بهترین روانشناس کودک در تهران (۱۴۰۲)

۰
(۰)

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، والدین بیش از پیش به کودکان خود اهمیت می‌دهند و برای شناخت کودک خود و همچنین پیش بردن مقوله تربیت و پرورش کودک، بسیار تحقیق و مطالعه می‌کنند.

با مطالعه‌ی درست و عمیق در خصوص روانشناسی کودکان، حال والدین قدرت تشخیص موارد نیاز به بهترین روانشناس کودک را درک می‌کنند.

چرا که با تشخیص به موقع و درست مشکلات کودک، میتوانید خطرات پیش رو را از فرزند خود دور کنید. اولین گام پس از مطالعه و تحقیق، برای تشخیص زمان مراجعه به بهترین روانشناس کودک، مشاهده‌ی آگاهانه‌ی رفتار کودک است.

این رفتار‌ها شامل: انزوا، پرخاشگری، افسردگی و غیره می‌شود؛ البته باید این موضوع را در نظر داشته باشید که ممکن است هریک از این خصوصیات اقتضای سن کودک شما باشد.

بهترین روانشناس کودک به شما کمک می‌کند، قبل از هرگونه اقدامی، آگاهی لازم را در خصوص مشکلات کودک خود به دست آورده و پس از آن، با کمک او در صدد حل مشکلات درونی کودک برآیید.

اما به راستی بهترین روانشناس کودک کیست؟ ما در این مطلب از ویکی درمان لیستی از بهترین روانشناس کودک را به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

روانشناس کودک کیست؟

همه‌ی والدین در جستجوی این هستند که فرزندشان چه از نظر روحی و چه از نظر جسمی، رشد طبیعی و سالمی داشته باشند. اما همیشه نمیتوان متوجه شد که آیا رفتار‌های کودک طبیعی بوده و یا نشانه‌ای از یک اختلال روانی محسوب می‌شود. بهترین روانشناس کودک به شما کمک می‌کند این تفاوت‌ها را به درستی درک کنید.

شما میتوانید با شناخت و درک الگوهای روانشناسی طبیعی و غیرطبیعی فرزندتان، ارتباط خود را با او قوی‌تر کنید.

بهترین روانشناس کودک، به شما علاوه بر تشخیص زودهنگام ناهنجاری‌های رفتار کودک، کمک می‌کند علل این ناهنجاری‌ها را متوجه شده و از آسیب‌های این دوره جلوگیری کنید.

همچنین بهترین روانشناس کودک، به پیشگیری و تشخیص علل تاخیر در رشد کودک و یا ناهنجاری های جسمانی مثل اوتیسم کمک می‌کنند.

بهترین روانشناس کودک کیست

وظایف روانشناس کودک چیست؟

روانشناس کودک، با تمامی مشکلات و ناهنجاری‌ها در رفتار کودکان آشنا بوده و به والدین آنها میتواند در رفع این مشکلات کمک کند. روانشناس کودک، خدمات متفاوتی را به مراجعان خود ارائه می‌دهد از جمله:

  1. درمان انزوای کودک
  2. درمان مشکلات بالینی در کودکان
  3. برطرف کردن اخلالات یادگیری
  4. درمان بیش فعالی
  5. درمان پرخاشگری
  6. بررسی و درمان لجبازی در کودکان
  7. بررسی دلایل نافرمانی کودکان

مشکلات و اختلالات رفتاری بسیاری را میتوان به لیست بالا اضافه کرد که روانشناس کودک می‌تواند در برطرف کردن آنان به شما کمک خواهد کرد.

همچنین بخوانید: علل گاز معده در کودکان

بهترین روانشناس کودک چه ویژگی هایی دارد؟

روانشناسان کودک، هریک با توجه به ویژگی ها و روش‌های خود وارد فاز درمانی می‌شوند. اما باید این نکته را مد نظر داشته باشید که حالات و ویژگی‌های روانشناس، بر طول درمان و رفتار‌های آینده‌ی کودک تاثیر مستقیم دارد. پس حتما باید با انتخاب بهترین روانشناس کودک، به درمان و رشد اجتماعی فرزند خود کمک کنید.

در ادامه به برخی از ویژگی های بهترین روانشناس کودک اشاره خواهیم کرد.

  • همراه بودن با کودک

با وجود این ویژگی، کودک به راحتی میتواند به روانشناس خود اعتماد کرده و او را به عنوان یک فرد قابل اطمینان بپذیرد. بهترین روانشناس کودک، باید تلاش کند شخصیتی صادق، مورد اطمینان و هماهنگ با بیمار را داشته باشد.

  • انتقاد پذیر بودن

روانشناس کودک، اصولا فردی انتقاد پذیر است؛ چرا که این ویژگی باعث می‌شود کودک، به راحتی حرف‌های خود را با او در میان بگذارد و در مقابل روانشناس نیز موضوعات درونی کودک را کشف کند.

  • درگیر کردن والدین در فرآیند درمان

روانشناسان کودک که عموما به کار خود مسلط هستند، تمایل زیادی به ارتباط با شما در روند درمان کودکتان دارند. از آنجا که اکثر مشکلات رفتاری کودک، ریشه در خانه و خانواده و همچنین نوع رفتار والدین با او دارد، این موضوع دارای اهمیت بالایی است که بهترین روانشناس کودک، ساعاتی را به گفتگو با والدین بپردازد.

ویژگی های بهترین روانشناس کودکان

نحوه کار بهترین روانشناس کودک در تهران چگونه است؟

عموما بهترین روانشناس کودک، کار خود را با استفاده از تشخیص اختلال، پیشگیری از بروز آن و مشورت با والدین کودک پیش می‌برد. در ادامه به بررسی نحوه کار بهترین روانشناس کودک میپردازیم.

مرحله ۱: تشخیص و سنجش اختلال

در این مرحله، روانشناس کودک، با طرح سوالاتی در رابطه با اختلال ایجاد شده از کودک، متوجه می‌شود که او در چه زمینه‌ای به کمک احتیاج داشته و از چه زمانی مشکلات او شروع شده اند؟ در این مرحله روانشناس می‌تواند از اطرافیان کودک مانند: خانواده، مدرسه و معلم‌ها کمک بگیرد. همچنین در این مرحله میتواند از آزمون‌های روانشناسی نیز کمک بگیرد.

مرحله۲: مداخله در امور

در این مرحله، روانشناس کودک، راهکارهایی را برای مواجهه با مشکلات و اختلالات پیش رو مطرح می‌کند. این راهکارها میتوانند از طریق: رفتاردرمانی، آموزش، مصاحبه و بازی درمانی به کودک ارائه شوند.

مرحله ۳: پیشگیری از مشکل

روانشناسان در این مرحله با ارائه راهکارهایی، از بروز مشکلات پیش رو جلوگیری می‌کنند. برای این منظور اصولا برنامه‌های اطلاع رسانی را در ساز و کار خود قرار می‌دهند.

۶ مشکل رفتاری کودک که به درمان نیاز دارد

مراکز مشاوره و روانشناسی خدمات مختلفی ارائه می‌دهند. از آنجا که تشخیص و درمان مشکل رفتاری یا شناختی کودک، اهمیت فراوان دارد؛ این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی والدین تبدیل شده است. در برخی موارد والدین نمی‌دانند با این رفتار کودک لازم است که برای درمان او اقدام کنند یا این‌که یک رفتار نرمال و طبیعی است. به همین منظور در این قسمت، ۶ مورد از مشکلات رفتاری که باید توسط درمانگر درمان شود، بررسی می‌کنیم:

6 مشکل رفتاری کودک که به درمان نیاز دارد

۶ اختلال رفتاری در کودک که نیاز به درمان دارد

اختلال در هر یک از مراحل رشد

وجود ترس بیش از اندازه 

کم شدن توجه و تمرکز 

وجود اضطراب غیرمعمول 

وجود انزواطلبی یا حس گناه 

لجبازی‌های بیش از اندازه 

در این قسمت به توضیح هر یک از این اختلالات رفتاری می‌پردازیم:

  • اختلال در هر یک از مراحل رشد

رشد کودک چند مرحله دارد که اشکال در هر یک می‌تواند او را از مسیر آموزش طبیعی دور کند. راه رفتن، حرف زدن، استفاده از اشیا و … هر کدام مهارتی است که کودکان کم کم و با توجه به سن و آموخته‌های خود از اطرافیان با آن‌ها آشنا می‌شوند.

هر مهارتی زمانی دارد اما اینطور نیست که قرار باشد مثلا کودک شما در ۸ ماهگی شروع به حرف زدن کند و بعد از یک سالگی جملات کامل ادا کند! بلکه هر کودکی نسبت به مهارت‌هایی که می‌آموزد و همین‌طور ژنی که دارد؛ نسبت به کودک دیگری با همان سن و سال متفاوت عمل می‌کند.

بله! همان‌طور که گفته شد از تاثیر ژن در مراحل رشد نباید غافل شد. منشا رفتار کودکان، خلق و خوی بیولوژیک همراه با رفتارهایی است که روزانه به چشم می‌بیند.

اگر کودک شما عصبانیت، خشم کنترل نشده و داد زدن ببیند، نافرمانی می‌آموزد و احتمالا به راحتی از توصیه‌ها و دستورات شما سرپیچی می‌کند. در این موارد نیاز است که از بهترین روانشناس کودک کمک بخواهید.

  • وجود ترس نامعلوم یا معلوم در کودک

ممکن است وقتی با کودک خود در مهمانی یا خیابان حاضر می‌شوید، از افراد غریبه یا موقعیت‌های جدید بترسد و از او واکنش‌های غیر معمولی ببینید. این ترس‌ها در حدود ۶ یا ۷ ماهگی یک ترس طبیعی است. همان‌طور که کودک شما بزرگ‌تر می‌شود، ترس‌های جدیدی تجربه می‌کند.

مثلا حدود ۲ سالگی، ترس از تاریکی و ترس از تنهایی خوابیدن در یک اتاق در کودک دیده می‌شود یا در حدود ۶ سالگی سوالات او درباره ترس از دست دادن آشنایان مثل مرگ هم شروع می‌شود. ترسیدن کودک در این موارد و مواردی از این قبیل کاملا طبیعی و نرمال است.

در واقع کودک در حال آشنا شدن با دنیای جدیدی است که لمس هر کدام از این مسائل می‌‌تواند ترسناک به نظر برسد.

اما اگر این ترس طولانی شود و از بین نرود؛ برای مثال با کودکی ۹ ساله مواجه شویم که هنوز از تاریکی یا تنها خوابیدن در اتاق می‌ترسد؛ در این موارد پیشنهاد می‌کنیم حتما با بهترین روانشناس کودک مشورت کنید.

  • کم شدن توجه و تمرکز در کودک

وقتی که می‌خواهید به کودک خود دیکته بگویید، مدت زیادی طول می‌کشد تا بنویسد و به اصطلاح، حواسش حتی به گل قالی هم پرت شود و شما بارها و بارها به او بگویید: «عزیزم کلمه بعدی رو بنویس!» و او باز هم به شیطنت و بازیگوشی ادامه دهد.

کودک بی دقت، باید تکنیک‌هایی برای بالا بردن توجه خود بیاموزد که مطمئنا بهترین روانشناس کودک می‌تواند در آموزش آن تکنیک‌ها به کودک کمک کند.

  • تجربه اضطراب غیر معمول توسط کودک

یک کودک ۶ ماهه را در نظر بگیرید. جدا شدن از مادر، پدر یا اطرافیان برای او با اضطراب شدید همراه است. معمولا واکنش کودک به اضطراب؛ گریه کردن، جیغ زدن و فریاد کشیدن است. او از تنها ماندن عصبانی می‌شود و ممکن است با پدر و مادر خود قهر کند. در این شرایط لازم است که کودک از سوی پدر و مادر حس امنیت را دریافت کند.

این اضطراب که از آن به عنوان «اضطراب جدایی» یاد می‌شود، ممکن است تا حدود سه سالگی ادامه پیدا کند. اما در مواردی دیده می‌شود که این مسئله در کودک حل نشده و کودک در سن مدرسه همچنان با آن دست و پنجه نرم می‌کند و حالت‌هایی مثل تنگی نفس، بی دقتی یا اختلال یادگیری را تجربه می‌کند.

  • وجود انزواطلبی یا حس گناه در کودک

در مواردی که کودک، طلاق والدین را تجربه می‌کند، یا با فوت یکی از والدین مواجه می‌شود، با احساسی مثل عذاب وجدان و در مواقعی احساس گناه برخورد می‌کند. چنانچه بعد از گذشت چند ماه از این اتفاق باز هم کودک با نشانه‌هایی از افسردگی و اضطراب دیده می‌شد، لازم است که در این شرایط با بهترین روانشناس کودک شهر خود، مشاوره داشته باشد.

البته پیشنهاد ما این است که در بروز چنین حوادثی بهتر است از همان زمان حادثه با یک فوق تخصص روانشناس کودک در تهران مشورت کنید تا در مسیر پذیرش این واقعیت با کودک همراه باشد.

  • لجبازی‌های بیش از اندازه در کودک

حتما با این مسئله برخورد داشتید که از کودک خواستید غذا بخورد و او با لجبازی از انجام آن امنتاع کرده است. با این‌که می‌دانید که گرسنه است و مطمئنا این غذا را دوست دارد ولی به هر دلیل موجه و غیرموجهی از خوردن آن اجتناب می‌کند. این لجبازی‌ها یکی از مراحل رشد است، پس نگران آن نباشید.

سن لجبازی کودکان از حدود دو سالگی شروع می‌شود و تا ۶ سالگی ادامه پیدا می‌کند اما اگر این لجبازی‌ها با والدین یا دوستان کودک در مهد کودک شدت گرفت و کمتر نشد، بهتر است که با بهترین روانشناس کودک تماس بگیرید و از او مشورت بگیرید یا کودک را برای مشاوره، نزد او ببرید.

روش‌های رایج درمان روانشناختی اختلال کودک

روش‌های رایج درمان روانشناختی اختلال کودک

به صورت کلی برای درمان اختلالات کودکان از این روش‌ها استفاده می‌شود:

  • درمان فردی و گروهی: یکی از موارد پرطرفدار آن می‌توان به خانواده درمانی اشاره کرد.
  • بازی درمانی: این روش در مواقعی استفاده می‌شود که روانشناس کودک تشخیص می‌دهد، نیاز است که احساسات و هیجانات فروخورده بروز کند و در شرایط ایجاد شده، کودک مدیریت آن‌ها را بیاموزد.

نوروتراپی: یکی از جدیدترین متدهای درمان است که برای از بین بردن یا بهبود علائم اوتیسم یا ADHD و در مواردی افسردگی از آن کمک می‌گیرند.

سخن پایانی

بهترین روانشناس کودک، با انجام اقدام‌ها و ارائه راهکار‌های مناسب، میتواند از بروز اختلالات رفتاری در کودکان جلوگیری کند و یا در صورت رخ دادن این اختلالات، آنها را درمان کند.

انتخاب درست بهترین روانشناس کودک، میتواند در زمینه درمان فرزند دلبرتان، تاثیر بسزایی داشته باشد.

سوالات متداول

علائم اضطراب در کودکان چگونه مشخص می‌شود؟

عموما کودکان اضطراب خود را با علائمی مانند جویدن ناخن، بی قراری پا، کندن پوست لب و ناآرامی بروز می دهند.

در برابر جیغ زدن های مداوم کودک برای رسیدن به خواسته هایش چه واکنشی نشان دهم؟

اصولا کودکان در سنینی خاص، برای رسیدن به خواسته های خود جیغ می‌زنند. اگر هر دفعه که کودک جیغ میزند شما کمتر به خواسته هایش توجه کرده و کم کم این عادت را از بین ببرید، کودک دیگر از این روش استفاده نخواهد کرد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

سمیرا حسن آبادی

من متخصص سئو و بهینه سازی سایت هستم. جزو نفرات اول تیم ویکی درمان بوده ام و خوشحالم که توانسته ایم محتوای به روزی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همیشه برای بالا بردن کیفیت محتواها و خدمات ویکی درمان در تلاش خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *