روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

۰
(۰)

اعتماد به نفس از مهم ترین ویژگی‌هایی است که در زندگی هر شخص حائز اهمیت است. برای بالا بردن اعتماد به نفس کودکان باید از دوران خردسالی برای آن برنامه ریزی کرد. اعتماد به نفس تاثیر مستقیمی بر روی برخورد کودک با شکست‌ها و چالش‌های زندگی دارد و می‌تواند در طول مسیر زندگی بسیار کمک کننده باشد. 

اعتماد به نفس به معنای این است که کودک، چگونه به خود نگاه می‌کند و درباره توانایی‌ها و استعدادهای خود، چه نظری دارد. نحوه برخورد والدین با فرزندان خود و میزان حمایتی که از آنها می‌کنند، بر روی شکل گیری و بالا بردن اعتماد به نفس کودکان تاثیر مستقیم دارد. برای اینکه کودکان و نوجوانان در طول مسیر زندگی خود بتوانند، خطر پذیر باشند و فعالیت‌های جدید را یاد بگیرند، وجود اعتماد به نفس ضروری است. 

مطلب پیشنهادی: بهترین روانشناس کودک

چرا اعتماد به نفس برخی کودکان پایین است؟

 اعتماد به نفس پایین در کودکان

کودکان معمولا اعتماد به نفس بالایی دارند ولی با ورود به دهه دوم از زندگی خود، نقش اعتماد به نفس پر رنگتر می‌شود. در ادامه به برخی دلایل پایین بودن اعتماد به نفس در این دوران می‌پردازیم.

  • برخی از خردسالان با وجود تلاش کردن؛ این احساس را دارند که نسبت به همسالان خود، خوب نیستند. البته اگر در حوزه‌ای که برایش ارزش ندارد، دچار ضعف باشد، بعید است که منجر به کاهش اعتماد به نفس شود. اما اگر در فعالیتی که برایش مهم است، عملکرد ضعیف داشته باشد، احتمالا با عدم اعتماد به نفس، مواجه می‌شود. 
  • افزایش فشار برای دستیابی به نتیجه ایده آل از مواردی است که با ورود به دوره نوجوانی، به فرد تحمیل می‌شود. در این دوره، انتظارات بزرگسالان افزایش پیدا می‌کند. اگرچه همچنان، تلاش کردن مهم است ولی دستیابی به هدف، جای آن را پر می‌کند. بنابراین نوجوانان علاوه بر مقایسه خودشان با همسالان، شاهد این روند از جانب والدینشان نیز خواهند بود. 
  •  در دوره نوجوانی، انتظارات آموزگاران و والدین نسبت به کودک افزایش ‌می‌یابد. به تدریج این موضوع توسط کودک درک می‌شود. ولی تاثیرگذاری آن وابسته به نقشی که آن بزرگسال در زندگی کودک دارد، است. اگر مربی که مورد احترام و علاقه کودک نیست، این احساس را به او تحمیل کند، بعید است که به اعتماد به نفس کودک خدشه‌ای وارد شود. با بیان این موضوع، جای بحثی نمی‌ماند که والدین نقش بسزایی در سلامت روان و بالا بردن اعتماد به نفس کودکان دارند. 

مطلب پیشنهادی: لکنت زبان در کودکان

راههای بالا بردن اعتماد به نفس کودکان چیست؟

راهای بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

روش‌های موثری وجود دارد که والدین با بکارگیری آنها، می‌توانند در بالا بردن اعتماد به نفس کودکان، تاثیر بگذارند. 

بروز احساس محبت نسبت به کودک:

با ابراز احساس عشق به کودکان، احساس امنیتی بیشتری می‌کند. و این احساسات در شکل‌گیری دیدگاه مثبت، درباره خود، غیر قابل انکار است. برای مثال هنگام سلام و خداحافظی کردن، او را در آغوش بگیرید، با کودک خود وقت بگذرانید، با یکدیگر کتاب بخوانید و به هر شکل، عشق خود را ابراز کنید.

تفریح با فرزندان:

با کودک خود بازی کنید و به او اثبات کنید که از وقت گذراندن با او لذت می‌برید. این کار اثبات می‌کند که کودکی دوست داشتنی است و نسبت به توانایی‌های خود اطمینان می‌یابد. با این کار می‌تواند روابط اجتماعی خود را گسترده کند و روحیه مثبتی داشته باشد. 

ایجاد حس مسئولیت:

وظایف و مسئولیت‌های متناسب با سن کودک، به او واگذار کنید. با این کار حس تلاش کردن را در کودک پرورش می‌دهید. حتی اگر کودکتان، کار را به درستی انجام نداد، به او دلگرمی بدهید و نشان دهید که برای تلاش‌هایش ارزش قائلید.

فرزندان خود را مستقل تربیت کنید:

در دوران دبستان، حس استقلال در کودکان به شدت افزایش می یابد. همین موضوع به بالا بردن اعتماد به نفس کودکان کمک کی‌کند. بسیاری از کودکان در این دوران، در شرایطی قرار می‌گیرند که باید به تنهایی به مدرسه بروند و یا در خانه تنها بمانند.  این نکته مهم است که والدین حس استقلال بیش‌تری را در فرزند خود به وجود آورند. آنها را به گونه‌ای تربیت کنند که بتوانند مشکلات خود را برطرف کنند.

بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

فرزندانتان را به گونه‌ای تربیت کنید که به شکست‌ها و مشکلات به چشم فرصت نگاه کنند. از شکست‌ها درس بگیرند و با توجه به آنها، خودشان را ارتقا دهند. تفاوت میان اعتماد به نفس و خودشیفتگی را به کودکان خود آموزش دهید. اعتماد به نفس این معنی را نمی‌دهید که نیازها و خواسته‌های شما از دیگران مهمتر است. باید بین اعتماد به نفس، مهربانی، خوش اخلاقی و همدلی تعادل ایجاد کنید. 

نکاتی که والدین برای بالا بردن اعتماد به نفس کودکان انجام می‌دهند

اعتماد به نفس کودکان در مراحل مختلف با چالش‌های زیادی رو به رو می‌شود. در این زمان والدین با برخورد مناسب، می‌توانند اعتماد به نفس کودک را تقویت کنند. اگر فرزند شما با مشکلی رو به رو می‌شود، با نگرش مثبت کمک کنید تا مشکل برطرف شود. با رفتار درست به کودکان بفهمانید که برای تلاش او ارزش قائلید. 

به گونه‌ای رفتار کنید که اضطراب از موفق نشدن، مانع از رشد او نشود. با تشویق کردن آنها  به بالا بردن اعتماد به نفس کودکان کمک کنید. با انجام چالش‌های کوچک، او را به انجام فعالیت‌های جدید، تشویق کنید.

سخن آخر

برای اینکه به بالا بردن اعتماد به نفس کودکان کمک کنیم، باید نسبت به علایق و سرگرمی‌های او آگاهی داشته باشیم. با صرف زمان لازم برای تفریح کودکان و ایجاد روابط دوستانه به افزایش اعتماد به نفس کمک کنید. 

سوالات متداول

بالا بردن اعتماد به نفس کودکان در بزرگسالی آنها تاثیر می گذارد؟

کودکی دوره حساسی از زندگی است که شخصیت فرد شکل می گیرد. با مراقبت از اعتماد به نفس کودک می توان انتظار فردی با شخصیت قوی در آینده داشت.

انجام چه بازی هایی به افزایش اعتماد به نفس کودک کمک می کند؟

در حالت کلی وقت گذراندن با فرزند خود و نوجه به علایق او، در شکل گیر اعتماد به نفس نقش مهمی دارد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *