آشنایی با گیاه ریشه طلایی + خواص فوق العاده آن

۴
(۱)

Rhodiola rosea یا گیاه ریشه طلایی، گیاهی از نواحی سردسیر سیبری است که در آب و هوای خشک و سرد قطب شمال به خوبی رشد می کند. ترکیبات دارویی رودیولا رزآ از ریشه گیاه می آید و برای کمک به درمان استرس و اضطراب، خستگی ذهنی و جسمی و خلق و خوی افسرده استفاده می شود. در ادامه این مطلب از ویکی درمان با این گیاه و خواص آن آشنا می شویم.

 گیاه ریشه طلایی چیست؟

رودیولا رزآ  در مناطق کوهستانی اروپا و آسیا به عنوان ریشه طلایی یا ریشه قطبی شناخته می شود و از دیرباز در طب سنتی اوراسیا به عنوان یک تونیک طبیعی استفاده می شود که به عنوان آداپتوژن نامیده می شود. رودیولا برای ارتقای سلامت، قدرت، استقامت و عملکرد فیزیکی و ذهنی استفاده می شود. کارایی گیاه ریشه طلایی در درمان بیماری‌های روانی زیاد شناخته شده نیست.

با این حال،  مطالعات و شیوه‌های سنت، باعث شده است که مردم از رودیولا برای درمان طیف وسیعی از شرایط، مانند استرس، خستگی، اضطراب، افسردگی و اختلالات شناختی، عمدتاً در اروپای شرقی و آسیا استفاده کنند.

فواید گیاه ریشه طلایی بر سلامت انسان

Rhodiola rosea توسط برخی از محققان به عنوان یک آداپتوژن طبقه بندی شده است، به این معنی که به کاهش مستعد استرس فیزیکی و عاطفی کمک می کند.

تحقیقات نشان داده است که این داروی طبیعی ممکن است فعالیت سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین را تحریک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید اثربخشی مکمل های رودیولا مورد نیاز است. اعتقاد بر این است که تعادل مناسب این انتقال دهنده های عصبی در عملکرد عاطفی و عصبی سالم دخیل است. اثرات کلی گیاه ریشه طلایی در موارد زیر خلاصه می شود:

  • کمک به کاهش استرس: آداپتوژن هایی مانند گیاه ریشه طلایی ممکن است مقاومت بدن شما را در برابر استرس افزایش دهند و به شما این امکان را می دهند که در مواقع استرس زا بهتر با آن کنار بیایید.
  • کمک به رفع خستگی: ماهیت آداپتوژنیک رودیولا آن را به یک مکمل محبوب برای مبارزه با خستگی و سایر علائم مرتبط با استرس تبدیل می کند.
  • کمک به کاهش علائم افسردگی: تحقیقات نشان داده است که رودیولا ممکن است به بهبود برخی از علائم افسردگی کمک کند. مشابه داروهای ضد افسردگی، ممکن است بر انتقال دهنده های عصبی که بر خلق و خو و احساسات تاثیر می گذارند اثر مثبت داشته باشد.
  • بهبود عملکرد مغز: گیاه ریشه طلایی عملکرد ذهنی را در زمان‌های استرس‌زای ذهنی و فیزیکی شدید افزایش می‌دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید این یافته ها مورد نیاز است.
  • بهبود عملکرد ورزشی: رودیولا پتانسیل افزایش عملکرد ورزشی را دارد، اما تحقیقات بیشتری برای تایید نتایج مورد نیاز است.
  • کمک به مدیریت دیابت: این گیاه به محافظت در برابر دیابت در جوندگان کمک می کند که نشان می دهد ممکن است در این زمینه مکمل برای مدیریت دیابت در انسان ارزشمند باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.
  • داشتن خواص ضد سرطان: آزمایش‌های آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده‌اند که یک ماده فعال در رودیولا به نام سالیدروسید از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. با این حال، اثرات آن در انسان هنوز مشخص نشده است.

برخی از مطالعات محدود نشان داده اند که رودیولا ممکن است در درمان یا مدیریت هر یک از این شرایط فوایدی را ارائه دهد. با این حال، برای اطمینان از اینکه این مکمل می تواند فواید فوق را ارائه دهد، به مطالعه علمی بیشتری نیاز است.

برای مطاله بیشتر: انواع دیازپام گیاهی

تداخلات دارویی گیاه ریشه طلایی

اگر قصد ادامه مصرف رودیولا با داروهای دیگر را دارید، حتما باید با پزشک تجویز کننده مشورت کنید، حتی اگر هیچ تداخل مستندی وجود نداشته باشد. گیاه ریشه طلایی ممکن است به اثرات محرک کافئین بیافزاید. همچنین ممکن است اثرات داروهای ضد اضطراب، آنتی بیوتیک و ضد افسردگی را افزایش دهد.

رودیولا ممکن است در دوزهای بالاتر بر تجمع پلاکتی تأثیر بگذارد و نیز ممکن است با قرص های ضد بارداری تداخل داشته باشد. گیاه ریشه طلایی ممکن است با داروهای دیابت یا تیروئید نیز تداخل داشته باشد.

عوارض جانبی احتمالی گیاه ریشه طلایی

عوارض جانبی احتمالی گیاه ریشه طلایی

عوارض جانبی رودیولا روزا به طور کلی نادر و خفیف تا متوسط است و ممکن است شامل سردرد، ناراحتی معده، خواب آلودگی، سرگیجه و مشکل در خواب باشند. اگر گیاه ریشه طلایی را با بنزودیازپین ها، مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) یا مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs) ترکیب کنید، ممکن است دچار خواب آلودگی شوید.

اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید یا از داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAOIs) با نسخه استفاده می کنید، رودیولا روزآ را مصرف نکنید. هیچ خطر شناخته شده ای در ارتباط با گیاه ریشه طلایی وجود ندارد. با این حال، اکثر گیاهان و مکمل ها به طور کامل آزمایش نشده اند و هیچ تضمینی در مورد مواد تشکیل دهنده یا ایمنی محصولات آنها وجود ندارد.

دوز مصرفی گیاه ریشه طلایی

دوز توصیه شده برای بزرگسالان برای فرم کپسول رودیولا روزا ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم در روز است. شواهد علمی کافی برای توصیه استفاده از رودیولا روزا در کودکان وجود ندارد.  شما باید برچسب محصول را در مورد دوز مناسب بخوانید و برای دریافت توصیه های شخصی با کارشناس بهداشت یا پزشک مشورت کنید.

سخن پایانی

گیاه ریشه طلایی یک درمان بسیار امیدوارکننده برای استرس و افسردگی خفیف تا متوسط و به عنوان یک محافظ عصبی است و برای برخی دیگر از شرایط سلامت روان امیدوارکننده است. خطر تداخلات دارویی و عوارض جانبی آن حداقل است، اما مصرف کنندگانی که از داروهای ضد اضطراب، آنتی بیوتیک یا ضد افسردگی، قرص های ضد بارداری یا داروهای دیابت و تیروئید استفاده می کنند، باید با پزشک تجویز کننده مشورت کنند. 

سوالات متداول

گیاه ریشه طلایی چه خواصی دارد؟

گیاه ریشه طلایی خواصی همچون رفع استرس و افسرگی، بهبود عملکرد مغز و کمک به مدیریت دیابت را دارا می باشد.

عوارض گیاه ریشه طلایی چیست؟

عوارض خاصی برای این گیاه دیده نشده است. ممکن است گاهی دچار سردرد، سرگیجه و ناراحتی معده شوید. در این باره به طور کامل در متن توضیح داده شده است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۴ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *