۴ علل اصلی گل مژه در کودکان + درمان خانگی

۱
(۱)

گل مژه یک زخم قرمز و دردناک بوده که اغلب مملو از چرک است و در قسمت بیرونی و گاهی اوقات داخلی پلک ایجاد می‌شود. در واقع، گل مژه یک غده چربی ملتهب است. به طور معمول، گل مژه در کودکان خطرناک نیست و پس از چند روز به خودی خود ناپدید می‌شود.

با این حال، باعث درد و ناراحتی کودک شده و در برخی موارد، آبسه آن می‌تواند منجر به گسترش عفونت و همچنین ایجاد عوارض مزمن شود. بنابراین بهتر است گل مژه در کودکان را نادیده نگیرید بلکه برای مشورت با چشم پزشک تماس بگیرید. در ادامه مطلب از ویکی درمان به علل و روشهای درمان گل مژه در کودکان می پردازیم.

انواع گل مژه در کودکان

گل مژه بیرونی: التهاب در سطح خارجی پلک است که در مرحله اولیه، پلک قرمز می‌شود و ممکن است کمی متورم شود، که با تجمع سلول‌های التهابی در محل عفونت ظاهر می‌شود. برای چند روز، جوش متورم شده، سپس یک آبسه سفید مایل به زرد در بالای رشد کرده و باز می‌شود و چرک بیرون می‌آید و بیماری خود به خود از بین می‌رود. این روند معمولاً بیش از ۱۰ روز طول نمی‌کشد.

گل مژه در کودکان

گل مژه داخلی: در ناحیه غدد میبومین، در سطح داخلی پلک، یعنی نزدیکتر به مخاط، گل مژه داخلی در عرض چند روز ایجاد می‌شود. تفاوت این نوع گل مژه فقط در محل آبسه نیست، بلکه در عواقب آن نیز هست، پس از نفوذ آبسه، ممکن است یک اسکار کوچک روی پوست باقی بماند، اما معمولاً به اندازه گل مژه خارجی قابل توجه نیست و ناراحتی زیادی ایجاد نمی‌کند.

مطلب پیشنهادی : قارچ پوستی در کودکان

علل گل مژه در کودکان

گل مژه در کودکان زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ های بیماری‌ زا که باعث یک فرآیند التهابی می‌ شوند وارد غده چربی یا فولیکول مژگانی شوند. شایع‌ ترین عوامل ایجادکننده عفونت استافیلوکوک‌ها هستند. این باکتری در هنگام تماس با دست‌های کثیف، شنا در آب آلوده و آسیب به پوست پلک، ایجاد می‌شود.

علاوه بر این، عوامل زیر باعث ایجاد گل مژه در کودکان می‌شود:

  • کاهش ایمنی
  • عدم رعایت بهداشت مناسب
  • تغذیه نامناسب
  • هیپوترمی
  • وجود عفونت‌های مزمن مانند سینوزیت، تونسیلیت و بلفاریت.

گل مژه در کودکان اغلب به دلیل عدم بلوغ سیستم ایمنی ایجاد می‌شود. در سنین پایین، سیستم دفاعی بدن هنوز تقویت نشده است، بنابراین غلبه برخی عفونت‌ها برای نوزاد دشوارتر از بزرگسالان است.

علائم ایجاد گل مژه در کودکان

علائم گل مژه در کودکان

گل مژه در کودکان می‌تواند هم در پلک فوقانی کودک و هم در پلک پایین او ظاهر شود که معمولا سطحی و روی خط مژه متمرکز است.

  • قرمزی پلک
  • آبسه، اغلب چرکی
  • پف کردگی
  • درد
  • ریزش اشک
  • فتوفوبیا

ایجاد و تشدید گل مژه در کودکان پایین و پلک فوقانی کودک، معمولاً تفاوتی ندارد. ابتدا پوست قرمز می‌شود، سپس شروع به تورم می‌کند و یک برآمدگی اطراف چشم ظاهر شده که اندازه آن به تدریج افزایش می‌یابد و یک آبسه ملتهب در لبه پلک ایجاد می‌کند.

پس از ۲-۴ روز، آبسه باز و محتویات چرکی خارج می‎شود. پس از آن، درد کاهش می‌یابد، تورم و قرمزی به تدریج از بین می‌رود. یک اتفاق نادر گل مژه داخلی در کودک است. در این حالت آبسه در قسمت داخلی پلک ایجاد می‌شود.

تشخیص بیماری گل مژه در کودکان

یک پزشک با تجربه می‌تواند با معاینه دقیق پلک، گل مژه را در نوزاد تازه متولد شده تشخیص دهد. در این مورد، اغلب از یک منبع نور جهت‌دار و یک دستگاه بزرگنمایی استفاده می‌شود. در فرآیند تشخیص گل مژه، حذف سایر تشخیص‌های احتمالی بسیار مهم است و باید ماهیت التهاب، سرعت توسعه آن، علائم و همچنین سابقه به وجود آمدن گل مژه در کودک را در نظر داشت. به عنوان مثال، ضایعاتی که به طور منظم در یک مکان خاص عود می‌کنند باید بیشتر ارزیابی شوند تا احتمال سرطان یا عفونت مزمن رد شود.

مطلب پیشنهادی : عفونت ادراری در کودکان

درمان گل مژه در کودکان

درمان گل مژه در کودکان چگونه است؟

در بیشتر موارد، گل مژه در کودکان نیازی به درمان خاصی ندارد اما اگر  با افزایش قابل توجه دما بدن همراه باشد، بیش از دو روز از بین نرود، یا قرمزی و تورم به تدریج در اطراف چشم پخش شود (کل پلک، گونه یا سایر قسمت‌های صورت را بپوشاند)، بلافاصله باید به متخصص مراجعه شود.

پزشک می‌تواند با در نظر گرفتن سن کودک، شدت علائم، وجود عوارض، بیماری‌های مزمن یا آسیب شناسی‌های مادرزادی، علت بیماری را دقیقاً تعیین کند و درمان مناسب را انتخاب کند. درمان گل مژه هم با کمک دارو درمانی و هم با روش‌های طب سنتی انجام می‌شود.

به عنوان مثال، اکثر چشم پزشکان اطفال معتقدند در مراحل اولیه، زمانی که گل مژه تازه روی پلک ظاهر می‌شود، می‌توان آن را با محلول یک درصدی از برلیانت سبز سوزاند تا از توسعه التهاب جلوگیری کرد. این کار باید تا حد امکان با دقت و با استفاده از یک پنبه انجام شود تا به غشای مخاطی چشم آسیبی وارد نشود. روش‌ های درمان گل مژه در کودکان به صورت زیر است :

  • آنتی بیوتیک‌های موضعی: اینها می‌توانند قطره چشم یا پماد ضد باکتریایی باشند که باید روی پلک زده شود.
  • قرص: اگر التهاب از بین نرود یا عفونت شروع به گسترش به صورت کند، از آنها استفاده می‌شود.
  • جراحی: اگر گل مژه به خودی خود رفع نشود،پزشک ممکن است یک برش کوچک در آبسه ایجاد کند تا فشار را کاهش دهد و چرک را خارج کند.

سوالات متداول

آیا برای گل مژه در کودکان باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

اگر گل مژه در کودکان بعد از سپری شدن ۲ الی۴ روز برطرف نشد و کودک علائمی همچون تب و اختلال در بینایی داشت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

احتمال ایجاد شدن گل مژه در کدام کودکان بیشتر است ؟

کودکان مبتلا به دیابت، خشکی بیش از حد پوست، کودک با سابقه گل مژه و عارضه های پوستی مانند درماتیت

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۱ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

سمیرا حسن آبادی

من متخصص سئو و بهینه سازی سایت هستم. جزو نفرات اول تیم ویکی درمان بوده ام و خوشحالم که توانسته ایم محتوای به روزی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همیشه برای بالا بردن کیفیت محتواها و خدمات ویکی درمان در تلاش خواهیم بود.

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *