالمندان داشته باشند. بنابراین سعی کنید، حداقل برخی از غذاهای غنی از آهن برای کودکان را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید.

آیا مصرف جگر برای کودکان مضر است؟

خیر، جگر منبع مفیدی از آهن به شمار می‌رود اما به مقدار معینی باید به کودک داده شود.

آیا فقر آهن باعث کمخونی در کودکان می شود؟

عمل اصلی کمخونی در کودکان فقر آهن است که در صورت رعایت رژیم غذایی مناسب، این مشکل رخ نخواهد داد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

سمیرا حسن آبادی

من متخصص سئو و بهینه سازی سایت هستم. جزو نفرات اول تیم ویکی درمان بوده ام و خوشحالم که توانسته ایم محتوای به روزی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همیشه برای بالا بردن کیفیت محتواها و خدمات ویکی درمان در تلاش خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *