مراقبت های بعد از عمل بینی برای تسریع بهبودی

۵
(۱)

اگر شما قصد انجام عمل بینی و کسب بهترین نتیجه را دارید، علاوه بر انتخاب بهترین جراح بینی با تجربه و ماهر، انجام مراقبت های بعد از عمل بینی که توسط پزشک به شما توصیه می شود را جدی بگیرید و بطور دقیق انجام دهید؛ چراکه از مهم‌ترین عوامل، برای رسیدن به نتیجه مطلوب از جراحی می‌باشند.

از مهم‌ترین توصیه‌ها برای مراقبت های بعد از عمل بینی می‌توان به تغذیه‌ بعد از عمل بینی، نحوه‌ شستشوی بینی بعد از عمل، نحوه‌ی خوابیدن و یا طریقه‌ درست خمیازه کشیدن بعد از عمل بینی و مواردی از این جمله، اشاره کرد. در ادامه مطلب از ویکی درمان همراه ما باشید تا به بررسی دقیق‌ تر مراقبت های بعد از عمل بینی و نکات مهمی که پیرامون این موضوع باید بدانید، بپردازیم.

ارتباط مراقبت های بعد از عمل بینی با روش عمل

عمل بینی هم به روش باز و هم به روش بسته همراه با زیباتر کردن ظاهر، هدف های درمانی مختلفی را نیز به دنبال دارد؛ از قبیل رفع انحراف بینی، درمان مشکلات تنفسی حاد، رفع ناهنجاری های مادرزادی و … . به همین خاطر ساختار اصلی بینی که گوشتی باشد یا استخوانی، بر روش جراحی و در نتیجه مراقبت های لازم پس از عمل بینی، موثر است.

در نتیجه مراقبت های بعد از عمل بینی گوشتی با مراقبت های بعد عمل بینی های استخوانی تفاوت هایی دارد. یا حتی مراقبت های بعد از عمل بینی ترمیمی و عمل بینی زیبایی متفاوت است. نکته مهم این است که بعد از عمل بینی شکسته باید حساسیت بیشتری به مراقبت های بعد عمل بینی به خرج دهید تا درمان به طور کامل صورت گیرد.

با نکاتی که تا اینجا گفته شد، بهتر است به فعالیت های مراقبتی که پزشک شما بعد از عمل توصیه میکند توجه ویژه ای کنید. چرا که آنها آگاهی کاملی از مراقبت های مورد نیاز برای هر عمل بینی دارند.

مدت زمان رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی

عمل بینی با اینکه روش جراحی زیبایی آسان و کم خطری است، اما با این حال ممکن است بهبودی کامل فرد بعد از عمل بینی تا ماه ها طول بکشد. از طرفی بینی به دلیل اینکه در مرکز صورت قرار گرفته است، موجب درگیری سایر اجزای صورت نیز میشود؛ بنابراین در صورت عدم رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی، انتظار ایجاد عارضه هایی در اطراف بینی مانند گونه ها و زیر چشم ها را داشته باشید. در کل مدت زمان رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی متغییر است؛ برخی عوارض ناشی از عدم مراقبت، کوتاه مدت هستند ولی برخی عوارض جدی تر هم میتوانند فرد را برای مدت طولانی درگیر کنند.

مهم‌ترین مراقبت های بعد از عمل بینی

زمانی که شما عمل جراحی بینی را با موفقیت پشت سر گذاشتید، لازم است بدانید که مراقبت‌های بعد از جراحی بینی در نتیجه نهایی عمل بینی شما نقش حائز اهمیتی دارند و این موضوع در روزها و هفته‌های اول بعد از عمل، اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. مهم ترین مراقبت های بعد از عمل بینی به شرح زیر می‌باشند:

استراحت بعد از عمل جراحی بینی

روز اول بعد از عمل بینی را خوب استراحت و از رژیم غذایی مناسب همراه با مایعات سرد استفاده کنید. از کمپرس یخ تا ۴۸ ساعت اول؛ قبل از در آوردن تامپون‌ها، هر دو ساعت یکبار به مدت ۲۰ دقیقه روی کبودی استفاده کنید. از کمپرس گرم نیز در ۴۸ ساعت دوم، بعد از در آوردن تامپون‌ها، برای کم کردن کبودی و تورم به همان صورت استفاده کنید.

مهمترین مراقبت های بعد از عمل بینی

نحوه خواب بعد از عمل بینی

بعد از عمل بینی، به حالت نیمه نشسته استراحت و از دو عدد بالش در زیر سرتان استفاده کنید. توجه داشته باشید که از پایین نگه‌داشتن سر به مدت طولانی خودداری کنید.

ورزش بعد از عمل بینی

یکی از مهم‌ترین مراقبت های بعد از عمل بینی این است که تا یک هفته، استراحت نسبی داشته باشید و از فعالیت‌های جسمی زیاد، ورزش کردن و بلند کردن اجسام سنگین، خودداری و بیشتر استراحت کنید.

رژیم غذایی مناسب

بعد از عمل بینی شما باید از مصرف غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد و پرقدرت دارند، بپرهیزید. در هفته‌ اول بعد از عمل، سعی کنید تا حد امکان از مایعات و غذاهای نرم مصرف کنید. یکی از مهم‌ترین مراقبت های بعد از عمل بینی، این است که از خوردن غذاهای سفت که به جویدن با قدرت زیاد نیاز دارند، خودداری و حتما از غذاهای نرم و میکس شده استفاده کنید.

عدم استفاده از عینک

باید بدانید که عدم استفاده از عینک در روزهای بعد از عمل بینی، یکی دیگر از مراقبت‌های مهم بعد از عمل می‌باشد. لازم است که حداقل به مدت ۲ ماه از عینک استفاده نکنید. در صورتیکه عینکی هستید، می‌توانید از روش اتصال عینک با چسب به پیشانی استفاده کنید.

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات که رایج ترین آنها سیگار است، چه پس از جراحی بینی چه در حالت عادی بسیار مضر است. در کسانی که عمل بینی انجام میدهند، عدم مصرف دخانیات از اهمیت بیشتری برخوردار میشود. عدم کشیدن سیگار از مهمترین مراقبت های بعد از عمل بینی است که بسیار حائز اهمیت است. عوارضی که مصرف سیگار میتواند ایجاد کند شامل تاخیر در درمان زخم ها، افزایش ریسک های ناشی از بیهوشی، مسدود شدن مسیرهای تنفسی، کاهش اکسیژن رسانی به نواحی تحت درمان، نتیجه نامطلوب عمل و عدم تقارن بینی و… میشود.

تداخلات دارویی

مصرف برخی دارو ها پیش از عمل بینی و بعد از آن نیاز است که متوقف شوند. چرا که ممکن است تداخلی با عمل بینی داشته باشد. به عنوان مثال مصرف دارو های رقیق کننده خون دو هفته قبل از عمل بینی بایستی متوقف شود و مصرف دارو های دارای آسپرین و ایبوپروفن پس از عمل بینی ممنوع است. همچنین مصرف مکمل های گیاهی و بدون نسخه متوقف میشود و تنها باید دارو هایی که پزشک تجویز کرده را مصرف کنید.

حمام رفتن بعد از عمل بینی

بعد از عمل جراحی، ۷ تا ۱۰ روز پانسمان خاصی به صورت گچ، روی بینی شما گذاشته می‌شود. توجه داشته باشید که پانسمان باید خشک بماند و طوری استحمام کنید که رطوبت، به پانسمان روی بینی نرسد. یعنی در واقع قبل از برداشتن گچ، در صورت نیاز به استحمام از وان یا ریختن آب با ظرف روی بدن استفاده کنید.

از دوش گرفتن جدا خودداری کنید؛ چرا که استحمام در گرمای زیاد و بخار زیاد موجب تورم بیشتر بینی و خیس شدن پانسمان‌ها خواهد شد.

بعد از عمل بینی دوش نگیرید

پرهیز از خنده و گریه شدید

یکی دیگر از مهم‌ترین مراقبت های بعد از عمل بینی این است که حداقل به مدت دو هفته از خندیدن، گریه کردن و حرکات اضافی سر و صورت، خودداری کنید. همچنین در هنگام عطسه زدن از دهان استفاده کنید تا به بینی فشاری وارد نشود.

پرهیز از خارج کردن لخته خون داخل بینی‌

توجه داشته باشید که خونریزی مختصری به شکل خونابه تا چند روز بعد از عمل بینی امری طبیعی است. شما نباید لخته‌هایی که داخل بینی تشکیل می‌شود را خارج کنید. پزشک جراح شما هفته اول و بعد از خارج کردن تامپون بینی، با وسایل خاصی در صورت ضرورت، این لخته‌ها را خارج خواهد کرد.

عدم شنا کردن و قرارگرفتن در معرض گرما

حداقل به مدت دو ماه از آفتاب، نورهای قوی، گرما و حرارت اجتناب کنید، زیرا موجب تورم بافت‌ها می‌شود. همچنین به مدت دو ماه از شنا کردن و سونا رفتن خودداری کنید.

شستشوی بینی با سرم سدیم کلراید

شستشوی بینی بعد از کشیدن تامپون‌ها، می‌تواند از مهم‌ترین مراقبت های بعد از عمل بینی باشد. شما باید به مدت ۶ ماه، بینی‌تان را با سرم سدیم کلراید روزی ۳ بار به روشی که پزشک شما تجویز می‌کند، شستشو دهید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

نکات تکمیلی مراقبت های بعد از عمل بینی

علاوه بر مهم‌ترین مراقبت های بعد از عمل بینی که در بالا ذکر شد، نکات مطرح دیگری در جهت تکمیل مراقبت‌های بعد از عمل برای کسب بهترین نتیجه وجود دارد که عبارتند از:

  • از فعالیت‌های ورزشی پس از عمل بینی تا یک ماه خودداری کنید.
  • هنگام عطسه زدن، حتما با دهان این کار را انجام دهید.
  • از حرکات زیاد صورت در زمان خندیدن و گریه کردن بپرهیزید و از حرکات شدید عضلات صورت مانند قهقهه زدن، اجتناب کنید.
  • بعد از عمل بینی بهتر است که از غذاهایی همچون استیک غذاهای گوشتی و ساندویچ دوری کنید
  • مراقب باشید تا هیچگونه ضربه‌ای به بینی شما وارد نشود.
  • چسب بینی را طبق دستور پزشک روی بینی قرار دهید تا فرم بینی شما به نتیجه دلخواهتان برسد.
  • نگران عوض شدن رنگ بینی، ورم و کبودی چشم‌هایتان بعد از عمل بینی نباشید، این عوارض تقریبا تا ۱ ماه بعد از عمل رفع خواهند شد. البته ممکن است ازبین رفتن ورم بینی شما تا یک سال نیز زمان ببرد. پس با صبر و حوصله منتظر حصول نتیجه‌ مورد نظرتان باشید.
  • بعد از گذشت یک هفته از عمل بینی، معمولا درد و ناراحتی شما به کم‌ترین حد ممکن می‌رسد و شما می‌توانید به زندگی عادی خودتان ادامه دهید.

جمع بندی 

همیشه و همواره در خاطرتان باشد که شما با انجام دقیق مراقبت های بعد از عمل بینی، می‌توانید شاهد بهترین نتیجه در بهبودی بینی‌تان بعد از عمل باشید.

آیا بعد از جراحی بینی مواجه شدن با خونریزی زیادی عادی است؟

بعضی از بیماران بعد از جراحی بینی خونریزی را تجربه می کنند. خونریزی می تواند از جلو یا پشت حلق اتفاق بیفتد و این مورد باعث حالت تهوع بیمار می گردد.

برای کاهش تورم بینی چه اقداماتی توصیه می شود؟

استفاده از کمپرس یخ بر روی بینی در ۴۸ ساعت اول تاثیر بسیار بالایی در کاهش تورم دارد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

احمد ملکی

احمد ملکی هستم. دانشجوی پزشکی. نویسنده و مترجم مطالب در حوزه جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *