۴ فواید باورنکردنی خواب نیمروزی در کودکان

۰
(۰)

خواب نیمروزی در کودکان، استراحتی کوتاه اما پرفایده می‌باشد. اما با این وجود، مادر‌ان زیادی هستند که موافق خواب نیمروزی‌ در کودکان نمی‌باشند و می‌گویند اگر فرزندشان در طول روز نخوابد، شب‌ها سریع‌تر و راحت‌تر به خواب می‌رود. باید بگوییم که این ادعا چندان هم درست نیست! چرا که شما باید اجازه بدهید اگر کودک‌تان مایل است، در طول روز چند دقیقه‌ای را استراحت کند.

البته کاملا طبیعیست که با بالارفتن سن، میزان ساعت‌هایی که کودک شما در طول روز می‌خوابد کاهش می‌یابد. لذا بهتر است اجازه ندهید این عادت خوب ،کاملا به دست فراموشی سپرده شود. حال در ادامه مطلب از ویکی درمان قصد داریم به بررسی میزان مناسب برای خواب نیمروزی در کودکان و فواید آن بپردازیم.

خواب نیمروزی در کودکان چگونه است؟

کیفیت و مدت زمان خواب روز کودک بر خواب شب او تأثیر می‌گذارد و بالعکس. معمولا کودکان در حدود چهار یا پنج ماهگی، به طور منظم سه یا چهار بار در روز و هر بار به مدت یک ساعت یا بیشتر، چرت می‌زنند. بعضی از کودکان نیز دو وعده طولانی‌تر یک ساعت و نیمه یا بیشتر در روز می‌خوابند.

خواب نیمروزی در کودکان اگر طولانی باشد می‌تواند مزایای بیشتری برای کودک داشته باشد؛ بنابراین شرایطی ایجاد کنید تا کودک‌تان در طول روز بهتر بخوابد. شرایطی همچون :

  • زمان خواب نیمروزی کودک را مشخص و منظم کنید.
  • اگر عصرها یک خواب طولانی داشته باشد، شب خوب نمی‌خوابد.
  • اگر طول چرت زدن کوتاه باشد به خوب خوابیدن او کمک نخواهد کرد چون خستگی بیش از حد، مانع خواب شبانه‌اش خواهد شد.
  • هنگامی که حس کردید کودک خسته است؛ شرایط خواب را برای او فراهم کنید، چون خستگی زیاد باعث می‌شود تند خو شده و سخت بخوابد.
  • برای خواب نیمروزی در کودکان نیاز است که تشریفات داشته باشید. شیر و یا آب خوردن، نگاه کردن به کتاب و بغل کردن و سپس گذاشتن او به رخت‌خواب کافیست.
  • جای خواب کودک شما به هنگام خواب نیمروزی باید راحت باشد. خوابیدن روی شانه‌های شما هم برای شما راحت نیست و هم کودک نمی‌تواند با این وضعیت طولانی‌تر بخوابد، پس تخت خودش بهتر است.
  • دمای اتاق کودک شما نباید خیلی گرم یا سرد باشد.
  • اگر کودک شما قبل از سیری کامل به خواب رود، باعث می‌شود وسط خواب نیمروزی در اثر گرسنگی بیدار شود.
  • قبل از خواباندن کودک‌تان، پوشک او را عوض کنید تا احساس راحتی کند.
  • در فاصله میان خواب نیمروزی، وقتی کودک شما بیدار و فعال است با او بازی کنید و حرف بزنید.

مطلب پیشنهادی : روش های تقویت حرف شنوی کودکان

میزان نیاز به خواب نیمروزی در کودکان

خواب نیمروزی در کودکان

بیشتر کودکان زیر یک سال به دوبار خواب نیمروزی در صبح و عصر نیاز دارند. از ۱۸ ماهگی، بیشتر آن‌ها هنگام صبح چرت نمی‌زنند اما خواب بعدازظهر خود را دارند. حال اگر کودک شما به طور کامل خواب نیمروزی صبح هنگام خود را ترک کرد، خواب بعدازظهر او را همچنان ادامه دهید.

در سن چهار سالگی، بیش از ۵۰ درصد کودکان همچنان عصرها می‌خوابند و این نیاز را در خود احساس می‌کنند. اما از سن ۵ سالگی به بعد، بیش از ۷۰ درصد کودکان به طور کامل خواب های نیمروزی را رها می‌کنند و ۳ نفر از ۱۰ کودک همچنان عصرها می‌خوابند.

روش‌های مؤثر برای خواب نیمروزی در کودکان

سن کودک شما هرچه کم‌تر باشد، میزان نیاز خواب او بیشتر است و به سختی می‌تواند از خواب بیدار شود. برای اینکه بتوانید کودک‌تان را در طول روز چند ساعتی بخوابانید، می‌توانید روش‌های زیر را به کار بگیرید:

اگر در خانه خود هستید، کودک را به تخت خود ببرید و اجازه دهید تا بخوابد. چون همیشه شب‌ها در این محل می‌خوابد، احتمال اینکه در طول روز بهتر و طولانی‌تر بخوابد نیز بیشتر می‌شود.

اگر کودک شما به مهد کودک می‌رود و در آن جا می‌خوابد، شما باید برنامه‌های خود را با این مسئله تنظیم کنید.

ساعاتی از بعدازظهر که کودک‌تان حالتی خواب‌آلود دارد را پیدا کنید. عموما پس از صرف ناهار یا یک ساعت بعد از آن، کودک شما آرام و خواب‌آلود می‌شود. در واقع کودکان نیز همچون بزرگسالان، ریتم خواب مشخصی در طول شبانه روز دارند و به همین دلیل در ساعات مشخص کاملا گیج خواب هستند.

اگر کودک شما پیش از ۴ سالگی، به طور کلی در طول روز نمی‌خوابد و خواب نیمروزی ندارد؛ حداقل چند ساعتی در روز، او را در مکانی ساکت و آرام بگذارید. همچنین به او بگویید که کودکان در این ساعت از روز می‌خوابند تا دوباره انرژی بیشتری برای بازی کردند بگیرند.

مطلب پیشنهادی : نحوه استعدادیابی کودکان

از نظر روانشناسان، تاثیر خواب نیمروزی در کودکان چگونه است؟

خواب نیمروزی در کودکان

روانشناسان معتقدند که عادت به خواب نیمروزی در کودکان باعث می‌شود که کودک در سال‌های بعد، برای ورود به مدرسه و یادگیری به مشکل برنخورد؛ چون انرژی لازم را برای بیدارماندن در طول روز و انجام تکالیف خود دارد.

فواید خواب نیمروزی در کودکان

بیشتر پزشکان بر این باورند که خواب نیمروزی در کودکان، تاثیرات زیادی بر سلامت آن‌ها دارد. در واقع معتقدند که فواید خواب نیمروزی در کودکان بسیار زیاد است که تعدادی از این فواید عبارتند از:

بهبود خلق‌وخو و افزایش یادگیری: اکثر کودکان زیر ۵ سال، برای سلامت جسمی و بهبود خلق‌وخو و افزایش یادگیری به خواب نیمروز نیاز دارند.

آرامش کودک: وقتی کودک شما خواب نیمروز نداشته باشد، حالات تهاجمی، عصبی و ستیزه‌جویانه دارد و این خلق تا انتهای شب و زمانی که می‌خواهد بخوابد ادامه می‌یابد و در طول خواب شبانه نیز آرام نیست. لذا خواب نیمروزی در کودکان به شرط آنکه طولانی‌ نشود، مکمل خواب شبانه بوده و باعث آرامش کودک می‌شود.

کاهش کابوس شبانه: کودکی که در طول روز نمی‌خوابد، دچار کمبود خواب کوتاه و عمیق می‌شود. بنابراین در طول خواب شبانه؛ وقتی کودک وارد دوره خواب عمیق و بلند می‌شود، دچار کابوس شده و مرتب جیغ می‌زند.

خواب نیمروزی در کودکان

استراحت مغز و جسم: کودکان در طول روز مشغول بازی هستند و کم‌تر دراز می‌کشند؛ به همین دلیل فشار زیادی به ستون مهره آن‌ها می‌آید و جریان گردش خون‌شان تند است. همچنین برخی عضلات‌شان نیز دچار گرفتگی می‌شود.

لذا خواب نیمروزی در کودکان و دراز کشیدن آن‌ها باعث رفع تمام این مشکلات می‌شود. در ضمن با بستن پلک‌ها، مغز فرصت طبقه‌بندی اطلاعات را پیدا می‌کند.

مطلب پیشنهادی : علائم دیر حرف زدن کودک

سخن آخر

امید که با نکات گفته شده در این مقاله بتوانید کودک خود را به خواب نیمروزی ترغیب کنید تا از مشکلات خواب شبانه کودک شما کاسته شود.

سوالات متداول

آیا خواب نیمروزی در کودکان توصیه می شود؟

به جای خواب نیمروزی توصیه می شود که کودک در طول شب خواب کافی داشته باشد تا هنگام روز نیازی به استراحت پیدا نکند. عادت به خواب نیمروزی باعث می شود کودک در سالهای بعد برای ورود به مدرسه و یادگیری به مشکل برنخورد چون انرژی لازم را برای بیدارماندن در طول روز و انجام تکالیف خود را خواهد داشت.

چند ساعت خواب در طول شبانه روز برای کودکان توصیه می شود ؟

کودک تازه متولد شده در طول شبانه روز به ۱۸ ساعت خواب کافی نیاز خواهد داشت. هرچه سن کودک افزایش پیدا می کند، نیاز به خواب نیز کمتر خواهد شد. به عنوان مثال کودکان در سن ۷ سالگی به ۱۰ الی ۱۱ ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز دارند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *