کیست دندان عقل و دلایل ایجاد آن چیست؟

همه چیز درباره کیست دندان عقل

۳
(۱)

در این مطلب از ویکی درمان با کیست دندان عقل بیشتر آشنا خواهید شد، پیشاپیش از همراهی شما تا پایان مقاله سپاسگزاریم.

در سالیان گذشته، دندان عقل ما یکی از ویژگی های حیاتی دهان ما بود. از آنجایی که هضم غذاهایی که در طول روز استفاده میکردیم برای ما بسیار دشوار بود، زمان زیادی را صرف جویدن غذا می کردیم. این مورد باعث فرسودگی دندان های ما در طول زمان شده و زمانی که بالغ می‌شویم، دندان عقل ما بیرون می‌آید. با این حال، در عصر امروز، به نظر می رسد که دندان عقل ما صرفاً برای آزار و اذیت ما به وجود آمده است. چرا که علاوه بر نهفتگی، ممکن است کیست دندان عقل یا تومور را در محل رشد دندان عقل مشاهده کنیم.

کیست دندان عقل چیست؟

به کیست های فولیکولی که در دهان به وجود می آیند «کیست دندانی» گفته می شود. این ها کیست هایی هستند که در محل نهفتگی دندان عقل ایجاد می شوند. گرچه اغلب کیست دندان عقل ها خطرناک نیستند، اما می توانند بسیار دردناک باشند. کیست دندان عقل معمولا در اطراف دندان عقل نهفته ایجاد می شود و مایع شفافی تولید می کند که اطراف دندان آسیب دیده را احاطه کرده است.

علائم کیست دندان عقل می تواند شامل ناراحتی، درد، تورم و در صورت حاد بودن باعث از دست دادن دندان شود. کیست دندان عقل معمولا در بیماران ۲۰ تا ۳۰ سال بیشتر از بقیه افراد دیده می شود. کیست دندان عقل، یک کیسه صاف و گرد از پر شده از مایعی شفاف است که به آرامی در لثه‌هایی که دندان عقل در آن قرار دارد ایجاد می شود.

این کیست‌ها شایع‌ترین کیست‌هایی هستند که فک را تحت تاثیر قرار می‌دهند و بیشتر نیز روی استخوان فک یافت می‌شوند. معمولا کیست دندان عقل در کنار همان دندان رشد می کند اما می تواند در اطراف دندان های دیگر نیز ایجاد شود. کیست دندان عقل عموماً بدون درد و معمولاً خوش خیم هستند (مضر نیستند) اما با این حال، اگر به رشد خود ادامه دهند، می توانند باعث آسیب به ریشه ی دندان های مجاور شوند.

کیست دندان عقل

آیا کیست دندان عقل خطرناک است؟

در مواردی نادر، عدم درمان کیست دندان عقل، می تواند موجب ایجاد نوعی تومور به نام ادنتوژنیک شود که می تواند در فولیکول دندان ایجاد شود. ادنتوژنیک به این معنی است که تومور از سلول های طبیعی دهان خارج شده و وارد رشد بی رویه می‌شود. این تومورها معمولاً خوش خیم بوده و سرطانی نیستند.

اگرچه آنها تومورهای سرطانی محسوب نمی شوند، اما به سرعت رشد می کنند و به سرعت گسترش می یابند و اگر به سرعت درمان نشوند، می توانند به سایر قسمت های بدن از جمله ریه ها نیز سرایت کنند. این تومورها معمولاً دردناک نبوده و فرد بیمار شکایتی از وجود آن ندارد. درمان کیست دندان عقل، معمولا با روش جراحی انجام می شود و از آنجایی که این تومور بسیار تهاجمی است، ممکن است نیاز به برداشتن بافت استخوان و لثه باشد. در موارد حاد تر نیز گاهی نیاز به کشیدن دندان های مجاور نیز هست.

دندانپزشکان توصیه می کنند معمولا در ابتدای رشد دندان‌های عقل و در سنین نوجوانی، اقدام به جراحی دندان عقل نهفته برای پیشگیری از بروز کیست دندان عقل انجام شود.

چگونه کیست های دندان عقل را تشخیص دهیم؟

از آنجایی که این کیست ها به آرامی رشد می کنند و اغلب در پشت دهان شما قرار دارند، احتمالاً تا زمانی که دندانپزشک شما در مورد آن به شما نگوید، نمی دانید که یکی از آنها را در دهان خود دارید.دندان پزشک شما می‌تواند از طریق یک معاینه ی سطحی، رادیوگرافی (اشعه ایکس) و یا عکس OPG دندان شما استفاده کند و کیست دندان عقل را کشف کند.

کیست دندان عقل، تنها در مواردی برای شما قابل لمس و مشاهده می باشد که رشد بیش از حد داشته که البته این مورد بسیار نادر بوده اما می تواند باعث جابه‌جایی دندان های مجاور شود.

درمان کیست دندان عقل

درمان کیست دندان عقل

اگر دندانپزشک عمومی شما تخصص کافی را داشته باشد، ممکن است بتواند کیست شما را خارج کند، اما احتمالاً به جراح دهان ارجاع داده می شوید. چرا که جراحان دهان در حین برداشتن دندان عقل اغلب با انواع کیست ها مواجه می شوند.

برای شروع درمان کیست دندان عقل، ابتدا یک بی حس کننده موضعی دریافت خواهید کرد. سپس جراح دهان شما احتمالاً دندان و کیست را برمی دارد. اگر کیست شما کوچک است، دندانپزشک شما ممکن است بتواند کیست را تخلیه کند یا به تنهایی کیست را خارج کند اما برای کیست‌های بزرگ‌تر و شدیدتر، در صورتی که از دست دادن استخوان را تجربه کرده باشید، جراح ممکن است پیوند استخوان را انجام دهد.

زمان بهبودی شما، بسته به شدت و اندازه کیست می تواند از یک هفته تا چند ماه طول بکشد. درمان کیست معمولاً فقط به یک روش نیاز دارد، اما ممکن است مجبور شوید برای ویزیت‌های پس از جراحی برگردید تا جراح بتواند پیشرفت بهبودی را بررسی کند. بهتر است درمان کیست دندان عقل خود را برای نتیجه ی بهتر در بهترین کلینیک دندانپزشکی انجام دهید.

و در پایان

حالا که در مورد کیست دندان عقل خود و فرآیند برداشتن آن بیشتر می دانید، امیدواریم که بتوانید با متخصصان دندانپزشکی خود در مورد مراحل بعدی درمان گفتگویی آگاهانه داشته باشید. چرا که متخصصان دندانپزشکی این امکان را برای شما فراهم می کنند که با داشتن دندانهایی سالم، به زندگی عادی خود برگردید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۳ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

حمید حیدری

حمید حیدری هستم دانشجوی رشته دندانپزشکی. شما را با جدیدترین مقالات منتشر شده در زمینه بهداشت دهان و دندان، بیمارهای دندان و.. آشنا می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *