جراحی فک پایین عقب رفته چگونه انجام می شود؟

۵
(۱)

یکی از مشکلات شایعی که بین افراد مشاهده می‌شود، فک پایین عقب رفته است که تاثیر بسیار زیادی بر روی زیبایی ظاهری افراد می‌گذارد. امروزه شاهد افزایش افرادی هستیم که به این مشکل دچار هستند و سعی در برطرف کردن این مشکل دارند.

شایع‌ترین روش درمان این مشکل جراحی فک پایین عقب رفته است. اگر شما نیز فک‌ پایین عقب رفته دارید و تصمیم به جراحی فک گرفته‌اید توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله هر آنچه باید درباره جراحی فک پایین عقب رفته بدانید برایتان خواهیم گفت.

جراحی فک پایین عقب رفته چگونه است؟

حتما بارها متوجه شده‌اید برخی از افراد فک ‌پایین عقب رفته‌تری نسبت به فک بالایی خود دارند و معمولا اصطلاحی که متداول است این است که فک بالایی این افراد جلوتر است، زیرا در نگاه اول دندان‌‌ها و فک جلو به چشم می‌آیند. 

فک عقب رفته پایین در نوزادان به شدت شایع است، زیرا سر کودکان ابتدا شروع به رشد و قسمت بالایی بیشتر رشد می‌کند. به مرور زمان مشکل فک حل شده و در اکثر مواقع به جراحی فک پایین عقب رفته نیاز ندارند و یا مشکل با ارتودنسی دندان حل می‌شود.

رشد فک پایین به چه شکلی است؟

به مرور زمان که سن افزایش یافته و رشد سرعت صعودی پیدا می‌کند، رشد فک نیز شروع و در دوران بلوغ تکمیل شده و به حداکثر میزان رشد می‌رسد. بهتر است که از دوران ابتدای بلوغ و در سنین پایین برای جراحی فک پایین عقب رفته اقدام کنید. معمولا در سنین کم و بنا به تشخیص پزشک نیازی به جراحی وجود نداشته و با انجام ارتودنسی و طی دوران لازم مشکل فک پایین عقب رفته حل می‌شود.

جراحی فک پایین عقب رفته یا ارتوگناتیک چیست‌؟ 

در ابتدا بگوییم، ارتوگناتیک واژه‌ای است به معنای فک‌های درست و براساس عمل جراحی فک پایین عقب رفته، فک شخص به استاندارد و درست‌ترین شکل ممکن تبدیل می‌شود.‌

با انجام این عمل شخص بیمار به راحتی می‌تواند غذای خود را جویده و حتی صحبت کند. در برخی موارد نادر نیز جراحی موجب راحت‌تر نفس کشیدن شخص می‌شوند. لازم به ذکر است که این جراحی تنها شامل جراحی فک پایین عقب رفته نشده و شامل عمل جراحی فک‌های خیلی بزرگ، فک‌های خیلی کوچک، فک‌های کچ و… نیز می‌شود. در ادامه علت‌ مشکلات رایج فک نامناسب را برایتان خواهیم گفت.

علت بیماری و ناهنجاری فک

  • این مشکل در برخی از افراد مادرزادی و موروثی است.
  • مشکل ناهنجاری فک‌ها در دوران رشد شخص پیشرفت کرده‌ است.
  • براساس تروما یا ضربه مشکل ناهنجاری فک پیش آمده است.

توجه داشته باشید که عمل جراحی فک پایین عقب رفته به تنهایی برای درمان فک پایین عقب رفته و یا سایر مشکلات و ناهنجاری‌های فکی نبوده و باید پس از جراحی، ارتودنسی انجام شود تا کلیه مشکلات اکلوژن رفع شوند تا زمانی که فک بسته است، دندان‌ها به صورت ثابت روی هم قرار بگیرند.

علائم داشتن فک ناهنجار و مشکل‌دار

از جمله مهم‌ترین علامت‌های داشتن فک‌های نامتقارن و مشکل‌دار به موارد زیر می‌توان اشاره کرده و اگر این مشکلات را دارا باشید، توصیه می‌کنیم برای عمل اقدام کنید. این نشانه‌ها و علائم عبارت‌اند از:

  • جویدن سخت غذا
  • مشکل در بلعیدن
  • ناتوانی در وضوح صحبت کردن
  • نامتقارن بودن شکل ظاهری صورت
  • مشکلات تنفسی، مانند خروپف کردن به هنگام خواب
  • جلو بودن فک بالایی
  • ناتوانی در بستن فک‌ها
  • تنفس دهانی که معمولا لثه‌های شخص ملتهب بوده و دهان خشک‌ دارد.
  • پوسیدگی و ناهموار بودن دندان‌ها
  • عقب بودن چانه 

هزینه عمل جراحی فک پایین عقب رفته چقدر است؟

درست همانند جراحی فک بالا جلو آمده، جراحی فک پایین عقب رفته نیز تحت پوشش بیمه‌های دولتی، عمومی و سلامت نبوده و تمامی هزینه‌ها باید توسط بیمار پرداخت شود. هزینه‌های درمان و جراحی فک پایین عقب رفته شامل موارد زیر می‌شود:

  • هزینه بیهوشی
  • هزینه‌های پزشکی بیمارستان
  • هزینه عمل
  • هزینه سایر آیتم‌های دیگر

توصیه می‌کنیم قبل از اقدام برای این عمل جراحی اطلاعات دقیقی در زمینه هزینه جراحی فک به دست آورید.

تاثیر جراحی فک بر زیبایی شخص

مراحل عمل جراحی فک پایین عقب رفته چگونه است؟

عمل جراحی فک پایین عقب رفته طی مراحل زیر انجام می‌شود:

بیهوشی

شخص بیمار قبل از عمل جراحی به مدت ۶ ساعت نباید چیزی خورده و نوشیده باشد. چنانچه عمل جراحی در صبح انجام می‌شود، شخص باید از شب گذشته این پرهیز غذایی را انجام دهد. در برخی مواقع به بعضی از بیماران در حال عمل لازم است که ۲ تا ۴ هفته قبل پروسه عمل جراحی فک پایین عقب رفته خون تزریق شود. بیهوشی شخص نیز توسط پزشک متخصص بیهوشی انجام می‌شود.

جراحی فک پایین عقب رفته

در مرحله جراحی فک پایین عقب رفته فک را با شیوه خاصی برش می‌دهند و با توجه به تخصصی که دارند آن را به شکل استاندارد در می‌آورند. زمانی که فک بیمار در جای مناسب خود قرار گرفت، به وسیله پلیت‌ها و پیچ‌های مخصوص فک شخص فیکس و ثابت می‌شود.‌ عمل جراحی توسط بهترین جراح فک و صورت در تهران ممکن است ۱ تا ۴ ساعت برای عمل هر دو فک زمان ببرد.

بستری شخص در بیمارستان

پس از اینکه جراحی انجام شد، با توجه به پیچیدگی و دشواری‌های عمل و تایم ریکاوری شخص معمولا ۱ تا ۳ شب شخص در بیمارستان بستری شده و تحت مراقبت قرار می‌گیرد و مایعات و داروهای مورد نیاز را از طریق سرم وریدی به بدن او انتقال می‌دهند.

ریکاوری بعد از عمل 

پس از ریکاوری و طی ۳ تا ۴ هفته باید بخیه‌ها افتاده و درد به شدت کم شود‌. در این شرایط شخص خونریزی ندارد. در برخی مواقع پس از ریکاوری شخص باید به ادامه روند درمان جراحی، ارتودنسی نیز انجام دهد.

در هفته اول پس از عمل مسواک زدن بسیار سخت بوده و امکان‌پذیر نیست. برای رعایت بهداشت و جلوگیری از عفونت‌ها بهتر است که دهان شخص روزی حداقل ۴ بار با آب نمک گرم دهان‌شویه شود.

شخصی که عمل جراحی فک پایین عقب رفته انجام می‌دهد، تا باید ۴ تا ۶ هفته بعد از عمل مواد غذایی نرم بخورد تا ورم او از بین رفته و بهبود یابد. چنانچه شخص شاغل باشد، پس از عمل جراحی فک پایین عقب رفته به دو هفته مرخصی نیاز دارد.

سخن پایانی و سوالات رایج

در این مقاله برایتان از عمل جراحی فک پایین عقب رفته گفتیم و توضیح دادیم که مشکل فک پایین عقب رفته به چه دلایلی در اشخاص شکل گرفته و شیوه درمان آن چگونه است. اگر شما نیز از عقب بودن فک پایین خود ناراحت بوده و قصد عمل جراحی فک پایین عقب رفته داشته باشید، به راحتی می‌توانید برای درمان اقدام کرده و پروسه درمان خود را طی کنید.

علت عقب ماندگی فک چیست؟

اختلالات رشدی در دوران بارداری یا دوران کودکی. عادات غلط رفتاری و حرکتی. عوامل ژنتیکی و ارثی. عوامل محیطی: مهمترین عامل محیطی وارد آمدن ضربه یا تروما به ناحیه فک است.

تفاوت جراح دندانپزشک با جراح فک و صورت چیست؟

جراح دندانپزشک در واقع جراحی های مربوط به دندان و لثه را انجام می دهد. مثلا جراحی دندان عقل نهفته که با روش های معمول کشیده نمی شود. اما جراح فک و صورت می تواند استخوان فکین را با جراحی جابجا کند.

اول به جراح فک و صورت مراجعه کنم یا متخصص ارتودنسی؟

اکثر بیمارانی که دارای ناهنجاری های فکی می باشند دندان های به هم ریخته و نامرتبی دارند. بهتر است ابتدا به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. دندانها باید ارتودنسی شوند و سپس توسط ارتودنتیست به متخصص جراحی فک و صورت برای جراحی فک ارجاع داده می شوید. متخصص جراحی فک و صورت دندان ها را مرتب نمی کند و جا به جایی فک توسط جراح فک و صورت انجام می شود.

آیا کاهش وزن یکی از عوارض جراحی فک است؟

اوایل دوره ی پس از جراحی ،کاهش وزن تا ۲.۵ کیلو پیش بینی می شود. در بیشتر موارد کاهش وزن به دلیل کاهش اشتها می باشد که به پوشیدن الاستیک ها مربوط می شود. پس از هفته ی اول اشتهای شما باید به اندازه ی کافی بهبود یابد که بتواند وزن از دست رفته ی شما را جبران کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

حمید حیدری

حمید حیدری هستم دانشجوی رشته دندانپزشکی. شما را با جدیدترین مقالات منتشر شده در زمینه بهداشت دهان و دندان، بیمارهای دندان و.. آشنا می کنم.

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

    1. ان جراحی مانند همه جراحی ها دوره نقاهتی دارد و در روزهای اول همراه با درد است ک با استفاده از مسکن هایی که توسط پزشک تجویز می شود درد قابل کنترل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *