لمینت دندان چه عوارضی دارد و برای چه کسانی مناسب نمی باشد؟

۰
(۰)

امروزه همه مردم می خواهند ظاهر زیبا و جذابی داشته باشند. هر فردی چه به خاطر موقعیت شغلی و اجتماعی خود و چه بخاطر بهبود اعتماد بنفس، ممکن است به دنبال زیباتر شدن باشد که یکی از این راه‌ها، لمینت دندان است. لمینت دندان (Dental laminate) که گاهی به آن ونیر (Veneer) نیز گفته می شود، یکی از روش‌های زیبایی در دندانپزشکی است که جهت بهبود زیبایی لبخند و ظاهر کلی فرد از آن استفاده میشود. اغلب دندانپزشکان نیز استفاده از لمینت را برای محافظت از دندان‌ها در برابر آسیب بیشتر و برای زیبایی و پوشاندن عیوب دندانی توصیه می کنند.

همچنین، می توان از لمینت برای بهبود ظاهر دندان‌های تغییر رنگ داده، پوسیده، لب پر شده و شکسته، دندان‌های کج و نامرتب و بد شکل و از طرفی برای بستن فاصله بین دندان‌ ها نیز استفاده کرد. شما می توانید بسته به بودجه مالی خود از لمینت سرامیکی یا به جای آن از کامپوزیت استفاده کنید.با این حال، همانند هر روش پزشکی دیگری، این روش نیز دارای برخی خطرات و عوارض جانبی است که باید قبل از تصمیم گیری برای انجام آن از آنها آگاهی داشته باشید. برای این منظور، در ادامه تمامی نکاتی که باید در مورد لمینت دندان بدانید ارائه شده است.

عوارض لمینت دندان

به طور کلی لمینت دندان عوارض ناچیزی دارد که در این قسمت به آنها اشاره می‌کنیم:

حساسیت ‌زایی دندان‌ها

برای جاگذاری بهتر لمینت، دندانپزشک باید مقداری از مینای دندان شما را بتراشد. متأسفانه، تراش دادن مینای دندان میتواند حساسیت دندان‌های شما را افزایش دهد و شما حین صرف مواد غذایی گرم و سرد ممکن است متوجه این حساسیت شوید. از طرفی، میتوان از مشکلات مربوط به حساسیت دندان با مصرف دارو یا درمان تحت نظر دندانپزشک پیشگیری کرد. با این حال، چنانچه مصرف دارو در این مورد به شما کمکی نکند، باید فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

درد و ناراحتی

عوارض ایمپلنت درد و ناراحتی

از آنجایی که در حین جاگذاری لمینت دندان باید دهان خود را کاملا باز نگه‌دارید، پروسه انجام لمینت ممکن است در برخی مواد موجب احساس درد و ناراحتی شما شود. از اینرو، اگر پس از انجام لمینت احساس گزگز و دردی دارید باید به یک دندانپزشک مجرب مراجعه کنید. مراجعه به یک کلینیک خوب و دندانپزشکی مجرب موجب میشود تا تجربه‌ای بدون درد و ناراحتی از لمینت دندان خود داشته باشید.

التهاب لثه

بافت لثه برای سازگار شدن با لمینت دندان به زمان نیاز خواهد داشت. از اینرو، ممکن است لثه شما دچار التهاب جزئی شود. در این مورد بررسی دقیق توسط دندانپزشک می‌تواند به تشخیص علت اصلی التهاب لثه کمک کند. به همین دلیل نباید جلسه معاینه بعد از عمل را فراموش کنید چرا که این معاینه انجام شده در این جلسه برای تعیین هرگونه عوارض جانبی بعد از عمل ضروری است.

افزایش احتمال آسیب دیدن پالپ دندان

بدلیل نیاز به برداشته شدن بخشی از مینای دندان، احتمال تروما و آسیب برای افرادی که لمینت دندان دریافت میکنند بیشتر است. چنانچه تراش یا برداشتن مینای دندان بطور صحیح و دقیق انجام نشود، این امر میتواند باعث از بین رفتن پالپ دندان شود. آسیب دیدن پالپ دندان اصلا خبر خوبی نیست و به همین دلیل برای جلوگیری از بروز این مشکلات، شما باید لمینت یا روکش دندان خود را توسط دندانپزشک مجرب انجام دهید.

ممکن است رنگ لمینت بطور کامل و ۱۰۰٪ با دندان طبیعی مطابقت نداشته باشد

لمینت سرامیکی بدلیل هماهنگی و شباهت بالای رنگ آن به دندان طبیعی ترجیح داده میشود. با این حال، هنوز هم احتمال اینکه لمینت با رنگ دندان‌های مجاور مطابقت نداشته باشد وجود دارد. حتما قبل از انجام لمینت دندان، یک جلسه برای سفید کردن دندان‌های خود در نظر بگیرید.

مشکلات مربوط به جاگذاری نامناسب لمینت

علاوه بر مطابقت رنگ، لمینت دندان ممکن است بدلیل جاگذاری نادرست در معرض خطر ترک خوردن و شکستن باشد. سطح و لبه ناهموار و برآمده لمینت نمونه‌ای از جاگذاری نادرست لمینت دندانی است. از سوی دیگر، ناهمواری و ناهماهنگی لبه‌های لمینت میتواند باعث ایجاد بریدگی و زخم شود.

چه کسانی نباید لمینت دندان دریافت کنند؟

برخی از افراد بنا به دلایلی کاندیدای مناسبی برای دریافت لمینت نیستند. از اینرو، احتمالا کامپوزیت دندانی، تاج دندانی یا سایر روش‌های درمانی برای این افراد جایگزین بهتری باشد. حتما قبل از انجام لمینت دندان، با دندانپزشک خود مشورت کنید تا با انجام معاینه کامل بهترین تصمیم را برای دندان‌های خود بگیرید.

افرادی که نباید لمینت دریافت کنند عبارتند از:

افرادی که دچار پوسیدگی دندان هستند

چنانچه دندان شما علائم دمینرالیزاسیون اولیه (از دست دادن مواد معدنی) را داشته باشد و چه دچار پوسیدگی کامل شده باشد، در اینصورت دندانپزشک لمینت را روی مینای دندان آسیب دیده قرار نخواهد داد. قرار دادن لمینت بروی این دندان همانند چسباندن یک پوستر بروی دیواری چوبی است که چوب آن پوسیده شده است که با این کار مطمئنا ظاهر آن زیبا به نظر میرسد اما در باطن مسائل ساختاری زیرین در دراز مدت موجب بروز مشکلات متعدد خواهد شد. از اینرو، انجام معاینه کامل قبل از هر روش دندانپزشکی زیبایی، موجب ایجاد برنامه درمانی کاملی میشود که هم زیبایی ظاهری و هم سلامتی دندانی شما را به سطح مطلوبی میرساند.

افراد مبتلا به ژنژیویت (بیماری لثه)

افراد مبتلا به ژنژیویت

این عارضه با عفونت مراحل اولیه لثه که باعث تحریک و خونریزی و عقب رفتگی لثه میشود، تشخیص داده میشود. جاگذاری لمینت دندان بروی دندان‌های افرادی که به ژنژیویت یا بیماری لثه مبتلا هستند منجر به بروز دو نتیجه نامطلوب میشود:

  1. خونریزی یا تورم لثه‌ موجب ایجاد اختلال در فرآیند جاگذاری لمینت میشود که در نتیجه این امر لمینت بدرستی روی دندان قرار نمیگیرد.
  2. چنانچه التهاب یا بیماری لثه درمان نشود، لثه به مرور زمان دچار عقب رفتگی شده و این امر باعث ایجاد حاشیه و فاصله بیشتر ما بین لمینت و لثه میشود. اما با درمان التهاب لثه، خط لثه پس از جاگذاری لمینت بطور هموار و صاف دیده میشود.

چنانچه دندانپزشک تشخیص دهد که شما به ژنژیویت (بیماری لثه) مبتلا هستید، احتمالا برای تمیز کردن عمیق و جرم گیری صحیح دندان، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن همراه با استفاده از دهانشویه حاوی کلرهگزادین در منزل را به شما توصیه خواهد کرد.

افرادی که دندان قروچه میکنند

افرادی که دچار استرس و اضطراب مزمن یا مال اکلوژن (ناهمترازی دندان‌ها) هستند اغلب دندان قروچه میکنند. با اینکه لمینت سرامیکی از استحکام بالایی برخوردار است اما این سایش مداوم میتواند باعث ترک خوردن و حتی شکستن آنها شود. به همین منظور در برخی موارد ممکن است دندانپزشک برای دستیابی به نتایج بهتر، درمانی مکمل مانند استفاده از بریس شفاف ارتودنسی را نیز توصیه کند.

آیا لمینت دندان ارزش صرف هزینه و وقت را دارد؟

اگر شما هم از لبخند خود ناراضی هستید و میخواهید دندان‌هایی با ظاهر زیبا و بی نقص داشته باشید، لمینت دندانی بهترین راه حل برای شماست. برای داشتن دندان‌هایی سفید و درخشان روش‌های متعددی وجود دارد که لمینت سرامیکی جزو محبوب‌ترین انهاست.

از سوی دیگر، لمینت دائمی نوعی سرمایه‌گذاری طولانی مدت و عالی برای مراقبت از دندان‌هاست. لمینت دندانی موجب میشود تا شخص اعتماد بنفس خود را بازیابی کند. این سرمایه‌گذاری ممکن است در ابتدا هزینه اولیه نسبتا بالایی داشته باشد اما به مرور زمان باعث صرفه جویی در زمان و مخارج شما خواهد شد. لمینت دندان راحت‌ترین راه برای برطرف کردن عیوب جزئی دندان است که نیاز به مراجعه متعدد به مطب دندانپزشک را از میان برمیدارد. همچنین، درمان‌های زیبایی دندان مانند لمینت به مراقبت ویژه و خاصی نیاز ندارند و شما میتوانید با رعایت بهداشت عمومی دهان و دندان مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و دهانشویه، از آنها مراقبت کنید.

چنانچه نگران درد و ناراحتی این روش هستید نیز باید بدانید که اکثریت افراد پس از انجام لمینت احساس درد و ناراحتی بسیار جزئی دارند و این درد و ناراحتی تنها بدلیل تراش مینای دندان است که با حداقل تهاجم همراه بوده و به مرور برطرف خواهد شد.

/سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ویکی درمان در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد./

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نگار عظیمی

من سرپرست محتوای رسانه ویکی درمان هستم، ما در ویکی درمان در تلاشیم اطلاعات دقیق، کاربردی و هدفمند را در اختیار مردم ایران قرار دهیم.

نوشته های مشابه