ختنه با بخیه چیست؟ (مراقبت های بهداشتی)

۳
(۲)

اصولا والدین نوزاد پسر پس از تولد با چالش ختنه با بخیه کردن کودک خود مواجه می‌شوند. تصمیم گیری درباره اینکه چه زمانی برای انجام ختنه بهتر است، کدام روش مناسب تر است و بحث هزینه و….

انتخاب بهترین روش برای ختنه نوزاد نیاز به آگاهی دارد. ختنه کردن سنت پسندیده‌ای است که در دین اسلام به آن سفارش شده است و گذشته سال‌ها است که فواید بهداشتى آن نیز از نظر علمى اثبات شده است.

ملطب پیشنهادی: بهترین دکتر ختنه 

مهمترین این موارد جلوگیری از عفونت ادرارى در کودکان است. ختنه کردن، در واقع بریدن مقدارى از پوست اضافى سر آلت تناسلى مردان است که توسط یک عمل جراحى کوچک و به چند روش متفاوت انجام می شود. یکی از این روش ها که از گذشته های دور در کشور ما انجام می‌شود، روش ختنه با بخیه است.

بهتر است ختنه کردن توسط متخصصان اطفال، ارولوژیست های کودکان و جراحان کودک انجام شود. متخصص اطفال بعد از معاینه نوزاد تشخیص می دهد که کودک می تواند ختنه شود یا نه. در ادامه با روش ختنه با بخیه آشنا خواهیم شد.

ختنه با بخیه چگونه است؟

مطالب یشنهادی ویکی درمان برای شما:  ختنه با حلقه

ختنه با بخیه چگونه است؟

در روش جراحی و ختنه با بخیه که روشی قدیمی برای انجام ختنه است، پزشک ابتدا پوست ختنه گاه را بریده و بعد با استفاده از بخیه زدن محل برش را می دوزد و بدین طریق از خونریزی بیشتر جلوگیری می کند. زیرا پس از بریدن پوست، این ناحیه از آلت نوزاد خونریزی می‌کند و برای قطع این خونریزی باید ناحیه بریده شده با دستگاه سوزانده و بخیه شود. اصولا خونریزی روش ختنه با بخیه بیش از روش حلقه است ولی مراقبت های بعد از آن راحت ترند.

اقدامات قبل از عمل ختنه با بخیه

قبل از عمل ختنه با بخیه با توجه به سن کودک، لازم است که از نظر روحی و روانی برای انجام این عمل آماده شود. والدین باید علت این کار را برای او توضیح داده و به او اطمینان دهند که در کنارش می مانند و ختنه به هیچ عنوان آسیب جبران ناپذیری برای او نخواهد داشت. در زمینه کمک به تسکین درد در زمان جراحی و یا بعد از آن، قبل از مراجعه به مطب پزشک، به تناسب سن و وزن کودک حتما به او قطره استامینوفن بدهید.

بعد از مراجعه به مطب، پزشک ابتدا کودک را به پشت روی تخت می خواباند و دست و پاهای او را به آرامی مهار می کند؛ البته از والدین برای این کار کمک می گیرد و بدین ترتیب والدین در طول عمل کنار کودک خواهند بود. سپس با پنبه آغشته به مواد ضدعفونی کننده آلت تناسلی را تمیز می کند و برای کاهش درد از یک داروی بی حسی تزریقی یا موضعی کمک می گیرد.

در ادامه با استفاده از یک چاقوی جراحی، پوست دور تا دور آلت تناسلی را برش داده و جدا خواهد کرد. مدت زمان این عمل اصولا بین ۱۰ الی ۲۰ دقیقه است.

اقدامات قبل از عمل ختنه با بخیه

مراقبت های بهداشتی بعد از ختنه با بخیه

بعد از انجام عمل ختنه با بخیه انجام یکسری مراقبت های بهداشتی لازم و واجب است تا به کودک و والدین در طی آسانتر دوران نقاهت کمک کند. از جمله این موارد به نکات زیر اشاره می کنیم.

  • بعد از انجام عمل ختنه با بخیه به نوزاد خود بیشتر شیر دهید و حتما مراقب ادرار کردن او باشید. باید ادرار کردن او را از نظر شدت و مسیر بیرون آمدن ادرار از آلت، بررسی کنید تا مطمئن شوید که مسیر خروج ادرار مسدود نشده باشد. لذا ادرار باید به صورت مستقیم از آلت تناسلی خارج شود.
  • ممکن است در اولین بار، ادرار نوزاد با کمی درد و سوزش همراه باشد و باعث گریه و بی قراری وی شود. این مورد کاملا طبیعی است و نباید والدین نگران شوند.
  • بعد از تعویض پوشک نوزاد بنا بر نظر پزشک می توانید از وازلین یا پمادهای استریل برای ضدعفونی کردن محل ختنه استفاده کنید.
  • پس از ختنه با بخیه طبق نظر پزشک برای تسکین درد، به صورت ۴ ساعتی یا ۶ ساعتی از قطره های استامینوفن و یا سایر مسکن های مناسب برای نوزادان و کودکان استفاده کنید.
  • افزایش تعداد دفعات شیردهی به نوزاد نیز منجر به کاهش درد می شود.
  •  در صورت مشاهده هرگونه التهاب و تورم در آلت تناسلی، انسداد مجاری ادراری یا ایجاد عفونت حتما با پزشک معالج تماس بگیرید.
  • در صورت وجود خونریزی و متوقف نشدن آن نیز حتما به پزشک اطلاع دهید.
  • در صورت وجود پانسمان روی محل ختنه با بخیه، پانسمان را به صورت بهداشتی پس از هر بار تعویض پوشک، عوض و از پمادهای ضدعفونی کننده موضعی استفاده کنید. این قبیل پمادها علاوه بر ضدعفونی کردن محل جراحی، درد را نیز تسکین خواهند داد.
  • در دوران نقاهت پس از عمل ختنه با بخیه، مراقب باشید که تب و دمای بدن نوزاد بالا نرود، زیرا تب از اولین علائم وجود عفونت در بدن است. در صورتی که تب کرد حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • چنانچه درد نوزاد ادامه داشت و بی قراری های او بعد از طی ۱۲ ساعت از ختنه کمتر نشد، به پزشک معالج او اطلاع دهید تا در صورت نیاز نسبت به بررسی بیشتر محل جراحی اقدام کند.

جمع بندی

عمل ختنه کردن نوزادان پسر از مواردی است که در ابتدا بیشتر مردم جهان آن را نمی پذیرفتند ولی مسلمانان، مسیحیان و یهودیان این کار را انجام می دادند و با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی نیز بیشتر مردم متوجه فواید عمل ختنه برای سلامت جسمی مردان شده اند. نگرانی هایی از قبیل داشتن درد زیاد و یا امکان عفونت بعد از عمل ختنه و اذیت شدن نوزاد باعث ترس بسیاری از والدین می شود، اما آنها می توانند با مشورت با پزشک حاذق در این زمینه و انجام تمامی کارهای لازم استرس و نگرانی را از خود دور کرده و به بهبودی سریع نوزاد خود کمک کنند.

بهترین زمان ختنه کودکان چه زمانی است ؟

بهترین سن برای ختنه کردن کودکان در سنین نوزادی، یک تا سه ماهگی می باشد؛ زیرا ترمیم پوست در این سن بسیار سریع رخ می دهد.

چه مراقبت هایی برای بعد از ختنه یشنهاد می شود؟

تا دو هفته بعد از عمل باید سر آلت با یک پماد چرب مثل وازلین چرب شود و گاهی تا دو روز از یک شربت آنتی بیوتیکی هم استفاده می شود .

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۳ / ۵. تعداد رای: ۲

هنوز رای ثبت نشده است.

سمیرا حسن آبادی

من متخصص سئو و بهینه سازی سایت هستم. جزو نفرات اول تیم ویکی درمان بوده ام و خوشحالم که توانسته ایم محتوای به روزی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همیشه برای بالا بردن کیفیت محتواها و خدمات ویکی درمان در تلاش خواهیم بود.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام
    من نوزادم رو بردم ختنه انجام دادم ، الان متوجه شدم دکتر چهار بخیه زده به نوزاد و سر بخیه رو زده گوشه گلاهک آلتش ، تعجب کردم
    آیا این مشکلی نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *