علل سیاهی دندان کودکان چیست؟ چگونه پیشگیری کنیم؟

۵
(۱)

رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان بسیار اهمیت دارد. برخی از والدین بر این باورند که مراقبت کردن از دندان‌های شیری کودکان مهم نیست، اما باید بدانید که دندان‌های شیری فضای رویش دندان‌های اصلی و دائمی را پر می‌کنند و اگر به خوبی از آن مراقبت نشود در رویش دندان‌های اصلی مشکل ایجاد می‌گردد.

یکی از علل سیاهی دندان‌ کودکان مصرف آهن است. آهن لکه‌های سیاه روی دندان‌های شیری ایجاد می‌کند و به همین سبب موجب ضربه دیدن دندان‌های شیری کودکان می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به بهترین دندانپزشک اطفال و نوجوانان از خدمات دندانپزشکی کودکان استفاده و این مسئله را حل کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا با علل سیاهی دندان کودکان و راه‌های پیشگیری و درمان آن آشنا شوید.

علل سیاهی دندان کودکان چیست؟

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

اگر بخواهیم به یکی از مهم‌ترین علل سیاهی دندان کودکان را بپردازیم، باید بگوییم که علت اصلی بسیاری از بیماری‌های مربوط به دهان و دندان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.

اگر مسواک به طور صحیح زده نشود، موجب ایجاد پلاک روی دندان‌ها می‌شود. همین پلاک‌ها در واقع یکی از علل سیاه شدن دندان کودکان هستند. پلاک‌ها لایه‌ای نازک از میکروب‌ها یا باکتری‌ها هستند که روی دندان یا لثه ایجاد می‌شوند. البته که لازم به ذکر است باکتری‌ها به طور طبیعی در دهان وجود دارند، اما با مسواک زدن صحیح از بین می‌روند. اگر این باکتری‌ها ازبین نروند به مرور زمان موجب سیاه کردن دندان‌ها می‌شوند.

رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان

مصرف بعضی از غذاها و نوشیدنی ها

یکی دیگر از علل سیاهی دندان کودکان، مصرف مواد غذایی پوسیدگی‌زا است. بعضی از این مواد غذایی پوسیدگی‌زا عبارتند از: انواع شیرینی‌ها، کیک‌ها، بیسکوییت‌ها و غیره. مصرف نوشیدنی‌های دارای قند بالا مانند نوشابه نیز موجب پوسیدگی زودرس و در نهایت سیاه شدن دندان کودکان می‌شود.

کودکان که به مراتب وارد سنین بالاتر می‌شوند با مصرف مواد غذایی حاوی آهن نیز سلامت دندان‌هایشان به خطر می‌افتد. بنابراین یکی دیگر از علل سیاهی دندان کودکان مصرف منابع غذایی همچون: چای، قهوه، گیلاس، توت، سیب زمینی، سس سویاست و نوشابه است.

لازم به ذکر است که در کنار مصرف مواد غذایی نامناسب برخی عادات نادرست نیز در زود پوسیده کردن  دندان‌های کودکان دخیل هستند. مانند مصرف مداوم از شیشه شیر و پستونک. اگر کودک همانطور که شیشه شیر یا بطری آب میوه به دهانش باشد و خوابش ببرد، ماندگاری بطری در دهان موجب پوسیده شدن دندان‌های کودک خواهد شد که در این زمینه والدین باید دقت و مراقبت کنند.

مصرف بعضی از داروها

مصرف بعضی از داروها مانند تتراسایکیلین‌ها، قرص آهن و آنتی هیستامین‌ها می‌تواند یکی دیگر از علل سیاهی دندان کودکان باشد. زنانی که در دوران بارداری تتراسایکیلین مصرف میکنند، احتمال دارد دندان‌های کودکانشان در آینده سیاه شود.

علل ژنیتیکی

در بعضی موارد نادر علل سیاهی دندان کودکان عوامل ژنتیکی هستند. دنتینوژنز ایمپرفکتا نوعی از اختلال ژنتیکی است که در ابتدای رشد دندان‌ها بروز پیدا می‌کند و به این صورت است که انگار دندان‌ها به رنگ آبی و خاکستری یا شفاف به نظر می‌رسند. هرچند که در بعضی مواقع هم با وجود این عامل ژنتیکی، دندان‌ها به رنگ زرد یا قهوه‌ای در می‌آیند. با وجود این بیماری، کودکان مستعد داشتن دندان‌های ضعیف می‌شوند که به راحتی ساییده و خراب می‌شود که این عامل در نهایت بر روی دندان‌های اصلی آن‌ها تاثیر گذار خواهد بود.

وارد شدن آسیب به دندان

با وارد شدن ضربه به دندان کودک احتمال سیاه شدن دندان‌هایش وجود دارد. پس می‌توان یکی دیگر از علل سیاهی دندان کودکان را ضربه دیدن دندان‌ها دانست. البته این امر ممکن است بعد از گذشت مدتی از ضربه خوردن ظاهر شود که در این صورت دندان‌ها به رنگ خاکستری یا بنفش کبود در می‌آیند. اگر رنگ دندان‌ها پس از گذشت یک ماه تغییر نکرد احتمال بهبود یافتن آن دندان بالاست.

پوسیده یا خراب شدن دندان‌ها

در بررسی علل سیاهی دندان کودکان، پوسیده شدن دندان آنان نیز یکی از عوامل مهم در سیاهی دندان‌هایشان است. پوسیدگی دندان به دلیل فعالیت باکتری موجود در دهان بوجود می‌آید؛ در نتیجه با فعالی باکتری دندان‌ها پوسیده می‌شوند و با پوسیده شدن دندان‌ها امکان سیاه یا قهوه‌ای شدن آن‌ها وجود دارد. به همین علت بهتر است برای پر کردن دندان کودکان اقدام نمایید.

وجود بعضی از بیماری‌ها

وجود بعضی از بیماری‌ها هم نیز می‌تواند از علل سیاهی دندان کودکان باشد. این بیماری‌ها روی مینای دندان تاثیر گذاشته و موجب سیاه شدن دندان‌ها می‌شود. بیماری‌هایی مانند اختلال عملکرد بزاق، وجود عفونت در زنان باردار، لوسمی، سرخک، دیابت، سرطان و بسیاری از بیماری‌های ارثی موجب بروز سیاهی در دندان‌های کودکان می‌شود.

فلورایدتراپی

فلوراید و مواد معدنی نیز از علل سیاهی دندان‌های کودکان به حساب می‌آید. به عنوان مثال وجود مواد معدنی در آب لوله کشی نیز در سیاه شدن دندان‌های کودکان تاثیر گذار است. مصرف بیش از حد فلوراید نیز توصیه نشده است چرا که غلظت بالای این ماده نیز موجب سیاه شدن دندان‌ها می‌شود. کودکان تا سه سالگی بهتر است از خمیر دندان‌های بدون فلوراید استفاده کنند تا از سیاه شدن دندان‌هایشان جلوگیری شود.

دندانپزشکی کودکان

چگونه از سیاه شدن دندان های کودکان پیشگیری کنیم؟

با توجه به اینکه علل سیاهی دندان کودکان بررسی شد حال راحت‌تر می‌توان برای مراقبت از دندان‌هایشان کاری کرد. همانطور که می‌دانید مراقبت از دندان‌های کودکان بسیار مهم است و برای پیشگیری از سیاه شدن دندان‌های آن‌ها باید به نکاتی توجه کرد که در ادامه ذکر شده اند:

  • بهداشت دهان و دندان کودک رعایت شود و به طور مرتب مسواک زده شود.
  • از استفاده مکرر از بطری شیر خودداری شود.
  • در استفاده از پستانک دقت کنید تا آن تمیز باشد و باکتری‌های موجود روی پستانک کثیف به دندان کودک سرایت نکند.
  • لثه کودک را بعد از هر بار غذا دادن حتما تمیز کرده و ماساژ دهید.
  • به تدریج شیر را با آب رقیق کنید تا اضافات شیر روی دندان کودکان باقی نماند؛ چرا که یکی از علل سیاه شدن دندان کودکان همین عامل است.
  • بهتر است مادران در دوران بارداری از داروهایی مانند تتراسایکیلین مصرف نکنند. حتی مصرف این دارو تا سن ۷ یا ۸ سالگی کودکان توصیه نمی‌شود.
  • کودکان بهتر است، بعد از خوردن غذا دندان‌های خود را با آب بشویند.
  • از خوردن نوشیدنی‌های مضر و کربنات دار پرهیز شود.
  • با فلورایدتراپی دندان‌های کودکان می‌توانید، از سیاه شدن دندان‌های آنان جلوگیری کنید. این عمل در دندانپزشکی انجام می‌شود.
  • با فیشورسیلانت دندان‌ها، شیارهایی روی دندان ایجاد می‌شود و از این طریق از پوسیدگی زودرس دندان‌ها جلوگیری می‌شود؛ البته این کار بعد از در آمدن دندان‌های آسیاب انجام می‌پذیرد.

سیاهی دندان در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

راه‌های درمان سیاهی در کودکان عبارتند از:

  • یکی از راه‌های درمان سیاهی دندان کودکان استفاده از جوش شیرین است که در سفید کردن دندان کودکان موثر می‌باشد. به این صورت که جوش شیرین را با آب رقیق و در هنگام مسواک زدن کودکانتان از آن استفاده کنید.
  • همچنین می‌توانید برای شناسایی علل سیاهی دندان کودکان و برطرف کردن آن به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید تا وی بتواند با استفاده از مواد موثر در جلا دادن و سفید کردن دندان‌ها، سیاهی دندان کودکان را برطرف کند.
  • چون یکی از علل سیاهی دندان کودکان مصرف مکمل‌های آهن است؛ حتما در مسواک زدن مداوم و اصولی کودکان خود کوشا باشید تا از سیاه یا زرد شدن دندان‌های در کودکان جلوگیری کنید.

جمع بندی

سیاهی دندان در کودکان علل مختلفی دارد که از مهمترین علت آن مصرف آهن و مکمل‌های آهن می‌باشد. اما با راه‌های پیشگیری از سیاهی دندان کودکان می‌توانید از سیاه شدن دندان کودکان جلوگیری کنید. اما اگر راه‌های پیشگیری از سیاهی دندان کودکان را در پیش گرفتید و باز هم نتیجه‌ای حاصل نشد، راه‌هایی برای درمان این مشکل نیز وجود دارد. مراقبت از دندان‌های کودکان بسیار اهمیت دارد، چرا که اگر دندان‌های شیری آن‌ها زودتر از موعد پوسیده و سیاه شود در رویش دندان‌های اصلی تاثیر منفی خواهد داشت.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

حمید حیدری

حمید حیدری هستم دانشجوی رشته دندانپزشکی. شما را با جدیدترین مقالات منتشر شده در زمینه بهداشت دهان و دندان، بیمارهای دندان و.. آشنا می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *