تاثیرات حیوان خانگی برای کودکان (حیوانات مناسب برای کودکان)

۰
(۰)

یکی از نگرانی های والدین در مورد حیوان خانگی برای کودکان است. با بیشتر شدن سن کودکان و بیشتر شدن علایقشان آنها به سمت حیوانات به طور زیاد جذب می شوند. به همین علت ممکن است اسرار زیادی در مورد نگهداری حیوان خانگی برای کودکان کنند بهتر است قبل از پاسخ به این علاقه  فرزند خود بسیار تحقیق کنید.

اگر سوالاتی در مورد حیوان خانگی برای کودکان دارید بهتر است این مقاله را دنبال کنید. نگرانی والدین در مورد بهداشت حیوانات و سلامتی آنها به دلیل تاثیر مستقیم بر روی کودک است و این موضوع باعث به وجود آمدن بسیاری از سوالات برای خانواده ها است.

در روان شناختی نگهداری حیوان خانگی برای کودکان نه تنها ضرری ندارد، بلکه فایده های بسیاری برای تکامل روان و شخصیت کودک دارد.

تاثیرات حیوان خانگی برای کودکان

تاثیرات حیوان خانگی برای کودکان

انسان ها از دیرباز تا کنون به برقراری ارتباط با حیوانات علاقه نشان می دادند و در بسیاری از تصاویر و روایت ها در مورد زندگی حیوانات با انسان ها گفته شده و امده است. علاقه کودکان در سن ۳ یا ۴ سالگی به حیوانات بیشتر می شود و با توجه به رفتارهای والدین خود میزان علاقه و وابستگی آنها بیشتر و یا کمتر می شود.

معمولا کودکانی که در سنین کم با حیوان خانگی شروع به رشد می کنند، احساس مسئولیت را بهتر درک می کنند و به مرور بیشتر از کودکان دیگر این احساس را در وجود خود دارند. نگهداری حیوان خانگی برای کودکان تمرینات زیادی برای تمرین احساسات زندگی است.

حس مسئولیت پذیری در وجود کودکان با رفتار های حیوان خانگی و کارهای مربوط به آنها می تواند شروع شود. کارهایی مانند غذا دادن، مرتب و تمیز کردن، قدم زدن حیوان خانگی بسیار به این موضوع کمک می کند.

تنها نکته در مورد نگهداری حیوان خانگی برای کودکان، نوع حیوان خانگی بر اساس سن و شرایط کودک شما است. کودکانی که به اصطلاح تک فرزند هستند و یا در دوست و خانواده دوستی هم سن و سال خود ندارد می توانند به راحتی با یک حیوان خانگی دوست شوند و همراه آن بازی کنند، صحبت کنند و اقدام به برقراری ارتباط کنند.

داشتن حیوان خانگی برای کودکان باعث می شود احساس تنهایی و ناراحتی آنها را کاهش دهد. در کنار دوستی با حیوان خانگی می توان احساس مسئولیت پذیری و همراهی کودک را تقویت کرد. او برای رفع نیاز های حیوان خانگی خود می کوشد، در نتیجه یاد می گیرد که دیگران هم وابسته به رفتارهای او هستند.

مطلب پیشنهادی: بهترین کلینیک دامپزشکی در تهران

انتخاب مناسب حیوان خانگی برای کودکان

مقاله پیشنهادی: با نقاشی کودکان روی دیوار چگونه برخورد کنیم؟

حیوان خانگی در بیان احساسات خود از رفتار غیر کلامی استفاده می کنند. کودک با رشد در کنار حیوان خانگی رفتارهای غیر کلامی را آموزش می بینید و باعث بهتر درک کردن این احساسات می شود. انسان ها هم در حدود ۷۰ درصد از رفتارهای غیر کلامی استفاده می کنند. معمولا احساسات غیر کلامی باعث ارتباط گیری بهتری بین افراد می شود.

انتخاب مناسب حیوان خانگی برای کودکان

انتخاب حیوان خانگی مناسب برای کودکان بسیار مهم است. اگر کودک زیر ۴ یا ۵ سال سن داشته باشد قدرت نگهداری و مسئولیت پذیری حیواناتی مانند گربه و یا سگ را ندارد. باید اطمینان حاصل کنید که کودک شما مبتلا به آلرژی و حساسیت نسبت به حیوانات نباشد.

سگ برای حیوان خانگی در تمام دنیا پر طرفدار است. اکثر افراد در سراسر دنیا علاقه بسیاری به ارتباط گرفتن با سگ دارند. داشتن خانه حیاط دار برای نگه داشتن سگ بسیار مناسب تر است.

ارتباط گرفتن کودکان با سگ ها بسیار قدرتمند است به دلیل اینکه سگ ها در این موارد بسیار دوست داشتنی است. سگ ها حیواناتی هستند که قدرت یادگیری بالایی دارند و بسیار همراه و همدم خوبی برای داخل و خارج خانه هستند. اما باید آگاه باشید که سگ ها به مراقبت و رسیدگی روزانه نیاز دارند، امکان دارد در حین بازی صاحب خود را گاز بگیرند و یا به او چنگ بیندازند.

گربه ها برای خانه حیوانات دوست داشتنی و بازیگوشی هستند. اما آنها به اندازه سگ ها دوست داشتنی نیستند و انرژی کمتری دارند. گربه معمولا آرامتر و با آرامش هستند. گربه برای محیط و افراد آلرژی بیشتری تولید می کند. آنها به سرعت عصبانی می شوند و برای دفاع حمله می کنند. معمولا حیواناتی انتقام جو هستند.

حیوانات خانگی و کودکان

مقاله پیشنهادی: طرز تهیه سالم ترین و بهترین صبحانه برای کودکان در خانه

پرندگان باعث رنگارنگ شدن خانه می شوند و به فضا زیبایی می بخشند. بعضی از کودک ها روابط فیزیکی با گربه و سگ را دوست ندارند در این صورت پرندگان گزینه مناسبی برای انها هستند. اغلب پرنده ها بی خطر و بی آزار هستند. باید بدانید آموزش و تربیت پرندگان مدت زمان زیادی می برد. پرندگان زود خود و قفس را نامرتب و کثیف می کنند، تمیز کردن قفس و خود آنها بسیار کار زمان بر و دشواری است.

ماهی ها مناسب ترین حیوان خانگی برای کودکان هستند. آنها ساکت و آرام ولی بسیار زیبا هستند. ماهی ها مراقبت و رسیدگی زیادی نمی خواهند. مهم ترین مسئله در مورد ماهی ها میزان غذای آنها است که باید مطمئن شوید مقدار مناسبی را برای انها ریختید. تمیز کردن آکواریوم ماهی ها برای زیبایی بخشیدن به فضا، سلامت ماهی و جلوگیری از ایجاد جرم و کثیفی بسیار مهم است.

سخن آخر

در مورد حیوان خانگی برای کودکان باید بسیار تحقیق کنید و با کسانی که تجربه آن را دارند مشورت کنید. بهتر است در مورد تمامی بیماری هایی که از حیوانات منتقل می شود آگاهی داشته باشید مانند: هاری، سرطان، تب طوطی و مایکو باکتریوم مارینوم چند مورد از این بیماری ها هستند.

آیا داشتن حیوان خانگی می‌تواند به رشد زبان کودک کمک کند؟

مسلما بله و این مسئله هنگامی که شما تک فرزند هستید بیشتر خود را نشان خواهد داد. در واقع کودکان معمولا زمان زیادی را با حیوانات خود سپری می‌کنند و با آنان نیز شروع به صحبت می‌نمایند. از آنجایی که حیوانات شروع کننده مکالمات هستند کودک را مجاب می‌کنند که به صحبت با آنان ادامه دهند و رشد زبان کودک به خوبی شکل خواهد گرفت.

کدام حیوانات خانگی بی سر و صدا هستند؟

حیواناتی مانند: ماهی، خوکچه هندی، خرگوش و … از حیوانات بی سر و صدا به شمار می‌ روند.

کدام حیوان خانگی مناسب برای نگهداری توسط افراد شاغل هستند؟

حیواناتی مانند: ماهی، برخی از نژادهای گربه، خوکچه هندی، لاکپشت و خرگوش برای نگهداری توسط افرادی که شاغل هستند مناسب می باشند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *