ویروس اچ پی وی (hpv) یا زگیل تناسلی چیست؟

۵
(۱)

اکثر افراد، از طریق تماس جنسی مانند: رابطه جنسی مقعدی، دهانی و واژینالی به ویروس اچ پی وی مبتلا می‌شوند. سرعت انتقال این ویروس بسیار بالاست و حتی گاهی استفاده از کاندوم نیز در جلوگیری از انتقال این ویروس تاثیری ندارد. بسیاری از افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، متوجه این موضوع نمی‌شوند. زیرا، این ویروس را از کسی گرفته‌اند که هیچگونه علائمی نداشته است. با ما در ویکی درمان همراه باشید.

در موارد نادر، مادر مبتلا به این ویروس می‌تواند این ویروس را به نوزاد خود نیز منتقل کند. کودک ممکن است به نوع تنفسی این ویروس مبتلا شده که در ویروس پاپیلوماتوز تنفسی، HPV داخل گلو یا راه‌های تنفسی نوزاد ایجاد می‌شود. به همین علت زدن واکسن اچ پی وی قبل از مقاربت ضروری شده و داشتن رابطه جنسی با فردی که از سلامت او آگاهی ندارید خطرناک است.

ویروس اچ پی وی چیست؟

ویروس اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی (HPV)، ویروسی است که از طریق تماس پوستی و روابط جنسی منتقل می‌شود. ۱۰۰ نوع از این ویروس وجود دارد که از طریق رابطه جنسی قابل انتقال است و می‌تواند عوارض آن بر اندام تناسلی، دهان و گلو تاثیر بگذارد. این ویروس یکی از شایع‌ترین بیماری روابط جنسی است. 

اغلب افرادی که روابط جنسی زیادی دارند نوعی از آن را دریافت می‌کنند. در مواردی عفونت HPV تناسلی باعث ایجاد مشکلات سلامتی می‌شود. همچنین برخی از انواع این ویرس منجر به ایجاد زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم و مقعد و گلو می‌شود. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما واکسیناسیون‌های ایمن در سنین ۱۱ تا ۱۲ سالگی توصیه می‌شود.

مطلب پیشنهادی: زگیل تناسلی مردان

بعضی از عوامل خطرزایی که باعث افزایش ویروس اچ پی وی می‌شود، داشتن تعداد زیاد شریک جنسی، داشتن رابطه جنسی با کسی که چندین شریک جنسی داشته، داشتن سیستم ایمنی ضعیف، داشتن تماس شخصی با زگیل یا مناطقی که در معرض این ویروس قرار گرفته است.

ویروس اچ پی وی در زنان

ویروس اچ پی وی در زنان چگونه است؟

تقریبا ۸۰ درصد از زنان در طول زندگی خود به یک سویه از ویروس اچ پی وی مبتلا می‌شوند. بسیاری از زنان مبتلا به ویروس اچ پی وی هیچ علائمی ندارند و گاهی با تقویت سیستم ایمنی بدن خود این عفونت بدون ایجاد مشکلی از بین می‌رود. برخی از گونه‎‌های این ویروس باعث سرطان دهانه رحم، واژن شوند. در صورت مشاهده هر گونه برآمدگی یا زائده‌های غیر عادی در ناحیه تناسلی یا اطراف آن باید به متخصص زنان مراجعه کنند. 

بهترین تست تشخیص این ویروس در زنان، تست پاپ اسمیر است. زنان ۲۱ تا ۲۹ سال هر سه سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر بدهند. زنان ۳۰ تا ۶۵ سال بهتر است یک یکی از مواردی که در مطلب زیر بیان می‌کنیم رعایت کند:

  • هر سه سال یک بار تست پاپ اسمیر بدهد.
  • هر پنج سال یک بار آزمایش HPV بدهد که انواع پرخطر این ویروس را غربالگری می‌کند.
  • هر پنج سال هر دو تست را باهم بدهید.

در صورتی که کمتر از ۳۰ سال سن دارید، در صورتی که تست پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد، پزشک یا متخصص زنان آزمایش HPV را برای شما تجویز می‌کند. همچنین، در صورتی که آزمایش پاپ اسمیر نتیجه دقیقی نداشته باشد، انجام آزمایش کولونوسکوپی را برای شما تجویز می‌کند.

ویروس اچ پی وی در مردان

بسیاری از مردان که به ویروس اچ پی وی مبتلا می‌شوند، هیچ علائمی ندارند. البته برخی از آن‌ها به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند. بنابراین اگر ضایعات غیر معمول بر روی آلت تناسلی مردانه، مقعد یا کیسه بیضه مشاهده کردید به پزشک متخصص مراجعه کنید. 

برخی از سویه‌های اچ پی وی در مردان می‌تواند باعث ایجاد سرطان‌های آلت تناسلی، مقعد، گلو شود. مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی برقرار می‌کنند یا مردانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، خطر ابتلا به سرطان‌های مربوط به ویروس اچ پی وی در آن‌ها بیشتر است. هنوز آزمایش مورد تایید برای مردان مشخص نشده اما آزمایش کولونوسکوپی برای برخی مردان تجویز می‌شود.

ویروس اچ پی وی در مردان

درمان ویروس اچ پی وی در زنان و مردان

تاکنون هیچ درمان قطعی‌ای برای ویروس اچ پی وی کشف نشده. در اکثر افراد با قوی شدن سیستم ایمنی بدنشان این ویروس از بین می‌رود. پزشک متخصص طی یک سال از شما درخواست می‌کند، آزمایش‌ها را مجدد انجام دهید تا ببیند این ویروس از بدن شما رفته یا خیر.

مطلب پیشنهادی: بهترین دکتر زگیل تناسلی کیست؟

تنها موردی که می‌تواند به صورت قطعی درمان شود، زگیل‌های تناسلی است، که با روش کرایو یا لیزر از بین می‌رود. همچنین با روش‌هایی مانند شیمی درمانی یا پرتو درمانی و جراحی این ویروس قابل درمان است. در بعضی مواقع، برای درمان این روش‌ها به صورت ترکیبی به کار برده می‌شود.

جمع بندی و سوالات رایج

ویروس اچ پی وی یکی از شایع‌ترین عفونت‌های منتقل شده از طریق رابطه جنسی است که بیش از ۱۰۰ نوع مختلف دارد. برخی از گونه‌های این ویروس خطرناک نیستند اما برخی از آن‌ها باعث بروز زگیل تناسلی یا انواع سرطان می‌شود. در این مقاله سعی کردیم درباره این ویروس و انواع و درمان آن صحبت کنیم.

ویروس اچ پی وی چیست؟

این ویروس یکی از شایع ترین عفونت هاست که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود.

درمان ویروس اچ پی وی چیست؟

این ویروس درمانی ندارد و با قوی کردن سیستم ایمنی بدن می توان این ویروس را از بین برد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *