ختنه با حلقه (مراقبت های بعد + عکس ختنه به روش حلقه)

۰
(۰)

ختنه با حلقه یکی از روش های ختنه کردن پسران است. فرآیند ختنه کردن یک رسم بسیار قدیمی است که در طول تاریخ گسترش یافته و البته در توصیه های مذهبی نیز به عنوان یک عمل بسیار پسندیده از آن یاد می شود.

ختنه کردن به روش های مختلفی انجام می‌شود که یکی از این روش های بسیار پرکاربرد و مناسب ختنه کردن با حلقه است. ختنه با حلقه یا رینگ پلاستیکی که در اصطلاح پزشکی به آن Plastibell می گویند، مدت بسیار زیادی است که مورد استفاده قرار می گیرد و در بین ایرانیان نیز روشی محبوب به شمار می آید. در ادامه با ویکی درمان همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: معرفی ۱۰تا از بهترین دکتر ختنه تهران

ختنه کردن چیست؟

ختنه کردن نوزادان پسر یکی از اعمالی است که در ابتدا دین یهود توصیه به انجام آن کرده است. در این دین ذکر شده که ختنه کردن نوزاد تا روز هشتم بعد از تولد صورت گیرد. با ظهور دین اسلام، مسلمانان نیز به انجام این کار توصیه شدند، اما زمان خاصی برای انجام آن معین نشده بود. اگرچه شروع این کار به دلایل مذهبی بود اما امروزه دلایل علمی این کار اثبات شده است.

مطلب پیشنهادی: ختنه با بخیه چگونه است؟

روش ختنه با حلقه چگونه است؟

اصولا ختنه کردن با استفاده از روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد و یکی از پرکاربردترین و مناسب ترین آنها، ختنه با حلقه است. این روش به کمک یک حلقه یا رینگ پلاستیکی که در اصطلاح پزشکی به آن Plastibell می گویند، انجام می‌گیرد. استفاده از این روش سالهاست که مرسوم و در بین ایرانیان نیز محبوب و پرطرفدار است.

مزیت مهم ختنه با حلقه کم خطر بودن آن در مقایسه با روش سنتی یا جراحی است. دوران نقاهت روش ختنه با حلقه در مقایسه با جراحی یا همان روش، کمتر و مراقبت‌های کمتری هم مورد نیاز است. در این روش احتمال خونریزی و ابتلا به عفونت نیز بسیار پایین است، اما غیر ممکن نخواهد بود و در موارد معدودی این اتفاق می افتد.

ختنه با حلقه چگونه انجام می شود؟

در روش ختنه با حلقه ابتدا یک حلقه نسبتا تنگ را در بخش کلاهک آلت تناسلی نوزاد پسر قرار داده و سپس با استفاده از نخ آن را به خوبی محکم کرده و گره می‌زنند. با انجام این عمل خونرسانی به قسمت بالایی کلاهک آلت تناسلی نوزاد انجام نمی شود و در نتیجه بتدریج رنگ آن تیره خواهد شد. حدود ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا این حلقه جدا شده و بیفتد. لازم به ذکر است که روش ختنه با حلقه برای نوزادانی که آلت تناسلی آنها نقص شکلی دارد، مناسب نیست و ممکن است باعث بدشکلی آلت در آینده شود. 

ختنه با حلقه

مراقبت های بعد از ختنه با حلقه

مراقبت ختنه با حلقه اهمیت زیادی دارد که در صورت عدم توجه به این موارد ممکن است ختنه برای نوزاد بیش از حد آزار دهنده باشد. در ادامه به ذکر این موارد می پردازیم:

  • در دوران نقاهت پوشک نوزاد را زودتر و بیشتر تعویض کنید و همچنین از بستن محکم آن اجتناب کنید.
  • اطراف آلت تناسلی نوزاد را با وازلین یا پماد تتراسایکلین چرب کنید، این کار باعث می شود که پوشک به آلت نچسبد.
  • به نوزاد در وعده های بیشتر شیر دهید تا ادرار زیاد شود و در نتیجه سوزش سر مجاری ادراری اتفاق نیفتد.
  • روزانه‌ محل ختنه را تمیز کنید و مراقب باشید با مدفوع آلوده نشود.
  • در صورت بی قراری نوزاد، از شیاف یا قطره‌ی استامینوفن استفاده کنید.
  • بهتر است تا بهبودی کامل محل ختنه، نوزاد را حمام نکنید و بدنش را با آب و اسفنج تمیز کنید. 
  • حتی الامکان از پوشاندن شلوار به پای نوزاد خودداری کنید و در صورت لزوم از شلوارهای گشاد استفاده کنید.

بهترین زمان ختنه با حلقه

زمان خاصی برای انجام این کار وجود ندارد اما در صورتی که نوزاد مشکل جسمانی خاصی نداشته باشد که مانع از انجام ختنه شود، هفته‌ی اول بعد تولد تا یک ماهگی مناسب ترین زمان برای انجام آن است. 

هرچقدر ختنه زودتر انجام شود برای نوزاد بهتر است زیرا با افزایش سن احساس درد، ترس و آگاهی نسبت به عمل می‌تواند برای او مشکل ساز شود. اصولا کودکان با بالاتر رفتن سن برای انجام ختنه همکاری نمی کنند و گاهی لازم است که آنها را بیهوش کنند. اما چنانچه در روزهای نخستین تولد این کار صورت گیرد، با یک بی حسی موضعی قابل انجام است. بیهوشی برای کودک نه تنها عوارض جسمانی به همراه خواهد داشت بلکه مشمول هزینه‌ی جراحی نیزمی‌شود.

علاوه بر این بهتر است ختنه قبل از اینکه کودک راه بیفتد و حرکت آنچنانی داشته باشد انجام شود، بدین طریق روند بهبودی سریعتر انجام می‌شود. اصولا هزینه ختنه با حلقه بستگی به شهر و کلینیکی دارد که در آن انجام می‌شود و ممکن است متفاوت باشد.

مشکلات و عوارض ختنه با حلقه

مشکلات و عوارض ختنه با حلقه

اصولا روش ختنه با حلقه در بیشتر موارد مشکل خاصی ایجاد نمی کند اما گاهی مانند تمام جراحی های دیگر ممکن است برخی عوارض را به همراه داشته باشد. از جمله عوارض ختنه با حلقه موارد زیر قابل توجه است:

  • گاهی اوقات ممکن است افتادن پوست آلت بیش از ده روز طول بکشد و یا افتادن پوست، ناقص انجام شود که نیاز به ترمیم بعدی خواهد داشت.
  • در برخی موارد دیده شد که بستن نخ به شیوه‌ی اشتباه باعث تشکیل توده‌ی خونی و ایجاد عفونت شده است.
  • در صورتی که پوست آلت قبل از پنج روز بیفتد نشان‌ می دهد که فشار زیادی از نخ به آلت وارد شده و این امر باعث ترمیم ناقص و خونریزی می‌شود.
  • در انتخاب مناسب اندازه‌ی حلقه باید دقت کرد زیرا اندازه نامناسب حلقه باعث قرار گرفتن آن در پشت سر آلت می‌شود و خون‌رسانی به بافت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
  • گاهی در روش ختنه با حلقه پوست سر آلت به اندازه‌ی کافی بریده نمی‌شود و احتیاج به ختنه‌ی دوباره خواهد بود. 

مراحل افتادن حلقه ختنه

بعد از اتمام فرایند ختنه نوزاد، مشغولیت اصلی والدین عمدتاً به چگونگی جدا شدن حلقه است. در ادامه، به مراحل جدا شدن حلقه اشاره می‌کنیم:

روش جدا شدن حلقه به این صورت است که حلقه از یک نقطه شروع به جدا شدن از پوست می‌کند و این فرآیند به تدریج ادامه پیدا می‌کند. معمولاً ظرف ۴۸ ساعت از ابتدای جدا شدن حلقه، آن به‌طور کامل جدا می‌شود.

گاهی اوقات حلقه پس از جدا شدن فقط از یک نقطه به پوست متصل می‌ماند و جدا نمی‌شود، اما نگران نباشید، زیرا با چند بار پیچاندن حلقه به دور خود، آن جدا خواهد شد. اگر با این روش نتیجه نگرفتید، به پزشک مراجعه کنید تا حلقه را جدا کند.

همچنین، باید به توصیه پزشک متخصص ختنه عمل کرده و هر بار پس از شستشو، وازلین را مجدداً به ناحیه ختنه بزنید و همانند قبل پوشک را بپوشانید.

حفظ مراحل بالا بعد از ختنه نوزاد بسیار مهم است و به همین دلیل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور، در یک دستورالعمل کشوری، توصیه‌های زیر را برای مراحل جدا شدن حلقه ختنه ارائه کرده است:

۱. دو ساعت اول پس از ختنه، اطراف محل ختنه را با چسب مخصوصی پوشش دهید تا آب و صابون به آن دسترسی نداشته باشد.

۲. در روز اول، دور محل ختنه را با آب و صابون نرم و تمیز بشویید و پس از شستشو، با آب و صابون خوب بشویید.

۳. روزی سه بار روی حلقه، وازلین بزنید و به ناحیه تناسلی نوزاد نیز بزنید.

۴. هفت روز بعد از ختنه، نوبت معاینه جهت بررسی وضعیت حلقه است.

۵. نوزاد را در صورت امکان در پوشک خود نگه دارید و در طول مراحل بهبودی، پوشک را به‌طور محکم بپوشانید.

پزشک معالج همچنین تمام نکات ضروری را به والدین توضیح خواهد داد و والدین مسئولیت رعایت صحیح این مراحل در دوران بهبودی نوزاد پس از ختنه را دارند.

تورم در ختنه با حلقه

تورم در ختنه با حلقه

علامت طبیعی پس از ختنه، وجود ورم است که می‌تواند ناشی از حلقه یا روش‌های دیگر ختنه باشد. پس از عمل جراحی، ممکن است کشاله ران، آلت تناسلی و اسکروتوم به شکلی قرمز قهوه‌ای و ورم دیده شود. این امر به دلیل استفاده از مایع ضد عفونی قبل از جراحی (مانند بتادین) برای پاکسازی پوست رخ می‌دهد.

منطقه پوستی که ختنه صورت می‌گیرد، قرمز، متورم و حساس به نظر می‌رسد. همچنین، ممکن است در طول چند روز اول، بروز کبودی یا خون‌ریزی در منطقه تنه، اطراف بیضه یا پوست بیضه مشاهده شود که به طور عمومی طبیعی است. با این حال، بر روی تغییرات در سر آلت یا گلنس دقت کنید و در صورت تغییر رنگ یا کبودی در چند روز اول، به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

شدت و میزان تورم در نوزادان متفاوت است. برخی از نوزادان تنها تورم بسیار کمی را تجربه خواهند کرد، در حالی که برخی دیگر ممکن است مشاهده کنید که آلت تناسلی آن‌ها به شکل یک بالون بزرگتر و متورم تر ظاهر شده است. در بیشتر موارد، ورم پس از ختنه در یک ماه اول بهبود می‌یابد، اما ممکن است تا شش ماه زمان ببرد تا تورم به طور کامل رفع شود.

باید به خاطر داشته باشید که یک بخش از پوست در یک منطقه حساس از بدن حذف شده است و بدن در حال ترمیم و بازسازی این منطقه است، بنابراین باید به زمان داده شده تا تمامی عوامل بهبودی در کار خود ادامه دهند.

اما لازم به ذکر است که با توجه به پیشرفت های حاصل شده در صنعت پزشکی و بهداشتی، ختنه با لیزر می باشد.

ختنه با لیزر چگونه است؟ + مزایا

ختنه با لیزر یک روش جدید و کم تهاجمی برای ختنه آلت تناسلی است که به تدریج در برخی مناطق و در برخی مراکز بهداشتی و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش دارای ویژگی‌های زیر است:

بدون خونریزی

یکی از ویژگی‌های برجسته ختنه با لیزر، عدم وجود خونریزی قابل توجه است. با استفاده از کاتر لیزری، پوست ختنه می‌شود و به طور همزمان عروق کوچک زیر پوستی مختنق می‌شوند، که باعث کاهش قابل توجه خونریزی و خون آویزی می‌شود.

بی درد

ختنه با لیزر تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود. این به معنای عدم احساس درد و تنبلی منطقه ختنه شده توسط بی حس کننده است. بنابراین، فرد در حین عمل ختنه هیچ گونه درد یا عدم راحتی قابل توجهی تجربه نمی‌کند.

زمان انجام کوتاه

ختنه با لیزر به طور معمول در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود، معمولاً تا ۲۰ دقیقه. این باعث می‌شود ختنه با لیزر به عنوان یک روش سریع و موثر شناخته شود.

بهبود سریعتر

به دلیل عدم وجود خونریزی شدید و محدود شدن آسیب به بافت‌های اطراف، ختنه با لیزر منجر به بهبود سریعتر و کاهش زمان بهبودی پس از عمل می‌شود.

خطر عفونت کمتر

با استفاده از لیزر برای برش پوست و ضدعفونی کردن همزمان با استفاده از اشعه لیزر، خطر عفونت در ختنه با لیزر به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

نداشتن نیاز به بخیه

در ختنه با لیزر، پوست به طور معمول بعد از برش خود به خود بهبود می‌کند و نیازی به بخیه ندارد. این مزیت باعث می‌شود پس از عمل، بیمار نیاز کمتری به مراقبت و تعویض پانسمان داشته باشد.

اگر قصد ختنه با لیزر را دارید، حتماً بهتر است با یک پزشک متخصص یا متخصص مراکز بهداشتی و درمانی مشورت کنید تا درباره جزئیات این روش، مزایا و معایب آن، هزینه‌ها و دوره بهبودی بیشتر آگاهی کسب کنید.

ختنه با حلقه بهتر است یا بخیه؟

در روش حلقه که تا قبل از سه ماهگی انجام می‌شود، امکان استفاده از پوشک برای نوزاد پس از عمل وجود دارد. همچنین، پس از ادرار کردن، نوزاد را می‌توان زیر آب قرار داد و شستشو داد، زیرا نیازی به استفاده از پانسمان در این روش وجود ندارد.

با رشد کودک، به جای استفاده از بیهوشی برای ختنه، باید از بی حسی استفاده کرده و جراحی را بر روی کودک انجام داد. در این حالت، کودک نباید تا چند روز پوشک بپوشد، زیرا پانسمان بعد از چند روز از بین رفته و تعویض پوشک برای کودک بسیار طاقت فرسا خواهد بود. حمام هم پس از یک هفته می‌تواند انجام شود تا پانسمان به طور خودکار جدا شود.

خونریزی‌های ناشی از عمل ختنه در روش حلقه، بین یک تا سه ماهگی بسیار کمتر اتفاق می‌افتد و با افزایش سن، احتمال خونریزی بیشتر می‌شود. از این رو، با افزایش سن، استرس و نگرانی نیز افزایش می‌یابد. در روش جراحی ختنه، عروق گره‌بندی می‌شوند و مخاط و پوست کودک بخیه می‌شوند، اما در روش حلقه، برش و بخیه انجام نمی‌شود و حلقه استفاده شده پس از حدود یک هفته تا ده روز به طور خودکار جدا می‌شود و منهدم می‌شود.

ختنه با حلقه

سخن پایانی

خطرات و عوارض ختنه با حلقه بسیار معدود و انگشت شمار هستند. با این وجود با توجه به سن کودک و توصیه پزشک، بهترین روش را برای ختنه کردن او انتخاب کنید. همچنین نکات مراقبتی بعد از ختنه را رعایت کنید و در صورت امکان نوزاد را در روزهای ابتدایی تولد ختنه کنید تا هم برای او و هم برای خودتان انجام این عمل و طی کردن دوران نقاهت آن راحت‌تر باشد.

سوالات متداول 

آیا ختنه با بخیه زمان بهبودی طولانی‌تری نسبت به روش‌های دیگر دارد؟

بله، ختنه با بخیه معمولاً زمان بهبودی طولانی‌تری نسبت به روش‌های دیگر مانند ختنه با لیزر و ختنه با حلقه دارد.

آیا ختنه با حلقه خطر عفونت کمتری نسبت به روش‌های دیگر دارد؟

بله، ختنه با حلقه معمولاً خطر عفونت کمتری نسبت به روش‌های دیگر مانند ختنه با بخیه و ختنه با لیزر دارد.

  • آیا ختنه با لیزر درد دارد؟

ختنه با لیزر به طور کلی کمترین درد و عارضه را در مقایسه با روش‌های دیگری که برای ختنه استفاده می‌شوند، دارد. برش های لیزری در حین عمل باعث کاهش درد و خونریزی می‌شوند، همچنین با استفاده از بی حسی موضعی، نوزاد در طول ختنه احساس درد کمتری دارد. به همین دلیل، ختنه با لیزر به عنوان یک روش کم تهاجمی و کم درد شناخته می‌شود.

  • آیا ختنه با لیزر زمان بهبودی کوتاه‌تری نسبت به روش‌های دیگر دارد؟

بله، ختنه با لیزر معمولاً زمان بهبودی کوتاه‌تری نسبت به روش‌های دیگر دارد. زیرا ختنه با لیزر کمترین میزان بافت آسیب دیده را ایجاد می‌کند و عملیات زخم‌زده کمتری را به دنبال دارد. این به معنای کاهش درد، خونریزی و سایر عوارض پس از عمل می‌باشد. به همین دلیل، زمان بهبودی پس از ختنه با لیزر معمولاً کوتاه‌تر است و نوزاد به سرعت به وضعیت طبیعی خود برمی‌گردد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *